Skip to main content

Bij verbinden Google foto’s met ingebouwde Chromecast van kpn krijg ik niets te zien behalve beeld dat het verbonden is met elkaar maar geen beeld, kreeg als antwoord dat mijn modem een v10a geen wifi 6 heeft kan dus niks doen ook niet op internet komen dus ook geen Google foto’s installeren kan dus ook geen apps via internet downloaden. Sinds de nieuwe tv kastjes ook films in Netflix met zwarte balken(hoe aan te passen?)

De chromecast kan met allerhande wifi protocols overweg, en hoeft echt geen wifi 6 te hebben.

Beste resultaat zou ik zeggen is om zeker te zijn dat je op 5Ghz zit met het modem (= standaard) en dan moet het toch echt lukken.


... kreeg als antwoord dat mijn modem een v10a geen wifi 6 heeft kan dus niks doen ook niet op internet komen ...

Wat een ongelooflijk onzinnig antwoord. Mag ik vragen wie jou dat antwoord gegeven heeft?


Films horen met zwarte balken. Die verhouding is 21:9 en anders krijg je niet het hele film beeld op de 16:9 televisie. 


Waarom hiervoor niet en met nieuwe tv kastjes nu ineens wel?


... kreeg als antwoord dat mijn modem een v10a geen wifi 6 heeft kan dus niks doen ook niet op internet komen ...

Wat een ongelooflijk onzinnig antwoord. Mag ik vragen wie jou dat antwoord gegeven heeft?

Klanten service kpn


De chromecast kan met allerhande wifi protocols overweg, en hoeft echt geen wifi 6 te hebben.

Beste resultaat zou ik zeggen is om zeker te zijn dat je op 5Ghz zit met het modem (= standaard) en dan moet het toch echt lukken.

Hoe controleer ik dat?


Met de wifi manager in de kpn app bijvoorbeeld


@Jackie04 Je moet zeker zijn dat jouw telefoon en het apparaat met ingebouwd chromecast in hetzelfde wifi zijn. Niet een in 2.4Ghz Wifi en het andere in 5Ghz Wifi, oftewel zelfde Wifi-naam.


Klantenservice kpn

Dat is werkelijke ongelooflijk.

Hebben die mensen daar dan nul comma nul kennis van hun eigen product of is het toch zo dat die mensen ingehuurd zijn (call-center / werkstudenten) en enkel en alleen een script kunnen volgen.


Je moet zeker zijn dat jouw telefoon en het apparaat met ingebouwd chromecast in hetzelfde wifi zijn. Niet een in 2.4Ghz Wifi en het andere in 5Ghz Wifi, oftewel zelfde Wifi-naam.

Dat is helemaal niet nodig. Het enige dat nodig is, is dat de Chromecast en het apparaat waarvandaan gecast wordt zich in hetzelfde subnet (192.168.2.0/24) bevinden.

Je kunt ook op een bekabeld aangesloten apparaat vanuit de Chrome browser casten naar een Chromecast en dan zitten die twee apparaten uiteraard ook niet beide op 2.4GHz danwel 5GHz.


@wjb Mijn vriendin was student verpleegkundige een haar bijbaan was klantservicemedewerker bij ziggo. Het waar meer dan 10 jaren verleden maar ik denk niet dat het intussen veranderd is, en kpn werkt ook niet anders dan bij ziggo.


@wjb  Chromecast heeft mDNS routing nodig om vlekkeloos te werken, het kan niet als 2 apparaten in 2 verschillenden banden zitten


Mijn vriendin was student verpleegkundige een haar bijbaan was klantservicemedewerker bij ziggo. Het waar meer dan 10 jaren verleden maar ik denk niet dat het intussen veranderd is, en kpn werkt ook niet anders dan bij ziggo.

Toch is het onzin wat je hier verkoopt, het is niet, ik herhaal niet, nodig dat beide apparaten op dezelfde wifi moeten zitten. Zolang die twee zich maar in hetzelfde subnet bevinden zal het prima werken.

