Skip to main content

Omdat ik af en toe op een locatie moet werken waar geen internet/wifi verbinding is gebruikte ik tot voor kort de hotspot van mijn mobiele telefoon.

Dit is echt jaren goed gedaan tot ik sinds kort over ben met mijn mobiel abonnement naar KPN, tot begin deze maand zat ik nog bij Telfort (wat ook KPN is). Sinds dit moment komt mijn laptop niet meer op het internet. Verbinding maken met de hotspot lukt gewoon en er staat dat er verbinding is maar een pagina of applicatie online laden lukt niet. 

-Als ik met een ander divice bijv een mobiele telefoon verbinding maakt met dezelfde hotspot dan heb ik gewoon volledig internet, google telegraaf apps etc. 

-Als ik een hotspot maak met de mobiel van mijn vrouw, die zit nog bij Telfort, dan heb ik met de laptop ook gewoon internet en doet alles het.

 

Mdw van KPN op de chat zegt dat ik de fabrikant van de laptop moet vragen maar denk niet dat hier het probleem ligt. Heeft iemand hier ervaring mee maar vooral een oplossing op? Ik hoor het graag.

Hallo @Coban , stel dat je jouw hotspot de naam gsmhotspot hebt gegeven, kom je die naam dan niet tegen in het lijstje met wifinamen op je laptop?

 


Hallo @Coban , stel dat je jouw hotspot de naam gsmhotspot hebt gegeven, kom je die naam dan niet tegen in het lijstje met wifinamen op je laptop?

 

Jawel, ik zie de hotspot op de laptop. Kan ook verbinden en daarna staat de hotspot als wifi punt alszijnd “verbonden, beveiligd”. Hetzelfde als de thuis wifi zeg maar. 

Maar als ik vervolgens naar een site wil gaan dan laadt die niet, wit scherm, zandlopertje etc.


Hallo @Coban , als je je smartphone als hotspot instelt heb je de wifi van de smartphone hopelijk wel uit??

Je zou dan bovenin het scherm 3G of 4G moeten zien staan.

 


Hoi @Coban, heb je de oorzaak nog kunnen vinden?


Hoi @Coban, heb je de oorzaak nog kunnen vinden?

Nee helaas


Hallo @Coban , als je je smartphone als hotspot instelt heb je de wifi van de smartphone hopelijk wel uit??

Je zou dan bovenin het scherm 3G of 4G moeten zien staan.

 

Ja dat gaat automatisch op mijn telefoon


Ik vrees dat ik hier ook zo snel niet echt een verklaring voor heb anders dan dat het iets van de instellingen moet zijn.
Om het uit te sluiten zou je de simkaarten nog een keer kunnen omwisselen met een ander toestel om te kijken of dat beter werkt en minder op het andere toestel.

Aan de andere kant, als het alleen deze laptop is op je mobiele hotspot zou het daar haast wel in moeten zitten.
Je zou daarvoor kunnen kijken of er updates zijn voor de drivers.


@Coban  heb je bovenstaande nog kunnen testen?


We hebben niets meer van je gehoord dus ga ik ervan uit dat het opgelost is.  Anders weet je ons te vinden!


Simkaart in ander toestel doen heeft niet geholpen helaas. Ik geef het op..


Deze discussie is al wat oud, misschien helpt mijn bevinding anderen.

Ik had een soortgelijk probleem, echter nadat mijn abonnement overgezet was van XS4ALL naar KPN.

Na ontvangst en plaatsing nieuwe simkaart, werkte alles behalve de hotspot functie.
Mijn laptop verbindde welliswaar met de hotspot maar er was geen internet verkeer mogelijk.
De laptop kreeg een geldige IP en de telefoon was ping-baar vanaf de laptop, maar dat was het.
Diverse gesprekken met KPN servicelijn leverde niets op, het ging met name om het correct instellen van de APN.

Ik had een 2e mobiel, met een gelijke configuratie en daarmee werkte de hotspot wel, ook met de datakaart uit de probleem telefoon.
Na uitvoerige vergelijking was het enige verschil, dat op de niet-werkende telefoon, een 2e APN gedefinieerd was, dit was de oude van XS4ALL, welliswaar uitgeschakeld. Nadat ik deze 2e (oude XS4ALL APN) verwijderd heb, opnieuw opgestart, werkte de hotspot.

Blijkbaar is de hotspot functie in de war door meerdere APN’s ook als er maar 1 actief is.

Toestel: Moto G7 Play met dual sim.


Bedankt voor het delen @Sjoko99!