Skip to main content

Na een stroomstoring in ons dorp, kwam het internet weer terug.  Het lampje internet op het V12 experia box bleef knipperen,  resetten van NT glasvezelbox en modem maakte geen verschil.  Klantenservice stuurde mij een vervangende modem toe met helaas het probleem bleef.  Geheel internetloos.  Monteur wist al snel dat het NT kastje vervangen moest worden.  Hierna kwam er weer signaal binnen op het modem en leek het zich te herstellen. 

Echter de 200Mbit/s werd niet meer gehaald en blijft steken op slechts 50Mbit,  ook na 4 uur wachten. 

Alles weer gereset met in het modem alleen de utp kabel van de tv aangesloten., toch blijft de snelheid op 50 steken. 

 

Op het modem na,  is er niks veranderd dan voor de stroomstoring en genoot ik van een stabiele gemiddelde  snelheid van 200Mbit/s.  Wanneer ik de laptip rechtstreek met een utp aansluit op de modem,  haal ik ongeveer 80Mbit/s.

 

Heel verhaal,  waar kan die snelheidsvertraging nu inzitten en belangrijker,  hoe krijg ik het weer sneller? 

Modem:  alles brandt. Wifi knippert langzaam,  dat lijkt ook goed volgens mij. 

 

Ik heb het euvel al gevonden lijkt het…
De modem stond op automatische kanaalkeuze en pakte een bandbreedte die best wel krap was. Handmatig een ander kanaal gekozen die meer ruimte had en voilà, turbo op de turbo.

Desondanks, bedankt voor het lezen. Dit kan op slot.

 


Bekabeld had u dan wel gewoon 200 moeten halen. Want die "kanaalkeuze" is natuurlijk alleen van toepassing op WiFi. Het Draadloze signaal dus.