Skip to main content

Gisterenavond kwam er een kpn verkoper (Jonas) aan de deur. Deze legde mij uit welke opties er waren voor mij als ziggo klant om over te stappen. Toen ik had aangegeven nog een doorlopend contract van 8 maanden te hebben bij ziggo gaf de verkoper aan dat dit waarschijnlijk geen probleem moest zijn. Ik zou volgens hem de dag erna worden gebeld door KPN om te kunnen zien wat ze konden doen om evt de boete voor het openbreken van het contract te laten voldoen door KPN. De verkoper moest enkel mijn gegevens even hebben omdat ivm privacy hij dit “officieel” moest aanmelden. Ik heb hem mijn gegevens gegeven. Toen hij vroeg om mijn IBAN rekeningnummer kwam ik er na veel pijn en moeite achter dat hij bezig was een contract op te stellen.(!) Het had niet veel gescheeld of ik had dus een contract ondertekend voor een KPN abbonement waar ik GEEN akkoord voor had gegeven!
 

Momenteel ben ik aan het onderzoeken om juridische stappen te zetten tegen de verkoper van KPN omdat deze vorm van oplichterij moet worden gestopt. Dit bericht even aangemaakt om mensen te waarschuwen tegen dit soort praktijken van KPN. 

Drie keer gelezen maar iets van oplichting kan ik nog niet vinden.


Nou, ik lees er anders wel degelijk een erg hoog gehalte aan "oplichterij” in.
En dat al meteen bij de eerste keer het bericht gelezen te hebben.

M.b.t. het vast zitten aan een bestaand contract en openbreken ervan.
Zo even terloops door de verkoper aangeven dat het “waarschijnlijk” geen probleem oplevert.
Daar koop je helemaal niets voor. Je moet het zeker weten!! Op het moment dat je het vraagt.

Wachten op een telefoontje dat KPN terug belt, dat het geen probleem oplevert??  Waarom??   Verkopers weten donders goed wat wel kan, of niet kan.  Daar zijn ze namelijk de hele dag mee bezig.
Gewoon meteen ter zake komen.    Men zaait alleen verwarring op cruciale vragen.

Als het wel de bedoeling is te wachten op een telefoontje van KPN de volgende dag.
(De vele berichten hier op het forum van terugbellen die niet worden nageleefd ten spijt).
Voor een “voorbespreking” of een contract opengebroken kan worden, is het opvragen van een bankrekennummer in dat stadium een volstrekt overbodige (en onbehoorlijke) vraag om te noteren en vast te leggen. Daar begint het al mee. (En aan het eind wellicht de vraag om te “ondertekenen”?).

De persoon doet namelijk iets anders op “papier” (tegenwoordig doorgaans een laptop), wat in gladde praatjes meestal geen tijd wordt gegund om te controleren, dan wordt aangegeven te willen doen.

Echt, geen enkele provider speelt voor “Sinterklaas”.
Afkopen van boetes “als extra”, naast de normale cadeautjes van bijv. een soundbar (die afgaande op berichten op het forum niet geleverd wordt door problemen in de levering), is er echt niet bij.
Uit eigen ervaring de wijze waarop het gros van al die deurverkopers te werk gaan.

In 9 van de 10 gevallen doet men iets anders dan wat men voorstaat te doen.
Ten NADELE van de klant.
En dan spreek ik over “jaren” ervaring.  Maar als ik afga op enkel de “laatste jaren” van wat er om me heen gebeurt, (moet buren geregeld bijstaan in het alsnog annuleren van contracten met wat NIET is afgesproken), is eigenlijk elke verkoper aan de deur m.b.t. providers en energiemaatschappijen dubieus.


Drie keer gelezen maar iets van oplichting kan ik nog niet vinden.

Echt waar?


Drie keer gelezen maar iets van oplichting kan ik nog niet vinden.

Beter leren lezen dan


He @wjb@SledgehammerNL@Babylonia jullie geloven het niet, ik kan niets toevoegen aan wat jullie al hebben geschreven. :joy:

Maar misschien moeten we @CS3 helpen. Er is waarschijnlijk een organisatie waar de jongens in de top van KPN in Rotterdam het voor in hun broek doen. 

