Skip to main content

In november 2022 besloot ik om over te stappen van Ziggo naar KPN Glasvezel. Ik zou daarmee een nieuwe KPN-klant worden. In het appartementencomplex waar ik woon was in 2021 al wel glasvezel uitgerold, alleen was dit nog niet doorgetrokken naar mijn woning. Dit aangegeven bij de aanvraag in de KPN winkel in de plaats waar ik woon en waar ik mijn internetabonnement heb afgesloten. Geen probleem, gaven ze aan. De afspraak was om begin januari 2023 de aansluiting in mijn appartement in orde te maken en daarna het glasvezelabonnement in te laten gaan. Dit ‘voor de zekerheid’ omdat de feestdagen eraan kwamen. Ok dan, heb ik toen gezegd. In december heb ik een keer gebeld met KPN om te vragen of alles op schema lag. Dat was zo. Toen ik de aansluitdatum naderde en er nog niets was gebeurd rondom mijn aansluiting, heb ik KPN gebeld en kreeg ik tot mijn verbazing te horen dat ik geen interesse meer in glasvezel zou hebben en de aanvraag was geannuleerd. WTF???? Dat was absoluut niet het geval. De status werd weer aangepast naar ‘lopend’ en de ingangsdatum van mijn glasvezelabonnement werd naar ‘uiterlijk 22 februari, meneer’ verschoven. Daarvoor, ruim daarvoor, zou alles prima geregeld zijn.

Niet dus.

Nu komt KPN Netwerk in het spel. Ik heb diverse malen met KPN Netwerk gebeld om te vragen hoe het met de planning zat. Hierop komt nooit een concreet antwoord, behalve het obligate ‘vervelend, we voelen met u mee, meneer’. En ‘we kunnen hierover niets zeggen omdat dit bij een onderaannemer ligt. We sturen ze wel een berichtje en komen bij u terug’ of ‘belt u <vandaag + een paar dagen> maar terug’

Niet dus.

Ik word nooit teruggebeld en als ik dan maar weer vraag naar de status van een mailtje, dan is het antwoord, echt waar, ‘de onderaannemer heeft hier niet op gereageerd’. En dat is blijkbaar een vrijbrief voor een servicedeskmedewerker, want daarna volgt ‘Dus ja, vervelend hè? We voelen met u mee’. Soms volgt er ‘we sturen er nog een mailtje achteraan’, waarbij het hele circus weer opnieuw begint. 

Dit is inmiddels al 6x gebeurd: op 6 mailtjes van KPN Netwerk servicedesk richting onderaannemer komt GEEN antwoord terug. En niemand van de klantenservice van KPN Netwerk lijkt zich geroepen te voelen om (1) zelfstandig, pro-actief het niet-antwoorden op te volgen bij de onderaannnemer en de klant daarover te informeren en (2) het niet-antwoorden van onderaannemers aan te kaarten bij het hogere management zodat er wellicht iets aan gedaan kan worden. 

Niemand lijkt zich geroepen te voelen actief iets aan dit probleem te doen. Alsof je elke dag constateert dat je eigenlijk kaas op je brood niet lekker vindt, maar het niet in je hoofd haalt om er ‘ns een keer hagelslag op te doen.

En KPN zelf - inclusief de KPN winkel - die ik ook wel ‘ns heb gevraagd of zij iets voor me kunnen betekenen, schuift alles terug naar KPN Netwerk. Officieel klopt dat wel, maar het zorgt er wel voor dat KPN én KPN Netwerk mij als klant gaan verliezen. Je kunt je wellicht voorstellen dat ik al volledig moedeloos ben geworden over hoe de dingen hier gaan. Dit kost me een berg aan (negatieve) energie, EN IK BEN NOG NIET EENS BEGONNEN!

Ik vraag me serieus af waarom KPN in zee gaat met onderaannemers die het zich kunnen veroorloven om niet te communiceren en zich niet aan afspraken te houden. 

Inmiddels is 22 februari verstreken en weet ik nog steeds helemaal. niets. Dit is dus 5 maanden na dato! Mijn geduld is voor 99% op en de kans dat ik dit opgeef en terug ga naar Ziggo is even groot. Misschien, heel misschien kan een moderator hier nog even induiken en iemand intern op aanspreken.

De onderaannemers van KPN verzuipen in het werk. Allemaal. Zomaar even iemand anders zoeken is geen optie. Want ze staan niet op de stoep voor het KPN gebouw te wachten ofzo. Uw klusje komt gewoon de op de stapel te liggen. En het is afwachten. 

Ligt de glasvezelkabel bij u nog buiten onder de stop ofzo?


