Skip to main content

Hi,

 

Aangezien dit nog de enige serieuze ingang bij KPN lijkt, drop ik het maar hier. Situatie op een van onze aansluitingen: migratie van XS4ALL naar KPN loopt, nieuw contract bij KPN afgesloten, maar KPN behandelt deze als overstap met overname.

 

Per dom toeval werd ik gisteren gebeld door een medewerkster van mip die, gezien rust daar, intern was uitgeleend aan de overstapdesk. Uitgelegd dat het een migratie betreft, en na wat ouwehoeren (ik heb ook een aardige tijd in ISP-land rondgelopen) samen besloten dat geen actie nodig was. Wij bestellen voor alle aansluitingen patchcovers en termineren direct in een SFP-module in eigen router. Als er al NTU’s worden geleverd, liggen die samen met de rest van de CPEs per aansluiting in een doos te wachten, mochten ze bij opzegging ooit terug moeten. Monteurs konden we altijd direct afbellen bij de planbalie, geen probleem. Was mevrouw het ook mee eens.

 

Nu ineens wil KPN een monteur laten komen voor, ja, Joost mag weten wat, en KPN kan ook niet verklaren. Uitgelegd dat deze werkzaamheden onnodig zijn, maar men wil niet meegeven: er moet een monteur komen. Nou is dat normaal geen probleem, ik klets er wel mee en geef ze een bak koffie, maar het geval wil dat ik veel en voor langere tijd over de grens ben vanwege werk. Ik heb die afspraak er dus liever uit. Helaas valt die afspraak haast niet te verplaatsen, KPN biedt maar zeer beperkt mogelijkheden. In het ergste geval kan ik zorgen dat iemand even waarneemt, maar hoe zorgen we dan dat men de huidige situatie vooral laat zoals deze is? Ik wil niet ineens een NTU hebben hangen met dito andere CPE-rotzooi van KPN. Als het moet, leg ik die bij de rest in de kast in afwachting van opzegging ooit.

 

Dus nu, waarom is dit proces ineens zo star? Na migratie zal de PPP-sessie gewoon weer inbellen en ben ik blij, immers abonnement is dan over. Maar gaat dat in KPN systemen net zoals bij XS, is een actieve sessie op de lijn voldoende om deze als opgeleverd te beschouwen? Of krijgen we later ineens allerlei apen uit de mouw?

 

Het betreft geen GPON overigens, geen activatie van ONU, et cetera van toepassing.

Het proces word bij KPN helemaal door het computersysteem gestuurd. Er is kennelijk geen mogelijkheid om daar op in te grijpen en de monteur weg te laten.


Autonome supercomputers? Nee maar zonder gekheid, wilde het hier eigenlijk meer aan KPN zelf voorleggen (ondanks het concept forum, sorry), wat gaan er nog meer voor een gekke dingen gebeuren als dit als overstap wordt uitgevoerd. Gaan er straks gaten vallen in de doorgifte van data? Niet zo’n trek in dat soort fratsen eigenlijk, vandaar mijn gepiep op voorhand.


 

Het proces word bij KPN helemaal door het computersysteem gestuurd. Er is kennelijk geen mogelijkheid om daar op in te grijpen en de monteur weg te laten.

Hier zit het 'm in inderdaad. Als de leverstraat van mening is dat er een monteur nodig is dan zal deze hoe dan ook moeten komen. Pas als de monteursbon wordt afgerond begint het abonnement echt goed met lopen in combinatie met een modemkoppeling middels TR-069, bij KPN ook wel bekend als ‘Motive’.

 

Als ik het goed begrijp gaat het dus echt om een overstap met een nieuw contract en niet een migratie van XS4ALL naar KPN? Wat je dan zou kunnen doen is een kort briefje maken met instructies wat je wilt dat de monteur doet, in dit geval dus niets met de instructie dat deze vooral van het FTU af moet blijven en dat je het allemaal zelf in orde hebt. Op het briefje zou je dan kunnen aangeven dat de monteur zijn bon uncompleted mag melden met afmeldreden ‘Monteursopdracht niet nodig, DHZ door klant’. Met deze afmeldreden wordt de order omgezet in een DHZ-order en is een modemkoppeling ook niet vereist, op de wensdatum gaat het abonnement gewoon lopen.


