Skip to main content

Bij mij in de straat is al glasvezel gelegd. Maar omdat ik geen tijd kon vrijmaken, is er geen aftakking naar mijn meterkast gemaakt. Nou heb ik dus begrepen dat in 2023 alle koperverbindingen worden afgesloten, en dat ik dus over moet stappen naar Ziggo. ( KPN of Ziggo maakt mij geen klap uit) Want ik ga niet betalen om alsnog glasvezel aangesloten te krijgen.

Bedankt voor de mededeling...


  

Bedankt voor de mededeling...

Is het inderdaad een bericht ter kennisgeving of zit er ook nog een vraag achter, @JCZijlmans?

Netwerkbeheerder KPN Netwerk geeft over het uitzetten van koper aan:
“Wij zetten het kopernetwerk stap voor stap uit. Dit doen wij in plaatsen waar al glasvezel beschikbaar is.”

Je kunt via hen de status van de aanleg van glasvezel controleren 👉🏾 Alles over jouw status Welke status wordt daar aangegeven?

Zodra de aanleg van glasvezel klaar is, kan jouw verbinding kosteloos overgezet worden naar een glasvezelverbinding. 


Je kan altijd nog voor activatie vragen hoor, maar ik weet niet precies hoe dat gaat. Daar moet je bij kpnnetwerk voor zijn. Wat zet die status link die @Shyrin_  gestuurd heeft?


@JCZijlmans Het is niet zo dat in 2023 alle koperverbindingen worden uitgeschakeld. Wel wordt dan in de plaatsen waar in 2020 of eerder glasvezel is aangelegd het kopernetwerk uitgeschakeld.

Als er glasvezel in een plaats is aangelegd blijft KPN het kopernetwerk nog drie jaar in de lucht houden. Wie dan nog is aangesloten op het kopernetwerk zal vanzelf bericht ontvangen wanneer dat wordt uitgeschakeld. Ook krijgt men dan de mogelijkheid om alsnog over te gaan op glasvezel.

Piet.


@JCZijlmans Het is niet zo dat in 2023 alle koperverbindingen worden uitgeschakeld. Wel wordt dan in de plaatsen waar in 2020 of eerder glasvezel is aangelegd het kopernetwerk uitgeschakeld.

Als er glasvezel in een plaats is aangelegd blijft KPN het kopernetwerk nog drie jaar in de lucht houden. Wie dan nog is aangesloten op het kopernetwerk zal vanzelf bericht ontvangen wanneer dat wordt uitgeschakeld. Ook krijgt men dan de mogelijkheid om alsnog over te gaan op glasvezel.

Piet.


Dat uitschakelen van koperdraadverbindingen zal niet zo’n vaart lopen en dan doel ik dus op de pots telefoon. Wat te denken van die gebieden waar zich het niet loont om glasvezel aan te leggen? Die blijven aangewezen op koperdraad voor de “vaste” telefoon.

Naar de kabelboer is dan meestal ook niet mogelijk, omdat daar-  meestal- ook géén kabelnetwerk is.


Bij mij in de straat is al glasvezel gelegd. Maar omdat ik geen tijd kon vrijmaken, is er geen aftakking naar mijn meterkast gemaakt. Nou heb ik dus begrepen dat in 2023 alle koperverbindingen worden afgesloten, en dat ik dus over moet stappen naar Ziggo. ( KPN of Ziggo maakt mij geen klap uit) Want ik ga niet betalen om alsnog glasvezel aangesloten te krijgen.

Goedemiddag @JCZijlmans 

In 2023 wordt begonnen met het afsluiten van koperlijnen op die adressen die een glasvezelaansluiting in huis hebben of bij de gevel/in de stoep hebben liggen. Zo te horen geldt dat laatste.

Dat afsluiten gaat stapsgewijs met een periode van drie jaar tussen het aanleggen van glas en de afsluiting van koper. Als er recent bij jou is aangelegd verwacht ik niet dat jouw koperaansluiting al in 2023 wordt afgesloten. Eerder 2024 of later.