Dit is de link er naar toe. https://www.consuwijzer.nl/telefoon-internet-en-televisie

Wat ben ik toch negatief he @Hanna, al bijna 50 jaar klant van PTT/KPN en dan dit soort berichten plaatsen. 


Blijkbaar ontbreekt bij mij de ervaring of ik ben naïef. Maarja ik heb nog nooit een verkoper aan de deur gehad.


Zover ik weet zijn dit maar sale formulieren deze worden naar de winkel gebracht en uitgezocht of het überhaupt kan je wordt er zelfs door gebeld. Je geeft alleen een handtekening omdat je dan toestemming geeft om diensten af te nemen het gaat dan nog niet om het contract.


Zover ik weet zijn dit maar sale formulieren deze worden naar de winkel gebracht en uitgezocht of het überhaupt kan je wordt er zelfs door gebeld. Je geeft alleen een handtekening omdat je dan toestemming geeft om diensten af te nemen het gaat dan nog niet om het contract.

Hi @Pauwerful , jij bent niet de enige KPN medewerker die mismanagement bij KPN omhoog wilt houden. Hou me ten goede, er is ook voor mij voorzover ik het heb kunnen ervaren meer goed dan mismanagement bij KPN, maar er zijn altijd mensen die willen scoren ten behoeve van eigen voordeel en dan het totaal van KPN uit het oog verliezen en de top kan dat niet direct corrigeren. 

Goed dat je reageert, maar laat eens iemand die echt voor de communicatie bij KPN verantwoordelijk is reageren en dan niet in de vorm van dat lage social media bashing door een KPN moderator, dat ik vandaag in dit forum heb mogen ervaren. 


@CorL waar komt toch die haat tegen alles wat met kpn te maken heeft vandaan? 


Laten we het er op houden dat het niet netjes is wat er is gebeurd. Vraag is nog wel of het een medewerker van KPN was of een wederverkoper (legitimatie?). Op de eerste heeft KPN meer/volledige invloed. Op de tweede niet (veel). Helaas komt dit vaker en overal voor. Niet alleen bij de verkoop van ISP's maar ook van energie etc. 

Mijn advies. Ga nooit op zulke praatjes in. 


Mijn advies: Ga niet in op de praatjes van colporteurs en vraag ze vriendelijk uw tuin, portiek, galerij te verlaten.

Mijn stelling is dat je iets koopt omdat je het wilt hebben, niet omdat iemand anders het jou wil verkopen.

Reclame uitingen en verkopers moet je mijns inziens vermijden/negeren.

Weet je dat ik zelfs een winkel verlaat zonder iets te kopen als ik daar door een verkoper aangesproken wordt. Als ik advies nodig heb dan vraag ik zelf wel of ze me kunnen helpen.


 

Weet je dat ik zelfs een winkel verlaat zonder iets te kopen als ik daar door een verkoper aangesproken wordt. Als ik advies nodig heb dan vraag ik zelf wel of ze me kunnen helpen.

Maar dat kan een verkoper natuurlijk nooit zien aan de.persoon. Er zullen ook klanten zijn die de winkel verlaten omdat ze juist niet zijn aangesproken. Een knikje van de verkoper of een opmerking dat hij/zij bij vragen aangesproken kan worden vind ik gewoon op zijn plaats. Dat is namelijk geen verkoop maar aandacht. 


Maar dat kan een verkoper natuurlijk nooit zien aan de.persoon. 

Klopt, maar zolang ik geen signaal afgeef dat ik geholpen zou willen worden heeft een verkoper zich bij mij afzijdig te houden. Jammer dan voor hem/haar maar ik ben echt weg als dat niet gebeurt. Ik wil iets kopen, zou hoeven mij echt niets te verkopen.


Maar dat kan een verkoper natuurlijk nooit zien aan de.persoon. 

Klopt, maar zolang ik geen signaal afgeef dat ik geholpen zou willen worden heeft een verkoper zich bij mij afzijdig te houden. Jammer dan voor hem/haar maar ik ben echt weg als dat niet gebeurt. Ik wil iets kopen, zou hoeven mij echt niets te verkopen.

Daarom heb ik het ook over 'een knikje' . En als dat nog niet mag dan ligt het denk ik meer aan jou dan aan de verkoper/adviseur 😉


@CorL waar komt toch die haat tegen alles wat met kpn te maken heeft vandaan? 

