Skip to main content
Vraag

Let op! Firmware issue UXG-Lite i.c.m. KPN Glasvezel (XGS-PON)

• August 22, 2025
  • 2 reacties
  • 64 keer bekeken

Ik wilde hier graag met jullie delen dat ik er vandaag ben achter gekomen dat firmwareversie 4.1.13 voor de UXG-Lite van Ubiquiti voor problemen zorgt i.c.m. de Genexis XGS-PON ONT. Mijn down- en uploadsnelheden waren dramatisch ingezakt (download max. 50 Mbps en upload max. 80 Mbps). 

Na veel lezen zonder werkende oplossing, diverse resets van de UXG-Lite en Genexis etc. besloten om maar te downgraden naar firmwareversie 4.1.10. Dat loste het probleem direct op. Nu weer de gebruikelijke gigabit snelheden zoals voorheen.

Hopelijk draagt dit topic bij aan het oplossen van jullie problemen.

2 reacties

• Auteur
  • Nieuwkomer
  • August 25, 2025

Ik wilde hier graag met jullie delen dat ik er vandaag ben achter gekomen dat firmwareversie 4.1.13 voor de UXG-Lite van Ubiquiti voor problemen zorgt i.c.m. de Genexis XGS-PON ONT. Mijn down- en uploadsnelheden waren dramatisch ingezakt (download max. 50 Mbps en upload max. 80 Mbps). 

Na veel lezen zonder werkende oplossing, diverse resets van de UXG-Lite en Genexis etc. besloten om maar te downgraden naar firmwareversie 4.1.10. Dat loste het probleem direct op. Nu weer de gebruikelijke gigabit snelheden zoals voorheen.

Hopelijk draagt dit topic bij aan het oplossen van jullie problemen.

Oké, blijkt toch niet de oplossing te zijn. Excuses voor de verwarring. Na enkele dagen weer dezelfde problemen, ik kom niet boven de 50 Mbps download en 110 Mbps upload uit.

Weer flink zitten lezen op diverse fora. Nu lijk ik wel een oplossing te hebben gevonden die werkt. Ik had QoS rules ingesteld. Deze rules blijken de boosdoener. Deze regels verwijderd (ik heb er nu dus géén), en ook nu direct weer rond de 900+ Mbps up- en download (mét ingeschakelde IDS/IPS). Voorlopig lijkt dit ook stabiel stand te houden.

Ook weer gewoon de meest recente firmware op de UXG-Lite geïnstalleerd.

Alexandra van KPN
Moderator
Forum|alt.badge.img+21

Hi ​@Jasper_VLD, dankjewel voor het delen van jouw ervaringen! Mogelijk zijn andere bezoekers hier die jouw topic tegen komen er ook mee geholpen.

Werkt het nog steeds goed met de laatste aanpassingen die je hierboven deelde?