Ik heb begrepen dat er nu nog geen XS4ALL emailadressen bij KPN geregistreerd kunnen worden. Dus ik vermoed eigenlijk dat er nog geen sprake is van een simpele aanpassing van het abonnement. Wat later wel zo zal zijn. 


Ah; daar komt de eerste aap dus uit de mouw, TR-69 client is ook een aansluitvoorwaarde by default? Die draai ik idd ook nergens.

 

Toen ik vanmiddag belde moest ik me vooral niet druk maken, “het komt wel goed”. Duidelijk niet dus, of in ieder geval niet vanzelf haha.

 

Zal maar iemand regelen die even de deur opent dan en verzoekt vooral niks te doen. Jammer dat KPN consumer zo star werkt , ben ik niet van ze gewoon.


Ik heb begrepen dat er nu nog geen XS4ALL emailadressen bij KPN geregistreerd kunnen worden. Dus ik vermoed eigenlijk dat er nog geen sprake is van een simpele aanpassing van het abonnement. Wat later wel zo zal zijn. 

Dat was an sich altijd al, migratie van klanten van overgenomen providers naar eigen platform was in de orderstraat een verhuizing naar het adres waar ze woonden. Maar dan werd men administratief en technisch overgezet. Alleen, wel op zo’n manier dat dit soort ongein dus gespaard bleef (wanneer niet nodig).


Als ik het goed begrijp gaat het dus echt om een overstap met een nieuw contract en niet een migratie van XS4ALL naar KPN? 

Half/half, overname, geen overstap. Half proces.


Ah; daar komt de eerste aap dus uit de mouw, TR-69 client is ook een aansluitvoorwaarde by default? Die draai ik idd ook nergens.

Normaal gesproken wel, dit zit bij de Experiabox/KPN Box12 ingebouwd. Als de monteur de afmeldreden die ik noemde gebruikt is dat geen aansluitvoorwaarde meer. Met die afmeldreden wordt de hele order eigenlijk door de hele leverstraat geforceerd. Die afmeldreden is wel echt key in dit hele verhaal.

 

Toen ik vanmiddag belde moest ik me vooral niet druk maken, “het komt wel goed”. Duidelijk niet dus, of in ieder geval niet vanzelf haha.

Normaal gesproken verloopt het ook vlekkeloos, ook bij gebruik van eigen apparatuur. Het nadeel is dat je er zelf niet bij kan zijn om het monteursbezoek in juiste banen te leiden.

 

Zal maar iemand regelen die even de deur opent dan en verzoekt vooral niks te doen. Jammer dat KPN consumer zo star werkt , ben ik niet van ze gewoon.

Sinds de nieuwste versie van de leverstraat is dat inderdaad het geval. Dat is het hele systeem dat ervoor zorgt dat de infra-zaken goed toegewezen worden, dat er een poort geactiveerd wordt met diensten, monteurs inplant en noem het allemaal maar op. Voor vrijwel alle situaties werkt dit top (voor zover ik ermee te maken heb), helaas is dit lichtelijk ‘ongewoon’ waardoor het inderdaad wat meer moeite kan kosten.

 

Als ik het goed begrijp gaat het dus echt om een overstap met een nieuw contract en niet een migratie van XS4ALL naar KPN? 

Half/half, overname, geen overstap. Half proces.

Ah, dan moet ik bekennen dat ik er niet 100% zeker van ben of mijn uitspraken kloppen. Ligt er volledig aan hoe de order door de leverstraat heen gaat. Als het als nieuwe levering in de leverstraat zit dan kan die afmeldreden die ik noemde gebruikt worden. Als hij als wat anders erin zit dan is het weer anders. Het beste is denk ik om even je profiel hier op het forum in te vullen, dan kan een moderator even mee kijken. Misschien kan die er wat meer duidelijkheid in scheppen. De moderators hebben hier soms iets kortere lijntjes met andere afdelingen en ook vrij korte lijntjes met de monteurs die hier actief zijn. Ik weet zeker dat we hier een oplossing voor kunnen bedenken!


Sinds de nieuwste versie van de leverstraat is dat inderdaad het geval. Dat is het hele systeem dat ervoor zorgt dat de infra-zaken goed toegewezen worden, dat er een poort geactiveerd wordt met diensten, monteurs inplant en noem het allemaal maar op. Voor vrijwel alle situaties werkt dit top (voor zover ik ermee te maken heb), helaas is dit lichtelijk ‘ongewoon’ waardoor het inderdaad wat meer moeite kan kosten.

Ah ja, ik ben het dus enkel gewoon van de WBA-kant, waarbij gewoon besloten kon worden dat dit hele circus overbodig was. Blijkbaar is KPN’s eigen provisioning agressiever.

 

Ik ben er niet zo content mee, maar dat zal de ‘verwennerij’ van normaal ander soort klant zijn.


Ah, dan moet ik bekennen dat ik er niet 100% zeker van ben of mijn uitspraken kloppen. Ligt er volledig aan hoe de order door de leverstraat heen gaat. Als het als nieuwe levering in de leverstraat zit dan kan die afmeldreden die ik noemde gebruikt worden. Als hij als wat anders erin zit dan is het weer anders. Het beste is denk ik om even je profiel hier op het forum in te vullen, dan kan een moderator even mee kijken. Misschien kan die er wat meer duidelijkheid in scheppen. De moderators hebben hier soms iets kortere lijntjes met andere afdelingen en ook vrij korte lijntjes met de monteurs die hier actief zijn. Ik weet zeker dat we hier een oplossing voor kunnen bedenken!

An sich kom ik hier wel weer een eind mee, dankje. Dat TR69 tegenwoordig ook al een voorwaarde is… 

 

Nouja, denk dat ik hem maar af laat komen dan en idd een briefje tik met het verzoek de huidige configuratie vooral in stand te houden. Weet niet of ik verder veel uitzondering in het proces wil worden, dat blijft me vast nog jaren achtervolgen :/


KPN zelf toevallig ook nog nieuws in dit geheel ?


KPN zelf toevallig ook nog nieuws in dit geheel ?

‘KPN zelf’ is de ‘bestelcomputer’ als ik dit zo lees. Daar moet je het mee doen of de persoon NHendriks. Een moderator gaat de bestelcomputer ook niet stopzetten of in de war sturen. Men heeft nog een lange weg te gaan vergeleken bij de concurrentie, is al 2 jaar zo. Misschien is het nog terug te vinden in forumarchief,  aan begin van corona toen je nauwelijks bezoek mocht krijgen, moest en zou er een monteur komen als het glasvezel was.


Het beste is denk ik om even je profiel hier op het forum in te vullen, dan kan een moderator even mee kijken. Misschien kan die er wat meer duidelijkheid in scheppen. De moderators hebben hier soms iets kortere lijntjes met andere afdelingen en ook vrij korte lijntjes met de monteurs die hier actief zijn. Ik weet zeker dat we hier een oplossing voor kunnen bedenken!

Ik zette mijn hoop op deze passage in, zodoende. Had op zijn minst enig antwoord van KPN verwacht.


Ik zie hier meerdere mensen waarvan ik weet dat zij weten dat Webcare medewerkers meestal pas na 1 of 2 dagen reageren. Zo druk kan het hier nou eenmaal zijn...


Ik heb geen idee, had in de loop van de dag wel een keer een bericht verwacht. Het leek me een vrij triviaal probleem, geen abstract verhaal over mijn cavia die slechte wifi heeft op zolder, waar tientallen oorzaken voor kunnen zijn. Maar blijkbaar is mijn verwachting verkeerd geweest.


Op het forum helpen klanten elkaar en springt de moderater bij als we er niet uit komen. De topics worden op binnenkomst behandeld.  Vandaar dat het een dag of twee duurt. 


Ik begrijp het concept inderdaad, maar had gedacht dat de doorlooptijd hooguit een dag zou zijn. Blijkbaar heb ik me vergist in m’n verwachtingen. Ik wacht in spanning af. 


Ha @Thomas_NL, hier ben ik! Ik heb met je meegekeken en zie inderdaad dat jouw bestelling administratief als overname is binnengekomen. Het gaat vanuit ons gezien echt om een nieuwe aansluiting en ik zie dat het systeem aangeeft dat ‘doe het zelf’ niet toegestaan is, dus de monteur zal inderdaad even aan willen bellen. Het is handig dat er iemand op locatie is op dat moment. Verder zie ik trouwens dat de overstapservice geannuleerd is, ben je daarvan op de hoogte? Je zult XS4ALL zelf even op moeten zeggen t.z.t. 


Hmm, jammer, dat proces is er niet prettiger op geworden dan.

 

De overstapservice is niet geannuleerd, doordat het een migratie betreft werkt het een beetje anders. Is in overleg met de mip-medewerker gebeurd, de brief van XS met alle details over de automatische opzegging is reeds binnen. En inderdaad ook de (onterechte) mail van KPN dat de overstapservice is mislukt omdat er al een opzegging zou zijn aangevraagd… ja, door het migratieproces te starten lol.

 

Zal m’n best doen om iemand te hebben zitten met een briefje met het verzoek de huidige situatie in stand te houden. Kom wel weer een keer koffie doen bij KPN als de wereld weer normaal is, staan we quitte :joy:


Geen monteur gezien, na een kort telefoongesprek met ‘m een werkbon met afmelding in de mail. Heb gezegd dat hij gerust mocht komen voor koffie, maar hij ging liever door naar de volgende. Prima deal 😎

 

Jammer wel hoe ook dit proces zo is gevormd, maar bon. Ik zal verwend zijn. 


Fijn dat het zo opgelost is, Thomas! Bedankt dat je het nog even liet weten.


Hi KPN,

 

Wat moet ik met een opmerking als deze in een email van vandaag (alle diensten zijn reeds functioneel).

 

 

Krijg ik nog gejank omdat ik geen TR-69 client draai o.i.d., of boeit dat niemand verders en is dit een standaard zinnetje?


Die kan je gewoon negeren, is inderdaad een standaard mailtje die verstuurd wordt omdat er inderdaad geen apparaat is aangemeld via TR-069. Dit heeft verder geen invloed op het abonnement.


Okay, cool. Zag de bui al een beetje hangen…


Toch ook maar even mijn ervaring delen;

al jaren xs4all klant, migratie naar kpn lukt redelijk. Nieuw ip adres, alle computers opnieuw dezelfde rebranded virusscanner installeren. Begint de vdsl bonding modem t crashen. (30x per dag) Xs4all helpdesk medewerker moet doorverbinden met iemand die is ingewerkt op de kpn systemen. (Wachttijd….) andere instellingen, voedingsstekker in en ander gaatje. Opnieuw bellen, nieuw modem. Alles opnieuw installeren en Hop, en het werkt weer als vanouds.

en toen werd er glasvezel neergelegd, dat leek me wel wat. De helpdesk bellen ging niet meer zoals vroeger, >30min in de wacht, monteur afspraak gemaakt. Mail

bevestiging ‘wij komen dan en dan langs bij u op nummer 9) Monteur staat keurig op het geplande tijdstip op de stoep bij nummer 9. Helaas wonen we niet op nummer 9 en staat het contract ook niet op nummer 9. Order ingetrokken, nieuwe aanvraag ‘goed opletten het moet 9 B zijn, 9-B, ja 9-b. Het kan nu niet meer mis gaan. Mail bevestiging, wij komen langs bij unie nummer 9. Die

kende ik inmiddels, helpdesk gebeld, 30 minuten wachten, nee hoor

mr het komt allemaal goed. Kortom monteur keurig op tijd op de stoep bij de buren op nummer 9.

Na opnieuw 45minuten in de wacht voor de medewerker van de helpdesk

maar opgehangen.

Nieuw abonnement aangevraagd op zelfde adres onder een andere naam (kon volgens de helpdesk niet maar de monteur staat al wel ingepland, we gaan het zien….) oude abonnement opgezegd.

grappig genoeg heb ik straks een half jaar korting op mijn nieuwe abonnement, daar kan ik zelf wel een fritzbox van kopen. Jammer dat er een perfect goede fritzbox terug moet ivm de abonnement opzegging en er straks een kpnbox12 ligt te verstoffen want die hoef ik niet.

nu afwachten of de monteur straks weer bij de buren staat, anders moet ik zelf maar naar de wijkcentrale met een schroevendraaier.