Skip to main content

Hallo, 

Recent KPN Box 12 bij ons thuis geïnstalleerd door KPN monteur. Op dit nieuwe netwerk wordt onze printer niet meer gevonden.

Bij hebben via een netgear switch de printer bedraad op de KPN box aangesloten. 

Kan iemand ons advies geven hoe we de printer weer zichtbaar krijgen? 

 

Bij voorbaat hartelijk dank. 

Krijgt die printer zijn IP adres via de DHCP server of is deze hard op de printer zelf ingesteld?

Als deze via DHCP zijn IP adres krijgt, zie je de printer dan ook op de V12 als aangesloten apparaat?


Geen idee. Printer is niet meer zichtbaar.  Op ons oude netwerk was de printer via wifi zichtbaar.

Hoe kom ik erachter of de printer via DHCP zijn IP adres krijgt?


Log eens in op jouw V12 via https://mijnmodem.kpn. Als je daar nog nooit op ingelogd bent geweest dan moet je het admin wachtwoord gebruiken dat echterop staat.


Printer niet zichtbaar op DHCP adres. Ligt het dan aan de printer? 

 


Hallo @JurJud is de printer bekabeld via een LAN-kabel aangesloten op de modem of via een USB-kabel op een PC?

Ben je een nieuwe klant van KPN of heb je als bestaande klant een ander modem ontvangen?

Indien het 1e dan zit in de printer nog de oude IP-range van de vorige provider, reset de printer eens of her-installeer de printer alsof deze nieuw uit de doos komt.

 


Printer via wifi? Dan moet de printer natuurlijk wel het nieuwe wifi wachtwoord weten.


Printer via wifi? Dan moet de printer natuurlijk wel het nieuwe wifi wachtwoord weten.

Nee, printer via kabel. En dan is die zichtbaar op een laptop die via WiFi verbonden is. Zo begrijp ik het althans.


Printer via wifi? Dan moet de printer natuurlijk wel het nieuwe wifi wachtwoord weten.

Nee, printer via kabel. En dan is die zichtbaar op een laptop die via WiFi verbonden is. Zo begrijp ik het althans.


Ah ja, dat is raar. Die switch zou niet uit mogen maken en de v12 box zou ook transparant moeten zijn in de zin dat die geen broadcasts en dergelijke filtert. Na het opnieuw opstarten zou de printer dan gewoon een nieuw adres moeten krijgen.

Ergens in het menu van de printer moet overigens vast te vinden zijn wat de netwerk status is, wat zegt die?


@JurJud Welkom op het forum. Ik zie dat je al goed op weg geholpen bent door de mede forumgebruikers! Is het na het herstarten of opnieuw configureren van de printer gelukt om hem in de Box 12 terug te zien? Zo niet dan hoor ik dit graag en ga ik zoeken naar een andere oplossing!


@JurJud We hebben niets meer van je gehoord dus ga ik ervan uit dat je vraag is beantwoord. Anders weet je ons te vinden!


Dit is al een oude draad, maar graag voeg ik er nog het volgende aan toe, ter info.

Voor veel mensen zal kpn internet niet hun eerste provider zijn, en de box ook niet je eerste router/modem etc.

Ik had een ziggo abo/modem en dat gebruikte adressen 192.168.1.x; KPN gebruikt 192.168.2.x.

Mijn printer heb ik (jaren geleden) een vast ip adres gegeven in eerstgenoemde reeks (192.168.1.15, de 15 is toeval). Niet via het modem programma, maar via het printer menu. Bij herinstallatie werd de printer gevonden, maar was vervolgens steeds mysterieus off-line. Wel zichtbaar in http://mijnmodem.kpn met het mac-adres, maar zonder ip adres. Aan het mac-adres is een manufacturer id verbonden en dat gaf me de zekerheid dat het om mijn Lexmark ging. Opnieuw IP instellen op 192.168.2.15 en nogeens printer driver/software installeren loste het probleem uiteindelijk op, daarna werkte de printer en was hij zichtbaar met een IP adres.

De zichtbaarheid van het IP adres verdween overigens weer na een modem reset,  maar de printer werkt gelukkig nog wel.

Wie weet een nuttige tip voor een dolende ziel 😁


Heb je het ip op de printer vast gezet of heb je in de box een reservering gemaakt? Het verstandigst is om de printer gewoon een DHCP adres te laten vragen en in de box de reservering te maken voor een specifiek ip adres. op die manier zul je nooit je printer volledig kwijt raken op je netwerk, en daarnaast word de zichtbaarheid in de modem verbeterd aangezien de modem het IP zelf heeft uitgedeeld. 


Ik had en heb het ip op de printer vast gezet en kon toen (voor mij vreemd genoeg) geen reservering doen in de box, dus mijn setup is voor verbetering vatbaar. Ik zal je raad morgen eens opvolgen, denk ik.

Was al blij dat ik me uiteindelijk herinnerde dat ik een IP adres op de printer had aangemaakt.

Ben geen systeembeheerder, dus er is veel dat ik maar 1 keer in een (paar) jaar doe en dan heb ik alle gelegenheid om het weer te vergeten. 😉


Hallo @janhec , je kunt de printer maar 1x een vast ip adres geven, of op de printer zelf of binnen het modem menu, dus nooit op beide tegelijk, want dan krijg je een ip conflict melding.

 


Ah, slechts 1x een vast IP in kunnen stellen verklaart idd mijn ervaringen.

Dat ik geen printer IP zie in het modem menu bij een vast ingesteld IP op de printer, kan dus op zich weinig kwaad.

De enige 'les’ die overblijft is dat het wel nodig is om het juiste subnet te gebruiken en dat een oude vaste printer IP instelling daardoor tot gedoe kan leiden.

Dank allebei voor de raad en info!