Skip to main content

Eerste Superwifi punt met succes bedraad aangesloten op KPN Box 12. Tweede Superwifipunt ook bedraad aangesloten maar komt niet verder dan continu brandend paars lampje. Eerste Superwifi punt is hierbij continu bedraad gebleven en ook de tweede is bedraad gebleven.

Er is wel wifi via het eerste punt en volgens mij ook via de Box 12. Er is ook gewoon LAN via Box 12.

Wat heb ik allemaal gedaan (met hetzelfde resultaat) ?

  • Ik heb de KPN Box 12 gereset en het hele proces opnieuw doorlopen.
  • Ik heb het geprobeerd met alle LAN kabels uit de Box 12, dus alleen de 2 Superwifipunten bedraad.
  • Ik heb ook de Superwifi punten gewisseld dus het ligt niet aan de specifieke module (ik heb er 3).
  • Ik heb de aansluiting van het tweede Superwifi punt geprobeerd volgens de handleiding die erbij zat (kabels erin steken en gaan) en ook via de Thuis app (versterker toevoegen, Superwifi kiezen, QR-code-scannen).
  • Ik heb in de webinterface van de Box 12 gezocht en in de webinterface van het (primary) Superwifi punt. Ik zie daar een overzicht van ons netwerk met diverse draadloze devices maar geen direct aanknopingspunt om verder te komen.

Wie kan me helpen?

Vragen die ik zelf heb (maar ik ben geen expert):

De KPN Box 12 had voorheen 2 Experia Wifi punten. Kan het zijn dat daarvan instellingen zijn blijven hangen? Ik las ergens iets dat daarop hintte.

Wat zijn de twee guest stations (status: down) die ik onderin het homescherm van de Box 12 vind?

 

*Admin: topic verplaatst naar juiste board

Heb je ze al gereset?

Wifi van box12 lan uiteindelijk uit, als ze werken, dus guest instellingen heb je niks aan, dat doe je in de superwifi interface of thuisapp.

 

Toch raar.

Wat ik altijd doe, de 1e superwifi bekabeld aansluiten. Na 5 minuten de 2e erbij bekabeld aansluiten en vervolgens een kwatier met rust laten. Ze knipperen groen en blauw, starten een paar keer opnieuw op, en uiteindelijk kan de 2e van de kabel af.

 

Probeer and eerst 1, totdat die werkt en je kunt inloggen. (Interface of thuisapp) en dan versterkers toevoegen. Had je al geprobeerd zeker maar wat zie je dan?


Beste @DennisA78 

Dank voor je reactie. Op zijn minst fijn dat er mensen meekijken maar daarmee doe ik je waarschijnlijk tekort: sorry. Punt is, ik heb het op kunnen lossen. Zie onder. Ik zal eerst nog even ingaan op je vragen.

Ik had ze inderdaad al gereset als een van de stappen. Dat heb ik gedaan via Herstart in het webinterface van het Superwifi punt.

Je andere vraag: zowel bij het toevoegen van het tweede punt via de app, als bij gewoon bedraad bijchakelen van het tweede punt, blijft deze module in een toestand met een paars lampje hangen, ook na 20-30 minuten wachten. Het tweede punt wordt niet zichtbaar in de webinterface noch in de Thuis-app.  

Maar het is al opgelost. Ik had ergens gelezen over de WPS optie en dat maar eens geprobeerd. Dat werkte meteen. Stappenplan:

