Skip to main content
Vraag

Mijn externe IP adres is veranderd na 22 jaar

• June 30, 2026
  • 20 reacties
  • 148 keer bekeken

Goedendag

ik heb een klein bedrijf en zit al sinds 1999 bij KPN. In 2006 heb ik een vast ip@ aangevraagt en gekregenĀ 

zelfs toen ik 6 jaar geleden verhuisde naar een andere gemeente bleef ik hetzelfde ip4 adres houden. Nu is sinds 3 dagen dat adres weg en kan ik niet meer bij enkele servers komen omdat er ip filtering op zit. En kunnen klanten van mij niet meer bij mij in het systeem.Ā 
bizonder lastig en veel problemen met mijn klanten. De helpdesk snapte het niet. En de klachten deskĀ (Barend) wist helemaal niets en heeft een vinkje bij zn itil proces gezet.Ā 
Wie of waar kan mij ip4 adres weer terugzetten.Ā 

20 reacties

• Topper
  • July 1, 2026

Goedendag

ik heb een klein bedrijf en zit al sinds 1999 bij KPN. In 2006 heb ik een vast ip@ aangevraagt en gekregenĀ 

zelfs toen ik 6 jaar geleden verhuisde naar een andere gemeente bleef ik hetzelfde ip4 adres houden. Nu is sinds 3 dagen dat adres weg en kan ik niet meer bij enkele servers komen omdat er ip filtering op zit. En kunnen klanten van mij niet meer bij mij in het systeem.Ā 
bizonder lastig en veel problemen met mijn klanten. De helpdesk snapte het niet. En de klachten deskĀ (Barend) wist helemaal niets en heeft een vinkje bij zn itil proces gezet.Ā 
Wie of waar kan mij ip4 adres weer terugzetten.Ā 

Ik vrees het ergste voor u...

TDN
Wijsgeer
Forum|alt.badge.img+13
  • Wijsgeer
  • July 1, 2026

Bij verhuizen krijgt je een nieuw (vast) ip adres. Dit is wegens efficiëntie van routen, men rout de hele IP adres reeks en niet enkele ip adressen. Bij verhuizen binnen jouw gemeente kan men misschien nog regelen, maar bij een andere gemeente heb je verschillende wijkcentrale, stadcentrale, regionale centrale en zelfs verschillende ASNs, dus de mogelijkheid om ip adres te houden is nog beperkter. Zelfs nieuwe apparatuur in dezelfde centrale kan voor nieuwe IP adressen zorgen. Bij MKB kan je nog iets regelen, men past mapping toe vanaf overregionale knopen.

JanD
Wijsgeer
Forum|alt.badge.img+19
  • Wijsgeer
  • July 1, 2026

Beste ​@LazarusĀ en ​@TDNĀ  binnen MijnKPN kun je ook activeren dat je eerst een waarschuwing krijgt bij wijzigen IP-adres.

TDN
Wijsgeer
Forum|alt.badge.img+13
  • Wijsgeer
  • July 1, 2026

binnen MijnKPN kun je ook activeren dat je eerst een waarschuwing krijgt bij wijzigen IP-adres.

Hier gaat om zakelijke aansluiting (geen particulier)

• Auteur
  • Nieuwkomer
  • July 1, 2026

Bij verhuizen krijgt je een nieuw (vast) ip adres. Dit is wegens efficiëntie van routen, men rout de hele IP adres reeks en niet enkele ip adressen. Bij verhuizen binnen jouw gemeente kan men misschien nog regelen, maar bij een andere gemeente heb je verschillende wijkcentrale, stadcentrale, regionale centrale en zelfs verschillende ASNs, dus de mogelijkheid om ip adres te houden is nog beperkter. Zelfs nieuwe apparatuur in dezelfde centrale kan voor nieuwe IP adressen zorgen. Bij MKB kan je nog iets regelen, men past mapping toe vanaf overregionale knopen.

Bij verhuizen ging alles goed. Nu woon ik hier al weer 6 jaar en plots is mijn ip@ gewijzigd.

JanD
Wijsgeer
Forum|alt.badge.img+19
  • Wijsgeer
  • July 1, 2026

Beste ​@ATrailĀ , je schreef de helpdesk snapt het niet, heb je wel de zakelijke helpdesk gebeld?

Erwin van KPN
Moderator

Hoi ​@ATrailĀ . WelkomĀ op de KPN Community.

