Skip to main content
Vraag

De LAN-poorten van mijn V10 vallen terug naar 10 Mbps na firmware-update

• April 6, 2026
  • 9 reacties
  • 88 keer bekeken

Beste KPN,

Sinds de laatste firmware-update van mijn Experia Box V10 kamp ik met een zeer specifiek en hardnekkig probleem. Mijn bekabelde snelheid naar mijn mesh-systeem (getest met zowel KPN SuperWifi als een FRITZ! AX4200 set) klapt op willekeurige momenten volledig in.

De snelheid zakt dan van de normale 200 Mbps naar een schommelende waarde tussen de 6 en 20 Mbps. Dit duidt op een fysieke "handshake" die terugvalt naar het 10 Base-T profiel op de LAN-poort van de V10. Soms werkt het dagen goed, en dan ineens treedt het probleem weer op.

Belangrijke details van mijn eigen onderzoek:

• Kabels: Ik heb al meerdere nieuwe, korte Cat6-kabels geprobeerd; dit maakt geen verschil.
  • Apparatuur: Het probleem deed zich eerst voor met KPN SuperWifi en blijft bestaan na overstap op een FRITZ! mesh-systeem (ingesteld als IP-client, dus geen dubbele NAT).
  • Workaround: Als ik het aangesloten mesh-punt uit- en aanzet, wordt de Gigabit-verbinding (1000 Mbps) tijdelijk hersteld, totdat de V10 de poort na verloop van tijd weer "downgraded" naar 10 Mbps.
  • Resets: Ik heb de V10 al meerdere malen een volledige fabrieksreset gegeven en de eigen wifi van de V10 staat uitgeschakeld.

Gezien het feit dat dit probleem met verschillende kabels en verschillende hardware (zowel KPN-eigen als extern) optreedt sinds de update, lijkt de switch-chip van mijn V10 defect of instabiel.

Meerdere contacten met de service desk levert alleen maar oplossingen op die elkaar tegenspreken en ik blijf achter met een zeer vervelend probleem wat mij niet aanstaat bij het gebruik van zeker niet de goedkoopste provider.

Zouden jullie mijn modem kunnen omruilen voor een Box 12? Mijn klantnummer staat in mijn forumprofiel.

Alvast bedankt voor de hulp!

9 reacties

JanD
Superuser
  • Superuser
  • April 6, 2026

Heb je de V10 al eens een fabrieksreset gegeven ​@Schoonzoon22 ?

Als je inlogt in de V10 wat voor snelheden geven de 4 lanpoorten aan, zou 1Gigabit moeten zijn.

Ik_Combineer
KPN medewerker
Forum|alt.badge.img+15
  • KPN Monteur
  • April 6, 2026

En heb je een normale DSL kabel of een Y kabel in je modem? 
mocht je een Y kabel hebben, heb je dan pairbonding of een enkele vdsl lijn. 
Een V10 met Y kabel kan kuren geven als deze niet pairbonding is.

rvk01
Slimmerik
  • April 6, 2026

Dit duidt op een fysieke "handshake" die terugvalt naar het 10 Base-T profiel op de LAN-poort van de V10. Soms werkt het dagen goed, en dan ineens treedt het probleem weer op.

Heeft de V10 ook de optie Thuisnetwerk > Ethernet poorten? Zo ja, kun je daar dan eens kijken wat er bij de huidige bitrate staat voor de desbetreffende poort. Volgens jouw theorie zou dat dus 10Mbps moeten zijn...

• Wijsgeer
  • April 7, 2026

En wat is nu je firmware versie? 

Ik weet dat er een nieuwe is voor de V10 maar ik zie bijna geen reacties van mensen die hem ook daadwerkelijk hebben. Dat kan goed nieuws zijn omdat er dan geen klachten zijn of anders dat de uitrol langzamer gaat dan gepland.

• Auteur
  • Topper
  • April 7, 2026

​@JanD bedankt voor je reactie

​@Ik_Combineer ik heb een glasvezel aansluiting en gebruik geen Y-kabel

​@rvk01 op dit moment heb ik 2 poorten die 100Mbs aangeven en 1  1Gbps, maar op dit moment draait het normaal

​@Edu2020 V10.C.25.08.15

• Wijsgeer
  • April 8, 2026

Dank je, er is sinds 2 weken een nieuwe firmware versie V10.C.26.02 maar ik zie nog maar heel weinig reacties op die versie. Vandaar dat ik nieuwsgierig was.

• Auteur
  • Topper
  • April 8, 2026

Helaas nog geen reactie van KPN….

Wel een sms dat ze bij ons in de  buurt het netwerk gaan verbeteren.

Zal geen wifi voordeel opleveren.

Alex van KPN
Moderator
Forum|alt.badge.img+27

Hi ​@Schoonzoon22, goed dat je deze vraag hier stelt en erg fijn om te zien dat iedereen goed meehelpt. 

Om het duidelijk te krijgen enkele vragen, ik zie dat de snelheid die nu uit de modem komt via de kabel dus goed is? 

• Als je een speedtest uitvoert met een laptop/pc rechtstreeks met een kabel aangesloten op de poorten, krijg je dan wel de volle snelheid te zien? 100 of 1000 Mbps? Dan weten we namelijk dat dat goed is en we het dus moeten zoeken in het mesh systeem zelf. 
  • Mocht dat niet het geval zijn, maak dan je glasvezelkastje ook 2 minuten stroomloos. Ik lees dat je de V10 al helemaal hebt gereset, dat hoeft dus niet meer. 

Ik hoor graag van je. 

• Auteur
  • Topper
  • April 8, 2026

​@Alex van KPN  Op het moment dat het probleem zich weer voor doet zal ik proberen dit te meten.

Â