Skip to main content

Ik wil wel heel graag gebruik maken van de glasvezel verbinding maar niet overstappen naar Delta. Hierover zeggen ze:

Komt KPN ook op het netwerk van DELTA Fiber Netwerk?

Omdat DELTA Fiber Netwerk een open netwerk biedt, zijn in principe alle aanbieders welkom op ons netwerk. DELTA Fiber Netwerk bepaalt per gebied welke aanbieders er op het netwerk mogen om een zo breed en gevarieerd mogelijk aanbod te kunnen bieden.

En daaronder ook nog:

Wat is het verschil tussen glasvezel van KPN en dat van DELTA Fiber Netwerk?

Technisch zijn er geen verschillen. Wel biedt DELTA Fiber Netwerk een open netwerk aan, waarop alle aanbieders welkom zijn. Het staat KPN wel vrij om met ons te overleggen om ook toegang te krijgen tot ons glasvezelnetwerk.

Toch staat KPN er niet tussen. Wat kan ik nu doen om toch een glasvezel verbinding te krijgen maar dan wel van KPN. We hebben alles via KPN en heb geen zin om een nieuw abonnement af te sluiten bij Delta waardoor is dus mijn kortingen bij KPN kwijt zal raken.

Toch staat KPN er niet tussen. Wat kan ik nu doen om toch een glasvezel verbinding te krijgen maar dan wel van KPN.

Niets. Daar kunt u niets aan doen. KPN levert niet over het netwerk van Delta.

We hebben alles via KPN en heb geen zin om een nieuw abonnement af te sluiten bij Delta waardoor is dus mijn kortingen bij KPN kwijt zal raken.

Je moet kijken naar je totale kosten, en je niet blind staren op kortingen.


LS,
Heb een zelfde soort vraag over Delta.
In Zaltbommel e.o. wil Delta via kabelprovider Selecta een glasvezel netwerk aanleggen in het huis van mijn dochter. Zelf heb ik KPN als internet provider.
Idd staat KPN niet in het rijtje van Telecom bedrijven, welke door Delta zijn geselekteerd.
Neem aan dat uiteindelijk ook Delta gebruik maakt van het KPN netwerk, via een interface konstruktie, is maar een idee.
Feitelijk zou ik bij mijn dochter KPN willen aanbevelen, vanwege 24/7 service.
Las in een review op internet dat een Delta klant 15 uur zonder TV/Internet was verstoken, dat is niet acceptabel.
Nu wil Delta gratis de kabel in de meterkast brengen, dan denk ik dat is incl. het NT kastje. Router/modem zal wel via de telecomprovider komen.
Stel dat over enige tijd Delta niet bevalt, kun je dan een andere provider kiezen, T-Mobile, KPN, een ander modem erop en verder. Wat gebeurt in zo’n geval met het NT kastje, wordt dat weggehaald en betaalt de klant voor de kosten van aanleg en weghalen NT kastje?
Kijk uit naar jullie antwoord.

bvd en mvg,
GeOs


LS,
Heb een zelfde soort vraag over Delta.
In Zaltbommel e.o. wil Delta via kabelprovider Selecta een glasvezel netwerk aanleggen in het huis van mijn dochter. Zelf heb ik KPN als internet provider.
Idd staat KPN niet in het rijtje van Telecom bedrijven, welke door Delta zijn geselekteerd.
Neem aan dat uiteindelijk ook Delta gebruik maakt van het KPN netwerk, via een interface konstruktie, is maar een idee.
Feitelijk zou ik bij mijn dochter KPN willen aanbevelen, vanwege 24/7 service.
Las in een review op internet dat een Delta klant 15 uur zonder TV/Internet was verstoken, dat is niet acceptabel.
Nu wil Delta gratis de kabel in de meterkast brengen, dan denk ik dat is incl. het NT kastje. Router/modem zal wel via de telecomprovider komen.
Stel dat over enige tijd Delta niet bevalt, kun je dan een andere provider kiezen, T-Mobile, KPN, een ander modem erop en verder. Wat gebeurt in zo’n geval met het NT kastje, wordt dat weggehaald en betaalt de klant voor de kosten van aanleg en weghalen NT kastje?
Kijk uit naar jullie antwoord.

bvd en mvg,
GeOs

Nee. Delta legt een eigen netwerk aan. Eigen infrastructuur. KPN levert daarover geen diensten. Wel andere aanbieders, welke zal Delta dan uw dochter laten weten. Caiway en Delta zijn de huismerken op deze infra.