Ik ben moderator voor de particuliere Community en heb daarom niet alle mogelijkheden en kennis van zakelijke abonnementen.

Bij particuliere internetabonnementen kennen we geen vast IP-adres. In de praktijk houden klanten vaak lange tijd hetzelfde IP-adres, maar daar wordt geen garantie op gegeven. Een wijziging is dus altijd mogelijk.

Voor zakelijke abonnementen ligt dat anders. Daar bestaat de mogelijkheid om een vast IP-adres als aanvullende dienst af te nemen.

Mag ik daarom vragen of je gebruikmaakt van zo'n vast IP-adres als onderdeel van je zakelijke abonnement? Als dat inderdaad het geval is, dan raad ik aan om contact op te nemen met de Zakelijke Helpdesk. Zij kunnen controleren of de dienst nog actief is en waarom je IP-adres is gewijzigd. Zij hebben ook de juiste systemen om dit verder voor je uit te zoeken.

Hopelijk brengt dat je snel weer een stap dichter bij een oplossing, want ik begrijp heel goed dat dit vervelend is als er IP-filtering op de servers van je klanten is ingesteld.

Raymondt
KPN medewerker
Forum|alt.badge.img+10
  • KPN Abuse
  • July 3, 2026

Dat is op dit moment een aanname, en is nog nergens bevestigd. Dat iemand een bedrijf heeft, betekent niet per definitie dat er ook een zakelijke aansluiting besteld is. Oftewel, mocht het zo zijn dat er een particuliere aansluiting ligt, dan is het antwoord simpel: het ip-adres kan niet meer teruggezet worden. Mocht er wel sprake zijn van een zakelijk abonnement, dan blijft het antwoord van ​@Erwin van KPNĀ staan, alhoewel ook niet bij elk zakelijk abonnement de mogelijkheid is voor een vast ip-adres.Ā 

TDN
Wijsgeer
Forum|alt.badge.img+13
  • Wijsgeer
  • July 3, 2026

Dat is op dit moment een aanname, en is nog nergens bevestigd. Ā 

Ā 

ik heb een klein bedrijf en zit al sinds 1999 bij KPN. In 2006 heb ik een vast ip@ aangevraagt en gekregen

Is deze zin niet een bevestiging?

Raymondt
KPN medewerker
Forum|alt.badge.img+10
  • KPN Abuse
  • July 3, 2026

​@TDNĀ dat iemand een bedrijf heeft is sowieso geen bevestiging. Als ik een euro had gekregen voor elk bedrijf wat ik gezien heb dat een consumentenaansluiting had, dan was ik allang met pensioen geweestĀ šŸ˜‚ Dat iemand een vast ip aangevraagd heeft hangt af van hoe dat gedaan is. Heeft iemand opgebeld met de vraag ā€œmag ik een vast ip?ā€, of heeft iemand dat echt als een beschikbare dienst afgenomen omdat dat bij de abonnementsvorm kon, en is dat een dienst die vandaag de dag nog steeds beschikbaar is? Het blijven allemaal aannames, en problemen oplossen gebaseerd op aannames is heel lastig.Ā 

TDN
Wijsgeer
Forum|alt.badge.img+13
  • Wijsgeer
  • July 3, 2026

​@RaymondtĀ Jouw ontkenning is nog meer een aanname, sorry. Uit 2 feiten te ontkennen is meer dan eigenwijs nodig.

• Topper
  • July 3, 2026

Hoi ​@ATrailĀ . WelkomĀ op de KPN Community.

Ik ben moderator voor de particuliere Community en heb daarom niet alle mogelijkheden en kennis van zakelijke abonnementen.

Bij particuliere internetabonnementen kennen we geen vast IP-adres. In de praktijk houden klanten vaak lange tijd hetzelfde IP-adres, maar daar wordt geen garantie op gegeven. Een wijziging is dus altijd mogelijk.

Voor zakelijke abonnementen ligt dat anders. Daar bestaat de mogelijkheid om een vast IP-adres als aanvullende dienst af te nemen.

Mag ik daarom vragen of je gebruikmaakt van zo'n vast IP-adres als onderdeel van je zakelijke abonnement? Als dat inderdaad het geval is, dan raad ik aan om contact op te nemen met de Zakelijke Helpdesk. Zij kunnen controleren of de dienst nog actief is en waarom je IP-adres is gewijzigd. Zij hebben ook de juiste systemen om dit verder voor je uit te zoeken.

