Skip to main content

Ik heb hetzelfde: glas brandt niet sinds vrijdagmiddag. Kan er iets mis zijn in de KPN centrale? 

 

*Admin: afgesplitst en een eigen topic voor vraag aangemaakt

 

Bellen met 0800-0402 en storing melden. 


KPN stuurt geen monteur maar laat dit over aan een internetprovider. Ook al gaat het om KPN glasvezel. Internet, wifi en modem zijn in orde. Glasvezel viel uit


Hoi @Spoed, welkom op ons forum. Begrijp ik het goed dat je bij een andere provider een abonnement hebt? Dan kun je hiervoor bij hen terecht. Zij zullen dit via hun kanalen bij ons melden.

Mocht je toch een abonnement bij ons hebben kun je zoals Hsd hierboven noemt ons altijd even bellen op 0800-0402


Ik zal mijn providers SLA met jullie controleren want de service dient natuurlijk wel geleverd te worden. Dank voor je antwoord. 


Ik zal mijn providers SLA met jullie controleren want de service dient natuurlijk wel geleverd te worden. Dank voor je antwoord. 

Hallo @Spoed , aan je manier van reageren krijg ik de indruk dat je bij een bepaalde provider een zakelijke klant bent die capaciteit huurt bij KPN Wholesale.

Daarvoor moet je dan toch echt bij je eigen provider zijn, dit forum is een forum voor consumenten, waarvan de meesten klant zijn bij KPN, de provider.

Succes.

 


Nee ik ben een consument die op het forum wilde om te vergelijken of andere consumenten mijn probleem herkenden en hoe het dan opgelost wordt. 


Nee ik ben een consument die op het forum wilde om te vergelijken of andere consumenten mijn probleem herkenden en hoe het dan opgelost wordt. 

Als ‘glas’ niet brandt dan komt er geen licht binnen of de module in het NT die is defect. Hiervoor zal uiteindelijk wel een monteur moeten komen om te kijken hoe of wat maar zoals gezegd: hiervoor moet je bij je eigen provider zijn, KPN mag namelijk niet zomaar een monteur sturen voor zoiets en de provider moet opdracht geven aan KPN om dit te onderzoeken en herstellen.


“KPN mag namelijk niet zomaar een monteur sturen voor zoiets”

op grond van welke afspraak of regel mag KPN dat niet? Als het hardwarematig is kan ik me dat voorstellen maar dat weten jullie niet. Als het aan de glasvezel zelf ligt is het juist weer niet zo slim dat de provider eraan gaat knutselen ipv KPN zelf. Kortom: van deze combinatie en verdeeldheid heb ik de nadelen. Het werkt vertragend. 


“KPN mag namelijk niet zomaar een monteur sturen voor zoiets”

op grond van welke afspraak of regel mag KPN dat niet?

Afspraken die KPN Wholesale en de provider maken. Daar wordt contractueel vastgelegd hoe of wat. Je bent klant van ‘provider x’, niet van KPN. Daarom mag KPN dus niet zomaar een monteur aansturen. Daarnaast zal de Autoriteit Consument en Markt hier vast ook nog wel een mening over hebben. In het kader van de AVG kan KPN ook geen klantgegevens inzien van wholesale-klanten. Er zal vast ergens een clausule opgenomen zijn in de algemene voorwaarden van je provider dat zij bepaalde persoonsgegevens wel aan KPN mogen doorzetten indien dit nodig is om de dienstverlening in stand te houden.

 

Als het hardwarematig is kan ik me dat voorstellen maar dat weten jullie niet. Als het aan de glasvezel zelf ligt is het juist weer niet zo slim dat de provider eraan gaat knutselen ipv KPN zelf. Kortom: van deze combinatie en verdeeldheid heb ik de nadelen. Het werkt vertragend. 

Dat ligt er helemaal aan hoe het is afgesproken tussen KPN Wholesale en de provider. Sommige providers zullen direct een monteur van KPN laten komen voor onderzoek en herstel, anderen zullen eerst een eigen monteur sturen voor onderzoek en herstel. Kans is zomaar aanwezig (maar dat weet ik niet omdat ik ze zelf nooit tegenkom) is dat KPN Wholesale de afspraak heeft met een provider dat deze zelf de PoP (glasvezel-wijkcentrale) in mag en daar eventueel verbindingen mag herstellen.

 

Om er even wat dieper op in te gaan: Er zijn enorm veel verschillende constructies mogelijk en KPN Wholesale komt in veel verschillende ‘smaken’. Van WMP waarbij de provider apparatuur van KPN  (zoals de Experiabox) gebruikt in zowel de PoP als op klantlocatie tot WBA waarbij de provider eigen apparatuur op de klantlocatie plaatst tot ODF Access waarbij de provider eigen apparatuur in de PoP als op klantlocatie gebruikt en nog enorm veel meer. Iedere provider heeft zoals ik al aangaf ook weer verschillende afspraken over hoe het werkt qua monteursbezoeken. Daarbij zijn provider KPN en KPN Wholesale ook nog eens twee hele verschillende dingen. De PoP en rekken die hierin staan en de glasvezel in de grond tot en met het FTU (de afwerkplaat aan de muur) zijn dan weer eigendom van KPN Netwerk.

Het klinkt misschien allemaal onlogisch en verwarrend omdat alles de naam ‘KPN’ draagt maar het zijn allemaal wel echt losse bedrijfsonderdelen die op deze manier opereren om de markt zo eerlijk mogelijk te houden. Ja, de monteur die komt kan van provider KPN zijn maar die krijgt de opdracht dan weer van KPN Wholesale om een monteur te sturen.

Lang verhaal kort: je moet hiervoor echt bij je eigen provider zijn, KPN kan hier zonder aansturing vanuit je provider niets in betekenen.


Heel netjes. Ingewikkeld verhaal door u heel duidelijk uitgelegd. Ik waardeer dit zeer! Fijne avond en het komt vast goed. Groet ‘Spoed’.