Waar het om gaat is dat die twee zich elkaar m.b.v. mDNS kunnen vinden. M.b.v. dit multicast protocol maken apparaten zich bekend op het netwerk. Dit werkt al vele vele vele jaren op deze manier

Ik ben bang dat jouw vriendin dan ook onzin heeft verkocht als klantservicemedewerker bij Ziggo maar dat is haar niet aan te rekenen immers zij had die kennis ook vast niet aangereikt gekregen van Ziggo. Waarschijnlijk stond er in het door haar te volgen script dat dit nodig was maar dat is dus niet zo.

Eigenlijk gebeurde daar dus precies hetzelfde als dat waar @Jackie04 hier bij KPN ook tegenaan is gelopen namelijk een medewerker van klantenservice die onzin verkondigt. Helaas is dit inherent aan de wijze waarop veel grote organisaties hun (telefonische) klantenservice inrichten. Het mag weinig geld kosten en werkstudenten zijn goedkoop.


@wjb  Chromecast heeft mDNS routing nodig om vlekkeloos te werken, het kan niet als 2 apparaten in 2 verschillenden banden zitten

Onzin, mDNS is multicast DNS en dat werkt op subnet niveau, niet op niveau van wifi band.

Je hoeft me natuurlijk niet te geloven, maar verklaar dan eens hoe je vanaf een bekabeld aangesloten PC naar een Chromecast kunt casten?


@wjb Ik wou zeggen, test het uit en je wordt verrast zijn over het resultaat (ik zei vlekkeloos, niet vereist)

Ook kpn weet waarschijnlijk ervan, anders kan ik het aansluitsschema niet verklaren (let op de TS heeft modem V10, en tv-ontvanger werkt niet over wifi van modem)

 


TDN schreef:

Ik wou zeggen, test het uit en je wordt verrast zijn over het resultaat (ik zei vlekkeloos, niet vereist)

@TDN, Met alle respect, maar ik hoef het echt niet uit te testen, ik weet immers dat het gewoon werkt.

Sterker nog ik repeat mDNS zelfs over meerdere vlans (subnetten) achter mijn EdgeRouter 4 zodat mijn Chromecast apparaten op al die vlans zichtbaar en te gebruiken zijn.

eth2 is mijn privé netwerk waar mijn Android televisie met ingebouwde Chromecast en een Chromecast Google TV op aangesloten zijn.

eth2.4 is het vlan waar mijn TV ontvangers op aangesloten zijn. Één daarvan is een TV+ Box en ook die heeft een ingebouwde Chromecast.

eth2.10 is mijn zakelijke vlan. Die maakt geen gebruik van die Chromecasts maar gebruikt mDNS om de printer op mijn privé netwerk te kunnen vinden.

 

In het onderstaande screenshot zijn de Google TV (Chromecast) en huiskamer (Android TV) verbonden met mijn privé netwerk (eth2) en is tuinkamer (TV+ Box) verbonden met eth2.4.

Alledrie zijn ze prima te gebruiken ookal zitten ze op verschillende (wifi) netwerken.

 

Nogmaals, je hoeft me niet te geloven maar het is mijns inziens wel verstandig om je even wat verder in te lezen en wat onderzoek te doen.


Ook kpn weet waarschijnlijk ervan, anders kan ik het aansluitsschema niet verklaren (let op de TS heeft modem V10, en tv-ontvanger werkt niet over wifi van modem)

 

Dat aansluitschema heeft helemaal niets van doen met de Chromecast functionaliteit. Dat aansluitschema geeft puur en alleen de (wifi) configuraties weer die door KPN ondersteund worden voor het aansluiten van een TV+ Box. Dit zijn immers de configuraties waarbij multicast to unicast ondersteund wordt en de wifi dus niet overbelast raakt als er een TV stream overheen loopt, dat zou immers tot haperingen leiden bij het live televisie kijken.

 

P.S. Niet dat het iets uitmaakt maar TS heeft geen V10 echter een V10a.


