Skip to main content

Het is niet ongebruikelijk een hogere snelheid te halen dan het abonnement dat afgenomen is. Dit uiteraard alleen als de lijn het aan kan.

Zo halen we met ons 100/10 abonnement ongeveer 150/60. 

Is dit ook het geval met een glasvezel aansluiting?

 

Dank!!

Hallo @cmderks , dat kan inderdaad, alleen niet bij de Gigabit-aansluiting, daar haal je gemiddeld 940/940Mbit/s.

 


Hi @cmderks, welkom hier. 

Dit fenomeen ken ik ook via xDSL. Zo heb ik thuis een 50 Mbit/s abonnement terwijl ik in de praktijk 77 Mbit/s haal. Dit is een leuke meevaller. 

Of dit na een overstap op glasvezel ook gebeurt durf ik niet te zeggen, het is daar wel iets strakker geregeld. Uiteraard kun je wel een hogere snelheid nemen indien nodig, je gaat daar echter wel voor betalen. 

 


Ik haal hier met een 50/50 glasaansluiting dit:

 


Ik haal hier met een 50/50 glasaansluiting dit:

 

Ook een mooie meevaller! Je hebt echter geen garantie dat dit altijd gebeurt. 


Op glasvezel zit een 50/50-abonnement gemiddeld op 70/90. Een 100/100 abonnement komt over het algemeen uit op 120/150. Het 200/200 abonnement gemiddeld op 200/250 en het 1000/1000 abonnement op 940/940 (door de technische limieten van een gigabit-poort). Dit zijn de standaard snelheidsprofielen die bestaan op glasvezel en die worden strak aangehouden, enkel de upload-snelheid wordt minder strak gehanteerd en die wilt nog wel eens wat schommelen maar gemiddeld komt ie uit op de waarden zoals ze hier staan.

Bij DSL-verbindingen zijn er veel meer profielen aanwezig en er wordt nog wel eens gewisseld tussen profielen daarop afhankelijk van wat er stabiel haalbaar is (dit regelt een systeem wat we DLM noemen). Het gebeurd inderdaad wel vaker dat als er hoger gehaald kan worden dit ook gebeurd maar dit aantal is altijd variabel, een 50Mbps-abonnement kan strak op 70 zitten maar kan ook 80 of 90 halen als dit haalbaar is. Soms gebeurd het ook dat er op een andere wijze een meevaller is, ik had recentelijk een pairbonding installatie die 39/4 zou halen. Uiteindelijk werd het 69/6. Dat is natuurlijk een flink verschil en ook in het voordeel van de klant. 


Helder antwoord! 

We hebben nu een pairbonding verbinding, gestart op 200/20, (we haalden 210/60) deze hebben we later gedowngraded naar 100/10. Nu halen we door de pairbonding die nog steeds actief is 150/60. 

We gaan er dus niet super veel op vooruit met glas, qua snelheid iig. 


Op glasvezel zit een 50/50-abonnement gemiddeld op 70/90. Een 100/100 abonnement komt over het algemeen uit op 120/150. Het 200/200 abonnement gemiddeld op 200/250 en het 1000/1000 abonnement op 940/940 (door de technische limieten van een gigabit-poort). Dit zijn de standaard snelheidsprofielen die bestaan op glasvezel en die worden strak aangehouden, enkel de upload-snelheid wordt minder strak gehanteerd en die wilt nog wel eens wat schommelen maar gemiddeld komt ie uit op de waarden zoals ze hier staan.

Bij DSL-verbindingen zijn er veel meer profielen aanwezig en er wordt nog wel eens gewisseld tussen profielen daarop afhankelijk van wat er stabiel haalbaar is (dit regelt een systeem wat we DLM noemen). Het gebeurd inderdaad wel vaker dat als er hoger gehaald kan worden dit ook gebeurd maar dit aantal is altijd variabel, een 50Mbps-abonnement kan strak op 70 zitten maar kan ook 80 of 90 halen als dit haalbaar is. Soms gebeurd het ook dat er op een andere wijze een meevaller is, ik had recentelijk een pairbonding installatie die 39/4 zou halen. Uiteindelijk werd het 69/6. Dat is natuurlijk een flink verschil en ook in het voordeel van de klant. 

Dankjewel voor dit uitgebreide antwoord @NHendriks :relaxed: