Skip to main content

Hoi

Ik ga in een nieuwe huurhuis; huis is van woningbouw

Ik heb dus een meterkast naast mijn voordeur. Hoe moet het in de toekomst als ik glasvezel krijg ?

Ik wil de experiabox binnen hebben ivm hdmi kabel naar de tv.

Hoe moet dit verder? 

Dan moet er een utp kabel vanuit de meterkast naar binnen toe gelegen worden. Mogelijk ligt er nu een telefoonkabel naar binnen toe en kan die vervangen worden.


Ja het is een beetje lastig om uit te leggen maar hoe gaat dat dan het is echt een hok op zich. Er staan zelfs 4 meterkasten op een rij De bekabeling kan toch niet geboord worden door de voordeur?

Kan ik het misschien oplossen met dvs

 

Of erger ik moet naar andere provider:sob: ziggo

 

 


@eiberhofje om je vraag te kunnen beantwoorden moet je eerst weten waar de glasvezelaansluiting wordt aangelegd (daar is een stopcontact nodig) en welke (ledige) buisleidingen van daaraf liggen naar het appartement. 
Ik heb zelf in een soortgelijke situatie utp kabels getrokken in de buisleidingen waarin de oude coaxkabels en telefoonkabels zaten. En in de buis voor de bel heb een utp bijgetrokken. 
 

De Wbv zou moeten weten hoe dat zit. 
 

 


Ja bedankt voor het antwoord. Anders vraag ik de monteur om 2de stekkerdoos te plaatsen( ik heb 1)in de meterkast voor super wifi en maar weer een smart tv.( ik heb 1 gewone tv en 1 smart tv)

Maar ik neem contact op met wbv


Met een meterkast buiten je woning, maar bedoeld met aansluitingen voor je eigen woning lopen er dus ook leidingen naar je woning toe. Kijk welke leidingen “leeg” zijn of niet “actief” worden gebruikt. Niet actief zou een leiding kunnen zijn waar nu telefoonkabel doorheen loopt, of bijv. een coax kabel van Ziggo.

Wissel die uit met een (afgeschermde) UTP kabel.
In de meterkast prik je die in de glasvezel-aansluiting. In je woning aan de modem/router. Neem je tevens telefoon af, ga je vanuit de modem/router “in je woning” daar je telefoon weer aansluiten.


Ja bedankt voor het antwoord. Anders vraag ik de monteur om 2de stekkerdoos te plaatsen( ik heb 1)in de meterkast voor super wifi en maar weer een smart tv.( ik heb 1 gewone tv en 1 smart tv)

Maar ik neem contact op met wbv

Op de 2de SuperWiFi die je in de woonkamer plaatst kun je een UTP kabel aansluiten en zo een tv ontvanger aansluiten. Maar dat moet je helemaal niet willen. Je verliest enorm veel snelheid en levert bovendien ook in qua stabiliteit. Je moet echt alles op alles zetten om die kabel voor elkaar te krijgen. Gewoon even een installateur of elektricien naar laten kijken wat er mogelijk is. Kost misschien 100 euro ofzo. Maar heb je ongetwijfeld later veel plezier van.

Maar zoals @JRe al zegt: wacht eerst even af waar de glasvezel binnen gebracht word. Soms word het niet in de meterkast binnen gebracht, maar direct in de woonkamer. 


Ja dank allen

Toen ik verhuisde naar mijn woningwaarde ik nu nog in woon, had ik een niet werkende isra punt en toen kwamen ze van volkers wessels. Maar dat was een koopwoning.

Maar ok nogmaals allen zeer veel dank


Het is helemaal niet zo dat de aansluiting in de meterkast moet komen.

In onze flat, waarschijnlijk vrij identiek aan de jouwe, @eiberhofje , ga ik bij de schouw in ieder geval aangeven dat het beter voor in de voorkamer aangebracht kan worden.

Bovendien kan het hier niet in de meterkast, er was al geen ruimte voor een extra (klein) kastje van de zonnepanelen.

Ook bij mijn moeder is het voor in de huiskamer binnen gebracht en geplaatst. Ook daar was de meterkast geen oplossing, Dan had het eerst 5 meter het huis in gemoeten (meterkast niet direct binnen naast de huisdeur) om daarna weer naar de voormuur (met utp) te gaan naar waar alle apparaten staan.


Het is helemaal niet zo dat de aansluiting in de meterkast moet komen.

In onze flat, waarschijnlijk vrij identiek aan de jouwe, @eiberhofje , ga ik bij de schouw in ieder geval aangeven dat het beter voor in de voorkamer aangebracht kan worden.

Je hebt die keuze niet altijd hé. Als het te moeilijk is, het teveel kost, dan doen ze dat gewoon niet.

 


Het is helemaal niet zo dat de aansluiting in de meterkast moet komen.

In onze flat, waarschijnlijk vrij identiek aan de jouwe, @eiberhofje , ga ik bij de schouw in ieder geval aangeven dat het beter voor in de voorkamer aangebracht kan worden.

Je hebt die keuze niet altijd hé. Als het te moeilijk is, het teveel kost, dan doen ze dat gewoon niet.

 

En vergeet de woningbouwvereniging of VVE niet. Als de VVE bepaald dat een glasvezel perse inpandig aangelegd moet worden dan kun je er eigenlijk al vanuit gaan dat dit via de meterkasten gaat. In het geval van een woningbouwvereniging heb je als huurder hier helemaal niets over te zeggen voor zover ik weet.


En vergeet de woningbouwvereniging of VVE niet. Als de VVE bepaald dat een glasvezel perse inpandig aangelegd moet worden dan kun je er eigenlijk al vanuit gaan dat dit via de meterkasten gaat. In het geval van een woningbouwvereniging heb je als huurder hier helemaal niets over te zeggen voor zover ik weet.

Dat klopt niet.
Alleen over “gemeenschappelijke” ruimten (bijv. bij ongelijkvloerse appartementen bij één gebouw met een centrale binnenkomst van zowel ingang als centrale binnenkomst van leidingen en netwerkstructuur), heb je ook te maken met de toestemming van een woningbouwvereniging.

In die gevallen waar woningen direct grenzen aan de ”openbare weg” met ieder eigen aanleg/ voorzieningen van nuts- en internet / TV connecties heb je doorgaans helemaal niets met die woningbouwverenigingen of VVE te maken. Tenzij het heel expliciet in de huurvoorwaarden of voorwaarden VVE staat vermeld. (Maar dat is vaak niet eens zo).