Skip to main content
Vraag

KPN router vervangen door Fritzbox 7590. Maar nu krijg ik geen verbinding

• April 1, 2026
  • 12 reacties
  • 83 keer bekeken

Ik wil mijn experiabox V10 door een Fritzbox 7590AX

Als ik de instructie binnen het menu van de Fritzbox opvolg (Keuze voor KPN) moet ik aangeven of ik aanmeldgevens moet invullen.

Ik vul dan Nee in omdat dat volgens mij niet nodig is.

Verder vul ik in de aansluiting vanuit de glasvezelbox (Genexis) met Cat6 kabel naar de Wan aansluiting Fritzbox.

Als ik dan afsluit kan er geen verbinding gemaakt worden met internet.

Heeft iemand een handleiding hoe ik dat (anders) moet doen ??

De Fritzbox heb ik niet bij KPN aangeschaft dus verwijzen zij mij naar dit Fortum.

12 reacties

Hansie-NL
Slimmerik
  • April 1, 2026

Ik heb net bij mijn 7590 (niet AX) gekeken en ik kan de internet wizard starten en KPN kiezen. Daarna moet ik een keus maken tussen KPN en KPN glasvezel. Na het kiezen van KPN glasvezel moet ik verbinden via de WAN poort en de rest gaat vanzelf.

Mocht je niet de keuze KPN / KPN glasvezel hebben, dan lijkt het er op dat je niet de juiste firmware hebt.

XS4-Arjan
Wijsgeer
Forum|alt.badge.img+10
  • Wijsgeer
  • April 1, 2026

Bij mijn weten is de 7590AX van begin al uitgerust met de juiste firmware. Kies dus inderdaad het KPN Glasvezel profiel en sluit je WAN poort aan op de glasvezelmodem.

Overigens moet er bij de login wel iets staan, bijvoorbeeld username glas@kpn.com en 1234 als wachtwoord. Maakt niet uit wat.

Hansie-NL
Slimmerik
  • April 1, 2026

Dicksooo
Wijsgeer
Forum|alt.badge.img+6
  • Wijsgeer
  • April 1, 2026

• Auteur
  • Nieuwkomer
  • April 1, 2026

Lukt nog niet.

Heb nu eerst de fabrieksinstellingen terug gezet.

Daarna opnieuw de wizard gestart.

Taal ingesteld, gekozen voor KPN kreeg de keuze tussen KPN en KPNglasvezel.

Gekozen voor KPNglasvezel en kreeg de opdracht de kabel van het Glasmodem aan te sluiten op de WAN van de Fritzbox.
Daarna starte de configuratie

Bij de controle (van het Wizard programmaatje) geen verbinding met internet met de melding “aanbieder antwoord niet op PPPoE pakketten” 

Zegt mij niets weet niet wat dat is.

Al met al geen internet via de Fritzbox dus weer even terug op de experiabox 

Gelezen dat er geen gebruikersnaam en wachtwoord nodig zijn als er geen telefoon wordt aangesloten.

XS4-Arjan
Wijsgeer
Forum|alt.badge.img+10
  • Wijsgeer
  • April 1, 2026

Gelezen dat er geen gebruikersnaam en wachtwoord nodig zijn als er geen telefoon wordt aangesloten.

Dat is voor de VOIP. Heb je voor de glasvezel wel een login staan?

• Auteur
  • Nieuwkomer
  • April 1, 2026

Er wordt nergens meer naar gevraagd als ik na de KPNglasvezel heb aangeklikt.

Het programmaatje gaat dan zelf verder met de instellingen en er valt door mij niets meer in te stellen.

Ik heb nog wel de glasvezelmodem (genesis) opnieuw opgestart maar dat helpt ook niet.

Telefoon gebruik ik niet (zit ook niet in het abonnement) dus dat hoeft ook niet ingesteld te worden.

Als ik alles handmatig zou moet instellen verdwaal ik beschik niet over voldoende kennis omdat te doen, daarom gekozen voor een fritzbox omdat die dat zelf zou doen ingeval van KPN.

XS4-Arjan
Wijsgeer
Forum|alt.badge.img+10
  • Wijsgeer
  • April 1, 2026

Dat is wel vreemd, normaal is een FBox gewoon plug&play en zou alles het gewoon meteen moeten doen. Zeker omdat je aangeeft dat het met de Experiabox wel werkt.

XS4-Arjan
Wijsgeer
Forum|alt.badge.img+10
  • Wijsgeer
  • April 1, 2026

Misschien een stomme vraag ​@Bootfiets  weet je zeker dat de kabel in de WAN-aansluiting zit en niet op een van de LAN-poorten?

XS4-Arjan
Wijsgeer
Forum|alt.badge.img+10
  • Wijsgeer
  • April 1, 2026

Nog een laatste dingetje (ik probeer me in te denken wat er allemaal mis kan gaan): Als je door de wizard heen bent of je breekt hem af, dan kan je naar systeem → gebeurtenissen (event log) gaan en dan kijken wat er onder “internetverbinding” gebeurt. Misschien staat daar nog een hint.

• Auteur
  • Nieuwkomer
  • April 1, 2026

Dat verschil weet ik gelukkig nog wel 😅

De Wan aansluiting is blauw en de Lan geel op de Fritzbox

Forum|alt.badge.img+8
  • KPN Monteur
  • April 1, 2026

ik zet zelf altijd het vinkje uit voor controle van de internet verbinding. ervaring leert dat de Fritzbox te snel met de conclusie komt dat er geen verbinding is. hij heeft wat meer tijd nodig om de PPP connectie op te bouwen.