@wjb Google Home producten gebruiken ook multicast, daarom is met wifi van box10 (v10 of v10a beide werkt tv-onvanger niet over wifi)  met probleem te verwachten. Soms zijn chromcast niet zichtbaar, soms is de inhoud niet zichtbaar (zoals google photo van TS). Ik heb zelfs getest op chromcast van mijn TV. Is de TV bekabeld, werkt het casten probleemloos. Is de TV draadloos verbonden, werkt het casten altijd als telefoon en TV in zelfde wifi-band zijn. Ik kan het fenomeen niet verklaren, maar in de praktijk werkt het.


@wjb Google Home producten gebruiken ook multicast, daarom is met wifi van box10 (v10 of v10a beide werkt tv-onvanger niet over wifi)  met probleem te verwachten.

Waarom is dan met de V10 (van ZTE) of V10a (van Arcadyan) een probleem te verwachten?

Multicasting wordt gewoon ondersteund door die Experia boxen.


@wjb Multicast routing over wifi (Multicast to unicast) wordt niet ondersteund bij V10 en V10a (zie ondersteunde aansluitingsconfiguraties 5,6,7) 


Multicast routing over wifi (Multicast to unicast) wordt niet ondersteund bij V10 en V10a (zie ondersteunde aansluitingsconfiguraties 5,6,7) 

Maar dat heeft hier toch helemaal niets mee te maken, multicast to unicast is alleen benodigd om die hele zware TV streams over wifi te kunnen distribueren, niet voor simpel multicast verkeer zoals mDNS.

Zonder multicast to unicast gaat een wifi toegangspunt die zware TV streams dan naar alle via wifi aangesloten apparaten doorsturen (broadcast) en dat kan geen enkel wifi toegangspunt aan. Voor die kleine mDNS berichtjes is dat echter geen enkel probleem. De V10 en V10a ondersteunen multicast gewoon over wifi en mDNS verkeer wordt dan ook gewoon via wifi doorgegeven. Gelukkig maar want anders zou geen enkele service die mDNS nodig heeft werken en dat zou betekenen dat een Chromecast nooit zichtbaar zouden zijn en dat Apple's Airplay ook niet zou werken. Reken maar dat dan het forum vol had gestaan met klachten.

 

Overigens gebruik ik ook wifi accesspoints die geen multicast to unicast ondersteunen maar uiteraard multicasten die wel gewoon mDNS verkeer en zijn mijn (ingebouwde) Chromecasts dus gewoon zichtbaar.


Ik stop deze discussie hier even, want dit leidt alleen maar af van het probleem dat @Jackie04 ervaart.

 

Even terugkomend op je begin bericht, want ik lees daar verschillende dingen.

Bij verbinden Google foto’s met ingebouwde Chromecast van kpn krijg ik niets te zien behalve beeld dat het verbonden is met elkaar maar geen beeld, kreeg als antwoord dat mijn modem een v10a geen wifi 6 heeft kan dus niks doen ook niet op internet komen dus ook geen Google foto’s installeren kan dus ook geen apps via internet downloaden. Sinds de nieuwe tv kastjes ook films in Netflix met zwarte balken(hoe aan te passen?)

Het eerste: je hebt de nieuwe TV+ boxen gekregen. Die heeft inderdaad een ingebouwde Chromecast, en daarmee kun je ook foto's bekijken vanuit Google Photos. Ik heb dit zojuist eens zelf geprobeerd. Wat ik doe is een foto aanklikken in Google Photos. Daarna krijg ik, bovenin, het cast-icoon te zien. Als ik daarop klik, krijg ik een pop-up met de Chromecasts die in de buurt zijn. Dan kies ik mijn TV+ Box, en dan zie ik eigenlijk gelijk de foto op het scherm. Dit gebeurt bij jou niet zo?

Maar ik lees ook dat je niet op internet kunt komen en geen apps kunt downloaden. Kun je wat meer vertellen over wat je hiermee bedoelt?

