Skip to main content

Hallo, ik heb 4 Harman Kardon Citation one speakers en die geven regelmatig een krakend geluid. Dit heb ik gemeld bij de helpdesk van Harman Kardon en kreeg dit antwoord:

 

“Symptomen van het niet bijhouden van de muziekstream zijn het kraken van de speaker (door missende pakketten/muziekinformatie) of het geheel verliezen van de verbinding met de router. Indien u gebruik maakt van een router van uw internet provider, in het bijzonder een Experiabox of een Ziggo Connect box, zijn 4 speakers eenvoudigweg te veel. Wilt u probleemloos gebruik maken van WiFi speakers, en in het bijzonder van meerdere tegelijk, raden wij absoluut aan een losse, kwalitatief goede router aan te schaffen. Er zijn verschillende goede routers op de markt, Asus, D-Link en Netgear maken bijvoorbeeld zeer goede exemplaren. Een beetje goed exemplaar zal tussen de 100 tot 200 euro kosten, maar dan is uw WiFi netwerk wel gelijk stukken stabieler, sterker en sneller, en heeft u meer dan genoeg "pk's onder de kap" om alle aangesloten apparaten probleemloos te laten functioneren.”

 

Ik heb een Experiabox 10 en heb daar recent twee KPN Super Wifi points bij gekocht. Super tevreden over. Overal in huis heb ik een uitstekende dekking en waar ik voorheen niet overal dekking had, is dat nu opgelost. Ik haal overal in huis de volgende waarden (gemeten met Speedtest):

Download 70,7 Mbps
Upload 24,2 Mbps
Ping 5ms
Jitter 0,71ms
Pakketverlies 0%

Moet ik nu echt een andere router gaan kopen en mn Super Wifi points weer wegdoen?

Groet,
Menno

Hoi @MennoWIFI. Dat is nogal een statement van de helpdesk van Harman Kardon. De Wifi wordt dus geregeld via de SuperWifi punten, en niet (meer) de V10. Ik kan persoonlijk niet echt een goede mening vormen hierover omdat ik geen ervaring met die speakers, maar ik ben wel geneigd om dit verhaal in twijfel te trekken. Als ze nou specifieke technische voorwaarden zouden ophoesten, dan zou ik het kunnen bevestigen of ontkrachten, maar met “pk's onder de kap” kan ook ik niet zoveel eerlijk gezegd. Dus mocht je nog contact met hen hebben, dan zou ik dat eens vragen. Dan kan ik wellicht ook nog helpen...


Hallo @Paul_ , dank je voor je reactie! Ja dat PK verhaal is natuurlijk gewoon vaag. Inmiddels ben ik al wat stappen verder. 

Ik denk dat het probleem zit in de mesh points. Deze lijken te storen met de frequentie waarop de Citations met elkaar “praten”. Ik zie op internet op fora ook verhalen voorbij komen dat klanten met Citations last hebben die TP-links Deco M9 hebben. Zelfde problemen als ik heb. Kraken, ploppen en uitvallen en een geluidskwaliteit die gewoon niet goed is.

Maar, ik heb mijn acht jaar oude Netgear WND4500/N900 van zolder gehaald. Deze op de Experiabox aangesloten en als router geconfigureert. Ik heb naast  het netwerk dat door de twee KPN mesh points wordt gegenereerd een tweede netwerk opgezet via de Netgear router en daar de 4 Citations op aangemeld, nadat ik ze eerst volledig verwijderd heb. Zowel als apparaat als ook uit mijn netwerk. Via de google Home app. Twee dingen vielen mij daarbij op:

1. Ik heb enkele speakers meerdere keren moeten verwijderen. Het lijkt erop dat ze er meerdere keren in stonden. Dat viel eerst niet op, maar nadat ik ze verwijderd had, stonden ze er nog een keer in. Was dat wellicht de oorzaak van het probleem?

2. Ik heb nu eerst één speaker aangemeld, en die eerst even laten spelen vanaf Spotify. Pas toen die goed werkte de tweede aangemeld en ze stereo gekoppeld. Vervolgens ook zo de volgende twee aangemeld.

