Skip to main content

Laptop maakt geen verbinding met WiFi.

Sinds ik KPN Box 12 gebruik ziet mijn Laptop niet mijn WiFi netwerknaam (SSID) in de lijst met beschikbare netwerken. Mijn tablets en smartphones zienĀ  deze wel ziet en kunnen ook verbinding maken. Mijn Laptop ziet wel andere WiFi Netwerken en kan daar ook verbinding meemaken.

Groet Herman

Hallo @KrelisKĀ 

Ā 

Apart probleem, vaak is het zo dat de laptop wel het netwerk ziet maar geen of niet goed verbinding kan maken en dan zijn daar 2 mogelijke oplossingen voor, je kan proberen of dat bij die laptop ook helpt:

1)

Het probleem kan liggen aan de bandbreedte instelling van de Box 12 voor 5GHz, bepaalde netwerkkaarten werken na de update van de Box 12 alleen goed als je die op ā€˜80MHzā€™ zet (zie afbeelding onderaan, paars omcirkelde instelling).

Om dit aan te passen, ga naar de WiFi-instellingen in de Box 12 en controleer of de 5Ghz staat ingesteld op ā€˜80Mhzā€™.

Ā 

Dit doe je door in te loggen op de Box 12 via http://mijnmodem.kpnĀ 

Soms werkt inloggen via die link niet maar wel met deze link https://192.168.2.254/2.0/gui/#/ of dezelfde link zonder https http://192.168.2.254/2.0/gui/#/
Of via een andere browser dan Chrome zoals Firefox, Edge of Safari.

Ā 

Als je nog geen eigen wachtwoord had ingesteld dan inloggen met het wachtwoord dat op de achterkant van het modem staat (tip: scan de QR-code, er worden soms onmogelijke leestekens gebruikt).

Na inloggen ga je naar de WiFi-instellingen, daar kan je bij de 5Ghz de Bandwidth aanpassen.

De 2.4Ghz kan op 20Mhz blijven staan maar die bij de 5Ghz indien nodig aanpassen naar 80Mhz.

In sommige gevallen (meestal als je voor de 1ste keer inlogt in de Box 12) moet je eerst de standaard beveiligingsgegevens (naam en wachtwoord) van de WiFi wijzigen, je kan er dan bij beide een ā€˜1ā€™ achter zetten en alles aanpassen, vervolgens verbind je met dat nieuwe netwerk en haal je de ā€˜1ā€™ weer weg.

Als je dit via een netwerkkabel doet dan hoef je niet eerst opnieuw te verbinden maar kan de naam gelijk weer aanpassen.

Ā 

2)

Je kan proberen of het helpt om in de Box 12 deĀ Wireless ModeĀ op 802.11b+g+n (2.4GHz)Ā  en 802.11a+n+ac (5GHz) te zetten, daarmee staat de Box 12 op WiFi 5 i.p.v. WiFi 6.

Ā 

Mocht dat niet werken, welke merk en type laptop is het, welke WiFi netwerkkaart zit er in en ondersteunt die laptop 2,4GHz en 5GHz WiFi?

Ā 


Bedankt voor je antwoord, helaas werkt het niet. De genoemde instellingen waren reeds ingesteld.

Ā 

Laptop, Toshiba, Intel(R) Core (TM) i3-2310M CPU 2.10 GHz, Ram 8.00 GB, Windows 10.

WiFi Kaart: Realtek RTL8188CE Wireless LAN 802.11n PCI-E NIC.

Volgens mij ondersteunt de laptop 2,4 en 5GHz. De Laptop ziet wel andere WiFi netwerken en kan daar ook op inloggen. Met de KPN Box 8 had ik ook geen problemen.

Ook een oudere laptop met WiFi kaart Quallcomm Atheros AR5007 802.11blg.Ā  ziet mijn KPN modem en kan verbinding maken.

Groet Krelis

Ā 


Die Realteks hebben wel vaker problemen met verschillende WiFi netwerken.

Heeft die Realtek kaart ook de WiFi Config instelling bij Geavanceerd?

Standaard staat die op Performance en dat geeft het vaakst problemen, als je hem dan op WiFi zet werkt het vaak beter, dat zou je nog kunnen proberen.