Op www.kpnnetwerk.nl kan je je adres invoeren en dan zie je hoeveel dagen of maanden er nog zijn voor de afsluiting. Zie je daar niks, dan is die drie jaar nog niet eens begonnen.

Je kan op elk moment via het aanvragen van een overstap naar glasvezel bij je provider alsnog gratis de aansluiting binnen krijgen. Doe je dat niet zelf dan zal je provider in het laatste jaar voor de afsluiting jou benaderen voor die overstap. In alle gevallen zijn er geen kosten aan verbonden voor jou.


Inderdaad @gensnet , Dat koper landelijk uitschakelen zal niet zo snel geregeld zijn.

Maar als jij je postcode huisnummer invoert krijg je vanzelf te zien of jij koper nog even kan gebruiken als je er nog gebruik van maakt, zodra glasvezel beschikbaar is gaat het nieuw afsluiten op koper dicht en is alleen glasvezel nog mogelijk, en men gebruikt dan die 3 jaar om alles van het koper op de glasvezel over te zetten, na die periode gaat dan toch echt het koper op non actief, er kan namelijk makkelijk in delen van het land koper actief blijven waar geen glasvezel ligt naast de in-actieve koper gebieden waar glasvezel actief is.

Zal mij nog wel gaan benieuwen of KPN straks verplicht gaat worden om het ongebruikte koper netwerk te gaan opruimen.


Inderdaad @gensnet , Dat koper landelijk uitschakelen zal niet zo snel geregeld zijn.

Maar als jij je postcode huisnummer invoert krijg je vanzelf te zien of jij koper nog even kan gebruiken als je er nog gebruik van maakt, zodra glasvezel beschikbaar is gaat het nieuw afsluiten op koper dicht en is alleen glasvezel nog mogelijk, en men gebruikt dan die 3 jaar om alles van het koper op de glasvezel over te zetten, na die periode gaat dan toch echt het koper op non actief, er kan namelijk makkelijk in delen van het land koper actief blijven waar geen glasvezel ligt naast de in-actieve koper gebieden waar glasvezel actief is.

Zal mij nog wel gaan benieuwen of KPN straks verplicht gaat worden om het ongebruikte koper netwerk te gaan opruimen.

> Zal mij nog wel gaan benieuwen of KPN straks verplicht gaat worden om het
> ongebruikte koper netwerk te gaan opruimen.

Sinds koper veel waard is, zou dit erg lucratief “kunnen” zijn. Er zijn criminelen die zelf in andere landen de koperen kabel uit de grond halen (en ik heb ook ergens gelezen bij het spoor waar ook veel koper kabel wordt gebruikt) en dan zitten daar heel veel mensen een mooi poosje zonder internet……..

Ik heb “ergens” gelezen dat ze die koper kabel net zolang laten zitten tot ze op die plaats waar die koper kabel ligt, weer iets nieuws in de grond leggen en dan pas halen ze die koper kabel uit de grond.


@gensnet Dat laatste klopt. Dat is een convenant tussen gemeentes en alle netbeheerders. Zodra de grond ergens open moet voor werkzaamheden zullen alle netbeheerders kabels en leidingen weg (laten) halen die niet meer gebruikt worden. Ergens de boel opengraven, alleen om koper weg te halen gaat niet gebeuren. Daar zal geen enkele gemeente blij van worden.

 

@Doornekamp33 Wat je aangeeft klopt niet helemaal. Na de aanleg van glasvezel op een adres wordt dat adres voor koper uit aangekondigd voor 3 jaar later. Het eerste jaar kan er nog wel koper worden besteld. De twee jaar erna niet meer. 

En let wel: het gaat niet per gebied, niet per wijk maar per individueel adres. 


  

Bedankt voor de mededeling...

Is het inderdaad een bericht ter kennisgeving of zit er ook nog een vraag achter, @JCZijlmans?