  • Uitgangssituatie: KPN Box 12 aan, Primary Superwifi punt bedraad aangesloten en actief. Tweede Superwifi punt bedraad en ingeschakeld maar met paars lampje.
  1. In webinterface van primary Superwifi punt (192.168.2.151) het WPS process starten, je krijgt dan 2 minuten de tijd.
  2. Op het tweede Superwifi punt (nog bedraad) de WPS knop 1-2 seconden inhouden totdat het lampje oranje knippert. 
  3. Na een tijdje wordt het lampje groen en vind ik het tweede Superwifi punt terug in de webinterface.
  4. Tweede Superwifi punt uitgeschakeld. Ethernetkabel los. Enkele meters verderop (onbekabeld) neergezet en in geschakeld.
  5. Na een tijdje wordt zijn lampje groen en vind ik hem terug in de webinterface.
  6. Derde Superwifi punt met ethernetkabel aan KPN Box 12 verbonden en ingeschakeld. Wachten tot lampje paars wordt. (Ook hier, gaat het uit zichzelf niet verder. Intussen is al die tijd natuurlijk het primary Superwifi punt bedraad en ingeschakeld geweest. )
  7. Wederom via de webinterface van de (primary) Superwifi, het WPS proces gestart.
  8. Binnen twee minuten WPS knop op (bedrade) derde Superwifi punt 1-2 seconden ingedrukt houden totdat het oranje lampje knippert.
  9. Na een tijdje wordt het lampje groen en vind ik het derde Superwifi punt ook terug in de webinterface.
  10. Derde Superwifi punt uitschakelen. Ethernetkabel losmaken en enkele meters verderop neerzetten en weer inschakelen.
  11. Na een tijdje wordt ook van het derde Superwifi punt het lampje groen en zie ik hem terug in de webinterface.

He he eindelijk: 1 Modem, 1 bedraad Superwifi punt en 2 onbedrade Superwifi punten. Nu nog de punten op de juiste plek in het huis zetten. Mogelijk lukt het nog om 1 of beide bedraad te positioneren.


Ha! :smile: mooie samenvatting.

Goed dat het gelukt is, via een omweg. Ik gebruik de wps knoppen nooit, omdat bekabeld aansluiten altijd werkt.

Ben nu ook wel benieuwd wat er gebeurd als je in die draadloze een kabel steekt.


@DennisA78 

Ik kan de punten nu naar believen bedraad of onbedraad gebruiken zo lijkt het. Een van de draadloze heb ik inmiddels op zolder gezet en met ethernetkabel via zo’n “LAN over 230V” verbinding met de KPN Box 12 verbonden.

Ben nog niet helemaal uit de optimale posities en haalbare snelheden maar hij start gewoon op en ik zie hem inmiddels weer in the Thuis-app als bedraad Superwifi punt.


Lan over 230? DVS stekkers?

Zou ik niet aanraden, maar merk je vanzelf. Als het werkt dan werkt het. Stabiel is ander verhaal.

Wellicht snelheid vergelijken met en zonder.


Superwifi achter Powerline-adapters is wel risicovol. Als er bijvoorbeeld een update uitkomt en het punt wat aan zo'n powerline-set zit wordt de primary dan is de kans op uitval van de wifi gigantisch. De Superwifi-punten communiceren non-stop met elkaar maar ééntje doet het daadwerkelijke nadenkwerk. De powerlineadapters geven echter geen non-stop stabiel signaal door, het is een beetje alsof de drie punten dan een gesprek voeren terwijl ze naast een speaker staan op een festival. Er komt wel wat door maar niet alles.

 

Superwifi sluit je aan met een kabel of draadloos, niet anders.


Dankjewel @NHendriks .

Kijk die details ken ik niet. Dus oppassen, of eigenlijk niet doen.

Maar wat ik me afvraag: kan dan plotseling ineens een andere module de primary worden? Want anders zou ik proberen een direct bedrade module de primary te laten zijn zodat die altijd de update krijgt.


Enkel bedrade units kunnen de primary worden. De Superwifi herkent dit als er signaal door het RJ45 poortje komt, deze kunnen niet zien of dit via een router, switch of powerline adapter gaat.

 

Als er een reboot komt of een nieuwe update dan is het punt wat als eerste opgestart is ook de nieuwe primary. Het makkelijkste is om in de Thuisapp alle wifipunten een naam te geven en het hierin in de gaten te houden, als je ziet dat die via Pl-adapter primair is geworden dan trek je dat punt er eventjes uit om een ander de rol over te late nemen. Nog steeds niet ideaal maar het is iets.