Skip to main content

Melding over modem update?

• July 10, 2025
  • 12 reacties
  • 202 keer bekeken

Ruim een maand geleden stelde ik deze vraag. In zijn antwoord stelde ​@Erik van KPN dat er wellicht sprake was van databasevervuiling en dat de melding niet van toepassing was.

Verder lees ik in de community dat je maar één keer een aankondiging krijgt van een op handen zijnde update. Ik vraag me af of dat betekent dat ik, nu ik al een - voorbarige - melding heb gehad, geen nieuwe melding meer ga krijgen zodra ik écht aan de beurt ben, wanneer dat dan ook zal zijn en dat ik er dus wellicht tzt door "overvallen" ga worden? 

July 10, 2025

Je krijgt altijd bericht van ons als je geselecteerd bent voor groepsgewijze migratie. Waarbij migratie de update is van oude firmware naar KPN Software. Als wij daarvoor een groep samenstellen, dan lezen we de database uit en selecteren die klanten die nog op oude firmware zitten. En voldoen aan eventuele aanvullende voorwaarden die we voor een bepaalde groep misschien hebben. Die klanten krijgen vervolgens bericht.

12 reacties

Erik van KPN
Moderator
Forum|alt.badge.img+33
  • Moderator
  • July 10, 2025

Je krijgt altijd bericht van ons als je geselecteerd bent voor groepsgewijze migratie. Waarbij migratie de update is van oude firmware naar KPN Software. Als wij daarvoor een groep samenstellen, dan lezen we de database uit en selecteren die klanten die nog op oude firmware zitten. En voldoen aan eventuele aanvullende voorwaarden die we voor een bepaalde groep misschien hebben. Die klanten krijgen vervolgens bericht.

• Auteur
  • October 29, 2025

@Erik van KPN ,

Inmiddels heb ik bijna twee weken in MijnKPN weer een aankondiging gehad, dit keer voor de V10, dat ik "vanaf nu​​​​​" kon beschikken over de nieuwste software. Maar je begrijpt het al: niets, nada, noppes. 

Erik van KPN
Moderator
Forum|alt.badge.img+33
  • Moderator
  • November 3, 2025

Hmmm, ik ga er even naar kijken, Henk.

• Auteur
  • November 7, 2025

@Erik van KPN ,

Gezien je reactie over V10.C.25.08.15, m.n. dat die in eerste instantie niet bedoeld is voor migraties, betekent dat dat de migraties (met SW1) weer stop gezet zijn? 

Erik van KPN
Moderator
Forum|alt.badge.img+33
  • Moderator
  • November 12, 2025

Hmmm, ik ga er even naar kijken, Henk.

Ik zie hier dat jij nog steeds op de oude firmware zit. Maar ik merk ook dat het systeem moeite heeft met uitlezen. Wat erop wijst dat de connectie tussen jouw V10 en het beheerplatform niet ideaal is. Ik zou je dan een reset aanraden.

​Gezien je reactie over V10.C.25.08.15, m.n. dat die in eerste instantie niet bedoeld is voor migraties, betekent dat dat de migraties (met SW1) weer stop gezet zijn? 

Nee, in de product update zie je dat we vanaf komende week migraties doen met deze versie. En hetzelfde staat ook in de product update voor de nieuwe SW1 versie.

En in de afgelopen weken hebben we ook gewoon migraties gedaan, zowel met SW1 als met SW2. 

• Auteur
  • November 12, 2025

@Erik van KPN ,

Je bedoelt een fabrieksreset? Daar wil ik liever voorlopig even nog maar niet aan denken. Dan maar geen nieuwe software, de oude firmware werkt prima, ook icm met de SW1's. Komt er een moment dat kpn geen diensten meer levert over modems met de klassieke firmware? Gewoon uit- en weer aanzetten heb ik de afgelopen maanden al een paar keer gedaan, maar ik begrijp uit jouw reactie dat dat wellicht niet voldoende is. Overigens is de update van 4.3intermediate naar 4.4intermediate een paar maanden geleden wel geruisloos verlopen, behoudens onderstaand verhaal. 

Het kan zijn dat m'n NTU niet helemaal goed werkt icm met m'n V10. Na een herstart of zo van de V10 moet ik nl steeds binnen een aantal uren ook de NTU herstarten omdat anders de internetverbinding er mee ophoudt. Na een herstart van de NTU werkt alles weer voor onbepaalde tijd probleemloos. Dat is vanaf het allereerste begin van m'n glasvezelverbinding, oktober 2024. 

De betreffende product updates had ik inmiddels ook al gelezen en daaruit inderdaad het antwoord op m'n vraag gevonden. 