Ja jij lijkt het als haat te ervaren jegens KPN. KPN is een private onderneming met het doel om geld te verdienen voor zijn aandeelhouders. 

Ik ben al bijna 50 jaar klant bij die onderneming (hoewel dat ook was in de tijd dat het nog van alle Nederlanders was) en heb daar dus best vertrouwen in. Maar er zijn overal mensen die ergens misbruik van maken. 

Ik voel het een beetje als mijn sociale plicht mijn medemens te beschermen tegen misbruik. Zie ik ergens iemand inbreken dan bel ik de politie. 

Dat jij dat ,misschien niet doet, mag je wat mij betreft helemaal zelf weten. Je praat het zelfs goed. Je zult waarschijnlijk net als sommige moderators hier schrijven dat ik de politie mag bellen bij een inbraak. 


@CorL waar komt toch die haat tegen alles wat met kpn te maken heeft vandaan? 

Ja jij lijkt het als haat te ervaren jegens KPN. KPN is een private onderneming met het doel om geld te verdienen voor zijn aandeelhouders. 

Ik ben al bijna 50 jaar klant bij die onderneming (hoewel dat ook was in de tijd dat het nog van alle Nederlanders was) en heb daar dus best vertrouwen in. Maar er zijn overal mensen die ergens misbruik van maken. 

Ik voel het een beetje als mijn sociale plicht mijn medemens te beschermen tegen misbruik. Zie ik ergens iemand inbreken dan bel ik de politie. 

Dat jij dat ,misschien niet doet, mag je wat mij betreft helemaal zelf weten. Je praat het zelfs goed. Je zult waarschijnlijk net als sommige moderators hier schrijven dat ik de politie mag bellen bij een inbraak. 

Je komt altijd behoorlijk verbitterd over, lijkt me ook voor jezelf nogal vermoeiend….


Interessant topic. Het is in ieder geval al jaren de wens van mensen om heldere communicatie te hebben met elkaar. Alle verkopers krijgen namens hun bedrijven of via ZZP'ERS altijd een leuke cursussen hoe je producten netjes aan de man kan brengen. Kunnen ze misschien ook leren hoe ze eerlijk kunnen zijn.

Heel ander voorbeeld. Je krijgt een krant in je handen gedrukt op de markt en als je dan doorlopen wil, mag je de krant inleveren als je dat praatje over een eventueel abonnement niet wilt aanhoren. Pas als je geluisterd hebt dan laten ze je vaak pas met de krant gaan. Geen gewoon die krant mee en neem je verlies. Nu terug naar KPN. Wees eerlijk en zoek iets uit, kom persoonlijk terug bij het adres en sluit een contact af... Hoe moeilijk kan het zijn.

 


@CS3 Welkom op het forum. 

Wat goed dat je deze ervaring hier deelt. Het klopt inderdaad dat onze deurverkopers vragen om gegevens (waar ook een IBAN nummer bij hoort).

Hier gaat het inderdaad om salesformulieren waarna er nog contact opgenomen wordt met de klant om de zaken door te spreken.

Als een deurverkoper inderdaad aangegeven heeft dat hij bezig was met het opstellen van een contract dan is dit niet de bedoeling. Ik zal dit dan ook intern doorgeven aan mijn collega's (zou je hiervoor je forumprofiel willen invullen?) 

Sowieso vergoeden wij geen overstapboetes, dit dus iets wat niet klopt. Ook dit zal ik intern als feedback doorgeven. 

Zou je een seintje kunnen geven als je profiel is ingevuld? 


Zover ik weet zijn dit maar sale formulieren deze worden naar de winkel gebracht en uitgezocht of het überhaupt kan je wordt er zelfs door gebeld. Je geeft alleen een handtekening omdat je dan toestemming geeft om diensten af te nemen het gaat dan nog niet om het contract.

Hi @Pauwerful , jij bent niet de enige KPN medewerker die mismanagement bij KPN omhoog wilt houden. Hou me ten goede, er is ook voor mij voorzover ik het heb kunnen ervaren meer goed dan mismanagement bij KPN, maar er zijn altijd mensen die willen scoren ten behoeve van eigen voordeel en dan het totaal van KPN uit het oog verliezen en de top kan dat niet direct corrigeren. 

