Skip to main content

Goedenmorgen, 

Ik heb op 16 oktober een mail ontvangen van het abuse team van kpn. Daar stond oa dit in:

Waarom is mijn medewerking nodig?

Wij hebben een beveiligingsprobleem aangetroffen op uw internetverbinding. Hier merkt u zelf meestal niets van. Toch is het belangrijk om hier iets aan te doen.

 

Wat is er aan de hand en hoe kan ik dit oplossen?

Vanaf uw internetverbinding kan in korte tijd veel data naar andere internetgebruikers worden gestuurd. Kwaadwillenden kunnen deze vloedgolf aan informatie misbruiken en daarmee een internetverbinding vrijwel geheel platleggen.

Ik moest mijn Experia box resetten. Ik heb een volledige resort uitgevoerd en ben terug gegaan naar fabrieksinstellingen. De enige aanpassing die ik heb gedaan is een statisch ip adres toegewezen aan mijn ps4 en deze in dmz gezet. Maar dit is toch gewoon toegestaan? Ik heb het abuse team gevraagd wat de reden is, maar hier krijg ik geen antwoord op. Kan ik ergens in de instellingen van de experia (firewall?)  zien of er misbruik wordt gemaakt van mijn verbinding? 

 

Met vriendelijke groet, 

 

Tim Willems 

 

Hallo @timwillems85 

Een ps4 zet je niet in DMZ, dat is “not done”!  Daarmee staat die zonder bescherming op het internet. Kwaadwillenden kunnen daar misbruik van maken. DMZ gebruik je alleen voor een device zoals een eigen router, die zijn beveiliging op orde heeft.

Zet in de Experia Box de optie UPnP aan, dan zal de ps4 alleen de benodigde poorten openzetten.


Thnx voor je reactie @RBxx . Dit zie ik toch veel vaker op internet voorbij komen bij gebruikers. Dit betekent dat je alle beschikbare poorten open staan? Hierdoor heb ik in het spel CoD bij nat type "open" ipv "restricted". Dat krijg ik niet voor elkaar met alleen uPnP.

Ik heb dit ook al 3 jaar zo staan. Wat is het risico mbt mijn ps4? Mocht men kwaad willen, dan kan men toch alleen mijn ps4 benaderen? 


Halo @timwillems85 , gewoon doen wat het abuse-team adviseert anders word je geblokkeerd en dat wil je ook niet.

Het abuse-team houdt 24/7 het internetverkeer in de gaten en als er dingen dreigen fout te gaan grijpen ze in om erger te voorkomen, ook voor andere klanten.

 

 


Thnx voor je reactie @RBxx . Dit zie ik toch veel vaker op internet voorbij komen bij gebruikers. Dit betekent dat je alle beschikbare poorten open staan? Hierdoor heb ik in het spel CoD bij nat type "open" ipv "restricted". Dat krijg ik niet voor elkaar met alleen uPnP.

Ik heb dit ook al 3 jaar zo staan. Wat is het risico mbt mijn ps4? Mocht men kwaad willen, dan kan men toch alleen mijn ps4 benaderen? 

Ik zou het toch maar niet doen. Eigenlijk zet je de voordeur open. Iemand kan dan binnen komen. Ze kunnen in de hal blijven maar als ze wat verder kijken (lees slimmer zijn) kunnen ze vanuit de hal ook andere deuren openen en in andere kamers terecht komen. Dat wil je niet want wellicht liggen daar spullen waar iedereen af moet blijven. DMZ is helemaal niet nodig voor een PS4. Dat je het leest op internet wil niet zeggen dat het veilig is. 

 

Welke Experiabox heb je?


Halo @timwillems85 , gewoon doen wat het abuse-team adviseert anders word je geblokkeerd en dat wil je ook niet.

Het abuse-team houdt 24/7 het internetverkeer in de gaten en als er dingen dreigen fout te gaan grijpen ze in om erger te voorkomen, ook voor andere klanten.

 

 

Hoi @JanD Dit heb ik ook gedaan.ik heb de router gereset.


Thnx voor je reactie @RBxx . Dit zie ik toch veel vaker op internet voorbij komen bij gebruikers. Dit betekent dat je alle beschikbare poorten open staan? Hierdoor heb ik in het spel CoD bij nat type "open" ipv "restricted". Dat krijg ik niet voor elkaar met alleen uPnP.

Ik heb dit ook al 3 jaar zo staan. Wat is het risico mbt mijn ps4? Mocht men kwaad willen, dan kan men toch alleen mijn ps4 benaderen? 

Ik zou het toch maar niet doen. Eigenlijk zet je de voordeur open. Iemand kan dan binnen komen. Ze kunnen in de hal blijven maar als ze wat verder kijken (lees slimmer zijn) kunnen ze vanuit de hal ook andere deuren openen en in andere kamers terecht komen. Dat wil je niet want wellicht liggen daar spullen waar iedereen af moet blijven. DMZ is helemaal niet nodig voor een PS4. Dat je het leest op internet wil niet zeggen dat het veilig is. 

 

Welke Experiabox heb je?

 

Oké dan doe ik dat maar. Vreemd dat dit na 3 jaar dan gezien wordt als onveilig door het abuse team. Ik heb de v10a


Thnx voor je reactie @RBxx . Dit zie ik toch veel vaker op internet voorbij komen bij gebruikers. Dit betekent dat je alle beschikbare poorten open staan? Hierdoor heb ik in het spel CoD bij nat type "open" ipv "restricted". Dat krijg ik niet voor elkaar met alleen uPnP.

Ik heb dit ook al 3 jaar zo staan. Wat is het risico mbt mijn ps4? Mocht men kwaad willen, dan kan men toch alleen mijn ps4 benaderen? 

Ik zou het toch maar niet doen. Eigenlijk zet je de voordeur open. Iemand kan dan binnen komen. Ze kunnen in de hal blijven maar als ze wat verder kijken (lees slimmer zijn) kunnen ze vanuit de hal ook andere deuren openen en in andere kamers terecht komen. Dat wil je niet want wellicht liggen daar spullen waar iedereen af moet blijven. DMZ is helemaal niet nodig voor een PS4. Dat je het leest op internet wil niet zeggen dat het veilig is. 

 

Welke Experiabox heb je?

 

Oké dan doe ik dat maar. Vreemd dat dit na 3 jaar dan gezien wordt als onveilig door het abuse team. Ik heb de v10a

Kijk anders hier even. Degene die het antwoord geeft heeft sinds de jaren 80 een eigen softwarebedrijf en weet alles van netwerken en beveiliging. 


Ik heb DMZ uitgezet. Ik zag bij Netwerk > NAT > Port mapping onderstaande regel toegevoegd. Weet iemand wat dit is? Ik heb zelf niks aangepast.

 

 


Hallo @timwillems85 , heb je naast het modem nog meer apparatuur van KPN? Mogelijk een iTV ontvanger of een WiFi versterker? Dan wordt voor ieder apparaat automatisch een Port mapping toegevoegd om beheer door KPN mogelijk te maken.


Aah ja dan is het denk ITV. Dankjewel @RBxx 

Ik heb nu maar geprobeerd handmatig wat poorten open te zetten voor CoD. Stel het is poort 3478 moet ik deze dan bij zowel private als public port invullen? 


Dat laatste weet ik niet, daar heb ik geen verstand van.

Maar ik zie overal staan: Het enige dat nodig zou moeten zijn, is dat UPnP aan staat op de Experia Box en ook dan geen port-forwardings en geen DMZ.


Reageer