CABrouwer schreef:
Ik erger me al jaren aan de automatische inflatiecorrectie op de KPN-tarieven. De inflatie wordt in Nederland veroorzaakt door hogere huren voor particuliere bewoners, verhoogde accijns op sigaretten of shag, een suikertaks of hogere prijzen voor voedingsmiddelen.
KPN heeft nu eenmaal als gevolg van de inflatie ook te maken met bv hogere loonkosten, hogere energiekosten en hogere andere kosten. Het is begrijpelijk dat KPN dat ook weer doorberekent naar de klanten.
Overigens is het inflatiecorrectie dit jaar best gunstig vastgesteld. In werkelijkheid bedroeg de inflatie over de periode december 2023 tot december 2024 4,1% (131,63 / 126,45)
https://opendata.cbs.nl/#/CBS/nl/dataset/83131NED/table?searchKeywords=keyword:consumentenprijzen
KPN gaat echter uit van een jaargemiddelde en dan is de verhoging lager: 3,3%
Noordzee schreef:
CABrouwer schreef:
Ik erger me al jaren aan de automatische inflatiecorrectie op de KPN-tarieven. De inflatie wordt in Nederland veroorzaakt door hogere huren voor particuliere bewoners, verhoogde accijns op sigaretten of shag, een suikertaks of hogere prijzen voor voedingsmiddelen.
KPN heeft nu eenmaal als gevolg van de inflatie ook te maken met bv hogere loonkosten, hogere energiekosten en hogere andere kosten. Het is begrijpelijk dat KPN dat ook weer doorberekent naar de klanten.
Overigens is het inflatiecorrectie dit jaar best gunstig vastgesteld. In werkelijkheid bedroeg de inflatie over de periode december 2023 tot december 2024 4,1% (131,63 / 126,45)
https://opendata.cbs.nl/#/CBS/nl/dataset/83131NED/table?searchKeywords=keyword:consumentenprijzen
KPN gaat echter uit van een jaargemiddelde en dan is de verhoging lager: 3,3%
Hoi @Noordzee
Volledig met je eens, KPN verhoogd zijn prijzen niet met de werkelijke percentage van 4,1%, maar met een lager percentage van 3,3%, wat duidelijk lager is.
Daarnaast wordt alles duurder, zoals de zorgverzekering, gemeentelijk belasting, waterschap belasting, dagelijkse boodschappen, en zo kan ik wel even doorgaan.
Deze verhogingen gelden ook voor KPN, die ook de kosten ziet stijgen, en dat dan weer doorberekend aan haar klanten.
Er kan natuurlijk ook worden gekozen voor een jaartje minder winst 🤪
De inflatiecorrectie is natuurlijk een oneindig vicieuze cirkel. De prijzen stijgen dus moeten de lonen omhoog anders kunnen we de rekeningen niet betalen dus stijgen later de prijzen weer.
Inmiddels heb ik bericht ontvangen over de verhoging per medio juli 2025.
Net als vorig jaar gaat alleen mijn internet-abonnement omhoog in prijs. (Dit jaar met 3,3% en dat is voor mij 1,45.) Het aanvullende TV-abonnement voor de eerste ontvanger blijft ongewijzigd 12,50, dit betreft KPN TV+.
Michel.uit.Arnhem schreef:
Ik kan mij helemaal vinden in jouw reactie.
Zelf ben ik ook een zeer tevreden klant van KPN, en denk er niet aan om weer terug te gaan naar Ziggo, die tijd ligt inmiddels achter mij.
@Michel.uit.Arnhem
Jij bent het prototype van een tevreden klant! 😉
Zelf ben ik ook een zeer tevreden klant van KPN, en denk er niet aan om weer terug te gaan naar Ziggo, die tijd ligt inmiddels achter mij.
Geldt ook voor mij @Noordzee en @Michel.uit.Arnhem
Ik maak na einde Ziggo in 2018 soms nog steeds gebruik van de gratis tv-diensten als backup voor KPN-TV, ik heb nog steeds signaal voor de basis-tv -diensten.