Mocht Delta niet bevallen dan kunt u dus naar een andere provider op de door Delta Fiber NL geleverde glasvezel. Maar KPN en T-Mobile staan niet op dat lijstje. Bij beëindiging van een contract moet modem retour.  De passieve Fiber Termination Unit blijft zitten. Modems van Delta/Caiway hebben een rechtstreekse glasvezel aansluiting, dus er is geen NT.

Overigens kunt u op elk forum van elke ISP klachten lezen over langdurige uitval, klachten e.d., daar zijn fora ook voor bedoeld. Ook op dit KPN forum leest u dergelijke cases. Het is techniek en kan altijd stuk en reparatie duurt soms even. Ik heb nu bijna twee jaar een Caiway gigabit verbinding met KPN VDSL als fall-back. Tevreden over beide partijen.

 


...


Hallo Ernst-Jan,
Hartelijk dank voor de feedback. Een “learning curve”voor mij.
Heb gezocht op internet wat nu een FTU is, en las dat Attema zo’n FTU maakt.
Ken Attema ook van de zg inbouw kontaktdozen (voor stopkontakten/schakelaar montages). Nu denk ik, correct me, if I’m wrong, dat zo’n  FTU, eerder een “eindpunt”van de glasvezel kabel is, als je een vrije vertaling maakt van terminating- beëindiging/afbreking dan zou je dat mogelijk zo kunnen zeggen, dus de FTU is eerder een patch-verbindings unit is en niet die lichtpulsen(energie) omzet naar elek.energie.
Het is wel voor glasvezel-installatie een gemakkelijker manier geworden, want bij de NTU moest de glasvezel versmolten/gelast worden (vlamboog).
Weet niet of nieuwere modems nu halfgeleiders bevatten die de lichtpulsen omzetten naar elek. stroom, zou zomaar kunnen. Als ik naar de foto kijk van een FTU, denk ik dat er uitgaande patch-glasvezel naar het modem gaat.
Kortom heb te weinig ervaring om te zeggen waar de halfgeleider(s) zitten voor licht->elektra, vermoed het modem/router, zie ook geen voedingsdeel op de FTU.
Mogelijk kun je nog een extra kennis toevoeging doen.
Hoewel ik nu pensionada ben, heeft mijn werkbare levensdeel zich altijd afgespeeld op het technische vlak, vandaar mijn interesse en nooit te oud om wat te leren.
bvd en mvg,
GeOs


Hallo Ernst-Jan,
Hartelijk dank voor de feedback. Een “learning curve”voor mij.
Heb gezocht op internet wat nu een FTU is, en las dat Attema zo’n FTU maakt.
Ken Attema ook van de zg inbouw kontaktdozen (voor stopkontakten/schakelaar montages). Nu denk ik, correct me, if I’m wrong, dat zo’n  FTU, eerder een “eindpunt”van de glasvezel kabel is, als je een vrije vertaling maakt van terminating- beëindiging/afbreking dan zou je dat mogelijk zo kunnen zeggen, dus de FTU is eerder een patch-verbindings unit is en niet die lichtpulsen(energie) omzet naar elek.energie.
Het is wel voor glasvezel-installatie een gemakkelijker manier geworden, want bij de NTU moest de glasvezel versmolten/gelast worden (vlamboog).
Weet niet of nieuwere modems nu halfgeleiders bevatten die de lichtpulsen omzetten naar elek. stroom, zou zomaar kunnen. Als ik naar de foto kijk van een FTU, denk ik dat er uitgaande patch-glasvezel naar het modem gaat.
Kortom heb te weinig ervaring om te zeggen waar de halfgeleider(s) zitten voor licht->elektra, vermoed het modem/router, zie ook geen voedingsdeel op de FTU.
Mogelijk kun je nog een extra kennis toevoeging doen.
Hoewel ik nu pensionada ben, heeft mijn werkbare levensdeel zich altijd afgespeeld op het technische vlak, vandaar mijn interesse en nooit te oud om wat te leren.
bvd en mvg,
GeOs

Ja, het is heel interessante materie. Heb me er zelf ook erg in verdiept. Als je zoekt op SFP dan zie je de meest gebruikte manier om glas om te zetten naar een digitaal elektrisch signaal.

