Skip to main content

Ik ben dus weer klant en gebruik internet van KPN. Zoals toen ik voorheen klant was meet ik nu ook weer max 50Mb/s (sowieso tussen 30 en 50Mb/s) op 2.4 Ghz op alle apparaten, verbonden a.d.h.v. WiFi met een abonnement van 100Mb/s. Deze situatie hoort niet want 2.4Ghz hoort gewoon 100Mb/s te halen. Ik heb een Experiabox v10a, waar ik 2.4Ghz en 5Ghz niet kan scheiden.

Ik zat bij online.nl en daar had ik ook 100Mb/s. Via WiFi ontving ik netjes tussen de 93 en 100Mb/s via zowel 2.4Ghz als 5Ghz. Het ligt dus niet aan het feit dat ik via WiFi of 2.4Ghz verbonden ben. Ik heb de forum doorgespit en zie geen oplossing voor dit probleem. Overigens ontvang ik op 5Ghz wel netjes 100Mb/s. Echter zou ik dit ook op 2.4Ghz moeten ontvangen. Gezien de meeste van mijn apparaten geen 5Ghz-frequentieband ondersteunen, moet ik hier helaas een punt van maken.

Ik betaal nu voor 100Mb/s maar zie eerlijk gezegd niet waarom ik hiervoor moet betalen. Als iemand mij hiermee kan helpen, zou ik het erg op prijs stellen. Bij voorbaat dank.

De Box 12 vind ik ook niet zo best, heb hem effe geprobeerd, ligt mooi milieubewust in de doos te niksen.

Kreeg je daar ook geen goede snelheden mee op 2.4Ghz? Overigens verbaast het me dat een gigant als KPN enorm overklast wordt door een aanzienlijk kleinere internetprovider, qua kwaliteit.

Het is al even geleden, maar inderdaad, weinig dekking vanuit de Box 12 en de snelheid was ook dichtbij niet overtuigend, en niet stabiel, raakte de connectie regelmatig kwijt, en aangezien ik alleen de boel even moest om prikken naar de Fritzbox 5490 heb ik er verder niks meer mee gedaan.

En nu is de Box 12 overgeleverd aan bandsteering, geen gescheiden netwerk namen meer, is voor mij al helemaal een no-go om mee te werken.

En wat betreft overklast door kleinere providers, is de keuze voor hardware die er gemaakt word, en de chipset in de KPN routers is niet van die kwaliteit die er in een Zyxel zit, die zijn altijd al beter geweest, zelfs het oudje dat ik bij Telfort had deed het meer dan prima, denk ook dat in prijs weinig uitmaakt, net welke fabrikant er het minste voor wil hebben die word gekozen.

 

@tmoesel , denk niet dat Online en T-Mobile die deze router gebruiken de standaard Zyxel firmware gebruiken, van Online weet ik het niet, maar T-Mobile heeft ook aangepaste firmware* net als KPN doet, is net de combinatie van Hardware en Software die een router maken of breken, en de keuze's die KPN maakt om het de klanten gemakkelijk te maken zijn op dit moment niet de beste, degene die er genoegen mee nemen doen sowieso al niks met de instellingen, als je ziet hoeveel van de provider namen er in een wijk in de lucht zijn, degene die wel wat willen instellen word het nagenoeg onmogelijk gemaakt, jammer genoeg.

(*lees uitgekleed)


 denk niet dat Online en T-Mobile die deze router gebruiken de standaard Zyxel firmware gebruiken, van Online weet ik het niet, maar T-Mobile heeft ook aangepaste firmware* net als KPN doet, is net de combinatie van Hardware en Software die een router maken of breken, en de keuze's die KPN maakt om het de klanten gemakkelijk te maken zijn op dit moment niet de beste, degene die er genoegen mee nemen doen sowieso al niks met de instellingen, als je ziet hoeveel van de provider namen er in een wijk in de lucht zijn, degene die wel wat willen instellen word het nagenoeg onmogelijk gemaakt, jammer genoeg.

(*lees uitgekleed)

Inderdaad T-Mobile kleedt software uit, althans dat weet ik van de 4GvT 2de generatie router (dat ‘melkpak’). Is nog weer wat anders dan wat KPN doet, want die voegen er ook SnellerInternetBuitengebied functionaliteit aan toe, dat is vrij specifiek KPN ( en Proximus dacht ik).

