Skip to main content

Graag ontvang ik de instellingen die ik moet aanpassen voor mijn Fritzbox zodat we weer internet via wifi kunnen hebben.

Hallo @Fritzl 

 

Het eenvoudigst zou dat moeten gaan via de Wizard Internettoegang instellen in de Fritz!Box zelf.

Zie hier voor uitleg: https://nl.avm.de/service/vrije-modemkeuze/fritzbox-op-de-aansluiting-van-kpn-configureren/


Die presets zijn helaas niet aanwezig daar het een eigen aangeschaft modem is. 

De grote grap is dat dit modem vanaf 2013 nog geen enkele keer problemen heeft gehad, dit hele gezeur is begonnen nadat KPN de stekker uit Telfort heeft getrokken en met de migratie is begonnen. Ik heb bij het aankondigen van deze migratie en update van de experiadoos meteen aan de bel getrokken. Daar werd mij verteld dat ik niks hoefde te doen totdat vandaag er plots geen verbinding meer is. De grap is dat om bij de instellingsgegevens te komen je een KPN ID moet maken, alleen krijg ik mijn Telfort product niet gekoppeld want dat nummer is onbekend. Aan de telefoon wisten ze me te vertellen dat de migratie nog niet voltooid is en ik daardoor dus geen gebruik kan maken van deze pagina. 

 

De helpdesk heeft volgens mij echt geen idee wat er aan de hand is. 

 

 


Als er geen presets inzitten dan moet je het zelf wijzigen.

Bij de internet instellingen het verbinding type wijzigen van DHCP naar PPPoE en de VLAN van 34 naar 6.

(Telfort was DHCP en VLAN 34 en KPN gebruikt PPPoE en VLAN 6.)

Bij de PPPoE verbinding kan je internet gebruiken voor zowel inlog als paswoord.


Hartelijk dank. Zodra ik thuis ben ga ik het meteen uitproberen. Ik meld me zodra ik meer weet! 


Die presets zijn helaas niet aanwezig daar het een eigen aangeschaft modem is. 

Die zitten ook op zelf gekochte Fritzboxen. er bestaat geen aparte firmware voor KPN ofzo.

Als het ding niet te oud is en de firmware onlangs nog is bijgewerkt, dan kun je gewoon met een simpel dropdown menuutje voor KPN kiezen.


Ja, i.d.d. als hij niet te oud is, bij deze die ook in 2013 in gebruik is genomen (XS4ALL verbinding) kan je niet kiezen voor KPN, dan moet je dus kiezen voor Other internet service provider en daar zelf de gegevens invullen:

 


Iedereen hartelijk dank voor de reacties. Inmiddels weer online.

Aangezien het 2013 de laatste keer was dat ik zo “diep” in de configuratie zat had ik het verhaal over de presets niet helemaal juist onthouden. Preset KPN was dus wel aanwezig, dus kwestie van omzetten en het draait weer. Van Telfort was er destijds geen preset.


Fijn dat het weer werkt, welk type Fritz!Box heb je eigenlijk?


De 7490. Superfijn apparaat. Ik heb ongeveer 2 uur met experiabox (v8, Arcadian) aangeklooid en toen was ik al helemaal klaar met dat trage dichtgetimmerde hok. 

Toen we hier kwamen wonen in 2013 (buitengebied) haalden we een whopping 1,78 mbit op ADSL met een zyxel modem. Het abonnement hadden we mee verhuisd van ons vorige huis. Na omzetting naar VDSL hadden we helemaal geen verbinding meer. Achteraf bleek er al jaren een draad half los te hangen in de wijkkast.

Maar voordat je kpn eens gemobiliseerd hebt... Daar heb ik destijds nog de sosjiale media voor nodig gehad want het lag allemaal aan de kabel binnen in huis. 

Tijdens die periode ook van gif maar het beste modem gekocht wat toen te koop was en dat was de Fritz 7490. En nog geen seconde spijt van gehad.