Het werkt nu in ieder geval subliem. Niet alleen kraken en ploppen ze niet meer, de geluidskwaliteit is ook echt hoorbaar beter. Ook al is het een oude router, die via Speedtest geen betere prestaties geeft dan de super wifi’s.

Hoe zie jij dit?


Laat ik eerst zeggen dat ik blij ben dat je verstand van zaken hebt, en dat je het probleem hebt opgelost! :nerd:

Ik kan heel moeilijk inschatten waar de crux nou daadwerkelijk zit/zat om eerlijk te zijn, omdat ik persoonlijk maar weinig kaas heb gegeten van HK, en er geen specifieke specs zijn. Het feit is wel natuurlijk dat je het nu wel aan de praat hebt gekregen met de Netgear. 

Als je echt nog dingen wil gaan uitsluiten zou je het nog eens helemaal schoon kunnen gaan proberen aan te sluiten via de SuperWifi punten, maar als ik jouw laatste alinea zo lees ben ik geneigd om te zeggen; lekker laten staan zo, want het werkt nu helemaal goed. Maar ja, dat ben ik..


 

Te vroeg gejuigd. Speakers vallen zo nu en dan toch weer uit. Het gebeurt niet continue, maar af en toe. Heel erg vervelend. Een snelle, separate router is dus toch niet de oplossing. Ik kom nu dan toch op het punt dat ik, als er geen definitieve, duurzame oplossing is, de speakers wil teruggeven en mijn geld terug wil. Ik denk dat ik er zo wel voldoende tijd in heb gestoken om het werkend te krijgen. Meer dan dat je van een klant mag verwachten.


Tenzij jij nog een ingeving heb, @Paul_ ?


Dat is flink balen. Ik heb geen ingeving, en aangezien hier verder niemand reageert uit de community ben ik bang dat je hier geen oplossing gaat vinden..


@MennoWIFI is het probleem opgelost en zo ja hoe? Ik ervaar namelijk hetzelfde. Resetten van de speakers helpt maar even en om nu elke dag de speakers te moeten resetten, ook nog via knopjes aan de onderkant ....

groet Karel


Hallo.

 

Ik had ook het zelfde probleem.

Maar ik heb het voor elkaar gekregen.

Ik heb via kpn thuis app de super wifi laten testen en dat wat aan de slechte kant.

Door een cjjfer tegeven in de app met de speed test gaat kpn de kanelen wisselen.

Nou ik kan je zeggen dat het een wereld van verschil is.

Daarna kraak heldere muziek streamen via spotty.

Dus de oplossing zit het in de kanale wisselen in de modem van kpn.

Probeer het eens.


@Paul_ 

@MuziekNU 

@Willem ermelo 

Ik heb het hier nu redelijk onder controle. In ieder geval lijkt alles dat ervoor zorgt dat de verbinding opnieuw wordt gemaakt kortstondig te werken. Dus resetten, ander kanaal kiezen, stekker erin en eruit, via de Google app opnieuw opstarten, etc, etc. Wat bij mij een blijvend goed resultaat lijkt te hebben is dus een aparte router (niet het KPN gebeuren) zoals ik dat hierboven beschrijf. En…..dat heb ik nu gedaan: de 5Ghz band kiezen.


En toen ik bij de HK helpdesk aangaf dat ik dit echt heel erg slechte klantbeleving vind, kreeg ik 20% korting op al mijn toekomstige aankopen de komende 90 dagen. Doe er (mocht je er nog geen genoeg van hebben) je voordeel mee. 


Mijn one set draait nu 2 weken probleemloos.

Doordat ik alleen de kanalen heb gewisselt. Uhhh ik bedoel, kpn heeft de kanalen gewisselt.


Dank voor de reacties en praktische tips 👍Ik ga er mee aan de slag.

groet Karel 


Hallo, 

 

probleem bij mij ook aanwezig (geweest) 

ik heb er twee staan. Ging een half jaar goed. Later begon 1 speaker te kraken/ploppen. 
deze terug gebracht voor reparatie. Na een week begon deze weer met dezelfde kwaaltjes. 
 

Na het lezen van de reacties op dit forum kwam ik achter het probleem. Heb thuis een tijd geleden 3 tp-link deco m4 gezet. Hier ook de citations mee verbonden. 
 