Wat online.nl exact doet weet ik ook niet, de handleiding laat heel klein een Zyxel webinterface zien, dat sluit aanpassingen niet uit, maar lijkt er i.i.g. niet op. In hetzelfde segment levert men ook standaard FritzBoxen.

Ziggo had/heeft? in TP-Link WiFi extenders een iets ander hardware serienummer, waardoor de winkelversie en ziggoversie van de firmware niet uitwisselbaar zijn, tenzij je dat nummer gaat patchen/veranderen. Maar is alweer paar jaar geleden.


 

Overigens verbaast het me dat een gigant als KPN enorm overklast wordt door een aanzienlijk kleinere internetprovider, qua kwaliteit.

Dat is wel echt heel erg kort door de bocht en ook gewoon niet waar. Ik ga niet bashen op Online hier, ik heb geen ervaring als klant van hen dus dat zal ik niet doen maar wat ik wel kan zeggen is het volgende: Je kunt providers niet op zo'n klein ding kan vergelijken en daardoor zeggen dat de een beter is dan de ander. Hoe is de stabiliteit van het netwerk? Van de gebruikte apparatuur? Hoe zit het met klantenservice? Wordt er eerder een monteur gestuurd bij storing of moet je eerst zelf drie weken aanklooien met nieuwe kabels en randapparatuur voor er eindelijk eens iemand op de stoep staat?

 

Ik bedoelde meer dat de modem van slechtere kwaliteit is, en dit is alles behalve kort door de bocht. Dit is een aantoonbare feit. Het is ook vrij logisch dat ik slechts de modem hiermee bedoel want het gaat mij hier niet om klantenservice of dergelijke zaken, dat is waarom ik deze thread ook begonnen ben. Mijn vorige provider is zeer slecht als het gaat om service, maar op het punt van modems overklassen zij KPN, en dit is een bewezen feit zoals je kunt zien in mijn tests. Het blijft toch wel een aanzienlijk verschil, 45Mb/s met de modem van KPN en 90Mb/s met de modem van online.nl.


 

Overigens verbaast het me dat een gigant als KPN enorm overklast wordt door een aanzienlijk kleinere internetprovider, qua kwaliteit.

Dat is wel echt heel erg kort door de bocht en ook gewoon niet waar. Ik ga niet bashen op Online hier, ik heb geen ervaring als klant van hen dus dat zal ik niet doen maar wat ik wel kan zeggen is het volgende: Je kunt providers niet op zo'n klein ding kan vergelijken en daardoor zeggen dat de een beter is dan de ander. Hoe is de stabiliteit van het netwerk? Van de gebruikte apparatuur? Hoe zit het met klantenservice? Wordt er eerder een monteur gestuurd bij storing of moet je eerst zelf drie weken aanklooien met nieuwe kabels en randapparatuur voor er eindelijk eens iemand op de stoep staat?

 

Ik bedoelde meer dat de modem van slechtere kwaliteit is, en dit is alles behalve kort door de bocht. Dit is een aantoonbare feit. Het is ook vrij logisch dat ik slechts de modem hiermee bedoel want het gaat mij hier niet om klantenservice of dergelijke zaken, dat is waarom ik deze thread ook begonnen ben. Mijn vorige provider is zeer slecht als het gaat om service, maar op het punt van modems overklassen zij KPN, en dit is een bewezen feit zoals je kunt zien in mijn tests.

Hoe lullig het ook klinkt 

Kpn gaat voor de snelheid altijd van een vaste bekabelde verbinding uit 

En niet via de wifi 

Je kunt er zelf voor kiezen een losse accesspoint te gebruiken 

Bijvoorbeeld Deze die heb ik zelf geplaatst bij familie in Spanje en werkt perfect

 


Haal je Dit ding

Dat heb ik zelfs in Spanje toegepast

Werken super goed

Gewoon bekabeld aan sluiten en de wifi via die netgear laten lopen en op de experiabox uit zetten 

Bedankt voor de suggestie. Ik kijk nog even wat ik doe. Ik denk namelijk niet dat ik geholpen ga worden hier en ik dus aan mijn lot overgelaten ga worden. Ik moet het toch op een manier opgelost krijgen, maar hoe dit gedaan zal worden moet nog blijken.


Weet niet de exacte MIMO nummer van of de V10A of het genoemde Zyxel modem.