Beste mede klanten,
KPN heeft eerder dan verwacht, al bekent gemaakt dat de prijzen van internet en televisie met 3,3 procent omhoog gaan per 1 juli 2025 aanstaande.
Het gaat hierbij om de jaarlijkse inflatiecorrectie, wat vast is gesteld door het CBS.
Dit staat los van de prijsverhoging van vaste telefonie, de extra TV+ ontvanger en onbeperkt bellen met de vaste lijn per 1 april 2025 aanstaande.
De prijsverhoging geldt voor alle bestaande klanten, met een internet (en televisie) abonnement.
Hoe de prijzen er exact voor jouw uit komt te zien, zie je in de mail die elke klant krijgt toegestuurd.
Ook heeft KPN al aangegeven, dat ook de mobiele abonnementen per 1 oktober 2025 ook omhoog gaan.
Je kunt alles lezen in dit nieuwsbericht: KPN kondigt prijsverhoging internet en tv aan
(Bron. TotaalTV - 3 maart 2025)
Heel jammer dit, gisteren van de bank afgeschreven en vandaag het 1ste e-mail ontvangen. dit had anders gekund en ik voor mij een reden om te stoppen met kpn
Manfred Heijenrath schreef:
Heel jammer dit, gisteren van de bank afgeschreven en vandaag het 1ste e-mail ontvangen. dit had anders gekund en ik voor mij een reden om te stoppen met kpn
Ken jij 1 provider die niet jaarlijks de prijzen omhoog doet?
Goedenavond @Manfred Heijenrath , bedankt voor jouw bericht en welkom hier op onze Community, al is de aanleiding natuurlijk allesbehalve 'leuk'. Maar bedoel je dat je vandaag een mail hebt ontvangen waarin je werd geïnformeerd over deze verhoging terwijl het gister al is afgeschreven (dus inclusief verhoging). Als dat inderdaad het geval is, dan kan ik me enorm goed voorstellen dat dit verkeerd valt. Voor wat het waard is, wil ik je daarvoor namens KPN oprechte excuses voor aanbieden!
Marlon92 schreef:
Ken jij 1 provider die niet jaarlijks de prijzen omhoog doet?
Het gaat hier om te laat de informatie ontvangen dat zou op de factuur van juni moeten staan, dat was bij mij wel het geval.
En ja ik ken 2 providers die al sinds 2015 hun prijs niet hebben aangepast.
Rowi. schreef:
Het gaat hier om te laat de informatie ontvangen dat zou op de factuur van juni moeten staan, dat was bij mij wel het geval.
Ik denk dat da bij Manfred ook wel zo was...
Rowi. schreef:
En kan je die ook noemen? Of is dat geheim?
Marlon92 schreef:
Rowi. schreef:
Ik denk dat da bij Manfred ook wel zo was...
Rowi. schreef:
En kan je die ook noemen? Of is dat geheim?
Als dat zo was dan is dat blijkbaar niet opgevallen anders was dit bericht nooit geschreven.
Netrebel en Jonaz twee kleinere niet landelijke providers.
Sebas14 schreef:
Ik zou wel weer willen zien dat KPN weer iets gaat doen met de internetsnelheden van de bestaande pakketten. Dat staat ook al jaren stil. Of introduceer nieuwe internetpakketten.
We kunnen wel de prijs steeds gaan verhogen, maar als er niks tegenover staat dan wordt het voor de klanten er ook niet echt leuker op.
Mee eens maar volgens mij heeft KPN dit jaar weldegelijk nieuwe internet abos aangeboden. Ik heb voor hetzelfde bedrag mijn internetsnelheid verdubbeld naar 200mbps. Uiteraard in ruil voor een jaar commitment vanuit mijn kant. Was daar zelf wel content mee.
Beste mede klanten,
KPN heeft eerder dan verwacht, al bekent gemaakt dat de prijzen van internet en televisie met 3,3 procent omhoog gaan per 1 juli 2025 aanstaande.
