Skip to main content

De snelheid met mijn LAN kabel is trager dan die met WiFi.

Ik heb daarom de LAN kabel vervangen door een Cat. 6 kabel, maar dat hielp niet.

Alhoewel ik een abonnement hebt voor snelheden tot 1Gb, kom ik met de Wifi tot circa 260 Mb won en 200 up. Met een LAN verbinding kom ik tot niet meer dan 95 Mb down en 94 Mb up.

Kan iemand zeggen wat ik eventueel kan doen om de snelheid van de LAN verbinding te verhogen?

Is de kabel direct op het modem aangesloten? 

Oudere PC's beschikken nog over een 100Mbit LAN poort, kan het zijn dat je PC het niet aankan? 

Ook is dit in sommige gevallen in de software in te stellen dan wel aan te passen. 

Wanneer de kabel defect of van slechte kwaliteit is kan dit ook ernstige gevolgen hebben voor de snelheid

Wanneer je in netwerk instellingen in Windows kijkt, zie je de optie ‘adapter opties’. Als je die aantikt en vervolgens de aangesloten adapter opent, welke snelheid wordt daar aangegeven?


De LAN kabel is aangesloten op een router van het merk Nighthawk CS4,

De pc is een Imac uit 2017.

De kabel is net nieuw en van de laatste categorie, namelijk 6.

Het maakt niet uit als ik de LAN kabel direct in de Imac plaats.

Mijn abonnement voor internet geeft een snelheid tot officieel 1Gb.

Het werkt allemaal wel, maar het is traag.

Is er een oplossing?


Ik ken deze router niet en Google geeft geen duidelijk resultaat. 

Je verbind de WiFi ook met deze router?

 

Kan je de kabel niet (tijdelijk) aansluiten om de experiabox rechtstreeks? Om op die manier te testen of de snelheid beter wordt?

 

Cat6 is niet de nieuwste categorie, maar dat mag niet uitmaken. Cat5E zou al meer dan voldoende moeten zijn om 1GBit te halen zonder problemen. (tenzij je kabel van Ali Express af komt). 

 

De lengte van de kabel heeft (kleine) invloed op de snelheid, evenals de route die hij aflegt. Echter zijn dat soort storingen vaak minimaal en zou dat geen probleem mogen opleveren. 

 

Ik kwam ook dit topic nog tegen bij Apple: 

https://discussions.apple.com/thread/8508719?page=2

Wellicht dat je daar iets nuttigs in kan vinden


De router staat ook bekend als een Nighthawk AC2600.

De Wifi gaat via het KPN box (2 maanden oud).

Ook als ik de LAN kabel direct op de KPN box aansluit verandert er niets.

Ik heb de Apple topic gelezen. Zo te zien staan mijn instellingen normaal.

Het blijft ingewikkeld en gaat ver boven mijn technische pet.

Ik dank u zeer voor uw uitgebreide reactie.


Hallo @Dennis Friedhoff een pc uit 2017, die heeft vermoedelijk een Fast Ethernet-kaart, die gaat tot 100Mbit/s, vandaar ook je meting van ongeveer 95Mbit/s down/up.

 


Dan lijkt het meer aan de imac te liggen als ik het zo hoor. 

De afbeelding in dat topic, https://discussions.apple.com/content/attachment/1046763040 zou je die in je imac kunnen opzoeken en hier posten? 


@JanD Waar haal jij die informatie vandaan? 100MBit wordt al pakweg 20 jaar niet meer gebruikt, als het niet langer is. 

  • IEEE 802.3ab, ratified in 1999, defines Gigabit Ethernet transmission over unshielded twisted pair (UTP) category 5, 5e or 6 cabling, and became known as 1000BASE-T. With the ratification of 802.3ab, Gigabit Ethernet became a desktop technology as organizations could use their existing copper cabling infrastructure.

een iMAC 2017 is in ieder geval voorzien van 1GB ethernet volgens de specs https://support.apple.com/kb/SP760?locale=en_US


Hallo @Zilverdael80 er worden nog steeds pc’s en laptops verkocht met een 100Mbit/s ethernetkaart, het zijn dan wel de Action- en Wibra-merken, maar die kosten dan ook niets.

 


Mijn ethernet instellingen zijn precies gelijk aan die van het attachment https://discussions.apple.com/content/attachment/1046763040.

Ik zie daarom voorlopig geen oplossing voor mijn raadsel.

Bedankt voor alle moeite.


Als ze gelijk zijn is dat het probleem. 

Speed 100baseTX betekend 100MBit en dus niet 1GBit 

Dat verklaart dus de trage snelheid. 

Echter zit er in de iMAC wel een 1GBit netwerk kaart. 

Ik denk dat je het best verder kan kijken bij Apple.

Op het forum lees ik dingen als: toch een andere kabel, connector schade in de imac, wifi uitzetten, externe usb netwerk kaart. Wellicht dat een van deze oplossingen nog helpen?

