Skip to main content

Hallo,

Ik betaal voor 500mbps aan download en upload, maar mijn download gaat nooit hoger dan 100mbps. Het gaat alleen boven de 100mbps na dat ik mijn router restart, maar dit is voor hoog uit 30 minuten, daarna zakt het weer naar 100mbps. Ik ervaar dit probleem sinds dat ik mijn router heb gereset, omdat ik niet meer bij het control panel van mijn router kon. Zelf heb ik ook al paar keer mijn router gerestart en ook vaak de KPN WiFi Manager geprobeerd, maar steeds na dat ik deze dingen heb geprobeerd zakt mijn download snelheid al weer snel naar 100mbps. Kan iemand mij hier bij helpen en hoe kan ik dit oplossen?

Mvg Daan

Hoi @Aukelina, welkom hier. 

Begrijp ik goed dat het enkel de wifi niet de snelheid haalt? 

Als je via de computer met een kabel rechtstreeks op het modem meet, dan haal je wel de 500 Mbit/s? 

Apparaten die je gebruikt kunnen de snelheid ook aan?


Hoi @Bart_Z,

 

Nee, ik merk dit vooral op mijn pc via kabel, maar dit is ook zo op WiFi. Dit heb ik sinds dat ik mijn modem heb gereset. Daarvoor had ik altijd tussen de 300 en 400 mbps op dezelfde computer, maar niet direct naar het modem. Ik heb mijn kabel in een KPN SuperWifi zitten en ook hiermee haalde ik altijd tussen de 300 en 400 mbps. 

 

Is het handig om het even te testen direct via het modem?


zeker is dat handig, mocht je daartoe bereid zijn laat je dan hier de resultaten weten ? :)


Yes, dan moet ik even uitzoeken hoe ik dat het beste kan doen.


Lukt het niet een laptop of iets met een kabel aan te sluiten op het modem. Ik ben dan wel benieuwd welke snelheid er gehaald wordt. Die zou toch wel richting de 500 moeten gaan. 

Met de 300/400 Mbit/s verwacht ik dat je de SuperWifi draadloos hebt aangesloten. Anders zou deze ook een hogere snelheid moeten geven via de kabel. 

Ik ben dus erg benieuwd. 


Hey @Bart_Z,

 

Ik ben ook even bezig geweest met het resetten van de SuperWifi apparaten en toen er één nog met ethernet kabel verbonden was haalde ik met WiFi 240 Mbps aan download en 495 Mbps aan upload. Maar nu is het probleem dat als ik volgens de instructie de ethernet kabel eruit haal dat het lampje groen moet blijven branden, maar het word na paar seconde rood. Wat kan ik hier aan doen? Ik heb de disc ook geüpdate.

 

Ook heb ik maar 2 apparaten waar een ethernet poort zit. En dat is mijn eigen pc en de laptop van mijn broer. En ook zitten alle 4 de ethernet poorten vol in het modem (Experiabox V10) dus en een daarvan is de kabel voor de SuperWifi en die zou volgens instructies niet meer nodig moeten zijn als de discs opgezet zijn.

 


Ik zie ook nog een ander topic, maar daar zegt iemand dat er altijd een SuperWifi disc verbonden moet zijn met ethernet. Ik weet nu niet wat klopt? 😅


Hey @Bart_Z & @robinjoo1 

 

Ik heb zojuist de internetsnelheid getest direct via het modem. Ik haalde hier 490 Mbps aan download en 410 Mbps aan upload.


Ik heb zojuist mijn 2 SuperWiFi discs gereset en helemaal opnieuw geinstalleerd. Nu heb ik er een beneden in de woonkamer staan naast het modem (Experiabox V10). Daarna heb ik mijn 2e SuperWiFi disc opgezet via WPS. Toen de 2e disc nog beneden stond deed ik een speedtest op mijn telefoon en haalde ik 300 mbps aan download en 490 mbps aan upload. Daarna heb ik de 2e disc uitgeschakeld en deze boven gezet en opgestart. Na dat deze opgestart was, heb ik de ethernetkabel die naar mijn pc loopt weer in de 2e disc gedaan (Zo heb ik het heel lang gedaan en had ik altijd rond de 300/400 mbps aan download).  Daarna deed ik een speedtest op mijn pc en haalde ik maar rond de 80 mbps aan download en 90 mbps aan upload. Na deze tests deed ik beneden weer een test op mijn telefoon en haalde ik maar rond de 30 mbps aan download. Volgens de kpn thuis app heeft de 2e disc die boven staat een signaal sterkte van -71 dBm. Zelf heb ik hier niet veel verstand van, maar misschien dat het nuttige informatie voor jullie kan zijn.


Daarna heb ik mijn 2e SuperWiFi disc opgezet via WPS.

Resetten en opnieuw beginnen. Superwifi's zijn niet bedoeld om te koppelen via WPS zoals een reguliere wifi extender. Gewoon volgens de handleiding bekabeld aansluiten om zo goed te koppelen. Het wilt namelijk nog wel eens voorkomen dat ze dan niet volledig opgenomen worden in het netwerk maar een reguliere ‘client’ worden en daarmee dus als repeater werken zoals mij ooit eens verteld is door mijn vakcoaches, daarom staat deze optie ook in geen enkele handleiding benoemt.

Geen idee of dat het al helpt maar dan is ie in ieder geval geïnstalleerd zoals het hoort.


De snelheid wordt via de kabel dus gehaald. Dat is fijn. 

En dan verder de tips van NHendriks opvolgen.:

 

Daarna heb ik mijn 2e SuperWiFi disc opgezet via WPS.

Resetten en opnieuw beginnen. Superwifi's zijn niet bedoeld om te koppelen via WPS zoals een reguliere wifi extender. Gewoon volgens de handleiding bekabeld aansluiten om zo goed te koppelen. Het wilt namelijk nog wel eens voorkomen dat ze dan niet volledig opgenomen worden in het netwerk maar een reguliere ‘client’ worden en daarmee dus als repeater werken zoals mij ooit eens verteld is door mijn vakcoaches, daarom staat deze optie ook in geen enkele handleiding benoemt.

Geen idee of dat het al helpt maar dan is ie in ieder geval geïnstalleerd zoals het hoort.

Je kan dan de wifi nog verbeteren door de wifi manager te doorlopen. 


Yes, dat zal ik dan proberen. Als het gelukt is laat ik het hier weten. :)


Het is gelukt! Ik heb beide SuperWifi discs weer gereset en op de goede manier geïnstalleerd.

Bedankt voor de support! 😁


Super!

Mocht er nog weer iets zijn, laat het dan weten.