Beste Nick83, gezien het feit dat je 30220 reacties hebt geschreven, zul je wel iets met KPN te maken hebben. Begrijp ik het nu goed en verdedig je de handelswijze van KPN/KPN Netwerk door te stellen dat het zo druk is? En dat dat betekent dat je je dan niet aan je afspraken hoeft te houden en niet hoeft te communiceren omdat er verder niemand op de stoep van KPN/KPN Netwerk staat om het werk op te pakken? En dus in feite klantenservice net zo goed naar huis kunt sturen? Denk dat Ziggo verheugd is als ze dit lezen, kunnen ze mooi weer wat klanten terughalen...

Wat betreft je vraag: de glasvezelkabel ligt door het hele gebouw, bewoners zijn in 2021 aangesloten. Alleen mijn appartement niet, ik was er niet toen de de appartementen werden aangesloten. De werkzaamheden bestaan uit het doortrekken van de aansluiting via de meterkast van mijn onderburen en de kastjes plaatsen door de onderaannemer hoogbouw.


Alle respect voor @Nick83, maar misschien kan hier een iets meer oplossingsgerichte KPN-er inspringen? Zou super zijn!


Op het forum helpen klanten elkaar en springt een moderater bij indien nodig.  De wachttijd is een dag of drie.  Maar dit is de provider kpn die niets te maken heeft met de aanleg dus waarschijnlijk kan hij/zij niets voor u down helaas.  Het is gewoon een dag werk en daar us nu de capaciteit niet voor.  Heeft u nu ziggo?


Bedankt @Joep1965, als ik een beetje rondblader op het forum, afdeling Internet, komen problemen met aansluitingen wel heel vaak voor. En als je zoekt op ‘onderaannemer’ komt dit in 275 berichten voor. Klaarblijkelijk zitten heel veel mensen allemaal op het verkeerde forum te koekeloeren. Bijzonder, vind je zelf ook niet?

In dit recente bericht

waar jij en @Nick83 ook in zitten, wordt er gesproken over een zekere Ward van KPN Netwerk die uitstekend werk doet. Daar hebben we wat aan 👍🏻

@Ward_  wellicht kun jij je licht hier ‘ns over laten schijnen? Beschrijving van ‘t probleem staat boven.


Hij is een medewerker van kpnnetwerk en is hier af en toe op persoonlijke titel aanwezig. Toen kpnnetwerk nog Reggefiber was snapten de meeste mensen wel dat het een ander bedrijf was. 


Hoi @LuukvB .   Ik heb even je gegevens opgezocht.  Wij wachten op KPNNetwerk. Net als jij.  Wij hebben geen middelen om er bij KPNNetwerk druk op te zetten. Dat mag ook niet want KPNNetwerk is onafhankelijk.

Als mijn gegevens kloppen zit je nu nog bij Ziggo en maak je gebruik van de overstap service.  Klopt dat?  Dat zou betekenen dat Ziggo net zo lang blijft werken totdat wij je hebben aangesloten. 


Bedankt voor je reactie, @Erwin_ 

Ik blijf het bijzonder vinden dat nieuwe klanten het compleet normaal moeten vinden dat

(1) ze 5 maanden moeten wachten op een overstap;

en (2) ze blij moeten zijn dat ze nog bij Ziggo zitten;

en (3) ze overal zelf achteraan moeten bellen, want de klantenservice voelt zich niet geroepen om dat te doen;

en (4) je als klant een abonnement kunt afsluiten met een makkelijke overstapservice, maar dat degene waar je het abonnement afsluit zich daarna bij issues nergens meer verantwoordelijk voelt, niet als aanspreekpunt wilt fungeren en nergens de regie over wilt nemen.

Daarbij verbaast het me dat iemand het in z’n hoofd heeft gehaald om de infra KPN Netwerk te noemen en de service provider KPN. Die klaarblijkelijk ontzettend van elkaar verschillen en niets voor elkaar kunnen doen. Ik denk dat de gemiddelde klant daar geen snars van snapt. 

 

ps: @Edwin_ ik heb al gezocht naar een forum van KPN Netwerk waar ik dit kan bespreken, maar kan dat nergens vinden. Zie ik iets over het hoofd?


Dat heb ik ook al meerdere malen gezegd, KPN Netwerk had beter Reggefiber kunnen heten.

Dat was een bedrijf wat ze jaren geleden overgenomen hebben en toen heel fanatiek glasvezel bezig was. 

Dan had het voor iedereen duidelijk geweest dat het een apart bedrijf is.


@Nick83 @Erwin_ @Joep1965 het is gelukkig allemaal opgelost na het plegen van twee telefoontjes: een naar Ziggo waar ik een nieuwe goede aanbieding heb gekregen en een naar KPN waar ik het traject heb stopgezet. Genoeg = genoeg en hiermee kan ik de bijna 5 maanden hopeloze (niet)klantenservice achter me laten.

Heerlijk!