Skip to main content

Ik ben dus weer klant en gebruik internet van KPN. Zoals toen ik voorheen klant was meet ik nu ook weer max 50Mb/s (sowieso tussen 30 en 50Mb/s) op 2.4 Ghz op alle apparaten, verbonden a.d.h.v. WiFi met een abonnement van 100Mb/s. Deze situatie hoort niet want 2.4Ghz hoort gewoon 100Mb/s te halen. Ik heb een Experiabox v10a, waar ik 2.4Ghz en 5Ghz niet kan scheiden.

Ik zat bij online.nl en daar had ik ook 100Mb/s. Via WiFi ontving ik netjes tussen de 93 en 100Mb/s via zowel 2.4Ghz als 5Ghz. Het ligt dus niet aan het feit dat ik via WiFi of 2.4Ghz verbonden ben. Ik heb de forum doorgespit en zie geen oplossing voor dit probleem. Overigens ontvang ik op 5Ghz wel netjes 100Mb/s. Echter zou ik dit ook op 2.4Ghz moeten ontvangen. Gezien de meeste van mijn apparaten geen 5Ghz-frequentieband ondersteunen, moet ik hier helaas een punt van maken.

Ik betaal nu voor 100Mb/s maar zie eerlijk gezegd niet waarom ik hiervoor moet betalen. Als iemand mij hiermee kan helpen, zou ik het erg op prijs stellen. Bij voorbaat dank.

Dat ligt toch echt aan het gebruik van de 2.4Ghz-band. Hoewel daar technisch hoger op zou moeten kunnen is dit in veel gevallen gewoon niet haalbaar. De frequentieband zit vol met externe stoorbronnen die de snelheid flink drukken. Van babyfoons tot slimme lampen tot drones tot magnetrons en ga zo maar door en dan laat ik andere wifinetwerken nog even buiten beschouwing. Waarom het bij Online.nl wel lukte en bij KPN niet daar kan ik geen antwoord op geven, ook met professionele wifi-apparatuur zoals ik het in huis heb kom ik op 2.4Ghz niet hoger dan om en nabij de 60. 

Daarbij, dat het op apparaten het niet meetbaar is wilt niet zeggen dat het niet gehaald wordt en niet gebruikt kan worden. Als tien apparaten allemaal 10Mbps te gelijk gebruiken dan zit je alsnog aan die 100Mbps. 


Dat ligt toch echt aan het gebruik van de 2.4Ghz-band. Hoewel daar technisch hoger op zou moeten kunnen is dit in veel gevallen gewoon niet haalbaar. De frequentieband zit vol met externe stoorbronnen die de snelheid flink drukken. Van babyfoons tot slimme lampen tot drones tot magnetrons en ga zo maar door en dan laat ik andere wifinetwerken nog even buiten beschouwing. Waarom het bij Online.nl wel lukte en bij KPN niet daar kan ik geen antwoord op geven, ook met professionele wifi-apparatuur zoals ik het in huis heb kom ik op 2.4Ghz niet hoger dan om en nabij de 60. 

Daarbij, dat het op apparaten het niet meetbaar is wilt niet zeggen dat het niet gehaald wordt en niet gebruikt kan worden. Als tien apparaten allemaal 10Mbps te gelijk gebruiken dan zit je alsnog aan die 100Mbps. 

 

Ik zit slechts met 1 apparaat aangesloten, met het apparaat naast de modem, en kom niet verder dan 48Mb/s. Dit heb ik met meerdere apparaten geprobeerd en met meerdere snelheidsmeters. Ik denk gewoon dat de modems van KPN niet goed werken met 2.4Ghz. Ik had dit ook toen ik bij Telfort zat en ook weer toen Telfort bij KPN ging en ik een nieuwe modem kreeg. Tot mijn verbazing heb ik dus al die tijd onnodig op 50Mb/s gezeten a.d.h.v. 2.4Ghz, toen ik mij realiseerde dat ik bij Online.nl gewoon 100Mb/s op 2.4Ghz kon krijgen. Dit is naar mijn mening wel nalatigheid vanuit KPN, die bekend staat om een goed netwerk. Je hebt weinig aan het goede KPN-netwerk als dit niet goed vertaald kan worden door de geleverde modem.