Nadat ik de citation weer terug heb gezet op het originele netwerk is de geluidskwaliteit weer terug op de speakers. 
 

mesh punten blijken dus ook niet gemaakt voor de speakers. 


Na een maand lijken de problemen minder, of ik raak er aan gewend, dat kan ook. Met enig regelmaat haal ik de stekkers eruit om de speakers een minuutje later weer aan te zetten, ze klinken daarna beter. De speakers krijgen nog steeds geen updates, niet van Google en niet van Harman Kardon, zou dat toch wel verwachten ( continu verbeteren). Kortom, alle praktische tips helpen wel iets, al vind ik dat deze (?) speakers te (?) gevoelig hiervoor zijn en dat updates te lang op zich laten wachten ...


Een paar dagen geleden hebben de speakers een firmware update gehad. Ik ben benieuwd!


Ik heb van de week een surround set van HK erbij gekocht een aangesloten. Perfect geluid. Nu luister ik in m’n andere ruimte, waar ik al jaren 3 speakers van HK heb staan, en opeens kraken ze alledrie. Maar als ik dus via KPN met de wifi test een andere kanaal laat opzoeken, is dat dan voor mijn hele huis, of voor alleen de ruimte waar het kraakt? 

En hoe weet je dat de speakers een update hebben gehad? Ik merk daar nooit iets van. 


Doordat ik schermafdrukken maak af en toe van de instellingen en firmware versies kon ik zien dat er een update was geweest. Mijn Harman Kardon MKII speakers kraken nog steeds. Uit/Aan zetten wifi router lost het probleem weer voor een paar dagen op. De Citation 100 kraakt nooit ...


Hi all,

Ook ik heb veel problemen met de Citation One MKII.

De speaker plopt en kraakt ieder minuut sinds aanschaf… Ik heb ook andere speakers in huis van Google, en tevens een Citation 300 die geen problemen geven. Ik vraag me dan ook af of dit geen Citation One probleem is?


Nee daar ligt het niet aan (althans niet structureel)


Inmiddels nieuwe wifi spullen aangeschaft (niet specifiek voor de probleem trouwens), tp link deco m5, en dan nog na een paar dagen een spike, zweverige stereo en opnieuw aanmelden in de Google Home app. Ook ik heb een andere Harman Kardon en die doet dat niet. Maar, dat is er dan ook maar één, dus ook niet als een stereo setje gekoppeld, misschien zit het daar wel in? De MKII speakers staan wel in stereo.

Dit gedoe maakt wel dat ik geen Harman Kardon meer koop en echt overweeg naar iets anders over te stappen. Schrik me rot bij weer zo’n spike, van de zweverige stereo word ik zelf zweverig en irriteer me mateloos dat ik ze weer moet koppelen. Het geluid is wel echt heel goed ...


Probeer ze eens als 2 losse speakers in te stellen om uit te sluiten dat het probleem ligt doornheg als een paar te hebben gekoppeld.

(en misschien dat elke individuele speaker van dat paar via een andere deco zijn verbonden dat zou misschien problemen kunnen geven)


Een paar dagen nu als losse speakers, een ervan moest alweer met een dag opnieuw via Google home toegevoegd worden, de ander dus nog niet. Van stereo is nu geen sprake meer, er is er maar een tegelijk ‘aan’. Een van de speakers gaf midden in de nacht een keer een spontane ‘spike’, dat was wel even schrikken. Via airplay lijken ze stabieler maar of dat stereo is? Ik vraag het me af.

Iemand nog tips?


Hoi, 

Al enkele maanden in het bezit van de citation soundbar en sub, zeer tevreden en hierdoor gestart met het uitbreiden ervan

Citation one gekoppeld via Google home, groep aangemaakt en toen begon de miserie => geplop en gekraak

Verschillende manieren van groeperen geprobeerd waardoor heel mijn Google home overhoop stond. Alles gereset en opnieuw begonnen maar niets heeft geholpen.
Vervolgens alles overgezet van 2,4ghz naar 5ghz en toen was het verdwenen maar werkte mijn andere smart toestellen/connecties niet meer.
Alles weer naar 2,4 ghz gezet en dan manueel 1 voor 1 andere kanalen geprobeerd waardoor het uiteindelijk is gelukt.

Alles werkt prima zonder geplop of gekraak

Grtjs