Delta/Caiway leveren op bestaande infra (techniek genaamd AON) een Genexis router waarin zo’n SFP in zit. Op nieuwe infra (XGS-PON) een Nokia met daarin op de printplaat een vastgesoldeerde component met dezelfde functie.


https://www.totaaltv.nl/nieuws/kpn-wil-delta-fiber-enof-open-dutch-fiber-kopen/


Hey Ernst-Jan,
Dank voor de extra info. Toen ik ca. 50 jaar geleden onderwezen werd in Quantum Mechanica kon ik niet bevroeden wat de uitwerking van de wetmatigheid die de Franse Natuurkunige de Broglie had geformuleerd en vandaag de dag geleid heeft tot wat wij nu zien met glasvezel(licht) en energie.

Sommige geesten (goed bedoeld) zijn hun tijd ver vooruit.
Heb ook even gelezen over SFP op Wikipedia, ook fantastisch.
Heb zojuist ook de link gelezen die robinjoo 1 heeft gepost, ook dank daarvoor aan hem, bijzonder interessant, en eerlijkheidshalve zat ik daar vanochtend over te mijmeren, bedoel een mogelijke overname van Delta. Want KPN lijkt in mijn visie de grootste speler in de Markt, hoop alleen dat ze voldoende cash hebben. Al met al, denk ik, dat ik ga adviseren aan mijn dochter, blijf voorlopig bij je oude provider (Ziggo) en laat de fibrekabel in de meterkast brengen.
Bedankt voor het meedenken!
mvg,
GeOs


Hallo Maarten,

Er popte een berichtje op in mijn mailbox, waardoor ik even een reactie geef.
Dit onderwerp is alweer zo’n 6 maanden oud, ben toen goed geholpen door andere forumleden. Ik weet niet of je bij Delta in dienst bent, maar wij (onze dochter) wachten al een hele tijd op Selecta infrastructuur voor een bekabeling vanaf de weg/troittoir naar de huisgevel, terwijl ooit al iemand een kijkje is komen nemen, we komen er maar niet achter wat de reden is van die vertraging, meerdere keren hebben we kenbaar gemaakt bij de Gemeente als bij Delta, dat die werkzaamheden nog moeten gebeuren. Bij buren liggen rolletjes kabel totaan de gevel, verwacht dat binnenkort een nieuw team de meterkast aansluitingen gaan doen.
Je schrijft dat er technisch geen verschillen zijn tussen KPN en Delta, dat klopt als je het puur over de techniek hebt om lichtenergie om te zetten naar elektrische energie, de manier van de 2 aanbieders verschilt wel, KPN gebruikt een NT kastje, Delta plaatst een FTU met totaal verschillende funkties.
Weet niet of KPN überhaupt op het Delta netwerk wil, waarschijnlijk wil KPN zelf de regie behouden, maar dat is een vermoeden van mij.
In ieder geval bedankt voor je deelname en aanvulling in deze eerdere discussie.
mvg,
GeOS


Je merkt nu dat beide netwerken niet “open” zijn zoals ze beweren. Wanneer je een Delta glasvezel netwerk hebt, kun je daar niet het kpn glasvezel netwerk voor gebruiken en ook niet andersom. Dat met een “open” netwerk is dus een lekkermaker.

Er is bij een vriend uit Joure in november 2022 glasvezel van Delta aangelegd en momenteel zijn ze bezig om glasvezel van kpn aan te leggen. Hij heeft wel de keuze om Delta op hun glasvezel netwerk te gebruiken en kpn op hun glasvezel netwerk. Zoiets is ik meen in 's-Gravenhage (Rotterdam?) ook gebeurt met t-mobile en kpn. Twee verschillende glasvezel netwerken in één huis.