Overigens ging het bij Online.nl om een Zyxel VMG8825-T50. 


Hier een heel verhaal wat wel en wat niet kan met WiFi qua snelheid. 


Hier een heel verhaal wat wel en wat niet kan met WiFi qua snelheid. 

Ik ben reeds bekend met frequentiebanden. Toch bedankt voor je berichtje.


Dat ligt toch echt aan het gebruik van de 2.4Ghz-band. Hoewel daar technisch hoger op zou moeten kunnen is dit in veel gevallen gewoon niet haalbaar. De frequentieband zit vol met externe stoorbronnen die de snelheid flink drukken. Van babyfoons tot slimme lampen tot drones tot magnetrons en ga zo maar door en dan laat ik andere wifinetwerken nog even buiten beschouwing. Waarom het bij Online.nl wel lukte en bij KPN niet daar kan ik geen antwoord op geven, ook met professionele wifi-apparatuur zoals ik het in huis heb kom ik op 2.4Ghz niet hoger dan om en nabij de 60. 

Daarbij, dat het op apparaten het niet meetbaar is wilt niet zeggen dat het niet gehaald wordt en niet gebruikt kan worden. Als tien apparaten allemaal 10Mbps te gelijk gebruiken dan zit je alsnog aan die 100Mbps. 

Daarnaast biedt iPerf3 (als device-to-device in het LAN netwerk) een perfect oplossing om een goede start te maken in het diagnose proces. 

 

Als het op 5GHz wel het te verwachten resultaat behaald wordt, dan lijkt het toch echt op het gebruik van de 2.4GHz frequenties en drukte* in de ether wat voor “opstopping” zorgt.
*Drukte als in wat Nicky hierboven beschrijft.

Voor de topic starter, om bij de basis te beginnen, kan je zien hoeveel WiFi netwerken er in de lucht zijn?


Dat ligt toch echt aan het gebruik van de 2.4Ghz-band. Hoewel daar technisch hoger op zou moeten kunnen is dit in veel gevallen gewoon niet haalbaar. De frequentieband zit vol met externe stoorbronnen die de snelheid flink drukken. Van babyfoons tot slimme lampen tot drones tot magnetrons en ga zo maar door en dan laat ik andere wifinetwerken nog even buiten beschouwing. Waarom het bij Online.nl wel lukte en bij KPN niet daar kan ik geen antwoord op geven, ook met professionele wifi-apparatuur zoals ik het in huis heb kom ik op 2.4Ghz niet hoger dan om en nabij de 60. 

Daarbij, dat het op apparaten het niet meetbaar is wilt niet zeggen dat het niet gehaald wordt en niet gebruikt kan worden. Als tien apparaten allemaal 10Mbps te gelijk gebruiken dan zit je alsnog aan die 100Mbps. 

@NHendriks

De tp-link omada access points zijn zeer slecht op de 2.4GHz kwa snelheid ik hik dan ook tegen de 80mbit

Als ik de wifi op de netgear r9000 aan zet haal ik makkelijk 180mbit op de 2.4GHz

Gemeten met een Huawei mate 20 pro telefoon

Ik had dit beter verwacht van Tp-link maar goed gebruik meestal de 5GHz

 


@NHendriks

Gemeten op de 2.4GHz 

Tp-link omada 

R9000 router 

 


@NHendriks

De tp-link omada access points zijn zeer slecht op de 2.4GHz kwa snelheid ik hik dan ook tegen de 80mbit

Als ik de wifi op de netgear r9000 aan zet haal ik makkelijk 180mbit op de 2.4GHz

Gemeten met een Huawei mate 20 pro telefoon

Ik had dit beter verwacht van Tp-link maar goed gebruik meestal de 5GHz

 