Ik weet in ieder geval helaas geen oplossing voor dit probleem


Hallo @Dennis Friedhoff 

 

Heb je de zwarte Box 12 van KPN?

Wat is de link speed tussen de Nighthawk en het KPN Box 12?

Als er maar 1 ledje van die netwerkpoort op de Box 12 brandt dan is dat 100MBit/s en zit het probleem waarschijnlijk in de kabel tussen je Nighthawk en je modem.

Heb je die kabel ook gebruikt om je iMac rechtstreeks op de Box 12 aan te sluiten?

 

Welke linkspeed geeft je iMac aan als je hem op de Nighthawk aansluit?


Beste GeSp,

Ja, wij hebben de Box 12 van KPN.

Ik heb de snelheid ook getest door de LAN kabel direct van de Box op de Imac aan te sluiten zonder tussenkomst van de router. Geen verschil.

Ik weet niet wat je bedoelt met de linkspeed tussen de Imac en de Nighthawk.

Hoe kan ik dat meten?

Overigens was mijn antwoord aan Zilverdael80 over de instellingen van het Netwerk niet juist.

Ik zag een nul over het hoofd. Ik heb een Speed 1000base TX. Dus dat moet ook goed zijn.


Simpele vraag @Dennis Friedhoff , ben je in de gelegenheid om dezelfde test te doen met behulp van een ander (nieuwer) notebook? en wat doet je smartphone op dezelfde wifi?

Ook is het goed om je profiel volledig in te vullen zodat de moderators van dit forum een aantal zaken voor je na kunnen meten. 


Hallo @Dennis Friedhoff 

 

De link speed is wat je dus in dat scherm van je iMac achter Speed ziet staan, die is dus 1000Mbit/s, is hij op dat moment dan aangesloten op de Nighthawk of rechtstreeks op de Box 12?

Veranderd dat ook als je hem dan op de andere router aansluit?

 

En kan je deze vraag nog beantwoorden:

Wat is de link speed tussen de Nighthawk en het KPN Box 12?

Dat kan je zien aan hoeveel ledjes er branden (zitten links en rechts) op de netwerkaansluiting van de Box 12 waar die Nighthawk op is aangesloten.

Als er maar 1 ledje van die netwerkpoort op de Box 12 brandt dan betekend dat dat de snelheid maar 100MBit/s is, dat zou verklaren waarom je bedraad maar die 95MB/s haalt.


Beste Berrie_Kaas & GeSp,

Ik heb mijn profiel bijgewerkt.

De snelheid van de wifi is gelijk op mijn mobiele telefoon, onze iPad en de iMac.

Dus rond 260 tot 300 up en down. Alleen de snelheid van de LAN verbinding komt niet boven de ruim 90Mb. 

Ik heb een foto bijgevoegd van de achterzijde van de KPN box. Er branden twee lichtjes naast de LAN kabel naar de router. Hij steekt in nummer vier.

Als u nog meer vragen hebt, hoor ik het graag.

Met vriendelijke groet,

Dennis Friedhoff

 


Die kabel in poort 4 is een zelf gemaakte kabel waarbij de connector er niet goed op zit, het omhulsel hoort in de connector te zitten.

Is wel het juiste aansluitschema voor de draden gebruikt, als de twisted pairs niet als paren zijn aangesloten dan kan dat ook de lage snelheid verklaren.

 

Heb je snelheid van je iMac via die kabel getest of via een kant en klare kabel met aangegoten stekkers toen hij rechtstreeks op het modem aangesloten was?


Die kabel moest ik zelf maken omdat een kant-en-klare kabel met zijn stekkers niet door de muur en het plafond zouden gaan. Ik heb het schema volgens mij goed aangehouden. Dat is mij goed uitgelegd. Ik heb de snelheid getest met de nieuwe kabel. Op de oude kabel (cat 3) kreeg ik ook onvoldoende snelheid. Ik moet eerlijk zeggen dat ik verder geen oorzaken of oplossingen zie.


Probeer de snelheid eens te testen met een kabel waarvan de stekkers er wel vanuit de verpakking er rechstreeks aan zitten. Heeft u dat al geprobeerd? 


Probeer de snelheid eens te testen met een kabel waarvan de stekkers er wel vanuit de verpakking er rechstreeks aan zitten. Heeft u dat al geprobeerd? 

Hoi @Dennis Friedhoff  Heb je bovenstaand al geprobeerd? 


Probeer eens de kabel te testen middels deze tester https://www.allekabels.nl/netwerkkabel-tester/187/1419649/kabel-tester.html 

Wellicht is er één of meer aders uitgevallen, waardoor er niet genoeg snelheid overblijft


Bedankt voor de tip.

Ik heb er een besteld.


U kunt beter eens testen met een andere kabel. Dan weet u meer dan dat zo'n meetapparaatje kan vertellen.Â