Deze RTL8188CU WiFi adapter werkte ook niet echt lekker samen met een EB V10, op selectie Waarde: WiFi ging het beter maar toch af en toe nog problemen dat hij het netwerk weer kwijt was e.d., ik heb er toen maar een USB WiFi stick ingeplugd en dat werkt prima.


Bedankt, Helaas staat WiFi Config niet in de lijst onder Geavanceerd.. Wel zie ik bij Bandwidth 20_40MHz.

Bij Wireless Mode ( in deze lijst) heb ik een keuze tussenĀ  Auto , IEEE 802 11b , IEEE 802 11b/g.

Kan dit nog uitmaken??

Gr Krelis


DeĀ  RealTek RTL8188CE Wireless Wlan Card 802.11 b/g/n ondersteunt alleen 2.4GHz en de Box 12 heb je voor 2.4GHz ook al op b/g/n gezet, in theorie zou het moeten werken.

De diverse instellingen uitproberen kan geen kwaad, je zou b.v. in de Box 12 de 2.4GHz Bandwidth op 40 MHz zetten kunnen proberen of beide op 20 of 40 MHz.

Je kan ook controleren of er nog een driver update via Windows update beschikbaar is via Optionele updates.

Anders is de beste optie toch zo'n Wireless USB stick, dan kan je er 1 kiezen die ook 5GHz aankan.


Hi @KrelisK, ben je er verder mee gekomen na het laatste bericht van @GeSp? Of heb je nog verdere hulp nodig?


Hoi Maja,

Nee het probleem is nogĀ  iet opgelost.Alleen Wirelees USB stick heb ik niet geprobeerd.

Groet Krelis


Hoi @KrelisKĀ ,

Ook Extra Wifi al geprobeerd?

Zo niet, hier lees je hoe dat moet:

En is jouw netwerknaam en wachtwoord dezelfde als achterop de box 12 staat?Of is het een andere?Indien het eerste, zal je deze eerst aan moeten passen voordat wifi 6 uitzetten daadwerkelijk gebeurt.


Bedankt Martijn,

Extra WiFi ingesteld maar Laptop ziet de WiFi netwerknaam niet. Mijn Smartphone ziet de WiFi wel en het werkt ook.

Netwerknaam is gelijk maar wachtwoord is gewijzigd.

Helaas Helaas

Gr Krelis


Heb je de Extra Wifi dan ook ingesteld op alleen 2,4Ghz @KrelisK? Zo nee, zou je dat nog eens willen proberen? Of bij voorkeur een helemaal nieuwe netwerknaam Ć©n nieuw wachtwoord instellen?


Hallo Maja,

Wat je noemt heb ik reeds geprobeerd, alleen 2,4 GHz en nieuwe netwerknaam en nieuw wachtwoord.

Maar Laptop ziet de WiFi netwerknaam niet. Mijn Smartphone ziet de WiFi wel en maakt ook verbinding.

Wordt een beetje moedeloos.

Gr Krelis


Wat raar dat het mis blijft gaanĀ šŸ™

Dat het netwerk wel gewoon wordt gezien op je smartphone, en daar ook goed werkt, laat zien dat het netwerk zelf in ieder geval goed uit wordt gezonden. Heb je naast je smartphone en je laptop, nog een ander apparaat waarmee je zou kunnen verbinden met wifi? En zo ja, hoe gaat het daarmee?


Hoi Maja,

Ook met 4 tablets en nog een smartphone en een oude laptop met WiFi kaart Quallcomm Atheros AR5007 802.11blg , heb ik geen problemen.

Gr


Hoi @KrelisKĀ  ,

Zou je kunnen proberen de netwerknaam ook te wijzigen en daarna zowel wifi 6 uit te zetten als Extra wifi 2.4GHZ aan te zetten?Werkt het dan?


Ben je nog wat verder gekomen met de laatste tip van Martijn?


Maja, ben er nog niet toegekomen. Maar heb er weinig vertrouwen in

Ā 


Mocht je er nu al wel aan toegekomen zijn: hoe is het gegaan @KrelisK?Ā 


Maja Sorry

Ik stop ernu mee. Als ik de netwerknaam verander moet ik ook mijn andere apparaten aanpassen en ook mijn WiFi van de zonnepanelen aanpassen. En dat is een heel gedoe waarvoor ik nu geen tijd heb.