Mwah, ik heb het eens uitgetest en op dit moment zit ik op 73/87 op de 2.4Ghz, eerlijk gezegd vind ik dat al boven verwachting en dat zou verklaarbaar kunnen zijn aan het feit dat er weinig data verbruikt wordt op wifi in de omgeving op dit moment, het is immers nog vroeg op nieuwjaarsdag. Die R9000 en Omada-AP's zijn ook weer niet echt goed te vergelijken, hele andere prijsklasse en waar de R9000 externe antennes heeft, hebben (op de EAP225-Outdoor na) de Omada-AP's dat niet. Dat maakt al een gigantisch verschil. Dat zelfs 200 op Wifi 4 daarop gehaald wordt vind ik wonderbaarlijk en dat is echt een uitzonderlijke snelheid.

Op de 2.4Ghz is het gebruikelijk dat je tussen de 50 en 100 als max hebt afhankelijk van de gebruikte apparatuur, zowel de wifi-client als de wifi-apparatuur en een miljoen andere factoren zoals ik al aangaf. Kans is ook dat er vanuit de Experiabox een onhandig wifikanaal uitgekozen wordt. Het kunnen echter tig factoren zijn die gecombineerd dit resultaat geven. Dat is nou eenmaal de crux met wifi en al helemaal op de 2.4Ghz-band.

Ik wil mijn punt echter graag nog een keer herhalen: de 2.4Ghz-band is een vrije frequentieband en alles wat iets in de ether doet zonder licentie zit in die band. Van babyfoons die het hele spectrum vervuilen tot drones die het hele spectrum vervuilen tot A/V-transmitters het spectrum vervuilen tot magnetrons en ga zo maar door. Allemaal zaken die je niet in een Wifi Analyzer kan meten maar wel degelijk aanwezig is en wel degelijk voor flink wat verstoring van de wifi kan zorgen. 


Jullie negeren het feit dat @MG1000 bij de concurrentie Online.nl wel dichter bij die 100 Mb in de buurt kwam op die 2.4Ghz band.

Wat dus eigenlijk zegt, KPN heeft zijn modem (Hardware/firmware) niet lekker op orde en die komt niet in de buurt van wat Online wel kan halen met hun modem (hardware/firmware).


Jullie negeren het feit dat @MG1000 bij de concurrentie Online.nl wel dichter bij die 100 Mb in de buurt kwam op die 2.4Ghz band.

Wat dus eigenlijk zegt, KPN heeft zijn modem (Hardware/firmware) niet lekker op orde en die komt niet in de buurt van wat Online wel kan halen met hun modem (hardware/firmware).

Dit is dus precies wat ik bedoel! Goed dat iemand dit begrijpt. Het zijn dezelfde variabelen, de enige variabelen die er veranderd zijn, zijn de internetaansluiting en de modem. Voor de rest is er helemaal niets veranderd in de omgeving of aan wat dan ook. Van de ene op de andere dag is mijn snelheid gekelderd puur omdat ik nu bij KPN zit en gebruik maak van de KPN-modem. En nogmaals, toen ik voorheen bij Telfort en KPN zat, had ik precies dezelfde metingen. Het moet liggen aan dat deze modem gewoon geen snel internet kan leveren op 2.4Ghz, wat best wel teleurstellend is.


Dat ligt toch echt aan het gebruik van de 2.4Ghz-band. Hoewel daar technisch hoger op zou moeten kunnen is dit in veel gevallen gewoon niet haalbaar. De frequentieband zit vol met externe stoorbronnen die de snelheid flink drukken. Van babyfoons tot slimme lampen tot drones tot magnetrons en ga zo maar door en dan laat ik andere wifinetwerken nog even buiten beschouwing. Waarom het bij Online.nl wel lukte en bij KPN niet daar kan ik geen antwoord op geven, ook met professionele wifi-apparatuur zoals ik het in huis heb kom ik op 2.4Ghz niet hoger dan om en nabij de 60. 

