Skip to main content

Hoi allemaal, 

Ik zit nog bij Ziggo maar overweeg om misschien van mijn nieuwe glasvezel aansluiting gebruiken te maken, en wil dan voor de volle 1gig gaan (terwijl ik ook begrijp dat “tot” 1000 Mbit eigenlijk nul zekerheid geeft - ik hou het dus op een maandelijks opzegbaar contract als ik hiervoor kies).

Ik begreep dat eerst een NT geplaatst moet worden, aangesloten aan de reeds geplaatste FTU, om vervolgens verbinding te maken met een modem. 

Mijn situatie: Mijn FTU is naast mijn huisdeur geplaatst, niet in de meterkast. Verder zit in en rond mijn meterkast geen stopcontact (meterkast is op de BG, rest van de woning op verdieping 1, 2, en 3). Als wij geen stopcontact in de meterkast laten plaatsen (dus niet), zou een kabel van misschien 5-10 meter (afhankelijk van de gebruikte route voor het kabel) tussen FTU en NT moeten geplaatst worden. Daarmee zou ons NT dan in de woonkamer terecht komen. Ik begrijp dat de afstand tussen NT en modem zonder meer 10 meter mag bedragen (bijvoorbeeld door gebruik van Cat6 kabel).

Mijn vraag: Mag de (kabel)afstand tussen FTU en NT ook 10 meter bedragen - en heeft dit (10m vs. 1.5) invloed op de “tot” 1000 Mbit snelheid (als die überhaupt gehaald kan worden)? 

Alvast dank, 

P

Is de glasvezelaansluiting ook echt al opgeleverd? Kijk op kpnnetwerk.nl voor de status.  Aansluiting in huis wil nog niet zeggen dat het ook echt al opgeleverd is. Daar kan maanden tussen zitten. Ik vraag het om je een tegenvaller te besparen. 


Dank hiervoor. Ja, volgens de gegevens op de website wel. Ik kan mij ook nog herinneren dat de heren hier met een activatie van de aansluiting bezig waren, of te wel ervoor hebben gezorgd dat ook daadwerkelijk een signaal aankomt (niet zeker of dit met jouw vraag te maken heeft). 


De nieuwste NT is voor de XGS-Pon aansluiting en die wordt over de FTU geschoven :

 

Bij een Gpon NT komt deze op of in de directe nabijheid van de FTU :

 

In uw verzoek zou het kabeltje met de groene connectors dus 10 meter moeten bedragen. Dit is geen Cat6 kabel namelijk ! Ik vrees dat dat hem niet gaat worden.


Dank hiervoor. U zegt hiermee dus dat mijn FTU nutteloos is - als ik niet bereid ben om vrij dicht bij een stopcontact te laten plaatsen (gezien dat een NT een stopcontact nodig heeft om te functioneren). Dus drie mogelijkheden: 1. Plaatsen stopcontact ergens naast FTU 2. FTU laten verplaatsen, dus dieper de woning in (niet zeker of dit überhaupt kan, vooral gratis) 3. Nooit meer over KPN nadenken en lekker bij Ziggo blijven. Heb ik het goed? 


1 en 2 zijn qua prijs het aantrekkelijk. De glasvezelaansluiting laten verplaatsen kost enkele honderden euro's. 


Ik vond nog een interessant topic van 1 jaar terug over die patchkabel verlengen Kabel tussen glasvezel en PON kastje verlengen | KPN Community. Misschien toch een oplossing?


Dank @HansaanZet Dus een Fiberpatchkabel van rond 10m zou in theorie wel kunnen. Dit zou inderdaad een uitstekende optie zijn.

Maar in die hele discussie (uw link) lees ik ook dat KPN zich erg klantonvriendelijk opstelt (de klanten hebben hun NT uiteindelijk zelf verplaatst). Hierbij komt nog kijken dat de “slimme” KPN monteurs mijn FTU zodanig hebben geplaatst, dat die momenteel nutteloos is - behalve ik investeer tussen EUR 200-300 (stopcontact vs. verplaatsen FTU).

Ik zou dan erop moeten hopen dat deze klantonvriendelijke en “slimme” mensen het OK gaan vinden dat ik hun tijdens het installeren van de NT vraag om een 10 meter kabel te plaatsen (en dus niet hun zelf meegenomen kabeltje). Kan mij nu al voorstellen wat voor gedoe ik krijg. 

All in all heb ik nu al een erg slecht beeld van KPN gekregen en ben blij geen klant te zijn. Ziggo lijkt mij ineens veel interessanter. 

Ik hou het hierbij. Nogmaals dank voor het meedenken allemaal! 


Ik zou dan erop moeten hopen dat deze klantonvriendelijke en “slimme” mensen het OK gaan vinden dat ik hun tijdens het installeren van de NT vraag om een 10 meter kabel te plaatsen (en dus niet hun zelf meegenomen kabeltje). Kan mij nu al voorstellen wat voor gedoe ik krijg. 

 

Slimme KPN monteurs hebben geen 10meter lange patchkabels bij zich. Bestaat wel, maar is niet echt de bedoeling.

 

Hoe ver is die meterkast van die ftu verwijderd? Is een stroompunt daar überhaupt een optie? Krijg je dan de nt aan de stroom? Zo ja, dan maakt een slimme KPN monteur gratis een stopcontact in de meterkast. 

 

Hoe recent in die ftu in huis gebracht? Heb je zelf toestemming gegeven voor de exacte plek? Is er niet gesproken over stroom? Is er door niemand nagedacht of het wel een logische plek is? Er is voor getekend neem ik aan dus je was erbij?