Netwerkbeheerder KPN Netwerk geeft over het uitzetten van koper aan:
“Wij zetten het kopernetwerk stap voor stap uit. Dit doen wij in plaatsen waar al glasvezel beschikbaar is.”

Je kunt via hen de status van de aanleg van glasvezel controleren 👉🏾 Alles over jouw status Welke status wordt daar aangegeven?

Zodra de aanleg van glasvezel klaar is, kan jouw verbinding kosteloos overgezet worden naar een glasvezelverbinding. 

@Shyrin_ Is de infosheet die KPN Netwerk voor jullie als KS heeft gemaakt met antwoorden op deze vragen, nooit bij jullie beland? Was ergens in november 2021....


Ik vraag me nog wat af. Wanneer er een glasvezel netwerk beschikbaar is en als mensen een bepaalde provider willen hebben die geen gebruik van dat glasvezel netwerk kan maken en alleen internet aanbieden via koperdraad wordt dan toch het koper netwerk uitgeschakeld?

Op die manier worden die mensen “gedwongen” om naar een/de kabelboer over te stappen of toch een provider te nemen die van het glasvezel netwerk gebruik maakt.

Ik denk overigens dat het zo zal gaan bij de meeste mensen. Dan nemen ze toch maar glasvezel van een niet gewilde provider.


Ik vraag me nog wat af. Wanneer er een glasvezel netwerk beschikbaar is en als mensen een bepaalde provider willen hebben die geen gebruik van dat glasvezel netwerk kan maken en alleen internet aanbieden via koperdraad wordt dan toch het koper netwerk uitgeschakeld?

Op die manier worden die mensen “gedwongen” om naar een/de kabelboer over te stappen of toch een provider te nemen die van het glasvezel netwerk gebruik maakt.

Ik denk overigens dat het zo zal gaan bij de meeste mensen. Dan nemen ze toch maar glasvezel van een niet gewilde provider.

Het antwoord op je vraag is ja. Er zijn een paar van dat soort providers die wel telefonie kunnen leveren via koper maar geen diensten via glas omdat ze dat niet willen (geen contract voor afgesloten). En ja, ook daar gaat de koper verbinding uit. Maar dat is wel drie jaar van te voren aangekondigd. Best een lange tijd om iets te regelen of bedenken. 

Alleen jammer dat je ziet dat providers hun klanten daar pas op het laatst over informeren en niet al veel eerder.

 


Ik vraag me nog wat af. Wanneer er een glasvezel netwerk beschikbaar is en als mensen een bepaalde provider willen hebben die geen gebruik van dat glasvezel netwerk kan maken en alleen internet aanbieden via koperdraad wordt dan toch het koper netwerk uitgeschakeld?

Op die manier worden die mensen “gedwongen” om naar een/de kabelboer over te stappen of toch een provider te nemen die van het glasvezel netwerk gebruik maakt.

Ik denk overigens dat het zo zal gaan bij de meeste mensen. Dan nemen ze toch maar glasvezel van een niet gewilde provider.

Het antwoord op je vraag is ja. Er zijn een paar van dat soort providers die wel telefonie kunnen leveren via koper maar geen diensten via glas omdat ze dat niet willen (geen contract voor afgesloten). En ja, ook daar gaat de koper verbinding uit. Maar dat is wel drie jaar van te voren aangekondigd. Best een lange tijd om iets te regelen of bedenken. 

Alleen jammer dat je ziet dat providers hun klanten daar pas op het laatst over informeren en niet al veel eerder.

 

Tsja, dat zijn nog naweeën uit de tijd dat ze nog een staatsbedrijf waren en op kosten van de belastingbetaler dat koper netwerk hebben aangelegd, omdat “telefoon” vroeger een nuts voorziening was zoals electriciteit, gas en water. Maar sindsdien de kpn dat koper netwerk in de schoot geworpen heeft gekregen van de staat, zijn ze daar nu eigenaar van en kunnen ermee doen wat ze willen........