Skip to main content
Vraag

KPN Prepaid uit noodpakket inzetten als backup?

• September 19, 2026
  • 5 reacties
  • 72 keer bekeken

Vanwege een grote storing heb ik een internee noodpakket thuisgestuurd gekregen.
Storing is uiteindelijk hersteld toen deze nog onderweg was. Ik heb wel een paar dagen zonder internet gezet en dus wil in kijken of ik een wat permanentere oplossing kan implementeren voor een eventuele volgende storing.

Nu heb ik thuis een Unifi netwerk. Hiervoor heeft Unifi een mooie oplossing in de zin van een Unifi 5G Backup. Dit lijkt mij een perfecte oplossing i.c.m. mijn Unifi  Cloud Gateway Max.

Nu kreeg ik bij mijn noodpakket een Data only sim kaart met 100GB prepaid tegoed.
Die lijkt me dan ook ideaal om in te zetten hiervoor. De vraag is of dit is toegestaan door KPN om deze SIM in te zetten voor een meer permanente oploossing.

In principe lijkt me dit geen probleem. Die gekregen 100GB is immers prepaid. Ik vroeg me af of iemand hier ervaring mee heeft of weet wat de voorwaarden zijn.

Ik hoor het graag!

5 reacties

TDN
Wijsgeer
Forum|alt.badge.img+13
  • September 19, 2026

De noodpakket-bundel is 1week geldig en kan verlengd worden als de storing toch langer duurt. Aangezien je storing als opgelost is, kan je straks niet meer gebruik maken van de bundel.

• Auteur
  • Nieuwkomer
  • September 19, 2026

@TDN Helder en ook eigenlijk wel heel logisch :)

Omdat ik het toch een fijn idee vind om een backup te hebben, maar daar niet veel aan kwijt wil zijn qua lopende kosten ben ik even gaan spitten naar de mogelijkheden. Ik heb denk ik wel een fraaie oplossing gevonden die ik graag met jullie wil delen.

Eerst even de uitgangspunten:

• Ik zoek een goedkope oplossing om in geval van een storing makkelijk over te kunnen schakelen op een backup verbinding.
  • Ik heb al een Unifi netwerk die het mogelijk maakt om een Unifi 5G Backup te installeren
  • Deze backup lijn hoeft geen extreme snelheden te bieden (dat ondersteund de Unifi 5G Backup ook niet). Overdag kunnen werken en 's avonds een filmpje is ok
  • De verbinding hoeft niet volledig autonoom om te kunnen schakelen. De Unifi kan dan wel, maar dan krijg je wel te maken met "sluipgebruik”.
  • Ik heb naast internet GEEN andere producten van KPN. Dus wellicht zijn er in dat geval andere/betere oplossingen mogelijk.

Ik heb allerlei opties doorgenomen (allerlei providers en de verschillende mogelijkheden (prepaid/goedkope sim only etc). Ik kwam uiteindelijk uit bij Odido (hopelijk levert dat geen ban op :) )

Odido bied een Prepaid oplossing die je ten tijde van een storing kunt opwaarderen met een unlimited data plan voor bijvoorbeeld 1, 3 of 7 dagen.

De kosten:
1x prepaid kaart € 10,- (klik) dit vertaald zich in € 10 prepaid tegoed waarvan € 5,- pas na registratie beschikbaar is. Dit laatste is sowieso wenselijk als we makkelijk een bundel willen toevoegen. Die € 10,- levert je maar 100 MB aan data (1 MB = € 0,10). Om de kaart actief te houden moet je minstens eens per 6 maanden wat verbruiken.

Tijdens de storing een Unlimited Data bundel (klik). Die zijn er in de smaken 1 dag a € 3,50, 3 dagen a € 8,50 of een week a € 13,50.

Ik denk dat ik gewoon € 3,50 per dag betaal aangezien over het algemeen de storingen niet extreem lang duren, daarnaast vind ik € 3,50 voor een dag “zorgeloos” internetten een prima deal.

Mochten andere een beter alternatief hebben uitgedokterd hoor ik dat graag. Ook alternatieven i.c.m. met reeds bestaande mobiele abonnementen zijn goed om hier te benomen, wellicht kan het mij helpen om andere keuzes te overwegen of wellicht helpt het iemand anders die niet dezelfde situatie heeft als bij mij.

TDN
Wijsgeer
Forum|alt.badge.img+13
  • September 19, 2026

Odido bied een Prepaid oplossing die je ten tijde van een storing kunt opwaarderen met een unlimited data plan voor bijvoorbeeld 1, 3 of 7 dagen.

1x prepaid kaart € 10,-

De €10,- kosten voor de prepaid simkaart wordt vergoed van Odido, dus je hoef geen kaart vooraf te kopen en actief houden. Een Odido winkel in jouw stad is van voordeel om meteen eentje te halen. Anders duurt het via post wel paar dagen. Je krijgt een datavoucher van Odido om de storing te overbruggen.

Tijdens de storing een Unlimited Data bundel (klik). Die zijn er in de smaken 1 dag a € 3,50, 3 dagen a € 8,50 of een week a € 13,50.

Als je wil zelfs betalen, een e-sim is goedkoper, van Odido €12,50 voor een week https://www.odido.nl/simwallet

Ik gebruik een Hongkong e-sim voor 30GB/1 jaar, kost ongeveer 30€. Dus minder dan 10ct/dag. Deze e-sim kan je gebruiken in jouw telefoon of travel router met e-sim (prijzig) of in een e-sim fysiek kaart en een cheapest Chinese travelrouter van 30€.

Arjan van KPN
Moderator
Forum|alt.badge.img+14
  • Moderator
  • September 22, 2026

Hoi ​@Dujinga. Welkom op de KPN Community! Gelukkig was de storing eerder verholpen dan de verwachting was en had je het noodpakket niet nodig. Kleine leuke bijkomstigheid van zo'n vervelende storing is wel dat je gaat nadenken over back-up mogelijkheden en of je jezelf in de toekomst kan helpen. 

Ik zie dat je eerste vraag al door ​@TDN is beantwoord en dit kan ook beamen. Heb je trouwens ook een dongle of Mifi router in bruikleen gekregen? Want dan dient dat samen met de simkaart teruggestuurd te worden zodra de storing is verholpen. Dat kan hierheen. 

KPN
Antwoordnummer 10119
2400 VB Alphen aan den Rijn

Voor de rest is het prima dat je hier alternatieven bespreekt om jezelf te voorzien van een back-up. Misschien breng je ons nog op goede ideeën om dit ook te introduceren :) 

Wel wil ik nog even een kanttekening maken en dat is dat het volgens de ACM niet is toegestaan om 06-nummers te gebruiken in data-only toepassingen (M2M-apparaten/machines). Volgens de contractvoorwaarden mag je alleen 097-nummers en simkaarten hiervoor gebruiken. 

Hopelijk kun je nog wel iets vinden wat voor jouw situatie de juiste toepassing is!

Maikel Drost
Slimmerik
Forum|alt.badge.img+9
  • Slimmerik
  • September 22, 2026

Waarom niet een kpn data sim €5 abonnement. En aanvullen waneer nodig is. Prepaid verloopt volgens mij ook na een x tijd. Als er geen spraak/oproep langdurig is geweest