Hopelijk brengt dat je snel weer een stap dichter bij een oplossing, want ik begrijp heel goed dat dit vervelend is als er IP-filtering op de servers van je klanten is ingesteld.

Ā 

Je snapt er geen bal van...

Ā 

Ts wil zijn IP terug, wat ie al jaren gebruikte.

Ā 

ā€œ Wie of waar kan mij ip4 adres weer terugzetten. ā€œ

Admin: taalgebruik aangepast.Ā  Graag beleefd blijven op dit publieke forum

Ā 

Raymondt
KPN medewerker
Forum|alt.badge.img+10
  • KPN Abuse
  • July 3, 2026

​@TDNĀ Ik ontken niets, ik zeg niet dat het niet zo is dat er sprake is van een vast ip, ik zeg alleen dat de kans aanwezig is dat het hier om een particuliere aansluiting gaat, en dat er dan geen sprake zal zijn van een vast ip-adres.Ā 

TDN
Wijsgeer
Forum|alt.badge.img+13
  • Wijsgeer
  • July 3, 2026

​ik zeg alleen dat de kans aanwezig is dat het hier om een particuliere aansluiting gaat,

Bij particulieren kan je geen vast ip adres aanvragen en krijgen. Dat het ip adres niet veranderd was in de jaren, heeft ermee niet te maken.

Erwin van KPN
Moderator

Hoi,

Laten we vooral proberen het bij de feiten te houden. šŸ™‚

Op basis van de informatie die we nu hebben, zijn er meerdere scenario's mogelijk. In de praktijk zie ik als moderator van de particuliere Community regelmatig dat iemand een bedrijf heeft, maar al jarenlang een particulier abonnement gebruikt. Andersom kan natuurlijk ook.Ā 

Daarom lijkt het me niet zinvol om daar nu al conclusies aan te verbinden. Er is eigenlijk maar ƩƩn manier om dit met zekerheid vast te stellen: eerst moet duidelijk zijn welk type abonnement er daadwerkelijk geregistreerd staat. Pas daarna kunnen we bepalen welke mogelijkheden er zijn met betrekking tot het IP-adres.

Ik wacht daarom graag de reactie van ​@ATrailĀ Ā af. Zodra daar meer duidelijkheid over is, kunnen we gericht verder helpen.

​@LazarusĀ : ik wil jou vragen om - conform onze huisregels - mij en andere forumgebruikers niet te beledigen.Ā  Je mag gerust je onvrede uiten maar laten we proberen het constructief te houden :-)

• Auteur
  • Nieuwkomer
  • July 3, 2026

Ik heb een email vanĀ 2006 dat ik een vast op adres heb gekregen. Daarna nooit meer gecheckt. En zoals vermeld, ik had verwacht dat het niet mee zou gaan bij de verhuizing van de gemeente over betuwe naar de gemeente Arnhem. Maar dag bleef gewoon hetzelfde ip@ incl mij vast telefoon nr die ik na 2 jaar verhuizing heb opgegeven.Ā 
dus ik zoek iemand die binnenĀ kPN die mijn originele op @ terug kan zetten. Over iemand die kan bevestigen dat dit niet nog een keer gebeurtĀ 

Ik_Combineer
KPN medewerker
Forum|alt.badge.img+15
  • KPN Monteur
  • July 3, 2026

Als je een zakelijk product hebt zal je contact moeten zoeken met 0800-0403. Heb je geen zakelijk product, dan is het sowieso onmogelijk om het IP adres terug te zetten (of een vast IP te krijgen)

Erwin van KPN
Moderator

​@Ik_CombineerĀ  .Ā  Aangezien ik zelf weinig ervaring met zakelijk heb.Ā  Zie je de 'vast ip adres’ dienstĀ ook terug op de factuur of orderbevestiging? Weet jij dat misschien?Ā 

TDN
Wijsgeer
Forum|alt.badge.img+13
  • Wijsgeer
  • July 3, 2026

​Zie je de 'vast ip adres’ dienstĀ ook terug op de factuur of orderbevestiging?

Vast ip adres is inclusief bij MKB ƉƉN of groot zakelijk

Ā 

Erwin van KPN
Moderator

Dank, ​@TDNĀ .

​@ATrailĀ :Ā  Laat je weten wat de reactie van zakelijk is?Ā  Ik hoop uiteraard dat er nog wat te redden is.Ā