Erik van KPN
Moderator
Forum|alt.badge.img+33
  • Moderator
  • November 14, 2025

Ik bedoel inderdaad een fabrieksreset.

Uiteindelijk zullen we ophouden met ondersteunen van apparaten die nog op de oude firmware zitten. Hoe en wanneer dat precies in- en uitgevoerd wordt is op dit moment nog niet bekend. Dus uiteindelijk zul je over moeten, of overgaan (als je dat liever hebt) op een modem van een andere fabrikant.

Misschien is het eens handig om je verbinding an sich te laten nakijken, met wat je ook zegt over de NT. Maar als je op dit moment niet daadwerkelijk een probleem ervaart, dan zal dat (in ieder geval initeel) een betaalde monteur zijn. En ik kan me voorstellen dat je daar ook niet direct op zit te wachten. Het kan de moeite waard zijn om, als je een keer die uitval ervaart, dan eens te bellen en te kijken of we niet een monteur kunnen sturen.

• Auteur
  • November 14, 2025

OK, dan laat ik het voorlopig zo en dan zie ik wel hoe het in de toekomst verder loopt. 

• Auteur
  • November 20, 2025

@Erik van KPN ,

Gisteren heb ik de stappen op https://www.kpn.com/service/wifi/modem/vervangen eens doorlopen. Ik zag daar dat m'n V10 een probleem had (x). Vandaag keek ik nog eens en nu zie ik: 

Waar gisteren bij de V10 nog een rood kruis stond staat nu ineens een groen vinkje. Betekent dat dat de connectie tussen m'n V10 en het beheerplatform weer normaal is? 

Voor de goede orde: m'n V10 is de afgelopen tijd niet gereset of opnieuw gestart (ook de NT niet).

Erik van KPN
Moderator
Forum|alt.badge.img+33
  • Moderator
  • November 21, 2025

Ons beheerplatform vindt het nog steeds moeilijk om de boel uit te lezen. Om dat recht te trekken is echt een reset nodig. De servicetool kijkt meer gewoon naar hoe de verbinding op aansluitingsniveau is.

• Auteur
  • December 2, 2025

@Erik van KPN , wie wat bewaard die heeft wat 😉.

Bij het opruimen van een aantal kpn dozen kwam ik een V7 en een nog hartstikke nieuwe V10 tegen. Ik heb destijds met de pilot voorafgaand aan de introductie van de V10 meegedaan en dat exemplaar ben ik blijven gebruiken. Daarvoor had ik een V9 maar die heb ik niet meer dus wellicht is er een (overbodige?) omruilactie geweest en heb ik de destijds opgestuurde V10 gewoon in de doos laten zitten.

De V7 heb ik inmiddels opgestuurd (jullie kunnen er misschien niets meer mee, maar ik ook niet en hij is van jullie 😇).

De V10 heb ik helemaal opgetuigd zoals het al in gebruik zijnde exemplaar (zie boven). En daarna aan de glasvezel gehangen. Hij update meteen naar … V1.01.00T04.4Intermediate 😒. Alleen vraag ik me nu af of deze V10 wel goed in het beheerssysteem terecht is gekomen, of toch ook niet. Want dan is er wellicht toch wat anders aan de hand (NT?). Als er iets mis gaat met het nu in gebruik zijnde exemplaar kan ik die meteen weer omwisselen met de oude 😏.

• Auteur
  • December 3, 2025

Het kan de moeite waard zijn om, als je een keer die uitval ervaart, dan eens te bellen en te kijken of we niet een monteur kunnen sturen.

Ondanks dat ik m'n modem dus vervangen heb, zojuist toch weer een lijnstoring gehad. Ik merkte het doordat de radio uitviel.

Terwijl ik op de modem Status > Internet > Geavanceerd aan het bekijken was (de modem zelf blijft werken, dus Wi-Fi doet het gewoon) viel de lijn opnieuw uit. Je kunt dat zien doordat er een zeer korte verbindingstijd bij IPv4 en IPv6 staat, of "Niet verbonden" (dat zag ik de tweede keer). 

Ik heb gisteren bewust als laatst de (nieuwe) modem opnieuw gestart in de hoop dat de lijnonderbrekingen niet aan de NT zouden liggen, maar aan de oude modem.

Ik heb geprobeerd 0800-0402 te bellen (via de vaste lijn ging dat niet, die lag eruit (!)), en via de mobiel had dat geen zin want de wachttijd was (ondanks dat ik KPN Service Plus heb) zo lang dat het geen zin had daar op te wachten. Inmiddels heb ik de NT opnieuw gestart en doet alles het weer (tot de volgende herstart van de modem🤔).