Skip to main content

Ongetwijfeld vaker gevraagd: ik heb glasvezel tot aan de voordeur. Nu stopt KPN met DSL en moet ik aan de glasvezel. Aansluiting waarschijnlijk in meterkast. Maar daar zit geen stopkontakt. Installeert KPN deze ook? Want ik ga er vanuit dat dat nodig is voor glasvezelaansluiting? Daarna modem in meterkast? En alleen WiFi naar de diverse toestellen? Vooral dat stopkontaktverhaal is mij onduidelijk.

Hi @MarDoy, welkom hier. 

Zover ik weet doen we dit wel als de situatie het toelaat.

@NHendriks, wat zeg jij als monteur? 


Ik heb al wel toestemming gevraagd bij verhuurder. Sociale woningbouw. 


Vanuit die sociale woningbouw, kan het mogelijk reeds vanuit de woningcorporatie zelf voor je worden geregeld?

Tegenwoordig mag men toch wel standaard een stopcontact in een meterkast verwachten?


Ik ben dan wel geen @NHendriks maar weet wel het antwoord. De meeste monteurs mogen een wcd plaatsen daarbij wel wat voorwaarden aan waarbij je moet denken aan onder andere de aanwezigheid van een hoofdschakelaar. Ook de aanwezigheid van zonnepanelen kan een probleem  vormen. De monteur mag zelf na het doen van een last minute risico analyse  bepalen of hij de wcd plaatst.


@Babylonia ja dat dacht ook ook. Maar nee, ik moet zelfs toestemming tot verandering aanvragen. De huizen zijn van 1992. 


@Jerommeke bedankt voor je antwoord. Dan laat ik het even afhangen van wat de monteur doet. Er zijn geen zonnepanelen en de hoofdschakelaar zit ook in de meterkast.


Als de glasvezelaansluiting in de meterkast komt, dan is er inderdaad stroom nodig. Een KPN monteur plaatst in dit geval kosteloos een dubbele wandcontactdoos, mits de meterkast aan de nodige vereisten voldoet. 

Daarna is het kijken wat de beste plek is voor de apparatuur. Modem hoeft niet perse in de meterkast, maar is vaak wel het handigst als er van daaruit kabelverbindingen beginnen.

Als die kabels er niet zijn, kan die monteur ze aanleggen. Als je liever geen kabels wilt, of het valt in jouw huis praktisch niet te doen, kun je ook Superwifi’s aanschaffen zodat het draadloos werkt. Ook die heeft de monteur bij zich.

De manier van aansluiten hangt af van wat je nu van KPN afneemt. Internet en tv? Ook vaste telefoon? 1 tv, 2 tv's?

 


@DennisA78 dank voor de uitleg. alles draait hier uitsluitend op WiFi/draadloos. Omdat de leidingen naar boven (voor de tv daar) bij de bouw al volgestort waren met cement. top hè? Dus we hebben alleen tablets, laptops en kijken tv via streaming. Van KPN hebben we mobiel internet op de gsm’s.

 


Nee hoor, KPN gaat NIET betalen voor het plaatsen van een stopcontact (of eventuele andere bijkomende kosten) in je meterkast, dat mag je fijn zelf ophoesten! Bij mij zit er ook geen stopcontact in de meterkast dus ik had dit ook aan hen gevraagd (tenslotte zet KPN je voor het blok om over te stappen op glasvezel) maar nee hoor! Voor de zekerheid heb ik ook Roamler gebeld (die komen je glasvezel aansluiten) maar ook die plaatst geen stopcontacten! Het stopcontact in mijn meterkast wordt nu geplaatst door de woningstichting waar ik mijn huis huur (wordt uitbesteed aan een goed installatiebedrijf) en per 1 november word ik klant van een andere provider! 😈 CIAO KPN!

Â