Skip to main content

Oude telefoonkabels, 2 stuks blauw en 1 bruin, voor vast bellen zou ik graag willen verwijderen uit mijn meterkast. Er ligt glasvezel en de koperen kabels hebben mijns inziens geen enkele functie meer,

Kan ik ze niet domweg direct boven de grond afknippen? Voor de volledigheid, er is geen kruipruimte waar ik de kabels naar zou kunnen terugduwen. 

Zou je misschien een foto van je meterkast kunnen delen? Dan kunnen we beter beoordelen of ze inderdaad loos zijn. Overigens ken ik geen blauwe telefoniekabels tenzij je de invoerkabel van de KPN/PTT bedoeld. In dat geval mag je die niet verwijderen. Je kan enken via mijnaansluitingen.nl een verzoek indienen om hem weg te laten halen.


Hallo @Optobert in mijn optiek mag je dat pas doen als op jouw adres koper definiteif is afgesloten.

Dat kun je controleren via www.kpnnetwerk.nl.

Tot die tijd is het een actief eigendoms-onderdeel van de infrastructuur van KPN.

Bij mij staat bovenin dat het kopernetwerk over bijna 6 maanden wordt uitgeschakeld, dus begin volgend jaar kan ik, als ik dat zou willen, het oude IS/RA-punt verwijderen.

Verwoord ik het zo goed @Ik_Combineer ???

 


In theorie is er maar 1 officiële weg om de invoerkabel te verwijderen, en als medewerker van KPN deel ik die dan ook. 😉

 


Hierbij de gevraagde foto. De twee blauwe kabels zijn wellicht van een vroegere PTT aansluiting. De bruine diagonaal lopende kabel gaat over in de grijze en is aangesloten op het grijze kastje linksboven waarop verder niets is aangesloten.

Het is mij niet duidelijk of ‘koper’ bij mij definitief is afgesloten, informatie daarover heb ik nog niet kunnen vinden.


Als je op kpnnetwerk.nl je postcode en huisnummer invoert krijg je dat in je scherm te zien. Vindt het inderdaad wel erg gortig om drie invoerkabels waarvan er ook nog een ISRA10/20 bij een woonhuis neer te zetten.

Mocht je het besluiten te verwijderen, (wat officieel dus niet mag) zorg dan dat er aan alle invoerkabels minimaal 30cm lengte uitsteekt, mocht het dan gerestaureerd moeten worden dan kan dit nog zonder hoge kosten te maken.


ISRA 10/20 zegt mij niets, is dat dat grijze kastje?

Oorspronkelijk was deze meterkast bedoelt als centrale meterkast voor een woning / winkel situatie

Dat is niet langer het geval waarom ik juist wat orde op zaken wilde stellen en overbodige zaken zou willen verwijderen.


ISRA 10/20 zegt mij niets, is dat dat grijze kastje?

Oorspronkelijk was deze meterkast bedoelt als centrale meterkast voor een woning / winkel situatie

Dat is niet langer het geval waarom ik juist wat orde op zaken wilde stellen en overbodige zaken zou willen verwijderen.

ISRA 10/20 is een isra waarop 10 of 20 aansluitpunten zitten, maar als het vroeger een combi winkel was dan kan dat nog wel logisch zijn. Inmiddels dus best overbodig.


op de site kpnnetwerk.nl vind ik dat op ons adres glasvezel beschikbaar is (wat ik natuurlijk allang wist) maar ik vind vooralsnog niet dat koper definitief afgesloten zou zijn 


Ik meen ooit gehoord te hebben dat er voor ‘voeding’ spanning stond op telefoonkabels, kan dat bij de bewuste kabels het geval zijn?  


Ik meen ooit gehoord te hebben dat er voor ‘voeding’ spanning stond op telefoonkabels, kan dat bij de bewuste kabels het geval zijn?  

Nee, in het ergste geval staat er 48v op. Maar dit was enkel bij PSTN lijntjes op het moment dat er gebeld werd. Heel af en toe krijg ik nog een schokje in een hoofdverdeler. Maar dat is zo licht dat terwijl ik op een trap sta er niks gebeurd.


Ik meen ooit gehoord te hebben dat er voor ‘voeding’ spanning stond op telefoonkabels, kan dat bij de bewuste kabels het geval zijn?  

Nee, in het ergste geval staat er 48v op. Maar dit was enkel bij PSTN lijntjes op het moment dat er gebeld werd. Heel af en toe krijg ik nog een schokje in een hoofdverdeler. Maar dat is zo licht dat terwijl ik op een trap sta er niks gebeurd.

Doe je wel voorzichtig daar in die PTT huisjes, @Ik_Combineer  ;-)

 

@Optobert  Het is eigendom van KPN.  Er iets voorzetten zou dan mijn advies zijn.  Ik kan je alleen maar de feiten vertellen:  Je mag er officieel niet zelf aanzitten.