Skip to main content

Een vriendin vroeg me ernaar te kijken maar ik kom er niet uit. Ze heeft sinds een paar maanden dsl internet via KPN met zo’n experiabox 12.

Ze woont in een kleine benedenwoning maar de KPN montrice heeft een Experiabox in de woonkamer neergezet en via lan een wifipoint, en een draadloos wifi point in de slaapkamer. Voor een woning van minder dan 60M2 vind lijkt me dat overkill.

Anyway, sinds een paar dagen werkt haar laptop niet meer. Hij ziet wel het netwerk maar er is geen verbinding.

Ze heeft nu een andere laptop gepakt en die doet het wel via wifi. Ook haar telefoon met wifi werkt.

Alles is herstart e.d. maar krijg die laptop niet aan de praat. Ook opnieuw drivers installeren helpt niet.

Nu aangesloten via kabel, zie afbeelding, en dan werkt die laptop wel. Waarom beide laptops dezelfde naam hebben snap ik ook niet maar ze hebben wel een uniek Mac adres en een eigen IP.

Is een laptop met Windows 10, helemaal up to date. De laptop geeft wel aan dat Windows 11 voor haar beschikbaar is.

Iemand een suggestie wat het zou kunnen zijn?

 

Dat is denk ik gewoon dezelfde laptop. De ene regel is van als die via lan verbonden is en de andere regel is van als die via WiFi verbonden is. Dat zijn dan verschillende MAC en ip adressen, dat klopt.


Dat is denk ik gewoon dezelfde laptop. De ene regel is van als die via lan verbonden is en de andere regel is van als die via WiFi verbonden is. Dat zijn dan verschillende MAC en ip adressen, dat klopt.

Dat denk ik niet want op dat moment is de laptop via lan verbonden, een andere laptop via wifi en de telefoon ook via wifi.

Aangezien ik twee laptops zie zullen dat verschillende zijn.

Die ander lan poort die bezet is is dat wifi extender puntje.

 


Dan heeft de gebruiker mogelijk dezelfde naam ingesteld ofzo. Ik zou zeggen: verander de naam op 1 systeem eens in wat anders.

https://support.microsoft.com/nl-nl/windows/je-windows-10-pc-een-andere-naam-geven-750bc75d-8ff8-e99a-b9dc-04dff566ae74


Dan heeft de gebruiker mogelijk dezelfde naam ingesteld ofzo. Ik zou zeggen: verander de naam op 1 systeem eens in wat anders.

https://support.microsoft.com/nl-nl/windows/je-windows-10-pc-een-andere-naam-geven-750bc75d-8ff8-e99a-b9dc-04dff566ae74

Daar zit het probleem niet. Ik wil weten waarom hij wel v erbinding heeft met die Experiabox maar geen internet?


Dat weet ik niet of daar het probleem niet zit. Als ik uw plaatje zie, dan zegt ik: dat zijn 2 regels van dezelfde laptop. U zegt dat da niet zo is. Maar zoek dat eerst maar eens uit. Zorg dat beide systemen verschillende namen hebben. 2 systemen met dezelfde naam zorgt misschien wel voor problemen in de KPN Box waardoor de ene geen internet krijgt. Wie weet. Zoek het uit. Pas het aan. Probeer wat. Met niks doen is het volgende week nog niet opgelost. 


  1. Zijn de meest recenste windows updates geinstalleerd ?
  2. Als er een antivirusprogramma draait, kunt u dat eens tijdelijk uitzetten en dan proberen?

Allebei haar laptops doen het niet meer nu.

Ik ga vanavond even langs. Die laptops eigen naam geven, Experiabox resetten en die wifipoints eraf. Kijken wat dat oplevert.


Nou, de boel draait weer. Voorlopig maar hopelijk forever.

Ene laptop had al een naam, die andere ook maar een naam gegeven voor de herkenbaarheid.

Experiabox factory reset gedaan en de wifi points afgeschakeld. En daarna:

  • Extra wifi kanalen aangezet met aparte login voor 2.4  & 5G.

Oude laptop ziet alleen 2.4G dus die daarop gezet. De nieuwe laptop ziet beide dus deze maar op 5G gezet. De telefoon loopt nog via de originele KPN instelling gedeelde wifi 2.4/5G.

Ik denk dat het nu wel blijft werken.

 


@Marcedwin, daar ga ik ook wel vanuit. Fijn dat het nu werkt. Mocht er toch nog weer iets mis gaan, dan horen wij dat graag van je.