Skip to main content

Goedemorgen, 

Op mijn internetverbinding van 1000/1000 glasvezel haal ik op 1 ethernetpoort max 100 / 100. 

Heel vreemd, andere poorten van de router halen een veel hogere snelheid. Er zit geen switch of iets tussen, rechtstreeks van de Experia box 12, met ethernet kabel verbonden max 100 / 100.

Zie hieronder foto:

Heeft er iemand tips wat ik zou kunnen doen? 

@Rstienen Kunt u ook aangeven hoeveel hoger ?

Ik heb een 100/100 abo en bij mij is het 121 down en 143 up. Dit zijn de normale snelheden bij een 100/100 abo.


Ik heb een 1000 / 1000 abo, en zelfs op de wifi is de snelheid rond de 600 down / 600 upl. Maar op die poort is het dus maar 100 / 100. 

 


Hallo @Rstienen 

Heb je de kabels al eens verwisseld?
Gaat het ‘probleem’ mee met de kabel als je die in een andere poort steekt? Heb je een andere kabel geprobeerd? Als je een ander apparaat op die poort aansluit, heeft die dan hetzelfde probleem? Welk apparaat wordt aangesloten, heeft die wel een 1Gbit netwerkkaart?


Hallo @Rstienen het is heel simpel, vermoedelijk is dat de tv-decoder van KPN die aangesloten is op die poort en die decoder heeft een 100Mbit-LAN-poort, dat zie je dus op deze manier terug.

CC @RBxx  @HansaanZet 

 

 


Dat is één van de mogelijkheden @JanD , maar het mac adres is daar niet duidelijk in. Ook een defecte kabel (ader) is een optie. Vandaar al mijn vragen. Totdat we een reactie van TS krijgen, houd ik alle opties open.


Het mac adres "8C:85:80:68:B1:64" is van Smart Innovation LLC. Een Chinese firma. Mogenlijk is het een omvormer van zonnepanelen ofzo? Of een Android tv box? Of wat is het anders @Rstienen?


Hi, 

Bedankt voor jullie reacties zover. 

Het verwisselen van de ethernet poort helpt niet, het probleem verhuisd gewoon mee. 

Een andere kabel maakt het verschil, een andere kabel haalt een snelheid van 970/dl/960/ ul ongeveer. 

 

Ik heb geen android tv box oid, alleen de tv decoder van KPN zelf.

Zonnepanelen heb ik wel dus dat zou de omvormer kunnen zijn. Stoort dat?

Hallo @Rstienen 

Heb je de kabels al eens verwisseld?
Gaat het ‘probleem’ mee met de kabel als je die in een andere poort steekt? Heb je een andere kabel geprobeerd? Als je een ander apparaat op die poort aansluit, heeft die dan hetzelfde probleem? Welk apparaat wordt aangesloten, heeft die wel een 1Gbit netwerkkaart?

Dat klopt, het probleem gaat met de poort mee. 

Andere kabel lost al veel op. 

Apparaten aangesloten, laptop / pc hebben beide 1Gbit netwerkkaart.

 


 

Zelfde poort andere kabel. Dat lijkt dus het probleem te zijn. 

Nu alleen nog bedenken hoe ik die nieuwe kabel naar boven ga trekken :) 

 


Wat voor een kabel is dat, een cat 5 wellicht? Voor 1Gbit moet je minstens een cat 5e kabel gebruiken.


Er staat op de kabel Qlink UTP4PRCAT6


Die Cat 6 kabel is ook prima, maar heb je soms zelf de connectors aangesloten? Dan zou ik de 8 aders controleren of ze goed contact maken en de kleuren op de juiste punten zijn aangesloten.

 


Er staat op de kabel Qlink UTP4PRCAT6

Ik denk even de uiteinde eraf knippen en opnieuw erop zetten. Vaak is de kabel niet slecht maar de connector.


Dankjewel voor de reacties. 

Ik zal dat gaan proberen! Nooit gedaan, maar met behulp van internet kom ik er vast uit. 

