Skip to main content

Hallo,

Mijn telefoon SM-A405FN/DS maakt nergens automatisch contact met Wi-Fi. Echter, zodra ik de Wi-Fi pagina open, gaat het apparaat op zoek naar een Wi-Fi verbinding en verbindt meteen. Mijn vrouw heeft dezelfde telefoon en ondervindt geen probleem. Ook mijn tablet SM-T870 heeft daar geen enkel probleem mee en werkt overal braaf mee. Het zal dus aan de telefoon liggen...... zou je denken..?🙄. Het probleem doet zich zeker al een paar maanden voor, eerst af en toe en de laatste tijd continu.

Waar in die telefoon begint mijn zoektocht naar de oorzaak en de oplossing?

Bij voorbaat dank,

Loek

Hallo @Loek50 

Staat bij de bekende WiFi netwerken de optie “Automatisch opnieuw verbinden” wel aan?
Kijk daarvoor via Instellingen → Verbindingen → Wi-Fi en klik dan op het tandwieltje achter het “Huidig netwerk”.

Je kan ook klikken op de drie puntjes rechtsboven en dan Geavanceerd. Op het volgende scherm kies je Netwerken beheren (een stuk omlaag op de pagina) en dan zie je alle bekende netwerken. Klik één voor één op de netwerken en kijk of de optie “Automatisch opnieuw verbinden” aan staat.


Da's gewoon de Samsung Galaxy A40. Hier ook aanwezig.

Staat wel automatisch opnieuw verbinden aan? Per netwerk; instelling alleen beschikbaar/aanpasbaar bij verbinding met betr. netwerk.

Instellingen → Verbindingen → Wifi. Tandwiel: automatisch opnieuw verbinden.


Ruud en Peter,

Dank voor de rappe reactie. Natuurlijk had ik erbij moeten zetten dat automatisch verbinden aan staat bij de betreffende hetwerken. Ook via "beheren netwerken".

Loek


Instellingen lijken okee.

Is de telefoon de laatste maanden al eens herstart?  Dat is meestal de eerste stap probleem oplossing.

Mogelijk moet je na herstart de sim pincode invoeren.


Dank Peter,

Net gerestart. Ik ben nu niet thuis, maar de telefoon logde na opstarten wel meteen in op het beveiligde Wi-Fi netwerk van waar ik nu ben, in tegenstelling met vanmorgen, na aankomst hier. Benieuwd wat het straks thuis doet.

Als herstarten toch niet blijkt te werken, ga ik beginnen met mijn eigen netwerk thuis uit de telefoon te verwijderen en opnieuw op te zetten.

Overigens al eens gezien hoeveel netwerken de telefoon opslaat!? (Wi-Fi, 3 puntjes, geavanceerd, netwerken beheren). Die folder kan ook wel opgeschoond worden, lijkt mij.

Loek


Hallo @Loek50 , die eerste resultaten na de herstart zijn bemoedigend. Anders is verwijderen en opnieuw invoeren inderdaad een goede volgende stap.

Wat betreft de lijst onder “Netwerken beheren”, dat zijn alle netwerken waar je eerder mee verbonden bent geweest en je het wachtwoord hebt opgeslagen. De netwerken die niet meer nodig zijn, kan je uit de lijst verwijderen.


Ruud, Peter,

Dank voor de reacties. Ik neem er een paar dagen voor om te zien of het allemaal resultaat heeft.

Ik houd jullie op de hoogte.

Loek


Overigens al eens gezien hoeveel netwerken de telefoon opslaat!? (Wi-Fi, 3 puntjes, geavanceerd, netwerken beheren). Die folder kan ook wel opgeschoond worden, lijkt mij.

Dan heb je je dus bij veel wifi netwerken ooit eens aangemeld. Bv van winkels, café's e.d. Daar zou ik me nooit aanmelden. Heb express een iets te grote bundel t.o.v. mijn standaard gebruik buiten de deur. Via 4G is veel safer met mailen, internetbankieren, beheer MijnKPN e.d.

Mogelijk dat de grote hoeveelheid netwerken nu in de weg zitten. Hoe staat het wat dat betreft in het andere toestel?

Bij mij staan er nu, ik heb 'm bijna 3 jaar, 3 wifi netwerken in. Thuis, moeder en de winkel waar ik 'm kocht.

Maar je kan ze er zo uit halen bij '’netwerken beheren'’.


Je hebt zeker gelijk als het gaat om de mogelijke onveiligheid op openbare netwerken, Peter. Ik doe het al een tijdje niet meer.

Wat het inloggen van de telefoon betreft, het lijkt te werken al ging het ding gisteren bij thuiskomst wel inloggen op de devolo Wi-Fi versterker op zolder terwijl ik naast de Experia box stond! Heeft het vaker gedaan. Geen idee waarom.

En de netwerken mooi opgeschoond. Benieuwd hoe lang het inloggen goed blijft werken.

Dank voor de reacties!

Loek