Bedankt voor alle hulp

Gr Krelis


DagĀ @KrelisK,

Ik heb exact hetzelfde probleem. Heb hier 5 maanden geleden ook van alles voor geprobeerd. Zie ook onderstaande topic. Helaas ook onopgelost.

Ā 

Toevallig kwam er vandaag een KPN monteur langs omdat het NT kastje kapot was. Ik vertelde hem over dit probleem en hij heeft er toen even een Expedia modem aan gehangen ipv de KPN Box 12 en toen was het Wifi netwerk opeens weer zichtbaar op mijn oude laptop. Maar een paar uur later zag ik opeens weer Wifi6 op mijn mobiel en toen ik later nog eens op mijn laptop keek was mijn Wifi netwerk ook weer verdwenen op mijn laptop. Idd om moedeloos van te worden.

Ā 

Ā 


DAG Rob

Ik leef met je mee. Als dit probleem meer voorkomt moet KPN dat toch op kunnen lossen. Of duidelijk uitleggen wat de oorzaak is.


Dag @KrelisK,

Ik ben geen ITā€™er maar ik heb het probleem en een oplossing gevonden. Ik begon te vermoeden dat het toch kwam doordat mijn laptop geen 5 GHz kon ontvangen. Ik dacht dat ik dat al een keer had uitgezet op de modem maar besefte dat mijn laptop het signaal van mijn Superwifi-punten ontving wat nog gewoon 5 GHz was.Ā 

Ondanks dat naast die 5 GHz ook een 2,4 GHz werd uitgezonden werd deze niet gevonden doordat die 5 GHz de laptop op de Ć©Ć©n of andere verstoord (mij iets te technisch om meer details te kunnen geven maar dat was mijn conclusie nadat ik een soortgelijk geval op het spoor kwam bij iemand op een ander forum die problemen had met zijn slimme deurbel).Ā 

Checken of jouw laptop wel of niet 5 GHz kan ontvangen kan via de instructie op onderstaande site.

https://www.pc-tips.info/tips/windows-tips/hoe-u-kunt-controleren-of-laptop-2-4-of-5-ghz-wifi-ondersteunt/

Daarop heb ik gisteren een Wifi-adapter besteld en die kwam vandaag binnen. Daarna kon mijn laptop ook 5 GHz ontvangen en heb ik weer Wifi op mijn laptop. :)

Hieronder de link naar het adaptertje die ik besteld heb. Ik heb ook een Toshiba laptop.

https://www.bol.com/nl/nl/p/tp-link-archer-t3u-wifi-adapter/9200000103106466/?Referrer=ENTcli_order_confirmation2008093611

Hopelijk heb je er wat aan!


Rob, bedankt

Ik ga het bekijken

Ā 


Bedankt voor je uitgebreide uitleg hierover @Rob R!Ā šŸ‘ŒšŸ¼


Ondanks dat naast die 5 GHz ook een 2,4 GHz werd uitgezonden werd deze niet gevonden doordat die 5 GHz de laptop op de Ć©Ć©n of andere verstoord (mij iets te technisch om meer details te kunnen geven maar dat was mijn conclusie nadat ik een soortgelijk geval op het spoor kwam bij iemand op een ander forum die problemen had met zijn slimme deurbel).Ā 

Checken of jouw laptop wel of niet 5 GHz kan ontvangen kan via de instructie op onderstaande site.

https://www.pc-tips.info/tips/windows-tips/hoe-u-kunt-controleren-of-laptop-2-4-of-5-ghz-wifi-ondersteunt/

Dag Rob R,

Mijn Laptop blijkt alleen 2,4 GHz te ondersteunen. Maar KPN Box 12 ondersteunt zowel 2,4 GHz als ook 5GHz. Dus moet de laptop toch WiFi ontvangen. Heb ook al signaal van 5GHz uitgezet . Geeft geen oplossing van probleem. Bovendien ziet mijn Laptop alle WiFi kanalen in de buurt. Maar niet van KPN. Ook al Extra WiFi aangemaakt . Geen oplossing Ā 

Ā 

Ā