Skip to main content
Vraag

Microsoft Update Catalog opent niet via KPN vast internet (wel via hotspot)

• June 11, 2026
  • 13 reacties
  • 63 keer bekeken

Hallo, ik loop tegen website issue aan zowel bekabeld als wifi. Zo krijg ik een blanco pagina als ik naar https://www.catalog.update.microsoft.com/ ga bijvoorbeeld.
Via mijn mijn mobile hotspot (ook KPN mobile) kan ik de website wel benaderen. Conclusie is dat KPN vast internet de website blokkeert . Zou er bijvoorbeeld standaard F-Secure virusscanner aanstaan op mijn internet aansluiting en zo ja hoe stel ik een soort opt-out in?

13 reacties

JanD
Superuser
Forum|alt.badge.img+19
  • Superuser
  • June 11, 2026

https://www.catalog.update.microsoft.com/Home.aspx

Deze krijg ik wel te zien, jouw link blijft een blanco pagina ​@emmastudie 

Noordzee
Superuser
Forum|alt.badge.img+32
  • Superuser
  • June 11, 2026

Ik vermoed eerder dat die website te veel “geheugen” nodig heeft. Ik zie bovenin wel een rondje draaien. 

En Microsoft.com is gewoon te bereiken. 

Edit: JanD heeft al een directe link gevonden. 

• Auteur
  • Topper
  • June 11, 2026

Ik heb zojuist contact gehad met de KPN Servicedesk. Door onder Beveiliging > Firewall het beveiligingsniveau te wijzigen naar "Aangepast" en vervolgens "Alles toelaten" te selecteren, kan ik de website weer bereiken.

Dit is wat mij betreft geen acceptabele situatie. Een gemiddelde thuisgebruiker / thuiswerkers, zal niet snel ontdekken dat een firewallinstelling in de router de oorzaak is van problemen met Microsoft-websites of Windows-updates. De meeste gebruikers zullen simpelweg constateren dat iets niet werkt, zonder ooit de oorzaak te vinden.

Om het probleem verder te onderzoeken heb ik de firewall weer teruggezet naar beveiligingsniveau "Middel" en bevestigd dat de website opnieuw niet bereikbaar was; de pagina bleef leeg.

Vervolgens heb ik op mijn computer de DNS-server gewijzigd naar 8.8.8.8 (Google DNS). Dat gaf gemengde resultaten.

De hoofdpagina https://www.catalog.update.microsoft.com blijft een lege pagina tonen, terwijl een directere URL zoals https://www.catalog.update.microsoft.com/Search.aspx?q=Windows+11+25H2 wel werkt.

Dit lijkt erop te wijzen dat er mogelijk meer speelt dan alleen DNS en dat bepaalde onderdelen van de Microsoft Update Catalog mogelijk worden geblokkeerd of niet correct worden afgehandeld door de KPN-router bij het standaard beveiligingsniveau.

KPN kan zelf mijn router informatie achterhalen; wellicht heb ik een te nieuwe router met bugs of te veel restricties? Ik ben immers pas net overgestapt naar een nieuwe KPN router.

rvk01
Slimmerik
  • June 11, 2026

Dit is gewoon zeer tijdelijk. Ze zijn bij Microsoft met die pagina bezig.

De eerste keer kreeg ik ook een blanco pagina. Als je dan in de console van je browser kijkt krijg je de foutmeldingen zoals onderstaand. Een minuutje later kon ik de pagina wel gewoon laden (zonder foutmeldingen in console).

• Auteur
  • Topper
  • June 11, 2026

Ik vermoed eerder dat die website te veel “geheugen” nodig heeft. Ik zie bovenin wel een rondje draaien. 

En Microsoft.com is gewoon te bereiken. 

Edit: JanD heeft al een directe link gevonden. 

https://www.catalog.update.microsoft.com/Home.aspx werkt ook niet. Dit is geen oplossing!

En nee dit is niet een tijdelijk probleem bij Microsoft, maar probleem met KPN (router). 

Nogmaals, als ik naar Google DNS overschakel dan kan ik de hoofdpagina van Microsoft Update bereiken maar niets zoeken, tenzij ik een directe link heb naar bijvoorbeeld https://www.catalog.update.microsoft.com/Search.aspx?q=Windows+11+25H2
Schakel ik de firewall beveiliging van de router helemaal uit, dan werkt alles.

rvk01
Slimmerik
  • June 12, 2026

@emmastudie Werkt het inmiddels wel weer goed?