Je merkt nu dat beide netwerken niet “open” zijn zoals ze beweren. Wanneer je een Delta glasvezel netwerk hebt, kun je daar niet het kpn glasvezel netwerk voor gebruiken en ook niet andersom. Dat met een “open” netwerk is dus een lekkermaker.

 

Delta is een open netwerk, met open netwerk wordt bedoeld dat iedere provider die dit wilt een overeenkomst afsluiten en hun diensten over het glasvezel netwerk van Delta kan leveren.

KPN Netwerk NL is eveneens een open netwerk en daar geldt het zelfde principe.

 

Dat KPN niet over Delta levert en Delta niet over KPN Netwerk NL betekent niet dat het geen Open netwerken zijn maar gewoon dat de providers Delta en KPN niet op elkaars infrastructuren willen leveren. Dat kan met koppigheid te maken hebben, het kunnen de prijzen zijn maar zo zijn er voor beiden zullen er de nodige redenen zijn om dit niet te doen.

Open betekent dus niet per definitie dat iedereen zomaar een willekeurige provider kan kiezen.


Ze misleiden daarom mensen met de term “open” (lees vrij) maar in werkelijkheid heb je géén vrije keuze.

Het zou beter zijn dat ze zeggen dat alleen goed betalende providers van hun “open” glasvezel netwerk gebruik mogen maken. Providers die niet genoeg willen betalen, kunnen géén gebruik maken van welk “open” glasvezel netwerk dan ook alleen dat van hun zelf.


Delta en T-Mobile gaan wel over elkaar netwerk leveren las ik vorige week:

https://newsroom.t-mobile.nl/delta-fiber-en-t-mobile-stellen-netwerken-volledig-voor-elkaar-open/


Zelfs dan nog niet, het ligt aan de wijze waarop je het interpreteert.

In principe heeft de consument helemaal niets te maken met open of gesloten netwerk de consument doet namelijk geen zaken met de partijen die de infrastructuur aanleggen en onderhouden maar doen zaken met providers en providers spreken niet over open of gesloten netwerken.

 

@Nick83 Klopt en het is maar de vraag of dat ten goede komt van de consument. Natuurlijk is het goed om de consument keuze aan te bieden maar het betekent daarnaast ook dat het aansturen van mensen tot de nodige problemen kunnen leiden.

Daarnaast, wanneer een aankondiging plaatsvind dat een provider over meerdere infrastructuren geleverd gaat worden, dan is dit natuurlijk al heel wat anders dan wanneer consumenten de tekst “open netwerk” gaan lezen terwijl die tekst eigenlijk helemaal niet op hen van toepassing is maar op providers.


> providers spreken niet over open of gesloten netwerken.

Juist providers propageren dat met een “open” glasvezel netwerk om klanten te lokken.

Nick83 schrijft: Delta en T-Mobile gaan wel over elkaar netwerk leveren las ik vorige week.

Dat ging om een glasvezel netwerk aangelegd door t-mobile en een paar maanden later door de kpn. T-mobile klaagde erover dat bij onderhoud het kpn glasvezel netwerk hun in de weg zat omdat het boven over het t-mobile glasvezel netwerk is gelegd.

In Joure heeft in november 2022 Delta en in mei 2022 kpn glasvezel naast elkaar gelegd zodat bij onderhoud ze elkaar niet in de weg zitten.

Je kunt dit vergelijken met de vrije modem of router keuze die er sinds 1 januari 2021 is. Providers moeten een eigen modem/router toestaan op hun glasvezel netwerk.


Je merkt nu dat beide netwerken niet “open” zijn zoals ze beweren. Wanneer je een Delta glasvezel netwerk hebt, kun je daar niet het kpn glasvezel netwerk voor gebruiken en ook niet andersom. Dat met een “open” netwerk is dus een lekkermaker.