Het gaat hierbij om de jaarlijkse inflatiecorrectie, wat vast is gesteld door het CBS.
Dit staat los van de prijsverhoging van vaste telefonie, de extra TV+ ontvanger en onbeperkt bellen met de vaste lijn per 1 april 2025 aanstaande.
De prijsverhoging geldt voor alle bestaande klanten, met een internet (en televisie) abonnement.
Hoe de prijzen er exact voor jouw uit komt te zien, zie je in de mail die elke klant krijgt toegestuurd.
Ook heeft KPN al aangegeven, dat ook de mobiele abonnementen per 1 oktober 2025 ook omhoog gaan.
Je kunt alles lezen in dit nieuwsbericht: KPN kondigt prijsverhoging internet en tv aan
(Bron. TotaalTV - 3 maart 2025)
@Manfred Heijenrath
Ik denk dat je de aankondiging gemist hebt. Kijk maar eens op de facturen in MijnKPN.
Dit stond op mijn factuur van juni 2025:
Vanaf uw volgende factuur in juli 2025 betaalt u ¤ 1,45 meer per maand. En het start- en beltarief voor bellen met uw vaste telefoon verandert van ¤ 0,155 naar ¤ 0,16. Dit komt doordat we een inflatiecorrectie doen. Daarvoor gebruiken we het CBS-inflatiecijfer van vorig jaar (3,3%).
Roy74 schreef:
Sebas14 schreef:
Ik zou wel weer willen zien dat KPN weer iets gaat doen met de internetsnelheden van de bestaande pakketten. Dat staat ook al jaren stil. Of introduceer nieuwe internetpakketten.
We kunnen wel de prijs steeds gaan verhogen, maar als er niks tegenover staat dan wordt het voor de klanten er ook niet echt leuker op.
Mee eens maar volgens mij heeft KPN dit jaar weldegelijk nieuwe internet abos aangeboden. Ik heb voor hetzelfde bedrag mijn internetsnelheid verdubbeld naar 200mbps. Uiteraard in ruil voor een jaar commitment vanuit mijn kant. Was daar zelf wel content mee.
@Roy74
Ik ook en ik ken nog meer forumleden die dat zo hebben aangepakt door een telefoontje naar de klantenservice.
Ik ben per 11 juli 2025 gegaan van 100 Mbit/s voor 44,11 naar 200 Mbit/s voor 43,50. Uiteraard wel in combinatie met een verlenging van één jaar. En daardoor geen verhoging met 3,3%…. 😊
Noordzee schreef:
Roy74 schreef:
Sebas14 schreef:
@Roy74
Ik ook en ik ken nog meer forumleden die dat zo hebben aangepakt door een telefoontje naar de klantenservice.
Ik ben per 11 juli 2025 gegaan van 100 Mbit/s voor 44,11 naar 200 Mbit/s voor 43,50. Uiteraard wel in combinatie met een verlenging van één jaar. En daardoor geen verhoging met 3,3%…. 😊
Ja inderdaad. Je kon dat ook doen via een link naar de shop. Iemand hier was zo vriendelijk om de link toen te posten. Ik heb het op die manier geregeld. Ik denk dat Sebas doelt op het automatisch verhogen van de snelheid en dat is bij KPN inderdaad niet aan de orde geweest. Ik vond het wel fair om mijn contract te verlengen maar dat kon natuurlijk alleen als je uit contract was. En dat was meteen het grootste kritiekpunt toen, wat ik wel kan begrijpen.
Ik vind het met name zorgelijk dat prijzen in het algemeen maar blijven stijgen en dat lijkt vooral een Nederlands probleem. Deze verhoging ervaar ik ook als een vervelende. Maar ik vind ook dat het niet alleen over de prijs(verhoging) dient te gaan. Kwaliteit telt hopelijk ook nog mee. Ik vind het wel van vertrouwen getuigen als je nu al duidelijkheid geeft terwijl bij Ziggo de prijs omlaag gaat. Terecht zegt iemand dat de inflatiecorrectie door Ziggo zeker niet zal worden overgeslagen. Dat ze verlagen zal vooral te maken hebben met de uitstroom van klanten. Ik was dermate ontevreden over de kwaliteit van met name de internetverbinding dat ik Ziggo niet eens overweeg als ik bij KPN weg zou willen. Dit jaar was er een kleine storing van 30 minuten op mijn verbinding en werd keurig op de hoogte gehouden per sms. Dan mag je niet mopperen als klant vind ik.