Daarbij, dat het op apparaten het niet meetbaar is wilt niet zeggen dat het niet gehaald wordt en niet gebruikt kan worden. Als tien apparaten allemaal 10Mbps te gelijk gebruiken dan zit je alsnog aan die 100Mbps. 

Daarnaast biedt iPerf3 (als device-to-device in het LAN netwerk) een perfect oplossing om een goede start te maken in het diagnose proces. 

 

Als het op 5GHz wel het te verwachten resultaat behaald wordt, dan lijkt het toch echt op het gebruik van de 2.4GHz frequenties en drukte* in de ether wat voor “opstopping” zorgt.
*Drukte als in wat Nicky hierboven beschrijft.

Voor de topic starter, om bij de basis te beginnen, kan je zien hoeveel WiFi netwerken er in de lucht zijn?

Gelieve mijn bovenstaande reactie te lezen.


Je kan proberen het kanaal te veranderen en weer te testen. Stond je kanaal bij online niet gewoon anders. Misschien zit je nu op een kanaal die nogal druk is.


Je kan proberen het kanaal te veranderen en weer te testen. Stond je kanaal bij online niet gewoon anders. Misschien zit je nu op een kanaal die nogal druk is.

Ik heb dezelfde kanaal gebruikt. Daarnaast heb ik alle andere kanalen ook gebruikt. Ik ben bang dat geen enkele voorgestelde kwaaddoener in dit onderwerp het probleem is. Zie mijn volgende reactie.

 


Het onomstotelijk bewijs:

 

  • Ik heb mijn snelheid getest terwijl ik aangesloten was op de Experiabox v10a. Ik heb getest op twee verschillende apparaten. Ik heb meerdere malen getest. Allebei de apparaten ondersteunen uitsluitend de 2.4Ghz-band. Slechts het apparaat waarop getest is, was op het moment van testen aangesloten. Het resultaat:

 

 

  • Daarna heb ik mijn oude router (Zyxel VMG8825-T50), die ik nog terug moet sturen, bekabeld aangesloten aan mijn Experiabox v10a. Ze staan letterlijk naast elkaar om afwijkende variabelen uit te sluiten.
  • Ik heb de WiFi-signalen van mijn Experiabox v10a uitgeschakeld om storing te voorkomen.
  • Ik heb ervoor gezorgd dat hetzelfde kanaal gebruikt werd op mijn oude router, om dezelfde variabelen aan te houden.
  • Ik heb mijn testapparaat via WiFi aangesloten op mijn oude router. Apparaat is niet verschoven.
  • Ik heb de tests uitgevoerd, en het resultaat luidt:

 

De testresultaten waarvan ik de screenshots getoond heb is van een apparaat met het WiFi-adaptertype 802.11bgn. Dit apparaat ondersteund dus uitsluitend de 2.4Ghz-band. Dit heb ik ook visueel kunnen bevestigen op het apparaat:

 

 

Wat ik dus moet concluderen is dat de Experiabox v10a ontoereikend is voor klanten die een internetsnelheid van minimaal 100Mb/s hebben, en die daarbij graag goed gebruik willen maken van de 2.4Ghz-band. Als er een oplossing voor gevonden kan worden, zie ik graag een bericht tegemoet.


Nog eens getest op hetzelfde apparaat, gelijk na elkaar.

 

Experia Box v10A:

 

Zyxel VMG8825-T50:

 

Ze staan ingesteld op hetzelfde kanaal, verbonden via 2.4Ghz. Ik denk dat ik nu wel mijn punt gemaakt heb. Hopelijk dat KPN hier een oplossing voor heeft.


Daar heeft KPN geen oplossing voor, de Zyxel T50 is gewoon een klasse beter dan de V10a, ik heb ze beide gehad, de V10a heeft het toen welgeteld een paar uur uitgehouden om de WiFi te verzorgen, mijn oude Asus is dat toen weer gaan doen, ik heb de keus later gemaakt om over te stappen op een Fritzbox systeem, ik had nog wat blinde vlekjes rond het huis en de Fritz mesh is gewoon makkelijk en goed.