 

Delta is een open netwerk, met open netwerk wordt bedoeld dat iedere provider die dit wilt een overeenkomst afsluiten en hun diensten over het glasvezel netwerk van Delta kan leveren.

KPN Netwerk NL is eveneens een open netwerk en daar geldt het zelfde principe.

 

Dat KPN niet over Delta levert en Delta niet over KPN Netwerk NL betekent niet dat het geen Open netwerken zijn maar gewoon dat de providers Delta en KPN niet op elkaars infrastructuren willen leveren. Dat kan met koppigheid te maken hebben, het kunnen de prijzen zijn maar zo zijn er voor beiden zullen er de nodige redenen zijn om dit niet te doen.

Open betekent dus niet per definitie dat iedereen zomaar een willekeurige provider kan kiezen.

Een Zweeds investeringsbedrijf wilde een glasvezelnetwerk in ons land hebben, en heeft daarom enkele jaren geleden geprobeerd om KPN over te nemen. Dat is er toen niet vriendelijk aan toegegaan, want KPN wilde dat niet. Daarna heeft het investeringsbedrijf Delta overgenomen, met de bedoeling om Delta een landelijk dekkend glasvezelnetwerk aan te laten leggen. Daarmee ging het dus de concurrentie aan met KPN. De verhoudingen tussen beide bedrijven zijn daardoor niet optimaal, waardoor ze allebei geen diensten via elkaars netwerk willen leveren.

Piet.


Zie hieronder een lijst met providers die o.a. over het netwerk van KPN leveren. Hoezo geen vrije keuze @gensnet 

Providers: zij leveren op ons netwerk | KPN Netwerk


> https://www.kpnnetwerk.nl/providers/

Dit is een nep lijst. Probeer maar eens een t-mobile abonnement af te sluiten op het kpn glasvezel netwerk.

Dat wil ook niet met een delta abonnement. Wilde dat met delta zou de kpn in Joure ook niet nog glasvezel hoeven aanleggen of andersom.


> https://www.kpnnetwerk.nl/providers/

Dit is een nep lijst. Probeer maar eens een t-mobile abonnement af te sluiten op het kpn glasvezel netwerk.

Dat wil ook niet met een delta abonnement. Wilde dat met delta zou de kpn in Joure ook niet nog glasvezel hoeven aanleggen of andersom.

Dan zal KPN netwerk daar Gpon hebben uitgerold. Kortom niks nep echter wel postcode afhankelijk.

Waar ik woon ligt AON nog onder de naam van Reggefiber uitgerold hier is TM wel beschikbaar.

 

Ps via Deltafiber kan men voor Solcon kiezen een kpn dochter. Nu weet ik niet of Solcon de KPN WBa diensten levert via het Deltafiber netwerk.


 

Dit is een nep lijst. Probeer maar eens een t-mobile abonnement af te sluiten op het kpn glasvezel netwerk.

 

De lijst klopt gewoon, alle getoonde providers leveren ergens wel zakelijke en/of consumenten diensten via het netwerk van KPN Netwerk NL. Wanneer dit niet het geval is, dan kan het zijn dat een bedrijf haar activiteiten heeft gestaakt of dat ze er nog mee bezig zijn.

 

 

Een heel mooi voorbeeld inderdaad, MAAR nergens staat vermeld op de website van KPN Netwerk NL dat T-Mobile er glasvezel levert. Even een exacte screenshot van de KPN Netwerk NL website:

 

Het verschilt dus per regio of adres, het is dus geen garantie dat alle providers ook daadwerkelijk op een adres beschikbaar zijn. Daarnaast zijn er legio aan redenen te bedenken waarom T-Mobile bijvoorbeeld nog niet kan leveren, dat betekent echter niet dat KPN Netwerk NL liegt, nept, misleid etc. het ligt helemaal aan de afspraken, hoe het intern bij T-Mobile geregeld is.


Ik kan gewoon bij T-Mobile een glasvezelabo afsluiten @gensnet als ik dat al zou willen.

Er is niks nep aan die lijst.

Dit geldt voor mijn adres

 


> https://www.kpnnetwerk.nl/providers/

Dat zou dan afhangen van dat je een AON en geen XGS-PON glasvezel verbinding hebt.