KPN heeft bij diverse klanten zoals bij mij wel de bandbreedte verhoogt van 100 naar 200 Mb wat wezenlijk niet meer dan correct was vanwege de maandlasten van het 100 Mb abonnement voor de Hussel klanten.
Echter de prijs van de huidige propositie voor 200Mb/TV/Telefonie scheelt mij € 10,00 ten opzichte van het verdubbelde hussel 100 abonnement.
Het is al genoemd dat Kpn met de introductie van de huidige portfolio ook de prijs heeft verlaagd niks anders dan wat Ziggo nu heeft gedaan. Verder betalen de klanten met wat Ziggo WiFi abonnementen noemt dit jaar geen inflatiecorrectie.
Terzijde inflatiecorrectie is zeker niet typisch iets voor Nederland. De idioot hoge kosten voor internet toegang dat is blijkbaar wel iets Nederlands.
Rowi. schreef:
KPN heeft bij diverse klanten zoals bij mij wel de bandbreedte verhoogt van 100 naar 200 Mb wat wezenlijk niet meer dan correct was vanwege de maandlasten van het 100 Mb abonnement voor de Hussel klanten.
Echter de prijs van de huidige propositie voor 200Mb/TV/Telefonie scheelt mij € 10,00 ten opzichte van het verdubbelde hussel 100 abonnement.
Het is al genoemd dat Kpn met de introductie van de huidige portfolio ook de prijs heeft verlaagd niks anders dan wat Ziggo nu heeft gedaan. Verder betalen de klanten met wat Ziggo WiFi abonnementen noemt dit jaar geen inflatiecorrectie.
Terzijde inflatiecorrectie is zeker niet typisch iets voor Nederland. De idioot hoge kosten voor internet toegang dat is blijkbaar wel iets Nederlands.
Inflatie en inflatiecorrectie zijn twee verschillende dingen. De inflatie is in Nederland veel heviger gebleken dan elders in de euro zone. Als grensbewoner kan ik dat uit ervaring bevestigen. De kosten voor internet liggen vrij hoog, al is het in België nog dramatischer. Daarentegen hebben we in Nederland wel een uitstekend netwerk en wordt er veel geïnvesteerd. Maar eens we willen allemaal graag meer voor minder 😁
Roy74 schreef:
Sebas14 schreef:
Dat berichtje van mij was begin maart dit jaar. Ondertussen ben ik ook van de internetsnelheid 100 naar 200 gegaan voor bijna hetzelfde bedrag en 1 jaar vast. Kijken we volgend jaar wel weer wat de prijzen i.s.m de internetsnelheden doen.
Roy74 schreef:
Maar eens we willen allemaal graag meer voor minder 😁
We krijgen nu meer voor dezelfde prijs. Kijk maar eens wat je een jaar of tien geleden voor 50 Mb betaalde voor dat bedrag krijgen we nu 200 Mb. De instapkosten liggen al jaren redelijk gelijk alleen zijn de instap bandbreedtes verhoogt.
Rowi. schreef:
Roy74 schreef:
Maar eens we willen allemaal graag meer voor minder 😁
We krijgen nu meer voor dezelfde prijs. Kijk maar eens wat je een jaar of tien geleden voor 50 Mb betaalde voor dat bedrag krijgen we nu 200 Mb. De instapkosten liggen al jaren redelijk gelijk alleen zijn de instap bandbreedtes verhoogt.
Ja dat is waar. Daarom zit ik niet te wachten op hogere snelheden en stijgende prijzen. Ik snap toch al niet dat de focus zo ligt op gigabit snelheden. Maar dat is marketing.