Skip to main content

Bij het verwijderen van een tussenmuur, kwamen we deze PTT kast tegen. Deze is van voor 2005 (toen we in dit huis kwamen wonen). Kunnen we deze dikke blauwe kabel en het dunne grijze kabeltje, straffeloos doorknippen, zodat we de kast kunnen verwijderen ? 
Deze kast is door ons niet meer in gebruik, we hebben al een aantal jaren glasvezel.

@JantineOost Hebben jullie glasvezel van KPN of van een andere aanbieder? Met andere woorden: heeft KPN glasvezel aangelegd in je woonplaats?

Piet.


Dat mag u in principe niet zelf verwijderen. Die kabel en kast zijn eigendom van KPN. Daar hoort u vanaf te blijven. Dus bellen naar KPN. Dan komt er een monteur.


Als monteur zijnde mag ik je niet adviseren deze te verwijderen aangezien het eigendom is van KPN. Maar als dat glasvezel er al drie jaar ligt of je bent voorlopig niet van plan om te verhuizen zal die kopermijn nooit meer actief worden en zal KPN nooit kosten in rekening brengen mocht je het hebben afgeknipt. 
Mocht je nou heel erg stout zijn zou ik in ieder geval zorgen dat er nog 20cm blauwe kabel uitsteekt zodat de kabel nog wel toegankelijk is 😉


Beste Piet. @P.J.M. van der Vooren 

Eerst hadden we telefoon en internet via KPN. Daarna zijn we overgestapt op glasvezel (Solcon) en later zijn we overgestapt naar Ziggo. 

Beantwoordt dit je vraag ?

Jantine.


Beste Piet. @P.J.M. van der Vooren 

Eerst hadden we telefoon en internet via KPN. Daarna zijn we overgestapt op glasvezel (Solcon) en later zijn we overgestapt naar Ziggo. 

Beantwoordt dit je vraag ?

Jantine.

Solcon is een provider die diensten aanbiedt via glasvezel, maar is niet de eigenaar van het glasvezelnetwerk. Dat zal dus van een andere partij zijn.

Ik denk overigens dat @Ik_Combineer ook al een goed antwoord heeft gegeven, zij het dat wat hij zegt alleen opgaat als het glasvezelnet in jouw woonplaats van KPN is. Als het van een andere partij is zal het kopernetwerk van KPN nog gewoon in gebruik blijven. Je zult dan contact op moeten nemen met KPN om te kijken wat er mogelijk is: www.kpnnetwerk.nl.

Piet.


Hi @JantineOost! Goede vraag. Ik zie al een hoop goede antwoorden. 

Ik denk dat @Ik_Combineer wel gelijk heeft. En in dit soort gevallen kennis van zaken. Wel zou ik het voor je willen navragen. Dan weten we het allemaal zeker. 

Wil je om die reden je profiel invullen en hier laten weten wanneer je dat gedaan hebt? Dan zet ik aan onze kant de vraag uit.


Hi @JantineOost! Goede vraag. Ik zie al een hoop goede antwoorden. 

Ik denk dat @Ik_Combineer wel gelijk heeft. En in dit soort gevallen kennis van zaken. Wel zou ik het voor je willen navragen. Dan weten we het allemaal zeker. 

Wil je om die reden je profiel invullen en hier laten weten wanneer je dat gedaan hebt? Dan zet ik aan onze kant de vraag uit.

Lijkt me heel goed Bram om dit na te vragen, volgens mij staat er namelijk een hoop onzin ten aanzien van eigendom van KPN in een woning in dit forum. Sterker, als het eigendom van KPN is en niet nagelvast, kan @JantineOost naar mijn weten zelfs opdracht geven aan KPN om dit op te (laten) halen. Vooralsnog zegt mijn kennis dat alles in een woning nagelvast is tot het eigendom van de woningeigenaar behoort. Voor zaken behorende bij de openbare infrastructuur is alleen het instroompunt (en eventuele verbruiksmeters) eigendom van de door de  van hogerhand aangestelde beheerder. Voor telefonie was dat vroeger overal de PTT.   


Beste Piet. @P.J.M. van der Vooren 

Eerst hadden we telefoon en internet via KPN. Daarna zijn we overgestapt op glasvezel (Solcon) en later zijn we overgestapt naar Ziggo. 

Beantwoordt dit je vraag ?

Jantine.

Solcon levert ook via het netwerk van Delta. U zegt dus wel dat u al jaren glasvezel heeft, maar mogelijk is dat glasvezel van Delta. En niet van KPN. 

KPN levert niet over het netwerk van Delta. Dus misschien is deze kabel met kastje uw enige mogelijkheid om internet van KPN af te nemen. Niet handig on deze dan af te knippen. 


