Skip to main content

Vanmorgen ben ik (op mijn werkmobiel) gebeld door de afdeling ‘Technical Support’ van KPN.

De medewerker, Vikas (?), vertelde me dat de omzetting naar nieuwe KPN  ‘signaal’ vannacht ‘failed’ en daarom het modem moet worden vernieuwd.

De medewerker stelde ter verificatie wat vragen (e-mailadres, het vaste telefoonnummer, rekeningnummer en het nummer van de betaalpas). 

ik antwoordde dat ik hem eigenlijk niet te woord kon staan omdat ik in overleg was en ook mijn vaste telefoonnummer en het nummer van de betaalpas niet paraat had. Toen ik vroeg of ik hem terug kon bellen, werd de verbinding verbroken. 

Ik twijfel aan het verhaal: ik heb nergens gehoord en gelezen dat bij migratie de modems gewisseld moeten worden. En waarom KPN in dit geval het nummer van mijn betaalpas nodig heeft. 

Ik heb overigens wel gezien dat het modem (V10) vannacht is herstart.

Klopt het dat het modem moet worden geruild? Het lijkt ook heel erg op fishing...

Het kan kloppen... en er zit hier op het het forum ook iemand die @Vikash heet. Maar ik weet niet of die degene is die u gebeld heeft. Ik denk dat het inderdaad wel verstandig is dat u de info niet gegeven heeft. Want degene die u aan de lijn had, dat had iedereen kunnen zijn.

Als u echt Telfort klant was, dan kan het zijn dat het modem nu omgeruild moet worden. Maar ik vind het raar dat iemand u daar over opbeld en naar de laatste cijfers van het IBAN vraagt. Dat voelt heel erg aan als vissen...


Zojuist toch maar zelf met het bekende KPN-nummer gebeld om een en ander na te vragen. Zonder internet komen te zitten vanwege een niet-werkend modem is toch ook wat … 

De medewerker gaf te kennen dat KPN, wanneer het modem vervangen moet worden, dit nooit telefonisch meld, maar per brief, mail of sms. En er wordt zeker niet naar het bankpasnummer gevraagd.

Hoewel ik oud-Telfort klant ben, degene die mij vanmorgen belde, heeft het overigens niet over Telfort gehad: alleen over '”omzetting naar KPN-signaal'’...

 

 

 


Hi @Berteman! Heel goed dat je in de tussentijd zelf al telefonisch contact met ons opgenomen hebt! 
 

De medewerker gaf te kennen dat KPN, wanneer het modem vervangen moet worden, dit nooit telefonisch meld, maar per brief, mail of sms. En er wordt zeker niet naar het bankpasnummer gevraagd.

Dit klopt he-le-maal! Ter verificatie kunnen wij wel om de laatste 3 cijfers van het rekeningnummer vragen (als jij contact met onze klantenservice opneemt) maar nooit om het nummer van een betaalpas! 

De abonnementen van Telfort zijn administratief omgezet naar KPN:  het plan is om Telfort abonnementen nu ook technisch omzetten: wanneer, hoe, wat wordt allemaal tzt in een mail of SMS uitgelegd (we gaan er in ieder geval niet over bellen. Als we bellen, bellen we trouwens tegenwoordig met een bekend nummer. Bel je dat nummer terug, dan kom je automatisch uit bij onze klantenservice of krijg je een bandje te horen).

 


@Berteman  Het is misschien verstandig het betreffende nummer hier te vermelden, zodat anderen ook "gewaarschuwd" zijn tegen deze vorm van phishing. Via deze pagina Wie heeft gebeld | Wilt u een onbekend nummer zoeken? kunt u een telefoonnummer altijd checken op betrouwbaarheid.


@HansaanZet:

Er werd gebeld met een anoniem nummer. Daarom vroeg ik ook, of ik op een later moment kon terugbellen. 

Het is zeker een goed idee, indien het nummer zichtbaar is, dat op betrouwbaarheid te controleren.


Dan nog... dat nummer kun je pas na het gesprek controleren. Via Googlen op internet ofzo. Waarschijnlijk is het kwaad dan al geschied en is je bankrekening leeg. Zodra ze je gegevens hebben is dat 3 seconden later gebeurt.


@Nick83  Zolang je deze volgorde maar aanhoud ; onbekend nummer > niet opnemen> nummer checken>blokkeren/terug bellen  ja/nee :wink:  


Ja, maar terug bellen is doorgaans toch al geen optie. Want dan krijg je weer een ander aan de telefoon. Die heeft geen flauw idee waar het over gaat, snap er niks van, word je weer doorgeschakeld, kom je weer in een wachtrij terecht, enzovoorts.


Sommige instanties (en collega en andere particulieren) bellen nu eenmaal met een afgeschermd nummer. Anonieme nummers niet opnemen is dus niet altijd een optie.

‘Spoofing’ (het ‘kapen’ van een telefoonnummer) is ook geen onbekend verschijnsel. Het devies is dus op de hoede te zijn. En bij twijfel toch zelf contact op te nemen met het bedrijf of instantie, waarvan de beller zegt te zijn. 


Ja, maar terug bellen is doorgaans toch al geen optie. Want dan krijg je weer een ander aan de telefoon. Die heeft geen flauw idee waar het over gaat..

Dan weet je dus meteen, dat het niet in de haak is. 

Bij grote, betrouwbare bedrijven en instanties worden de uitgaande en inkomende telefoongesprekken en contactmomenten vastgelegd. 


KPN zal altijd met een 088 nummer bellen (zie deze lijst). Niet-afgeschermd dus.

De naam Vikas(h) kunnen ze van het forum geplukt hebben. Dat wil nog niet zeggen dat het écht Vikas(h) was of is. Of kpn.