Skip to main content

Beste lezers,

 

Ik begin nu echt genoeg te krijgen van de service van KPN. Na een jaar vol problemen met deze partij en inmiddels drie monteurs later voor een huis met slechts één verdieping, blijft het internet hier rampzalig. We hebben ondertussen al drie Super Wifi 2-punten in huis. Ons V12 modem is afgelopen keer meegenomen en vervangen door een V10, omdat ons huis volgens hen niet geschikt zou zijn voor een V12. Dat lijkt me sterk, toch? Maar goed, nu kunnen we met deze opstelling de snelheid van 1 gig waarvoor ik betaal niet eens halen.

Een paar dagen geleden werd tijdens bouwwerkzaamheden de kabel doorgesneden, waardoor we 48 uur lang helemaal zonder internet zaten. Dat kan gebeuren tijdens de bouw, dat snappen we. Maar nu alles zogenaamd hersteld is, werkt het netwerk nog steeds niet goed. De internetsnelheid op de bovenverdieping is gedaald naar ongeveer 20 Mb/s, terwijl we voorheen boven de 100 Mb/s haalden.

Uiteraard heb ik contact opgenomen met de klantenservice, maar ik kreeg het standaard advies om de router opnieuw op te starten. Na een moeizaam gesprek werd me verteld dat ik €5,- schadevergoeding krijg en blij moet zijn dat Odidoo (een zakelijk mobiel abonnement) het nog doet als mobiele hotspot. Het probleem is nu doorgestuurd naar de backoffice, maar het kan een maand duren voordat we iets horen over een mogelijke oplossing.

Dit is gewoon niet acceptabel meer. Onze vraag is nu: kunnen we in deze situatie ons contract eerder ontbinden?

Je betaald voor een bekabelde internetaansluiting tot en met het modem.  Wat is de snelheid als je meet met een bekabelde pc of laptop? Kunnen we daarna over wifi beginnen😉.


Je betaald voor een bekabelde internetaansluiting tot en met het modem.  Wat is de snelheid als je meet met een bekabelde pc of laptop? Kunnen we daarna over wifi beginnen😉.

Ik heb helaas geen laptop met een etherpoort. Ook zie ik in de router ook niet wat voor lijnsnelheid er binnenkomt. 


Dan is een 1g abonnement eigenlijk zinloos. Met draadloze wifipunten ga je die snelheid nooit halen. Zelfs met een goed uitgekiende opstelling van de wifipunten zal je niet boven de 200 uitkomen.  Heb je wel wifipunten nodig? De v10 is behoorlijk krachtig wat wifi betreft. Er moet 1 wifipunt bekabeld zijn. Is dat ook zo?


Je betaald voor een bekabelde internetaansluiting tot en met het modem.  Wat is de snelheid als je meet met een bekabelde pc of laptop? Kunnen we daarna over wifi beginnen😉.

Ik heb helaas geen laptop met een etherpoort. Ook zie ik in de router ook niet wat voor lijnsnelheid er binnenkomt. 

Met een interface USB-LAN kun je wel een netwerkkabel ansluiten @DVDBZ 

 


Je betaald voor een bekabelde internetaansluiting tot en met het modem.  Wat is de snelheid als je meet met een bekabelde pc of laptop? Kunnen we daarna over wifi beginnen😉.

Ik heb helaas geen laptop met een etherpoort. Ook zie ik in de router ook niet wat voor lijnsnelheid er binnenkomt. 

Met een interface USB-LAN kun je wel een netwerkkabel ansluiten @DVDBZ 

 

Klopt, maar deze beperkt zich vaak tot X mb en zal geen realistisch beeld geven. We hadden er 1 van een Macbook die ging niet hoger dan 100mb/s


Dan is een 1g abonnement eigenlijk zinloos. Met draadloze wifipunten ga je die snelheid nooit halen. Zelfs met een goed uitgekiende opstelling van de wifipunten zal je niet boven de 200 uitkomen.  Heb je wel wifipunten nodig? De v10 is behoorlijk krachtig wat wifi betreft. Er moet 1 wifipunt bekabeld zijn. Is dat ook zo?

Dit is helaas het 'fijne' advies dat we tot nu toe van KPN hebben gekregen om betere connecties te garanderen. Met de V12 en twee SuperWifi2-punten haalde ik snelheden tot 500 Mb/s in de woonkamer en 300 Mb/s op de bovenverdieping. Helemaal prima dus. Maar door een fout van KPN ongeveer twee maanden geleden, werd ons hele netwerk ineens teruggezet naar de fabrieksinstellingen. Alles was weg: de logs, de SuperWifi2-punten stonden weer op paars, de netwerkwachtwoorden waren verdwenen, en alles werd zonder waarschuwing gereset.

Blijkbaar heeft iemand binnen KPN meerdere klanten een nieuw IP-adres gegeven, waardoor onverwacht een fabrieksreset plaatsvond. Sindsdien begrijpen mijn apparaten niets meer van het netwerk.

