Skip to main content

Hallo,

Als ik de KPN SuperWifi-punten bekabeld aansluit haal ik maximaal +/- 480 mbps synchroon (getest op 1 meter afstand).

Volgens de specs van dit apparaat is er een theoretische snelheid van 1300 mbps haalbaar. Praktisch kom ik nieteens in de buurt van de gegevenĀ snelheid.

Heb overigens ook een router getest. De Asus RT-AX86U. Aangesloten op dezelfde manier als de Superpunten met dezelfde UTP-kabel.Ā Hiermee haal ik wel makkelijk 1 Gbps synchroon op 1 meter afstand.Ā 

Ik vraag me dus af waarom de Superpunten ondermaats presteren. Verder als ik inlog op het netwerk zie ik wel bij de Superpunten staan dat 1Gbps mogelijk is. Heeft iemand een idee wat er nu precies misgaat bij mij?

Bij voorbaat dank

Hallo @Noobmaster69Ā , welke abo-snelheid heb je? Als dit 50, 100 of 200Mbit/s is is er toch niets aan de hand?


HalloĀ @JanD

Allereerst bedankt voor uw reactie. Helaas is het geen antwoord op mijn vraag. En als u goed leest dan kunt u er gemakkelijk uit opmakenĀ dat ik een 1 gbps-abonnement heb.

En verder is de doorvoersnelheid van de Superpunten immens belangrijk. DieĀ gaat namelijk bepalenĀ of ik die Superpunten ga retourneren of niet.Ā 

Ā 


Die Asus router kostĀ 250 euro of meer en heeft WiFi 6. De SuperWiFi's kosten nu ā‚¬ 29,50 en hebbenĀ geen WiFi 6. Ik denk dat daar het verschil zit šŸ˜‰

Die 1300 Mbps staat op zowat alle WiFi 5 apparatuur, maar word zowat nooit gehaald. Het is een theoretische snelheid.Ā 

De maximale snelheid van WiFi 6 is in theorie 9,6 mbit. Dat zal je in de praktijk ook nooit halen. Maar dat merkt nu nog niemandĀ šŸ˜Š


Ik neem aan dat je superwifi niet bekabeld is aangesloten op dit moment, probeer dat eens en welke snelheid krijg je dan te zien


HalloĀ @Nick83

Dat de theoretische snelheid weinig of helemaal niet wordt gehaald is een helder verhaal voor mij.

Alleen is het verschil tussen maximaal 480mbps in de praktijkĀ en 1.3gbps op papier immens.Ā 

U zegt dus dat dit 'normaal' is en ik er verder niets aan kan doen?


Ik neem aan dat je superwifi niet bekabeld is aangesloten op dit moment, probeer dat eens en welke snelheid krijg je dan te zien

Volgens mij wel, daar begint die zijn of haar betoog mee šŸ¤”

Ik hoop wel dat alle andere WiFi punten uit zijn. Voor dat je het weet ben je toch stiekem met een ander punt verbonden.Ā 


Hallo @jimnyĀ 

In de tekst staat dat de Superpunten bekabeld zijn aangesloten. Geen idee waarom u aanneemt van niet.


HalloĀ @jimnyĀ 

In de tekst staat dat de Superpunten bekabeld zijn aangesloten. Geen idee waarom u aanneemt van niet.

Tja heb de bril niet op en lees nu inderdaad dat ze bekabeld zijn aangesloten en de Asus router werkt dus prima dan zou ik het wel wetenĀ 


Ik hoop wel dat alle andere WiFi punten uit zijn. Voor dat je het weet ben je toch stiekem met een ander punt verbonden.Ā 

@Nick83Ā 

Ik heb de test uitgevoerd met 1 Wifi punt bekabeld op 1 meter afstand. En de wifi van de modem had ik uitgezet om dit probleem te voorkomen.


@Noobmaster69Ā er gaat niets mis, je hebt mogelijk de verkeerde aannames gedaan tijdens de aanschaf. Je kunt er in principe altijd 50% afhalen. Een 1300Mbps verbinding gaat in de praktijk 650Mbps opleveren, misschien een uitschietertje naar boven voor een paar seconden. Als je stabiel 500Mbps haalt heb je een top verbinding.

Ā 

https://www.cnet.com/home/internet/your-router-isnt-as-fast-as-you-think-it-is-heres-why/

Ā 

Eerst google hit, zullen vast nog meer artikelen zijn.

https://www.quora.com/Is-it-normal-for-a-WiFi-modem-connection-to-give-half-the-download-speed-of-a-wired-connection

Ā 

As a general rule, not only is that ā€œnormalā€, if youā€™re getting fully half what your wired connection is giving you, thatā€™s pretty good.

Wi-Fi is a half-duplex medium. A wire is a full-duplex medium. Therefore, wireless giving you half your wire speed suggests that your wireless is operating in near-optimal conditions.

The added fun with Wi-Fi is that it is a shared medium and thus behaves as a hub. Any device wishing to transmit must request and gain access to the medium before transmitting. Even if theyā€™re devices that have nothing to do with your network. The flip side means that devices operating on other networks on the same channel (or adjacent ones) as your network will delay your own devices from accessing the channel.


Wat je nog kunt doen is de kanaalbreedte van 80 naar 160 zetten.