Je vergeet te vertellen wat voor glasvezel netwerk je hebt en wie dat destijds heeft aangelegd.

Ik heb een XGS-PON glasvezel netwerk en een abonnement bij de kpn en kan echt niet een t-mobile abonnement afsluiten met een kpn glasvezel netwerk. Kon ik dat wel was ik allang naar t-mobile gegaan.

Je bovenstaande melding zegt vaak niets. Wanneer je daadwerkelijk een abonnement wilt afsluiten in hun “shop” gaat dit dan niet. Ik heb dat vaak zo meegemaakt dat je verkeerde informatie krijgt.


Je bovenstaande melding zegt vaak niets. Wanneer je daadwerkelijk een abonnement wilt afsluiten in hun “shop” gaat dit dan niet.

Bij deze, ik draai hier op een P2P glasvezelnetwerk welke in 2013-2016 door toenmalig Reggefiber is aangelegd: 

 

Dat zou dan afhangen van dat je een AON en geen XGS-PON glasvezel verbinding hebt.

Je vergeet te vertellen wat voor glasvezel netwerk je hebt en wie dat destijds heeft aangelegd.

De keuze of T-Mobile wel of niet levert ligt volledig bij T-Mobile, niet bij KPN Netwerk. Er zijn genoeg PON-gebieden waar ze gewoon apparatuur in de wijkcentrale hebben hangen, dit is dan wel PON MVP1 dus waar je de passieve splitterkasten als het ware in de wijkcentrale hebt zitten ipv op straat maar alsnog. Ook op PON MVP2 (dus met de passieve splitterkasten) kan T-Mobile gewoon leveren en T-Mobile doet dat ook. Als ik het adres van mijn ouders bekijk dan kan T-Mobile daar gewoon gigabit internet leveren met een ONT van KPN Wholesale. Mijn ouders op een netwerk wat in 2021 door KPN Netwerk is aangelegd. Of je op een AON-net of PON-net aangesloten zit staat er volledig los van, misschien vind T-Mobile een bepaalde regio niet zo aantrekkelijk en heeft dan besloten hier niet te leveren, kan door tal van redenen komen waarvoor je bij T-Mobile moet aankloppen al vermoed ik dat je daar ook niemand aan de lijn gaat krijgen die echt tot die informatie kan komen omdat zoiets vaak door hele andere afdelingen ontwikkeld wordt.

 

 

Ik heb dat vaak zo meegemaakt dat je verkeerde informatie krijgt.

Dan zit het je niet mee, dat is mij nog maar zelden voorgekomen. Vraag me dan toch af waar het verschil zit. Misschien dingen eens wat vaker minder letterlijk nemen zoals hiervoor de discussie over de term ‘open’?


Zoals jij nu zegt hangt dat af van t-mobile, maar dat geloof ik niet helemaal. Kpn en t-mobile zijn momenteel water en vuur en dat was vroeger niet zo. Het kan nu goed afhangen van de financiële kant (of het zich loont in een krimp regio) of t-mobile wel of niet levert op het glasvezel netwerk van de kpn.

Ik blijf erbij “open” is niet echt open zoals wel de vrije modem of router keuze………………. Zoals ik al eerder schreef “zou” ik een t-mobile glasvezel abonnement kunnen afsluiten, was ik allang naar t-mobile gegaan en dat alleen al om de veel lagere prijzen dan bij de kpn.

“open” Dat gaat vaak zo. Volgens de wet moet iedere ziektekosten verzekering iedereen aannemen omdat een verzekering wettelijk verplicht is. Maar de praktijk wijst uit dat er nog steeds verzekeringen mensen weigeren en dat is dan de praktijk en niet de wet waar ze zich dus niet aan houden………

Hoeveel voeten heeft dat niet in de aarde gehad om die vrije modem of router keuze. De verschillende providers hebben zich hier met hand en tand tegen verzet maar hij is er uiteindelijk wel gekomen, maar niet omdat de providers het zo goed voor hadden met hun klanten……..