Misschien wel een oplossing 

Een kpn box 12 bijvoorbeeld is wel een stuk nieuwer dan de v10a 

De fritzbox is opzich een mooie oplossing 

Die is ook goed op de 2.4GHz

Heb zelf ook een fritzbox op de glasvezel aansluiting 


De Box 12 vind ik ook niet zo best, heb hem effe geprobeert, ligt mooi milieubewust in de doos te niksen.


De Box 12 vind ik ook niet zo best, heb hem effe geprobeert, ligt mooi milieubewust in de doos te niksen.

Hier ook 

 


De Box 12 vind ik ook niet zo best, heb hem effe geprobeert, ligt mooi milieubewust in de doos te niksen.

Kreeg je daar ook geen goede snelheden mee op 2.4Ghz? Overigens verbaast het me dat een gigant als KPN enorm overklast wordt door een aanzienlijk kleinere internetprovider, qua kwaliteit.


De Box 12 vind ik ook niet zo best, heb hem effe geprobeert, ligt mooi milieubewust in de doos te niksen.

Kreeg je daar ook geen goede snelheden mee op 2.4Ghz? Overigens verbaast het me dat een gigant als KPN enorm overklast wordt door een aanzienlijk kleinere internetprovider, qua kwaliteit.

Provider online.nl levert over meerdere netwerkeigenaren (o.a. KPN en DeltaFiber) en maakt de keuze om gewoon standaard commercieel verkrijgbare router mee te leveren. Is van Canal+ en in die zin een soort van flexibele dozenschuiver met catchy naam als je het mij vraagt.

Provider KPN vindt het nodig eigen firmware te ontwikkelen en op hardware die ze kennelijk op stel en sprong moesten inkopen vanwege handelsverbod ZTE (V10). Wellicht dat KPN zodoende meer winst afroomt, wie zal het zeggen. KPN levert ook niet over vreemde glasvezel. Zal allemaal gewoon een commerciële overweging zijn. Je kan die V10a ook niet gebruiken en zelf wat anders kopen. Die Box12 heeft weer andere problemen, dat is zo ongeveer waarom dit forum een gezonde mate van activiteit vertoont.


KPN levert ook niet over vreemde glasvezel.

Toch wel. Hier in de regio hebben we enkel Digitale Stad maar er wordt ook geleverd op netwerken die niet van KPN Netwerk zijn, het gaat dan bijvoorbeeld om lokale projecten waar KPN Wholesale apparatuur in PoPs plaatst om zo KPN-diensten te kunnen leveren.

 

Provider KPN vindt het kennelijk nodig eigen firmware te ontwikkelen en op hardware die ze kennelijk op stel en sprong moesten inkopen vanwege handelsverbod ZTE (V10). 

Enigszins kort door de bocht. Het stuk over het handelsverbod en het ‘op stel en sprong’ inkopen klopt., ik dacht dat de V10a's bij een Britste telecomprovider ingekocht zijn. Het is dan weer niet zo dat KPN eigen firmware ontwikkelt, dit wordt voor zover ik weet door de fabrikant gedaan en KPN geeft een eisenpakket waar de firmware aan moet voldoen. Met de V10a was het vooral het omflashen naar KPN-firmware om aangesloten te kunnen worden op de netwerkstructuur van KPN in het begin zoals ik het ooit van een vakcoach begrepen heb. In de jaren daarna is er wel sterk verbetering doorgevoerd in de firmware om het passend te maken bij het aanbod van KPN, zoals bijvoorbeeld de OWL-update om mee te werken met de wifi bij Superwifi of Experia Wifi. Tegenwoordig is de V10a ook een super degelijk modem die op sommige koperverbindingen zelfs beter werkt dan de geliefde V10 omdat de V10a net wat flexibeler is met bijvoorbeeld ruis of schommelingen.

 

Overigens verbaast het me dat een gigant als KPN enorm overklast wordt door een aanzienlijk kleinere internetprovider, qua kwaliteit.