Er wordt nog steeds niet gereageerd op dit probleem. Sinds dit voorval geeft de wifimanager ook aan dat we niet meer met het KPN netwerk verbonden zijn. Ik kan zelfs aantonen dat dit nog steeds het geval is, zelfs na het terugzetten naar een V10 en het toevoegen van een derde SuperWifi2-punt. Maar niemand lijkt te luisteren naar wat er aan de hand is. Hieronder de screenshot van zojuist:


Er is geen VPN actief. De monteur die laatst langs is geweest, kreeg dezelfde foutmelding en concludeerde: "Zet er maar een V10 neer en hopelijk werkt dat." Ik had er weinig vertrouwen in, maar omdat ik zelf al een tijd niet meer actief in de IT zit, heb ik het advies maar opgevolgd. Normaal gesproken zijn we niet van de klachten en het voortdurende negatieve gedoe, maar op dit moment voelen we ons echt opgelicht door de service. Er zijn zoveel beloften gedaan, maar sinds december worstelen we met problemen die zouden worden opgelost als we een verlenging van ons contract zouden aangaan.


Een box 12 die niet werkt en een v10 die niet werkt lijkt me vrij bijzonder. Er moet dus na het modem iets wel fout gaan. Wat is er nog meer aangesloten op het modem? Heb je dit soort dingen in huis?

 


Een box 12 die niet werkt en een v10 die niet werkt lijkt me vrij bijzonder. Er moet dus na het modem iets wel fout gaan. Wat is er nog meer aangesloten op het modem? Heb je dit soort dingen in huis?

 

Beste Joep, 

Het lijkt mij dat het al fout gaat bij de binnenkomst van het netwerk aangezien de Wifimanager niet meer herkend dat wij op een KPN verbinding zitten. Dat probleem ontstond na die benoemde reset. Daarom vertelde ik bij de monteur ook al dat ik niet geloof dat het aan het modem zelf ligt. Dit was de tweede v12 die ik had. Dit probleem was opgelost door de tweede monteur die is gekomen. Die schrok van alle foutmeldingen binnen ons netwerk en vond het een slechte zaak dat het zo lang duurde bij ons. Deze monteur in kwestie heeft alles opnieuw opgebouwd en daarna werkte alles eindelijk zoals we mochten verwachten. Na die reset zijn we gewoon weer terug bij af. 

Binnen het netwerk hangen alleen de SuperWifi2 punten van KPN. Geen split, geen lampen van de Action, etc. 


Het is zo jammer dat je niet met een bekabelde pc of laptop kan kijken want dan is er zoveel meer te zien. Als het inderdaad een probleem is voor het glasvezelkastje dan zal de netwerkbeheerder er aan te pas moeten komen. Gaat het glasvezelkastje niet in alarmstand?


 Hoi @DVDBZ, contract ontbinden is iets dat uiteindelijk wel kan, maar alleen als het probleem niet te verhelpen is. En ik ga er niet vanuit dat dit hier het geval is. 

 

Dit is helaas het 'fijne' advies dat we tot nu toe van KPN hebben gekregen om betere connecties te garanderen. Met de V12 en twee SuperWifi2-punten haalde ik snelheden tot 500 Mb/s in de woonkamer en 300 Mb/s op de bovenverdieping. Helemaal prima dus. Maar door een fout van KPN ongeveer twee maanden geleden, werd ons hele netwerk ineens teruggezet naar de fabrieksinstellingen. Alles was weg: de logs, de SuperWifi2-punten stonden weer op paars, de netwerkwachtwoorden waren verdwenen, en alles werd zonder waarschuwing gereset.

Blijkbaar heeft iemand binnen KPN meerdere klanten een nieuw IP-adres gegeven, waardoor onverwacht een fabrieksreset plaatsvond. Sindsdien begrijpen mijn apparaten niets meer van het netwerk.

 

Als je inderdaad een nieuw IP adres hebt gekregen, dan kan dat de boel een beetje ontregelen. Maar niet op een manier die niet vervolgens weer hersteld kan worden door de boel te resetten en opnieuw met elkaar te verbinden.

En met vervolgens dit:

 

Sinds dit voorval geeft de wifimanager ook aan dat we niet meer met het KPN netwerk verbonden zijn. Ik kan zelfs aantonen dat dit nog steeds het geval is, zelfs na het terugzetten naar een V10 en het toevoegen van een derde SuperWifi2-punt. Maar niemand lijkt te luisteren naar wat er aan de hand is. Hieronder de screenshot van zojuist:

.

 

is er duidelijk meer aan de hand. Het ziet eruit als een kruising, wat in de wijkcentrale opgelost moet worden. Maar dat is wel een ding waarvoor je bij mijn telefonische collega's het snelst geholpen kunt worden. Zij kunnen dan een nieuwe monteur plannen, of een technische melding aanmaken. Dit gaat echter wel het makkelijkst als je een bekabeld aangesloten apparaat kunt regelen, ook al is het maar voor even. En dan met dat apparaat een van onze servicetools probeert uit te voeren. Als die namelijk hetzelfde aangeeft als de wifi manager, dan is het al vrij zeker een kruising.


Reageer