Skip to main content

Ik heb een Experia Box V9 en het abonnement Hussel Internet 1 Gbit/s. De Experia Box V9 heeft echter een maximale Wifi-snelheid van 300 Mbit/s. Dat lijkt mij toch niet logisch? Of ik moet mijn abonnement verlagen of een ander snellere modem. Klopt mijn redenering?



Admin: titel aangevuld i.v.m. vindbaarheid + topic verplaatst naar juiste board

Bekabeld werken. Dan haal je wel gewoon 1 gbit.

Nieuwere Experiaboxen en ook versterkers hebben WiFi 5 Ghz. Dat is sneller, maar daar haal je in de praktijk ook zomaar geen 1 gbit mee.


Bedankt voor je reactie. Maar bekabeld is geen optie voor alle PC's/laptops in het huis.  Ik ben daarom op zoek naar een juist advies: moet ik dan maar mijn Hussel abonnement verlagen naar 500 of zelfs 200 Mbit/s? Want met de huidige combinatie heb ik dus niets aan mijn abonnement van 1000 Mbit/s.

Of is er een mogelijkheid om een andere modem aan te schaffen en te gebruiken? Zo ja, welke?


Hallo @r.er , ik zou de snelheid zo laten,  stel je hebt 5 apparaten tegelijk in gebruik, dan heb je 200Mbit/s per apparaat tot je beschikking. Verlaag je het abo naar 200Mbit/s dan heb je per apparaat 40Mbit/s tot je beschikking, een stuk lagere snelheid dus.

Het wifiverlies nog niet eens meegerekend.

 


Ok, bedankt. Je snapt dat ik er nog niet zoveel van begrijp, maar door die max. van 300Mbit/s van de modem heb je voor die 5 apparaten toch maar 60 Mbit/s per apparaat tot je beschikking?

In mijn beleving haal ik door die modem nooit die 1000 Mbit/s. Zelfs niet bij benadering.


Ok, bedankt. Je snapt dat ik er nog niet zoveel van begrijp, maar door die max. van 300Mbit/s van de modem heb je voor die 5 apparaten toch maar 60 Mbit/s per apparaat tot je beschikking?

In mijn beleving haal ik door die modem nooit die 1000 Mbit/s. Zelfs niet bij benadering.

Die 300 mbit is per verbinding. Niet het totaal van alle verbindingen.


hmmm, maar waarom geldt dat wel voor die 1000 Mbit/s? In het voorbeeld van JanD wordt de 1000 wel door de 5 apparaten gedeeld: 200 Mbit/s per apparaat.

Ik dacht dat het zo was dat er 1000 Mbit/s binnen komt tot aan de modem en dan wordt het geknepen door de modem naar 300 Mbit/s. Of zit ik dan helemaal verkeerd?


Concreet: hoe regel ik dat ik per verbinding ongeveer 1000 Mbit/s heb?


Dat kan alleen met één daarvoor geschikte met een kabel aan het modem verbonden pc of laptop.  Ga je meerdere pc's of laptops gebruiken dan zal de snelheid verdeeld worden als ze tegelijkertijd gebruikt worden. Via wifi haal je het sowieso nooit.


Ok, duidelijk, maar toch snap ik het dan niet. De modem laat maar max. 300 Mbit/s door. Nu zeg jij dat als ik een kabel tussen de modem en PC doe, dat ik dan wel ineens 1000 Mbit/s heb? Hoe kan dat dan?

Volgens krijg ik nooit meer dan 300 Mbit/s, zolang die modem niet meer door laat.

 


Heb je nu bekabeld 300?? Dat is heel belangrijk om te weten?


Ok, duidelijk, maar toch snap ik het dan niet. De modem laat maar max. 300 Mbit/s door.

Nee, 1 WiFi verbinding naar 1 apparaat kan maar max 300 over. Het modem laat gewoon 1000 mbit door. Als je dus een pc bekabeld aansluit, dan zal die dat ook halen.


Ah, het wordt me steeds duidelijker. De LAN-snelheid is 1000 Mbit/s en de Wifi max. 300 Mbit/s. Het heeft even geduurd, maar nu heb ik hem door, bedankt.

Dan nog even voor de zekerheid: mocht ik de Wifi willen verhogen (dus meer dan die 300 Mbit/s) dan kan dat niet of ik moet een andere modem aanschaffen? Of, als ik toch niet bekabeld werk, het abonnement verlagen?


Hallo @r.er als je uitsluitend via wifi werkt kun je de wifisnelheid verhogen door de gebruikte apparatuur te vervangen die via de wifi 5.0-band A/N/AC aan kan, dan behaal je hogere snelheden dan als de 5.0-band alleen A/N aan kan.

Je kunt ook je apparaten controleren welke wifi ze aankunnen. Het is A/N of A/A/AC voor de 5.0 band.

Ook dan zou ik de 1.000Mbits abo aanhouden, want als je bijvoorbeeld 3 apparaten tegelijk draadloos aansluit, kunnen deze dus theoretisch 333,333 Mbit/s per apparaat tegelijk aan.

Ga je de abo snelheid verlagen, dan verlaag je daarmee ook de snelheid voor de tegelijk te gebruiken apparaten.

 


De Experia Box V9 is volgens mij Wifi4. Dan zou ik dus een modem moeten aanschaffen die Wifi 5.0-band A/N/AC aan kan. Hebben jullie daarin een advies? 

Of is het ook een optie om een router achter de modem te plaatsen waardoor e.e.a. te verbeteren is?


Hallo @r.er De V9 ondersteunt inderdaad alleen t.e.m. Wifi4, dus A/N.

Ik zou dan geen router achter je modem zetten maar een dual-band Accesspoint of een router die met een vinkje aan/uit als Accespoint (AP) is in te stellen. Zorg er dan wel voor dat deze Wifi5, beter nog Wifi 6 (A/N/AC/AX) ondersteunt, dan ben je helemaal bij voor de toekomst.

 


Ok, dan ga daar eens naar kijken, hartstikke bedankt jullie voor de hulp en info.

 


Probeer de WiFi Manager van KPN eens. Grote kans dat je 2 SuperWiFi's voor 60 euro aangeboden krijgt. En mogelijk word ook de Experiabox vervangen door een KPN Box. Die WiFi 5 Ghz ondersteund. 

Let wel dat je ook met WiFi 5 Ghz zomaar geen 1000 mbit zal halen op 1 apparaat. Maar het is sneller.


Ok, ga ik doen. En ik lees ook iets over de Experia Wifi accesspoint. Deze ondersteunt ook WiFi 802.11ac en 5 GHz. Wat is het verschil met de SuperWifi?


De experia wifi's moesten bekabeld aangesloten worden. Wat overigens het beste is. De super wifi's zijn draadloos.


De Experia WiFi's zijn nu bij KPN niet meer verkrijgbaar. Misschien nog wel via marktplaats ofzo.


De experia wifi's moesten bekabeld aangesloten worden. Wat overigens het beste is. De super wifi's zijn draadloos.

Hallo @r.er en als aanvulling op @Joep1965 , de zwarte Experia-wifi's hebben een extra LAN-poort.

Als nadeel wordt door sommigen gezien dat de KPN-versterkers geen gescheiden wifi-namen hebben, waardoor sommige apparatuur die alleen op de 2.4-band kan werken, niet (goed) werkt.

Met een eigen accesspoint kun je de banden altijd scheiden als je de goede uitzoekt.