@Bram_ : mijn profiel is ingevuld, wil je navraag voor mij doen ?
@P.J.M. van der Vooren  : ik heb sowieso al niet zo'n trek meer in internet van KPN, dus misschien is het dan juist handig het kastje weg te halen 😉 (vette knipoog) op de manier die @Ik_Combineer  omschrijft

@dommeke :  zo had ik er  nog niet naar gekeken. Ik wacht nog even af of @Bram_ nog wat voor me uit kan zoeken

Sowieso allen : veel dank voor jullie tijd en moeite 😅 


@JantineOost ik heb de vraag voor je doorgezet naar een expert. Ik verwacht snel reactie. 🙂


Hi @JantineOost! Goede vraag. Ik zie al een hoop goede antwoorden. 

Ik denk dat @Ik_Combineer wel gelijk heeft. En in dit soort gevallen kennis van zaken. Wel zou ik het voor je willen navragen. Dan weten we het allemaal zeker. 

Wil je om die reden je profiel invullen en hier laten weten wanneer je dat gedaan hebt? Dan zet ik aan onze kant de vraag uit.

Lijkt me heel goed Bram om dit na te vragen, volgens mij staat er namelijk een hoop onzin ten aanzien van eigendom van KPN in een woning in dit forum. Sterker, als het eigendom van KPN is en niet nagelvast, kan @JantineOost naar mijn weten zelfs opdracht geven aan KPN om dit op te (laten) halen. Vooralsnog zegt mijn kennis dat alles in een woning nagelvast is tot het eigendom van de woningeigenaar behoort. Voor zaken behorende bij de openbare infrastructuur is alleen het instroompunt (en eventuele verbruiksmeters) eigendom van de door de  van hogerhand aangestelde beheerder. Voor telefonie was dat vroeger overal de PTT.   

 

De invoerkabel, mantelbuizen en de aansluitkast (die grote ISRA) zijn en blijven eigendom van KPN door natrekking. Nagelvast is in dit geval niet relevant. Dit geldt overigens ook voor de zaken van bijvoorbeeld Liander, Stedin, Enexis, Vitens en Ziggo (om de grote namen maar even te noemen).

 @dommeke heeft wel gelijk dat een verzoek tot verwijdering (via mijnaansluiting.nl) ook uitgevoerd moet worden. Maar dan wel tegen op kosten van de aanvrager. niet op kosten van KPN. Dit omdat het de huisaansluiting betreft. 

Het advies van @Ik_Combineer gaat iets te kort door de bocht. Niet elke aansluiting die al meer dan drie jaar glasvezel heeft gaat namelijk op korte termijn uit voor koper. Er waren en zijn nog wel een paar voorwaarden die daarbij komen.


@JantineOost is het misschien een optie om de kabel door de vloer in de kruipruimte te leggen. Dan ligt het ook uit de weg. 


Hi @JantineOost! Goede vraag. Ik zie al een hoop goede antwoorden. 

Ik denk dat @Ik_Combineer wel gelijk heeft. En in dit soort gevallen kennis van zaken. Wel zou ik het voor je willen navragen. Dan weten we het allemaal zeker. 

Wil je om die reden je profiel invullen en hier laten weten wanneer je dat gedaan hebt? Dan zet ik aan onze kant de vraag uit.

Lijkt me heel goed Bram om dit na te vragen, volgens mij staat er namelijk een hoop onzin ten aanzien van eigendom van KPN in een woning in dit forum. Sterker, als het eigendom van KPN is en niet nagelvast, kan @JantineOost naar mijn weten zelfs opdracht geven aan KPN om dit op te (laten) halen. Vooralsnog zegt mijn kennis dat alles in een woning nagelvast is tot het eigendom van de woningeigenaar behoort. Voor zaken behorende bij de openbare infrastructuur is alleen het instroompunt (en eventuele verbruiksmeters) eigendom van de door de  van hogerhand aangestelde beheerder. Voor telefonie was dat vroeger overal de PTT.   

 

De invoerkabel, mantelbuizen en de aansluitkast (die grote ISRA) zijn en blijven eigendom van KPN door natrekking. Nagelvast is in dit geval niet relevant. Dit geldt overigens ook voor de zaken van bijvoorbeeld Liander, Stedin, Enexis, Vitens en Ziggo (om de grote namen maar even te noemen).

 @dommeke heeft wel gelijk dat een verzoek tot verwijdering (via mijnaansluiting.nl) ook uitgevoerd moet worden. Maar dan wel tegen op kosten van de aanvrager. niet op kosten van KPN. Dit omdat het de huisaansluiting betreft. 

 

Ah ik zie het nu pas goed, het gaat dus om die grote witte ISRA kast . Ik dacht dat ik een soort schakelkast zag 🤣🤣😂 maar het is een trap. Ik ben het met @Ward_  eens, van die witte kast en de kabels die er naar toe gaan van buiten, moet je met je vingers afblijven, dat behoort bij de openbare infrastructuur zoals ik al in mijn vorige bericht had geschreven.