Maar het kan zijn dat de Zyxel een hogere MIMO heeft waardoor er meerdere steams tegelijk lopen met daardoor hogere data rate.

 

Voordeel KPN heeft vrije modem keuze als jij een ander DSL modem wil... be our guest.


 

Overigens verbaast het me dat een gigant als KPN enorm overklast wordt door een aanzienlijk kleinere internetprovider, qua kwaliteit.

Dat is wel echt heel erg kort door de bocht en ook gewoon niet waar. Ik ga niet bashen op Online hier, ik heb geen ervaring als klant van hen dus dat zal ik niet doen maar wat ik wel kan zeggen is het volgende: Je kunt providers niet op zo'n klein ding kan vergelijken en daardoor zeggen dat de een beter is dan de ander. Hoe is de stabiliteit van het netwerk? Van de gebruikte apparatuur? Hoe zit het met klantenservice? Wordt er eerder een monteur gestuurd bij storing of moet je eerst zelf drie weken aanklooien met nieuwe kabels en randapparatuur voor er eindelijk eens iemand op de stoep staat?

 

Ik bedoelde meer dat de modem van slechtere kwaliteit is, en dit is alles behalve kort door de bocht. Dit is een aantoonbare feit. Het is ook vrij logisch dat ik slechts de modem hiermee bedoel want het gaat mij hier niet om klantenservice of dergelijke zaken, dat is waarom ik deze thread ook begonnen ben. Mijn vorige provider is zeer slecht als het gaat om service, maar op het punt van modems overklassen zij KPN, en dit is een bewezen feit zoals je kunt zien in mijn tests.

Hoe lullig het ook klinkt 

Kpn gaat voor de snelheid altijd van een vaste bekabelde verbinding uit 

En niet via de wifi 

Je kunt er zelf voor kiezen een losse accesspoint te gebruiken 

Bijvoorbeeld Deze die heb ik zelf geplaatst bij familie in Spanje en werkt perfect

 

Ah duidelijk. Maar je mag dan toch wel verwachten dat er passend apparatuur meegeleverd wordt. Bij de aankoop van een nieuwe auto zegt een dealer ook niet dat zij maar drie van de vier wielen meeleveren. Maar wat geeft het, de motor werkt super. Dit is een beetje wat een vaag punt blijft. Naar mijn mening hoort de modem op zowel 2.4GHz als 5GHz op z'n minst 70Mb/s te leveren. Ik heb reeds bewezen dat het toch echt aan de modem ligt. Niet lullig bedoeld maar ik zie anders niet waarom er extra betaald zou moeten worden als dit niet het geval is, zoals het niet is met de v10a. Ik hoor niet extra te betalen of moeite te doen zodat zij hun service goed aan me kunnen leveren, zoals zij dat horen te doen.

Overigens kan KPN niets doen aan de drukte op kanalen, magnetronstraling, babyfoons en dergelijke storingsbronnen. Echter is dit irrelevant voor deze situatie.


Weet niet de exacte MIMO nummer van of de V10A of het genoemde Zyxel modem.

Maar het kan zijn dat de Zyxel een hogere MIMO heeft waardoor er meerdere steams tegelijk lopen met daardoor hogere data rate.

 

Voordeel KPN heeft vrije modem keuze als jij een ander DSL modem wil... be our guest.

Al sla je me dood, geen idee hoe dat zit met de MIMO van beiden.

Vind jij dat KPN geen verantwoordelijkheid heeft als het gaat om het leveren van een goedwerkende modem? Ik heb in het voorafgaand bericht mijn gedachten hierover geformuleerd.


@MG1000

Als ik vragen mag welke apparatuur gebruik je die alleen op de 2.4GHz werkt?

 


Vind jij dat KPN geen verantwoordelijkheid heeft als het gaat om het leveren van een goedwerkende modem? Ik heb in het voorafgaand bericht mijn gedachten hierover geformuleerd.

Dat doen ze toch? Het modem werkt goed en levert diensten op de 2.4Ghz zoals verwacht mag worden. Misschien iets minder snel dan de Zyxel die je gebruikt maar nog steeds prima. Er is geen norm of iets dergelijks omtrent wifi aangezien hier gewoon te veel factoren voor afhankelijk zijn. In dit geval heb je inderdaad aangetoond dat de Zyxel een hogere snelheid biedt op 2.4Ghz dan de V10a. Het is wat het is en daar gaat KPN echt niets aan doen. Dit is de apparatuur die KPN aanbiedt en als je het daar niet mee eens bent dan staat het je vrij om zelf apparatuur aan te schaffen en aan te sluiten.

Om eerlijk te zijn vraag ik mij af waar je naartoe wilt en wat je hoopt te bereiken..


Al sla je me dood, geen idee hoe dat zit met de MIMO van beiden.

Vind jij dat KPN geen verantwoordelijkheid heeft als het gaat om het leveren van een goedwerkende modem? Ik heb in het voorafgaand bericht mijn gedachten hierover geformuleerd.

Het is een goed modem, als deze alles naar behoren doet. En dat doet hij.

Dat jij het niet eens bent met de snelheid die hij geeft. Hij haalt zijn snelheid prima op 5Ghz dat jij dat ook op 2.4Ghz is je recht en gelukkig kan je zelf of APtjes pakken van wat je wilt of zelfs een ander modem

 

Als je geen auto wil met 90Pk op een 0.9Liter motertje met 0-100 binnen 35 seconden 

Is er niemand die je weerhoudt om een porche oid te kopen. 

Maar ook dat 0.9 litertje brengt je bij je bestemming.. net als de V10A dat doet.

Wil je meer.. be our guest..  sterker nog KPN biedt die optie ook in de vorm van een FtrizBox.. niks of niemand die je weerhoud in je keuze vrijheid... 

Jouw referentie met een auto met 3 wielen klopt niet.

Want deze V10A auto is compleet en alles werkt alleen zit er een kleine motor in de auto dan je gehoopt had en kan hij geen 220Kmpu halen terwijl dat wel op de meter staat.. ( kijk maar eens of je auto de snelheid kan halen die op de meter staat ) 

Kies dan gewoon een model met grotere motor, Maar dat zit er standaard niet bij..  


Al sla je me dood, geen idee hoe dat zit met de MIMO van beiden.

Vind jij dat KPN geen verantwoordelijkheid heeft als het gaat om het leveren van een goedwerkende modem? Ik heb in het voorafgaand bericht mijn gedachten hierover geformuleerd.

Het is een goed modem, als deze alles naar behoren doet. En dat doet hij.

Dat jij het niet eens bent met de s eenheid die hij geeft.

 

Als je geen auto wil met 90Pk op een 0.9Liter motertje met 0-100 binnen 45Min 

Is er niemand die je weerhoudt om een porche oid te kopen. 

Maar ook dat 0.9 litertje brengt je bij je bestemming.. net als de V10A dat dat.

Wil je meer.. be our guest..  sterker nog KPN biedt die optie ook in de vorm van een FtrizBox.. niks of niemand die je weerhoud in je keuze vrijheid... 

 

Alleen krijg je standaard een basis iets wil je meer zeg ik nogmaals... Be our guest. 

Ach ja een fritzbox is een goede oplossing 

Maar dat iemand nog apparatuur op de 2.4GHz gebruikt voor het internetten vraag ik mij af hoe oud dat is 

Moet je niet willen 

Ik zelf gebruik de 2.4GHz voor de iot 

 


Ach ja een fritzbox is een goede oplossing 

Maar dat iemand nog apparatuur op de 2.4GHz gebruikt voor het internetten vraag ik mij af hoe oud dat is 

Moet je niet willen 

Ik zelf gebruik de 2.4GHz voor de iot 

 

Dat is ook het enige waar ik 2.4 nog voor gebruik..  of een uithoekje waar net me 5Ghz dekking te laag is, maar dan weet ik ook dat ik me snelheid niet haal.

Bovendien Als ik me snelheid nodig heb ( Game updates of cloud installaties oid ) zorg ik wel dat het op kabel zit

Voor youtube/Netflix etc etc heb ik zat aan de beperkingen van 2.4Ghz.


Vind jij dat KPN geen verantwoordelijkheid heeft als het gaat om het leveren van een goedwerkende modem? Ik heb in het voorafgaand bericht mijn gedachten hierover geformuleerd.

