Skip to main content

Binnenkort wordt bij mij de glasvezel verbinding aangesloten.  Wordt de router dan ook vervangen of draait de zaak gewoon op de oude router?

 

Verandert mijn externe IP adres?

 

Welk modem heb je?


Experia Box V10

 


Die is is prima dus die blijft. Ik dacht dat die geen 1 gb snelheid aan kan maar dat weet ik niet zeker.


Dat scheelt wat werk ivm omzetten van instellingen! En blijft mijn IP adres hetzelfde?


Ik dacht dat die geen 1 gb snelheid aan kan maar dat weet ik niet zeker.

Dat kan hij :thumbsup: Zowel de V8,V9,V10,V10A en box 12 hebben gigabit poorten,Dus die kunnen  allemaal KPN 1gb internet aan.


Dat scheelt wat werk ivm omzetten van instellingen! En blijft mijn IP adres hetzelfde?

Als je van dsl naar glasvezel gaat veranderd je public (huis) ip adres 

 


OK. Dan moet ik daar ff op letten. Ik gebuik dat voor een website, maar het wordt niet automatisch aangepast.


Hi @Fckx,

Ik zie dat onze community je vragen al heeft beantwoord, helemaal top 😊


Ik dacht dat die geen 1 gb snelheid aan kan maar dat weet ik niet zeker.

Dat kan hij :thumbsup: Zowel de V8,V9,V10,V10A en box 12 hebben gigabit poorten,Dus die kunnen  allemaal KPN 1gb internet aan.

Beetje kort door de bocht, zowel een V8 als een V9 hebben wel gigabit poorten maar niet het vermogen om daadwerkelijk gigabit internet door te geven voor zover ik weet.

 

OK. Dan moet ik daar ff op letten. Ik gebuik dat voor een website, maar het wordt niet automatisch aangepast.

Via waar loopt je DNS? Je publieke IP is namelijk niet gegarandeerd vast, het is dan ook misschien wel makkelijk om hiervoor een DNS-updater te gebruiken, bijvoorbeeld via Cloudflare. Heb 'm hier draaien op een Raspberry Pi zodat mijn DNS-records automatisch geüpdate worden naar het nieuwe IP-adres, bijvoorbeeld als mijn vaste verbinding uitvalt en de 4G-verbinding het dan overneemt. Als je zoiets zou willen en je hebt hulp nodig met opzetten, geef maar een gil :)

Deze heb ik ook al vaaaaak gedeeld hier en dit is de volledige uitleg voor het scriptje indien je zoiets zou willen:

 


@NHendriks 

Nee is niet gegarandeerd maar in de praktijk veranderd het public ip adres nooit bij kpn 

Ik heb dit in die jaren 1 keer gehad en dat was van dsl naar glas 

Als je niet omgeschakeld wordt staat het public ip adres vast bij kpn 

Dat is ook een van de rede dat ik bij kpn blijf 

Kan met ddns werken maar een vast ip is toch prettiger 

Ik denk dat @wjb je het wel uit kan leggen 

Kpn hanteert dynamisch ip adressen 

Mocht het veranderen heb je geen poot om op te staan 

Maar in de praktijk veranderd deze niet 

Zoals wel het geval is bij de meeste providers 

Als het modem even van de stroom is bijvoorbeeld

 

 


@NHendriks,  ik gebruik Google Domains. Ik heb daar mijn ip opgegeven. Nu glasvezel zorgt voor een wijzigend ip, moet ik dat dus aanpassen.   Toen ik dit instelde heb ik uitgezocht of automatische update daar mogelijk is. Zonder succes.  Ik wacht nu maar even tot ik de switch heb gemaakt ;-)   Gaat morgen gebeuren.


Kpn hanteert dynamisch ip adressen 

Klopt, maar in de praktijk zal het IP adres zo goed al nooit wijzigen.

Het is de policy van KPN om IP adressen niet te wijzigen als daar geen reden voor is.

En als je dan één keer per vijf of tien jaar je DNS entries moet aanpassen zodat jouw domeinen naar jouw thuisnetwerk blijven wijzen ... so be it ... no big deal.


Kpn hanteert dynamisch ip adressen 

Klopt, maar in de praktijk zal het IP adres zo goed al nooit wijzigen.

Het is de policy van KPN om IP adressen niet te wijzigen als daar geen reden voor is.

En als je dan één keer per vijf of tien jaar je DNS entries noet aanpassen zodat jouw domeinen naar jouw thuisnetwerk blijven wijzen ... so be it ... no big deal.

precies dat bedoel ik ook


@NHendriks,

 

Dit is de link naar de instructies voor een automatische DDNS update voor Google Domains: https://support.google.com/domains/answer/6147083?hl=en-GB#zippy=%2Cuse-the-api-to-update-your-dynamic-dns-record

 

Ik heb voldoende devices (w.o. Raspberry Pi  en ESP32 ) lopen om een script te draaien.  Ik ga dit na de switch naar glasvezel nog eens uitproberen…..

 

En nu herinner ik me dat ik ooit een Nodered flow heb gemaakt waar zo’n script met 1 druk op de knop wordt uitgevoerd. Niet geheel automatisch dus…..    Ga ik maar eens testen nadat m’n IP is gewijzigd :-) 


Dat kan hij :thumbsup: Zowel de V8,V9,V10,V10A en box 12 hebben gigabit poorten,Dus die kunnen  allemaal KPN 1gb internet aan.

Beetje kort door de bocht, zowel een V8 als een V9 hebben wel gigabit poorten maar niet het vermogen om daadwerkelijk gigabit internet door te geven voor zover ik weet.

 

 

De V9 heeft wel genoeg vermogen heb ik gelezen(maar de ping zal wel hoger zijn dan van een v10),De V8 is een twijfelgeval,Maar ik nam aan van wel.


@NHendriks

Nee is niet gegarandeerd maar in de praktijk veranderd het public ip adres nooit bij kpn 

Ik heb dit in die jaren 1 keer gehad en dat was van dsl naar glas 

Als je niet omgeschakeld wordt staat het public ip adres vast bij kpn 

Dat is ook een van de rede dat ik bij kpn blijf 

Kan met ddns werken maar een vast ip is toch prettiger 

Ik denk dat @wjb je het wel uit kan leggen 

Kpn hanteert dynamisch ip adressen 

Mocht het veranderen heb je geen poot om op te staan 

Maar in de praktijk veranderd deze niet 

Zoals wel het geval is bij de meeste providers 

Als het modem even van de stroom is bijvoorbeeld

 

 

Hoef je mij allemaal niet uit te leggen hoor, ik weet precies hoe het zit😉. Ik gebruik dit zelf zoals ik al aangaf zodat mijn 4G-verbinding het over kan nemen indien nodig en stel nou dat om wat voor reden dan ook mijn IP-adres wijzigt dit gewoon geüpdate wordt. Zo'n scriptje kost hooguit vijf minuten werk en draait op een apparaat dat toch al 24/7 draait. Ook zonder script worden er in mijn video een handig iets genoemd, namelijk om één A-record te maken met je IP-adres en alle andere DNS-entries zijn CNAMEs. Zo hoef je bij bijvoorbeeld een providerwissel nog maar één IP-adres te wijzigen in plaats van meerdere (enkele tientallen over meerdere domeinen in mijn geval).