Skip to main content

Wat is het probleem van de lantentie? 
sinds 5 maanden abonnee van super snel glasvezel

elke keer 4ms latentie voor online gamen. Sinds gisteren boven de150ms

ik heb de router al gereset, kabels er in en uit, maar niets helpt

Hallo @Simballa70 

 

Is dat via WiFi of bedraad via een netwerkkabel?

Als je een Windows PC hebt wat geeft een bedrade speedtest via de Ookla Windows app aan?

Als de latentie via de speedtest wel goed is dan ligt het waarschijnlijk aan de gameserver of aan je WiFi verbinding als je via WiFi online games speelt.


Ik ben bedraad met cat 6 kabel en 5 maanden lang 4ms constant. Ineens sinds gisteren 150 of hoger ms. Ik speel op een xbox x/j


Hoi @Simballa70, welkom op ons forum!
Wat merkwaardig dat je deze issues ineens zo ervaart.

  • Kun je de speedtests ook eens vanaf een ander apparaat proberen?
    • En bijvoorbeeld via Wifi?
  • Hoe heb je je netwerk verder ingericht?
    • Gebruik je nog andere (netwerk) apparatuur?
    • Kun je dat alles eens ontkoppelen om deze uit te sluiten?
  • Welk modem gebruik je?

Hallo Thomas,

ineens was zondagmorgen de ms weer 4 tot 1800uur smiddags. Toen ineens weer 151ms. Vanmorgen was het weer 4ms. Ik heb de indruk dat het aan het modem ligt. Ik heb 5 maanden geleden een zwarte kpn box 12b gekregen.

ook staat het nat type vaak op gemiddeld. Na opnieuw testen veranderd dat vaak naar open. De medewerker van de helpdesk die thuis een playstation heeft ervaart hetzelfde met dezelfde modem.

ik lees op het forum dat voor gamen een fritz wordt geadviseerd. Hiervoor moet worden bijbetaald. Bij het bezoek thuis tijdens het afsluiten heb ik de kpn medewerker duidelijk aangegeven de hoogste snelheid wil voor gamen. Jammer dat dit toen niet als optie is aangegeven.

ik verwacht hier dat de kpn zeker iets mee gaat doen. 


Eerst beter uitzoeken waar de latency optreedt. 

Een Fritz is wel een betere router, maar lang niet alles wat op het forum staat is waar, en je moet echt duidelijk hebben waar het probleem zit, voordat je naar de modem en nat type wijst, en vervolgens teleurgesteld raakt omdat het niet de oorzaak blijkt te zijn.

Gebruik eerst pingplotter om het pad vanaf je pc naar de server te pingen, om uit te zoeken op welk stuk van je verbinding de latency zit. Het kan voor het modem zitten, in het modem, of zoals meestal op het internet.

SVP hier het resultaat zetten en je prive ip verbergen. Uiteraard heeft dit alleen zin als je een probleem hebt.

 


Wie heeft het over een pc gehad? Vanuit de modem gaat de cat6 kabel direct mijn xbox in. 5 maanden lang elke dag gekeken. En altijd 4 ms. Enige wat elke keer anders is, is het nat type. Dat vaak van open naar gemiddeld gaat. Daar had ik bij ziggo weer geen last van. 
sinds donderdag ineens 150ms. Zondagochtend ineens weer 4ms, om vervolgens savonds weer 151ms te hebben. Dan ligt het niet aan de kabel of xbox kan ik met 100% zeggen.


Omdat pingplotter niet op de xbox draait zul je moeten pingplotten vanaf de pc.


sinds donderdag ineens 150ms. Zondagochtend ineens weer 4ms, om vervolgens savonds weer 151ms te hebben. Dan ligt het niet aan de kabel of xbox kan ik met 100% zeggen.

Er is ook nog geen conclusie getrokken wat de oorzaak zou kunnen zijn, maar @EAZ1964  vraagt of je een PC wilt aansluiten omdat je vanaf een console niet gemakkelijk (of zelfs helemaal niet) een traceroute kunt uitvoeren naar de betreffende servers.

Daardoor kan niemand ook echt helpen, pas als er traceroutes plaatsgevonden hebben - en als je deze hier gedeeld hebt - kan worden gekeken of het aan het modem/router van KPN ligt, het in de verbinding van je woning naar de POP ligt of verderop in het netwerk.

Het is natuurlijk leuk dat iemand aan de telefoon zegt ook dergelijke ervaringen te hebben, maar daarmee ben je natuurlijk nog altijd niet geholpen. Dus met een bekabelde PC of laptop kan je al een heel eind komen.