Dat doen ze toch? Het modem werkt goed en levert diensten op de 2.4Ghz zoals verwacht mag worden. Misschien iets minder snel dan de Zyxel die je gebruikt maar nog steeds prima. Er is geen norm of iets dergelijks omtrent wifi aangezien hier gewoon te veel factoren voor afhankelijk zijn. In dit geval heb je inderdaad aangetoond dat de Zyxel een hogere snelheid biedt op 2.4Ghz dan de V10a. Het is wat het is en daar gaat KPN echt niets aan doen. Dit is de apparatuur die KPN aanbiedt en als je het daar niet mee eens bent dan staat het je vrij om zelf apparatuur aan te schaffen en aan te sluiten.

Om eerlijk te zijn vraag ik mij af waar je naartoe wilt en wat je hoopt te bereiken..

"Misschien iets minder snel" hoort te zijn "Aanzienlijk langzamer", zoals je hebt kunnen zien. Ook is de enige factor de modem, en verder niets. Laten we hier geen discussie van maken want dit is reeds bewezen. Ik klink onderhand net een vastgelopen plaat.

Ik hoop geholpen te kunnen worden door KPN, omdat hun eigen apparatuur aantoonbaar de prestaties van hun service beperkt, terwijl dit niet zo hoeft te zijn. Dit is een verantwoordelijkheidskwestie. Als jij zegt dat KPN er niets aan zal doen, dan is dit erg teleurstellend.

Overigens verbaasd het me dat jij je afvroeg waar ik naartoe wil en wat ik probeer te bereiken. Ik ben hier niet voor spek en bonen. Ik wil goed gebruik kunnen maken van de 2.4GHz-band. Ik dacht dat dit duidelijk was.

Ik heb het idee dat jij zaken probeert te bagatelliseren en de schuld op mij probeert af te schuiven. Dit gevoel heb ik al vanaf het begin. Erg constructief is het verder ook niet vanuit jouw zijde. Dus het zou wellicht een goed idee zijn als je deze thread verder zou negeren. Ik bedank je voor je participatie.


Al sla je me dood, geen idee hoe dat zit met de MIMO van beiden.

Vind jij dat KPN geen verantwoordelijkheid heeft als het gaat om het leveren van een goedwerkende modem? Ik heb in het voorafgaand bericht mijn gedachten hierover geformuleerd.

Het is een goed modem, als deze alles naar behoren doet. En dat doet hij.

Dat jij het niet eens bent met de snelheid die hij geeft. Hij haalt zijn snelheid prima op 5Ghz dat jij dat ook op 2.4Ghz is je recht en gelukkig kan je zelf of APtjes pakken van wat je wilt of zelfs een ander modem

 

Als je geen auto wil met 90Pk op een 0.9Liter motertje met 0-100 binnen 35 seconden 

Is er niemand die je weerhoudt om een porche oid te kopen. 

Maar ook dat 0.9 litertje brengt je bij je bestemming.. net als de V10A dat doet.

Wil je meer.. be our guest..  sterker nog KPN biedt die optie ook in de vorm van een FtrizBox.. niks of niemand die je weerhoud in je keuze vrijheid... 

Jouw referentie met een auto met 3 wielen klopt niet.

Want deze V10A auto is compleet en alles werkt alleen zit er een kleine motor in de auto dan je gehoopt had en kan hij geen 220Kmpu halen terwijl dat wel op de meter staat.. ( kijk maar eens of je auto de snelheid kan halen die op de meter staat ) 

Kies dan gewoon een model met grotere motor, Maar dat zit er standaard niet bij..  

Dan begreep je de analogie niet. De motor is de 100Mb/s verbinding met de KPN-servers, het gebrek aan wielen is de gebrekkige modem. Echter ga ik hier verder niet op in want dit begint een beetje op een schoolpleinruzie te lijken. Ik bedank je voor je suggesties en wens je nog een fijne avond toe.


Vind jij dat KPN geen verantwoordelijkheid heeft als het gaat om het leveren van een goedwerkende modem? Ik heb in het voorafgaand bericht mijn gedachten hierover geformuleerd.

Dat doen ze toch? Het modem werkt goed en levert diensten op de 2.4Ghz zoals verwacht mag worden. Misschien iets minder snel dan de Zyxel die je gebruikt maar nog steeds prima. Er is geen norm of iets dergelijks omtrent wifi aangezien hier gewoon te veel factoren voor afhankelijk zijn. In dit geval heb je inderdaad aangetoond dat de Zyxel een hogere snelheid biedt op 2.4Ghz dan de V10a. Het is wat het is en daar gaat KPN echt niets aan doen. Dit is de apparatuur die KPN aanbiedt en als je het daar niet mee eens bent dan staat het je vrij om zelf apparatuur aan te schaffen en aan te sluiten.

Om eerlijk te zijn vraag ik mij af waar je naartoe wilt en wat je hoopt te bereiken..

"Misschien iets minder snel" hoort te zijn "Aanzienlijk langzamer", zoals je hebt kunnen zien. Ook is de enige factor de modem, en verder niets. Laten we hier geen discussie van maken want dit is reeds bewezen. Ik klink onderhand net een vastgelopen plaat.

Ik hoop geholpen te kunnen worden door KPN, omdat hun eigen apparatuur aantoonbaar de prestaties van hun service beperkt, terwijl dit niet zo hoeft te zijn. Dit is een verantwoordelijkheidskwestie. Als jij zegt dat KPN er niets aan zal doen, dan is dit erg teleurstellend.

Overigens verbaasd het me dat jij je afvroeg waar ik naartoe wil en wat ik probeer te bereiken. Ik ben hier niet voor spek en bonen. Ik wil goed gebruik kunnen maken van de 2.4GHz-band. Ik dacht dat dit duidelijk was.

Ik heb het idee dat jij zaken probeert te bagatelliseren en de schuld op mij probeert af te schuiven. Dit gevoel heb ik al vanaf het begin. Erg constructief is het verder ook niet vanuit jouw zijde. Dus het zou wellicht een goed idee zijn als je deze thread verder zou negeren. Ik bedank je voor je participatie.

@MG1000 enige wat ik u nog kan aanraden is de kpn wifi Tool

Misschien komt u in aanmerking voor een wifi accesspoint van kpn 


@MG1000 enige wat ik u nog kan aanraden is de kpn wifi Tool

Misschien komt u in aanmerking voor een wifi accesspoint van kpn 

Erg bedankt voor uw suggestie!


@MG1000 enige wat ik u nog kan aanraden is de kpn wifi Tool

Misschien komt u in aanmerking voor een wifi accesspoint van kpn 

Erg bedankt voor uw suggestie!

Weet vrij zeker van niet.

Ook deze zijn net als de V10A 2x2 MIMO en dat betekend 2 spatiel streams en dat betekend dat je limiet toch echt rond de 70Mbit gaat liggen op een goeie dag ( zonder teveel interferentie ) 

Het kan zijn dat de Zyxel 3 interne antennes heeft en dus 3x2 ofzoiets doet waardoor je 3 spatial streams krijgt waardoor je een hogere snelheid haalt.

De Acces points van KPN zijn alle op het moment 2x2... 

Dit is mede omdat maar weinig apparaten 3x3 aankunnen.

Want het is mooi 3 antennes te hebben maar als client maar 1x1 heeft gaat het nooit op 3x3 draaien…

En dan is nog de vraag hoe MIMO wordt toegepast 

  • Beter bereik (Space time block coding (STBC))
  • Meer snelheid ( Spatial multiplexing (SM))

Als een leverancier ervoor kiest om meer stabiliteit te leveren zullen ze eerder optie 1 kiezen en niet optie 2 wat jij wilt.

Optie 1 stuurt hetzelfde signaal over 2 antennes en kont bij een 2x2 device 2 keer aan en kan dus op die manier makkelijker foutjes herstellen zie dit als Raid 1 opstelling

Bij optie 2 wordt datastroom opgedeeld in 2 en een op de ene en de andere op de andere antenne doorgestuurd.  Zie dit als Raid 0 opstelling

Ik heb toch liever iets meer error correcties en dan maar iets minder snelheid, en dit is helaas allemaal hardcoded iets, dit kan je niet even aanpassen met een instelling, dit zit nou eenmaal in de gebruikte chip


@MG1000 enige wat ik u nog kan aanraden is de kpn wifi Tool

Misschien komt u in aanmerking voor een wifi accesspoint van kpn 

Erg bedankt voor uw suggestie!

Weet vrij zeker van niet.

Ook deze zijn net als de V10A 2x2 MIMO en dat betekend 2 spatiel streams en dat betekend dat je limiet toch echt rond de 70Mbit gaat liggen op een goeie dag ( zonder teveel interferentie ) 

Het kan zijn dat de Zyxel 3 interne antennes heeft en dus 3x2 ofzoiets doet waardoor je 3 spatial streams krijgt waardoor je een hogere snelheid haalt.

De Acces points van KPN zijn alle op het moment 2x2... 

Dit is mede omdat maar weinig apparaten 3x3 aankunnen.

Want het is mooi 3 antennes te hebben maar als client maar 1x1 heeft gaat het nooit op 3x3 draaien…

En dan is nog de vraag hoe MIMO wordt toegepast 

  • Beter bereik (Space time block coding (STBC))
  • Meer snelheid ( Spatial multiplexing (SM))

Als een leverancier ervoor kiest om meer stabiliteit te leveren zullen ze eerder optie 1 kiezen en niet optie 2 wat jij wilt.

Optie 1 stuurt hetzelfde signaal over 2 antennes en kont bij een 2x2 device 2 keer aan en kan dus op die manier makkelijker foutjes herstellen zie dit als Raid 1 opstelling

Bij optie 2 wordt datastroom opgedeeld in 2 en een op de ene en de andere op de andere antenne doorgestuurd.  Zie dit als Raid 0 opstelling

Ik heb toch liever iets meer error correcties en dan maar iets minder snelheid, en dit is helaas allemaal hardcoded iets, dit kan je niet even aanpassen met een instelling, dit zit nou eenmaal in de gebruikte chip

Weet zeker van wel 

Kan het niet testen omdat nu de 2.4GHz en de 5GHz samen gevoegd zijn 

Was toen anders (gebruik geen kpn spullen meer op 2x vip5202 na) 

 


Weet zeker van wel 

Kan het niet testen omdat nu de 2.4GHz en de 5GHz samen gevoegd zijn 

Was toen anders (gebruik geen kpn spullen meer op 2x vip5202 na) 

 

Waarom zou er een WiFi acces point komen als WiFi toereikend is en daarbij dat deze ook 2x2 zijn met de zelfde limiet dus op 2.4

Daarbij de Experia WiFi zoals jij deze hebt die te pas en te onpas destijds werdt uitgeleverd wat soms juist problemen veroorzaakte word nu niet meer geleverd.

De enige optie is nu nog SuperWiFi die eventueel via deze tool met gereduceerde prijs gaan.

En kopen mag je het altijd uiteraard..

 


Weet zeker van wel 

Kan het niet testen omdat nu de 2.4GHz en de 5GHz samen gevoegd zijn 

Was toen anders (gebruik geen kpn spullen meer op 2x vip5202 na) 

 

Waarom zou er een WiFi acces point komen als WiFi toereikend is en daarbij dat deze ook 2x2 zijn met de zelfde limiet dus op 2.4

Daarbij de Experia WiFi zoals jij deze hebt die te pas en te onpas destijds werdt uitgeleverd wat soms juist problemen veroorzaakte word nu niet meer geleverd.

De enige optie is nu nog SuperWiFi die eventueel via deze tool met gereduceerde prijs gaan.

En kopen mag je het altijd uiteraard..

 

@LaurensZalm die experia wifi heb ik toen gekregen bij het pilot

Een tijd gebruikt en werkte goed toen de 2.4GHz en 5GHz nog gescheiden was 

Inmiddels gebruik ik het Tp-link omada systeem 

 


Ah duidelijk. Maar je mag dan toch wel verwachten dat er passend apparatuur meegeleverd wordt. Bij de aankoop van een nieuwe auto zegt een dealer ook niet dat zij maar drie van de vier wielen meeleveren.

Je moet in jouw contract en algemene voorwaarden kijken en dan zul je wel zien dat je een internet dienst afneemt. Mijn internetprovider levert me geen modemrouter (2,50 euro per maand lager abobedrag), heb ik bewust voor gekozen. In een KPN contract staat ook geen garantie m.b.t. WiFi snelheid, alleen vastelijn snelheid TOT 100Mbps in jouw geval.

Een betere analogie is dat je een recht op- en toegang tot vervoer hebt en daarvoor betaald maandelijks, b.v. NS jaarabo onbeperkt reizen koopt. De trein is je modemrouter. Of een leaseauto (van je baas), verrekening via wegenbelasting en salariëring. Je kan je baas een slechte werkgever noemen omdat je het maar een matige leaseauto vindt. Koop dan een eigen auto, dan kom je op dat dealerverhaal. E.v.t. een bestelbus, kan ook meer mensen/goederen meenemen. Of met aanhanger erbij.

Inderdaad hebben mensen verwachtingen, vooral vaak overstappers omdat ze denken dat het internetabo alleen bestaat uit dat kastje thuis. Maar dat is slechts een middel tot toegang. KPN kiest/levert bepaalde basis hardware. Wil je meer, moet je meer betalen, maandelijks aan KPN of zelf spullen kopen wat veel gunstiger is op termijn. Het is een machtig commercieel bedrijf met vaak praktisch monopolie in veel gevallen om dat ze eigenaar zijn van de kabel naar jouw huis en ze willen geld aan jouw verdienen. Daar gaat het om, ook online.nl is afhankelijk van de KPN kabel. Daarom noemde ik online.nl ook maar even een dozenschuiver, maar ook die leveren routeringsdiensten (vele duurbetaalde aanknopingspunten aan AMS-IX enz).


Je moet in jouw contract en algemene voorwaarden kijken en dan zul je wel zien dat je een internet dienst afneemt. Mijn internetprovider levert me geen modemrouter (2,50 euro per maand lager abobedrag), heb ik bewust voor gekozen. In een KPN contract staat ook geen garantie m.b.t. WiFi snelheid, alleen vastelijn snelheid TOT 100Mbps in jouw geval.

Een betere analogie is dat je een recht op- en toegang tot vervoer hebt en daarvoor betaald maandelijks, b.v. NS jaarabo onbeperkt reizen koopt. De trein is je modemrouter. Of een leaseauto (van je baas), verrekening via wegenbelasting en salariëring. Je kan je baas een slechte werkgever noemen omdat je het maar een matige leaseauto vindt. Koop dan een eigen auto, dan kom je op dat dealerverhaal. E.v.t. een bestelbus, kan ook meer mensen/goederen meenemen. Of met aanhanger erbij.

Inderdaad hebben mensen verwachtingen, vooral vaak overstappers omdat ze denken dat het internetabo alleen bestaat uit dat kastje thuis. Maar dat is slechts een middel tot toegang. KPN kiest/levert bepaalde basis hardware. Wil je meer, moet je meer betalen, maandelijks aan KPN of zelf spullen kopen wat veel gunstiger is op termijn. Het is een machtig commercieel bedrijf met vaak praktisch monopolie in veel gevallen om dat ze eigenaar zijn van de kabel naar jouw huis en ze willen geld aan jouw verdienen. Daar gaat het om, ook online.nl is afhankelijk van de KPN kabel. Daarom noemde ik online.nl ook maar even een dozenschuiver, maar ook die leveren routeringsdiensten (vele duurbetaalde aanknopingspunten aan AMS-IX enz).

Ik heb me er al bij neergelegd dat de modem van KPN gebrekkig is op de 2.4GHz-band, en de geleverde snelheid slecht kan vertalen m.b.v. deze frequentieband. Wellicht pleur ik dat ding terug in de doos en vervang ik deze met een eigen router. Even kijken of ik dat dan ingesteld kan krijgen.


Weet niet de exacte MIMO nummer van of de V10A of het genoemde Zyxel modem.

Maar het kan zijn dat de Zyxel een hogere MIMO heeft waardoor er meerdere steams tegelijk lopen met daardoor hogere data rate.

 


 

Ik meng mij er toch even in. Allereerst gaat het in de afbeelding om een V10, voor zover ik begrepen heb heb jij de V10a. Dat is een ander apparaat. Ook kloppen er een aantal dingen niet, zo heeft de V10 wel bandsteering en is hier ook een gastnetwerk op mogelijk. Ook doet de V10 aan MU-MIMO (dit is onderdeel van de AC-standaard) en heeft de V10 ook beamforming. Ik kon niet makkelijk accurate specs omtrent de V10a vinden, ik kwam uit op de website van een provider uit Nieuw Zeeland die hem ook gebruikt: https://www.bigpipe.co.nz/faq/faq-hardware/faq-smart-modem/smart-modem-technical-specifications. Helaas staat hier geen info bij over de hoeveelheid antennes.

Wel valt op dat de T50 inderdaad beter is op een aantal zaken dan de V10 zoals het aantal antennes op de 5Ghz en de maximale snelheid op beide frequentiebanden (ondanks dat de genoemde waarden niet haalbaar gaan zijn, iets met marketing).