Dat is wel echt heel erg kort door de bocht en ook gewoon niet waar. Ik ga niet bashen op Online hier, ik heb geen ervaring als klant van hen dus dat zal ik niet doen maar wat ik wel kan zeggen is het volgende: Je kunt providers niet op zo'n klein ding kan vergelijken en daardoor zeggen dat de een beter is dan de ander. Hoe is de stabiliteit van het netwerk? Van de gebruikte apparatuur? Hoe zit het met klantenservice? Wordt er eerder een monteur gestuurd bij storing of moet je eerst zelf drie weken aanklooien met nieuwe kabels en randapparatuur voor er eindelijk eens iemand op de stoep staat? Iedere provider is anders en pakt dingen anders aan. Alle factoren gecombineerd bepalen de kwaliteit van een provider, niet alleen hoe goed de 2.4Ghz-wifi chipset icm antenneplaatsing is van één specifiek model modem. Online levert ook andere types die matiger zullen presteren dan de T-50.

Gisteren ook nog getest met mijn V10 op de 2.4Ghz en die kwam ook aardig dicht in de buurt van de resultaten die jij haalt op de Zyxel terwijl mijn omgeving echt belachelijk druk is op die wififrequenties.


Haal je Dit ding

Dat heb ik zelfs in Spanje toegepast

Werken super goed

Gewoon bekabeld aan sluiten en de wifi via die netgear laten lopen en op de experiabox uit zetten 


KPN levert ook niet over vreemde glasvezel.

Toch wel. Hier in de regio hebben we enkel Digitale Stad maar er wordt ook geleverd op netwerken die niet van KPN Netwerk zijn, het gaat dan bijvoorbeeld om lokale projecten waar KPN Wholesale apparatuur in PoPs plaatst om zo KPN-diensten te kunnen leveren.

‘vreemde’ had ik beter kunnen vervangen door ‘concurrerende’ maar dan is er ook wel weer een nuance.

Maar met vreemde bedoel ik dus partijen die ook net als KPN meer verticaal aanbod hebben. Digitale Stad is niet vreemd in de zin dat KPN daar een deal mee heeft, die is er niet met DeltaFiberNL b.v..

 

 

Provider KPN vindt het kennelijk nodig eigen firmware te ontwikkelen en op hardware die ze kennelijk op stel en sprong moesten inkopen vanwege handelsverbod ZTE (V10). 

Enigszins kort door de bocht. Het stuk over het handelsverbod en het ‘op stel en sprong’ inkopen klopt., ik dacht dat de V10a's bij een Britste telecomprovider ingekocht zijn. Het is dan weer niet zo dat KPN eigen firmware ontwikkelt, dit wordt voor zover ik weet door de fabrikant gedaan en KPN geeft een eisenpakket waar de firmware aan moet voldoen. Met de V10a was het vooral het omflashen naar KPN-firmware om aangesloten te kunnen worden op de netwerkstructuur van KPN in het begin zoals ik het ooit van een vakcoach begrepen heb. In de jaren daarna is er wel sterk verbetering doorgevoerd in de firmware om het passend te maken bij het aanbod van KPN, zoals bijvoorbeeld de OWL-update om mee te werken met de wifi bij Superwifi of Experia Wifi. Tegenwoordig is de V10a ook een super degelijk modem die op sommige koperverbindingen zelfs beter werkt dan de geliefde V10 omdat de V10a net wat flexibeler is met bijvoorbeeld ruis of schommelingen.

KPN is verantwoordelijk voor het feit dat die V10a andere software draait, of de ontwikkeling ervan ge-outsourced is of niet, is niet relevant.

Dat die op DSL gunstiger is zal waarschijnlijk liggen aan de inzet van wat nieuwere DSL standards toevoegingen in de gebruikte chipset. Maar moet iemand hem maar eens openmaken en bekijken.

 


 

 

Die Box12 heeft weer andere problemen, dat is zo ongeveer waarom dit forum een gezonde mate van activiteit vertoont.

🤣😂🤪