 

Nogmaals dank. 


Dat is een kabel die het makkelijk moet aankunnen. Waarschijnlijk bij het aanknijpen dan de stekkers ergens 1 draadje niet goed verbonden. Begin of eind van de kabel.

Maar, als er een tv ontvanger op zit dan is dat ruim voldoende. HDglas zenders ( 661 - 670 ) zijn 12,5 Mb/s. Upload is verwaarloosbaar als je niet zelf een server in huis hebt draaien.

Ik denk dat je er niet eens wat van merkt. Ook niet met incidenteel bestanden downloaden. Zo heel groot zijn die vaak ook niet als foto's e.d.

Ik heb 70/70 en hier staan soms 3 tv's tegelijk aan met een stream + de laptop. Geen enkel probleem.

Alleen met gamende pubers heb je meer dan 200/200 nodig.

 


Zonnepanelen heb ik wel dus dat zou de omvormer kunnen zijn. Stoort dat?

Nee, helemaal niets. Het kan heel goed dat die omvormer helemaal geen 1000 mbit aan kan. Hoeft ook helemaal niet. Dat ding hoeft alleen zo af en toe door te geven hoeveel stroom die opgewekt heeft. Dat stelt echt helemaal niks voor aan data. 10 mbit zou zelfs nog voldoende zijn.


Als alleen de omvormer via die kabel is aangesloten, dan is er mogelijk helemaal niets mis met de kabel. De beperkende factor is dan waarschijnlijk de 100 Mbit netwerkkaart van de omvormer.


Je kan denk de kabel uitsluiten als je deze uit de omvormer haalt en daar even een laptop aan hangt en dan kijkt of de snelheid wel 1 gig is. 


Je kan denk de kabel uitsluiten…..

Juist niet.  Dat is namelijk al vastgesteld  dat het daar wel inzit.


Je kan denk de kabel uitsluiten als je deze uit de omvormer haalt en daar even een laptop aan hangt en dan kijkt of de snelheid wel 1 gig is. 

@eduard-w  zegt meer dan in jouw quote staat @Babylonia .
Hij vraagt zich (net zoals ik) af of @Rstienen de betreffende kabel wel met een ander apparaat getest heeft. De eerdere opmerking van Rstienen is daar niet 100% duidelijk over.


Mij wel in het 2e stuk van die reactie. 😮


Er staat:

Zelfde poort andere kabel. Dat lijkt dus het probleem te zijn. 

Daaruit blijkt niet of @Rstienen de kabel getest heeft met een ander apparaat. Ik krijg zelfs de indruk dat Rstienen nog niet eens zeker weet welk apparaat op die kabel aangesloten zit.

Zonnepanelen heb ik wel dus dat zou de omvormer kunnen zijn. 

Leuk ... "zou kunnen" ... nu nog ff zeker weten.


Er staat in het 2e stuk van die reactie:
 

Dat klopt, het probleem gaat met de poort mee. 

Andere kabel lost al veel op.

Apparaten aangesloten, laptop / pc hebben beide 1Gbit netwerkkaart.


Er staat in het 2e stuk van die reactie:
 

Dat klopt, het probleem gaat met de poort mee. 

Andere kabel lost al veel op.

Apparaten aangesloten, laptop / pc hebben beide 1Gbit netwerkkaart.

Daar staat dus niet dat die laptop / pc geen 1 gbit halen op de originele kabel.


De kabel aangesloten met een pc met 1Gbit netwerkkaart haalt een snelheid van 100 / 100. 

Andere poort, zelfde kabel, zelfde device haalt wederom een snelheid van 100 / 100. 

Diezelfde pc (met1Gbit netwerkkaart) aangesloten via een andere kabel haalt een snelheid van 930 / 940. 

 

 


Bedankt @Rstienen , dan is er geen twijfel meer.
Dan is er dus echt wat mis met de kabel, of waarschijnlijk één (?) van de connectors.