Als de TV+ Box niet met internet verbonden is, dan werkt gewoon tv kijken ook niet. Dus als dat het wél doet, dan moet de Box met internet verbonden zijn. En dan moet het installeren van apps ook kunnen. Als dat niet zo is, dan vermoed ik dat je misschien niet ingelogd bent met je Google account. Zou dat het kunnen zijn?

 

Voor wat betreft films met zwarte balken, dat is tegenwoordig meestal zo. Moderne films hebben een andere verhouding dan tv-schermen.

Films horen met zwarte balken. Die verhouding is 21:9 en anders krijg je niet het hele film beeld op de 16:9 televisie. 

 


@wjb Google Home producten gebruiken ook multicast, daarom is met wifi van box10 (v10 of v10a beide werkt tv-onvanger niet over wifi)  met probleem te verwachten. Soms zijn chromcast niet zichtbaar, soms is de inhoud niet zichtbaar (zoals google photo van TS). Ik heb zelfs getest op chromcast van mijn TV. Is de TV bekabeld, werkt het casten probleemloos. Is de TV draadloos verbonden, werkt het casten altijd als telefoon en TV in zelfde wifi-band zijn. Ik kan het fenomeen niet verklaren, maar in de praktijk werkt het.

Maar is dit een directe wifi verbinding met je router/modem of zitten er wifi punten tussen? Ik heb zelf Super wifi punten en daar gaat het nog weleens mis als er twee devices op een verschillend super wifi punt zijn aangemeld. Ik heb meerdere sonos devices bijvoorbeeld en soms zie ik ze niet allemaal in de sonos app omdat ze dan op een andere super wifi device zijn aangemeld. Beetje brakke implementatie van KPN vrees ik, maar niet te maken met welke WIFI band gebruikt wordt.


Ik stop deze discussie [over allerlei technische randzaken] hier even, want dit leidt alleen maar af van het probleem dat @Jackie04 ervaart.

Helaas heeft Jackie ons verzocht haar forumaccount te verwijderen. Ik hoop dat zij via andere weg een antwoord en oplossing vindt.

 

Als er nog meelezers zijn met een verwante vraag of probleem, hier wat relevante quotes die nuttig kunnen zijn. Kom je er daarmee niet uit, maak dan een eigen topic aan.

De chromecast kan met allerhande wifi protocols overweg, en hoeft echt geen wifi 6 te hebben.

Beste resultaat zou ik zeggen is om zeker te zijn dat je op 5Ghz zit met het modem (= standaard) en dan moet het toch echt lukken.

 

Het enige dat nodig is, is dat de Chromecast en het apparaat waarvandaan gecast wordt zich in hetzelfde subnet (192.168.2.0/24) bevinden.

Je kunt ook op een bekabeld aangesloten apparaat vanuit de Chrome browser casten naar een Chromecast en dan zitten die twee apparaten uiteraard ook niet beide op 2.4GHz danwel 5GHz.

 

Het eerste: je hebt de nieuwe TV+ boxen gekregen. Die heeft inderdaad een ingebouwde Chromecast, en daarmee kun je ook foto's bekijken vanuit Google Photos. Ik heb dit zojuist eens zelf geprobeerd. Wat ik doe is een foto aanklikken in Google Photos. Daarna krijg ik, bovenin, het cast-icoon te zien. Als ik daarop klik, krijg ik een pop-up met de Chromecasts die in de buurt zijn. Dan kies ik mijn TV+ Box, en dan zie ik eigenlijk gelijk de foto op het scherm. Dit gebeurt bij jou niet zo?

 

Als de TV+ Box niet met internet verbonden is, dan werkt gewoon tv kijken ook niet. Dus als dat het wél doet, dan moet de Box met internet verbonden zijn. En dan moet het installeren van apps ook kunnen. Als dat niet zo is, dan vermoed ik dat je misschien niet ingelogd bent met je Google account. Zou dat het kunnen zijn?

 

Voor wat betreft films met zwarte balken, dat is tegenwoordig meestal zo. Moderne films hebben een andere verhouding dan tv-schermen.

Films horen met zwarte balken. Die verhouding is 21:9 en anders krijg je niet het hele film beeld op de 16:9 televisie.