Bij mij krijg ik nu geen blanco schermen meer (terwijl dat gisteren af en toe wel was).

• Auteur
  • Topper
  • June 12, 2026

Ja het werkt nu weer met Firewall security op Medium en gebruik makend van DNS Proxy van KPN ipv die van Google.

rvk01
Slimmerik
  • June 12, 2026

Ok. Ik heb de firewall altijd op Standaard staan hier (niets tegenhouden van binnen naar buiten). Maar ook ik had hier af en toe een blanco pagina bij die URL. Ik liet ook zien dat ik onder F12 een foutmelding kreeg in de bron van die pagina.

Nu werkt het bij mij gewoon weer goed. Ook heb ik de Firewall even op Middel gezet en het werkt nog steeds. Vandaar dat ik dacht aan een tijdelijke fout bij Microsoft.

Je zou kunnen kijken of je de Firewall weer op je gewenste stand kunt zetten met Google DNS om te kijken of het opgelost is.

Ik zag dat je dit probleem had bij de Firewall op Middel. De Firewall van de KPN router is echter een redelijk verwarrende naam. Het is n.l. alleen om verkeer van binnen naar buiten te blokkeren. Niet van buiten naar binnen. Zo wordt b.v. op de stand Midden services als FTP, telnet en smtp tegengehouden van BINNEN naar BUITEN. Normaal verwachten de mensen dat Firewall iets tegenhoudt van buitenaf. Maar dat is hier bij de “Firewall” dus niet het geval.

• Auteur
  • Topper
  • June 12, 2026

Bedankt voor de verduidelijking. Wat mij nog opviel, is dat het probleem niet alleen leek te worden veroorzaakt door de firewallinstellingen. Op het moment dat ik de DNS-server in de router wijzigde naar een andere publieke DNS-provider, werkte alles namelijk ook weer correct.

Op andere computers en netwerken die niet via KPN liepen, deden deze problemen zich niet voor. Daarom blijft mijn conclusie dat de oorzaak toch bij KPN lag en dat er waarschijnlijk aan hun kant iets is aangepast. De firmwareversie van mijn router is in de tussentijd namelijk ongewijzigd gebleven.

rvk01
Slimmerik
  • June 12, 2026

Het lijkt mij sterk dat ze bij KPN iets aangepast hebben. Dan denk ik eerder dat het een glitch bij Microsoft was met hun bron van de pagina.

Wel kan ik me nog voorstellen dat het een DNS probleem is. Heb jij toevallig “Veilig Browsen” aangevinkt in de KPN App? Want die zorgt voor aparte DNS servers die wel bepaalde dingen tegenhouden. Het kan zijn dat een interne gebruikte URL op die pagina geblokt is.

Maar zoals ik al zei… ik had er ook last van (af en toe een blanco pagina) en nu helemaal niet meer. Dus misschien was het een combinatie van DNS en werkzaamheden bij Microsoft.

TDN
Wijsgeer
Forum|alt.badge.img+13
  • Wijsgeer
  • June 12, 2026

Dit is een typisch geval van probleem van KPN modem met IPv4/IPv6 mix van een website

Heb je een geldig IPv6-adres, is geen probleem, heb je alleen een IPv4-adres heb je ook geen probleem. Heb je maar een ongeldig IPv6-adres, krijgt je met zulke website problemen.

JanD
Superuser
Forum|alt.badge.img+19
  • Superuser
  • June 12, 2026

Ik kan de eerstgenoemde pagina in je openingspost ook weer gewoon bereiken met de standaard KPN-instellingen. ​@emmastudie 

rvk01
Slimmerik
  • June 12, 2026

Dit is een typisch geval van probleem van KPN modem met IPv4/IPv6 mix van een website

Op zich hoeft dat geen probleem te zijn. Ik heb hier ook Mixed IPv4 en IPv6. Maar ik kreeg op het moment dat ik een blanco pagina kreeg ook echt foutmeldingen in de bron te zien (zie mijn eerdere screenshot). Daar leek het echt meer op een probleem bij de Microsoft server (dat een bepaald script niet uitgevoerd werd).

Nu gaat het overigens weer consequent goed.