Skip to main content

Hi.

Ik krijg met enige regelmaat bijgevoegde melding op mijn MacBook pro (Catalina). De enige F-Secure software die ik heb is van KPN Veilig.

Ik wil KPN veilig graag blijven gebruiken (en van deze meldingen af). Kan dit worden geupdate?

Via meer informatie zie ik het volgende:

Systeemextensies zijn een categorie software die op de achtergrond werkt om de functionaliteit van uw Mac uit te breiden. Sommige apps installeren kernelextensies, een soort systeemextensies die werken met oudere methoden die niet zo veilig of betrouwbaar zijn als moderne alternatieven. Uw Mac identificeert deze als verouderde systeemextensies.

https://support.apple.com/nl-nl/HT210999

 

 

@onne81 Welkom op het forum. Ik kan mij voorstellen dat het erg irritant is als je steeds een pop-up melding krijgt. Ik ben deze melding nog niet eerder tegen gekomen. Heb je een mogelijkheid om te controleren of KPN Veilig zelf nog up to date is? Mocht dat het geval zijn, zou dan @Roelandkpn wellicht even mee willen kijken of jij dit signaal herkent?


@Rutger_ @onne81 

Ik krijg die melding ook altijd als ik mijn Mac opstart.

Ik heb de laatste versie van Catalina en de laatste update van KPN Veilig. 
 

Nu gaat de melding over een mogelijke toekomstige update, maar het is inderdaad wel een irritante melding. 


Hi @Rutger_ ,

De app is up to date als ik een check op updates doe in KPN Veilig (en ik heb de laatste versie van Catalina).

De toekomstige update waar @Noordzee naar verwijst komt trouwens al wel dichterbij:  dit najaar (dus tussen de 2 en 5 maanden) geeft Apple aan. De vorige releases waren in oktober en september. Als ik de melding goed begrijp stopt KPN Veilig dan met werken op Mac.

Dit is wat Apple zegt over deze melding:

In 2019 heeft Apple ontwikkelaars geïnformeerd dat macOS Catalina de laatste macOS-versie zal zijn die oudere systeemextensies volledig ondersteunt, en we hebben met ontwikkelaars samengewerkt om hun software over te zetten.

Verouderde systeemextensies en de apps die erop vertrouwen, werken momenteel nog wel. Maar dit is een goed moment om contact op te nemen met de ontwikkelaar om te informeren of er een bijgewerkte versie van hun software beschikbaar is of dat daar plannen voor zijn. De ontwikkelaar kan ook uitleggen hoe de extensie kan worden verwijderd of uitgeschakeld, en wat de gevolgen daarvan zijn.

Dank voor het checken!


@Rutger_ Dit betreft inderdaad een vooraankondiging voor de komende macOS-versie. De melding komt periodiek terug en zal enkel via een upgrade van Veilig opgelost kunnen worden. De leverancier kon nu nog niet zeggen wanneer die upgrade landt. 


Uit een vergelijkbare eerdere situatie was er een upgrade beschikbaar gesteld vlak voordat de toenmalige macOS-versie uitkwam. Dus het is mogelijk dat we deze melding nog een aantal maal zien deze zomer. Vervelend, maar doet niets af aan de werking van Veilig, dat is wel belangrijk om te vermelden.


@Roelandkpn Bedankt voor de snelle reactie! @onne81 en @Noordzee ik zal jullie dus nog even om geduld moeten vragen tot de leverancier met de update komt. 


Als het voor de update is dan moet dat lukken. Dank voor het uitzoeken!


Bedankt @Roelandkpn :thumbsup_tone3:

@Roelandkpn Bedankt voor de snelle reactie! @onne81 en @Noordzee ik zal jullie dus nog even om geduld moeten vragen tot de leverancier met de update komt. 

Geen probleem. :slight_smile: