Skip to main content

Met mijn Macbook kan ik geen ethernetverbinding leggen met de KPN Box 12. Alleen via wifi.

Maar als ik via wifi in de router wil, naar http://mijnmodem.kpn dan geeft de browser de melding dat het een onveilge verbinding is.

De poort in het modem geeft wel oranje en groen lampje, en als ik een andere poort neem, maakt niks uit. Dus daar lijkt het niet aan te liggen.

Hoe los ik dit op?

Hallo @EthernetDriver 

 

Je kan die melding gewoon negeren, er is niets onveilig aan die verbinding, je zit gewoon in je eigen netwerk thuis.

Bij sommige browser kan je de melding niet negeren en kiezen om door te gaan, gebruik dan b.v. Firefox, daar kan je kiezen om toch door te gaan bij die melding en kom je wel in het inlogscherm.


Andere internet kabel al geprobeerd?


Dank je GeSp, maar ik wil eigenlijk ook direct via ethernet zonder wifi op de modem kunnen. Dat is hiermee niet opgelost.
Elders in huis (zolder) staat via bedraad netwerk een switch met daaraan een tweede router, en ik kan ook daar via die ethernet-kabel niet direct op internet, maar over de langere route via die tweede router wel. Het kan dus niet aan de ethernetkabel liggen, omdat ook die tweede router via die kabel is verbonden met de KPN-Box12.

 

En ik vraag me ook af:

  • waarom Firefox deze melding geeft over onveilige verbinding
  • waarom KPN niet in de handleiding zegt dat je deze melding kunt negeren. KPN communiceert immers zelf ook dat veiligheid belangrijk is en biedt niet voor niks ‘KPNVeilig’ aan.

 


Hallo @EthernetDriver 

 

Via de 2de router werkt het bekabeld dus wel, is de kabel vanaf de switch aangesloten op de WAN poort van die router?

Indien ja, staat je Macbook misschien ingesteld op een vast IP adres voor de bekabelde ethernet verbinding?
Als het IP adres vast staat ingesteld in de IP-range van die 2de router dan zal het i.d.d. niet werken als je hem op de Box 12 aansluit, dan moet je zorgen dat je Macbook het IP adres via DHCP verkrijgt, op de 2de router zal de DHCP server dan ook aan moeten staan anders werkt het daarop niet meer.

 

Die browser waarschuwing komt omdat het gebruikte certificaat geen geldig officieel certificaat is.

Browsers noemen dat dan onveilig terwijl dat in een thuis netwerk niet van belang is, het is alleen belangrijk op internet.

Het staat wel in dit kennisbank artikel maar dat moet je maar net gelezen hebben:

 

 


Nee, ik heb de laptop ethernet verbinding niet via de router lopen maar via de switch (die komt nog vóór de router). Maar ook als ik de ethernetkabel afkoppel van de switch en direct in de laptop steek, doet hij het niet. Onlogisch toch?

Ik zie dat mijn vorige reactie niet duidelijk was. Daarin zei ik dat de verbinding via de tweede router wel werkt, maar ik bedoelde daarmee het wifi signaal en niet de bedrade ethernetverbinding.


Die browser waarschuwing komt omdat het gebruikte certificaat geen geldig officieel certificaat is.

Browsers noemen dat dan onveilig terwijl dat in een thuis netwerk niet van belang is, het is alleen belangrijk op internet.

Het staat wel in dit kennisbank artikel maar dat moet je maar net gelezen hebben:

 

 

Die had ik inderdaad nog niet gevonden, dank je.


Nee, ik heb de laptop ethernet verbinding niet via de router lopen maar via de switch (die komt nog vóór de router). Maar ook als ik de ethernetkabel afkoppel van de switch en direct in de laptop steek, doet hij het niet. Onlogisch toch?

Ik zie dat mijn vorige reactie niet duidelijk was. Daarin zei ik dat de verbinding via de tweede router wel werkt, maar ik bedoelde daarmee het wifi signaal en niet de bedrade ethernetverbinding.

Welke netwerkkabels gebruik je, CAT 5e, CAT 6 of anders?

De Box 12 is ietwat kieskeurig wat betreft netwerkkabels en bepaalde apparaten, ik heb al eerder op dit forum gelezen dat het dan wel via een switch werkt maar niet rechtstreeks.

Als je nog een ander type kabel hebt dan zou je die ook nog kunnen proberen.


 

Welke netwerkkabels gebruik je, CAT 5e, CAT 6 of anders?

De Box 12 is ietwat kieskeurig wat betreft netwerkkabels en bepaalde apparaten, ik heb al eerder op dit forum gelezen dat het dan wel via een switch werkt maar niet rechtstreeks.

Als je nog een ander type kabel hebt dan zou je die ook nog kunnen proberen.

CAT 5e. Iets anders heb ik niet.

 


Je kan 'm toch net zo goed via wifi gebruiken? Scheelt weer kabels.

Ik vermoed dat er iets mis is met de ethernet poort van je laptop. 


Ik vermoed dat er iets mis is met de ethernet poort van je laptop. 

Nee, die werkt gewoon. De laserprinter, die op hetzelfde netwerk zit, wordt moeiteloos aangestuurd via ethernet en ook op een andere locatie werkt de laptop prima met ethernet. Maar bedankt voor het meedenken:)


Via de switch boven werkt het dus wel, je zou dan ook een extra switch bij de Box 12 kunnen zetten, die op de Box 12 aansluiten en dan de Macbook aansluiten op de switch.


Via de switch boven werkt het dus wel, je zou dan ook een extra switch bij de Box 12 kunnen zetten, die op de Box 12 aansluiten en dan de Macbook aansluiten op de switch.

Nee, ik dacht dat ik dat verdijdelijkt had. Ook via die switch is er geen bekabelde toegang naar internet.


Inmiddels heb ik toegang tot de KPN Box 12 router. Twee van de 4 gele ethernetpoorten zijn hier bedraad, de Macbookpro wordt weergegeven, dus aan de fysieke verbinding ligt het niet.

 


Maar bovenstaande verbinding kan alleen worden weergegeven als ik tegelijk óók contact maak via wifi.

 


Via de switch boven werkt het dus wel, je zou dan ook een extra switch bij de Box 12 kunnen zetten, die op de Box 12 aansluiten en dan de Macbook aansluiten op de switch.

Nee, ik dacht dat ik dat verdijdelijkt had. Ook via die switch is er geen bekabelde toegang naar internet.

Nee, dat was mij niet duidelijk.

 

Dan blijft over dat het toch aan de netwerk instellingen kan liggen van je Macbook voor de verbinding via de ethernet poort.
Hoe staat die ingesteld, via DHCP of is er een vast IP adres ingesteld?

 


Via DHCP.

Alleen IPv4 verschilt als het Wifi of ethernet is, verder zijn alle instellingen hetzelfde.

 


Topic nog eens doorgelezen.

Maar wat mij niet duidelijk is: kun je alleen het modem niet benaderen via ethernet of het hele internet?

maar over de langere route via die tweede router wel

en dit werkt dus wel bedraad (ethernet) met internet?


Topic nog eens doorgelezen.

Maar wat mij niet duidelijk is: kun je alleen het modem niet benaderen via ethernet of het hele internet?

maar over de langere route via die tweede router wel

en dit werkt dus wel bedraad (ethernet) met internet?

Via ethernet kan ik het modem niet benaderen en kan ik niet op internet.


De Macbook krijgt blijkbaar wel een IP adres, dat is toch de 192.168.2.7 MBP in je afbeelding?

Misschien dat er iets fout staat bij de DNS instellingen voor de bedrade verbinding.

Bij de netwerkinstellingen, kan je afbeeldingen plaatsen van beide verbindingen en dan van de tabbladen TCP/IP en DNS. De IPv6 adressen dan even wegpoetsen uit de afbeeldingen als die er in staan.

Staat er nog wat bij Proxies ingevuld bij 1 van beide?

 

 


OK, router en ipv6 info heb ik even verwijderd. Bij proxies staat dacht ik niks, maar dat kan ik pas later checken als ik weer thuis ben.

 


ik zie allemaal verschillen subnetten (192.168.8.x voor wifi, 192.168.1.1 DNS, 192.168.2.X voor ethernet). Als ik op mijn macbook kijk zit alles in 192.168.1.x (eth, DNS, wifi)


Bij WiFi staat waarschijnlijk DNS server 192.168.2.254 ingesteld?

Het IP adres 192.168.1.1 klopt niet bij de DNS-servers instelling van je Thunderbold Ethernet verbinding, daar moet je 192.168.2.254 van maken.


GeSP, je bent geweldig. Nu werkt ie wel. Veel dank!!