Goed dat je reageert, maar laat eens iemand die echt voor de communicatie bij KPN verantwoordelijk is reageren en dan niet in de vorm van dat lage social media bashing door een KPN moderator, dat ik vandaag in dit forum heb mogen ervaren. 

Dan heb je ook nog mensen die het beter weten dan de mensen die in dienst zijn.
Dan heb je ook nog mensen die er wat van weten en mensen proberen te helpen.

Ik vind jou opmerking zou buiten de bocht. Als je het allemaal maar mismanagement vind, en dat ik probeer te scoren ten behoeve van mijn voordeel binnen KPN dan mag je dat lekker vinden maar mijn mening is net zoveel waard als ieder ander op dit forum en daar hoor je respect voor te hebben.


Zover ik weet zijn dit maar sale formulieren deze worden naar de winkel gebracht en uitgezocht of het überhaupt kan je wordt er zelfs door gebeld. Je geeft alleen een handtekening omdat je dan toestemming geeft om diensten af te nemen het gaat dan nog niet om het contract.

Hi @Pauwerful , jij bent niet de enige KPN medewerker die mismanagement bij KPN omhoog wilt houden. Hou me ten goede, er is ook voor mij voorzover ik het heb kunnen ervaren meer goed dan mismanagement bij KPN, maar er zijn altijd mensen die willen scoren ten behoeve van eigen voordeel en dan het totaal van KPN uit het oog verliezen en de top kan dat niet direct corrigeren. 

Goed dat je reageert, maar laat eens iemand die echt voor de communicatie bij KPN verantwoordelijk is reageren en dan niet in de vorm van dat lage social media bashing door een KPN moderator, dat ik vandaag in dit forum heb mogen ervaren. 

Dan heb je ook nog mensen die het beter weten dan de mensen die in dienst zijn.
Dan heb je ook nog mensen die er wat van weten en mensen proberen te helpen.

Ik vind jou opmerking zou buiten de bocht. Als je het allemaal maar mismanagement vind, en dat ik probeer te scoren ten behoeve van mijn voordeel binnen KPN dan mag je dat lekker vinden maar mijn mening is net zoveel waard als ieder ander op dit forum en daar hoor je respect voor te hebben.

Goed gesproken!


Hoi Rutger, mijn profiel is ingevuld!


Zover ik weet zijn dit maar sale formulieren deze worden naar de winkel gebracht en uitgezocht of het überhaupt kan je wordt er zelfs door gebeld. Je geeft alleen een handtekening omdat je dan toestemming geeft om diensten af te nemen het gaat dan nog niet om het contract.

Hi @Pauwerful , jij bent niet de enige KPN medewerker die mismanagement bij KPN omhoog wilt houden. Hou me ten goede, er is ook voor mij voorzover ik het heb kunnen ervaren meer goed dan mismanagement bij KPN, maar er zijn altijd mensen die willen scoren ten behoeve van eigen voordeel en dan het totaal van KPN uit het oog verliezen en de top kan dat niet direct corrigeren. 

Goed dat je reageert, maar laat eens iemand die echt voor de communicatie bij KPN verantwoordelijk is reageren en dan niet in de vorm van dat lage social media bashing door een KPN moderator, dat ik vandaag in dit forum heb mogen ervaren. 

Dan heb je ook nog mensen die het beter weten dan de mensen die in dienst zijn.
Dan heb je ook nog mensen die er wat van weten en mensen proberen te helpen.

Ik vind jou opmerking zou buiten de bocht. Als je het allemaal maar mismanagement vind, en dat ik probeer te scoren ten behoeve van mijn voordeel binnen KPN dan mag je dat lekker vinden maar mijn mening is net zoveel waard als ieder ander op dit forum en daar hoor je respect voor te hebben.

Waar schrijf ik dat ik het allemaal mismanagement vind? Er staat letterlijk in de quote er is ook voor mij voorzover ik het heb kunnen ervaren meer goed dan mismanagement bij KPN. 

En gelukkig is het positief opgenomen zoals ik het schreef en heeft iemand vanuit de communicatielijn van KPN ( @Rutger_  ) de volgens mij enig juiste actie hierin ondernomen. 

 


Sowieso vergoeden wij geen overstapboetes, dit dus iets wat niet klopt.
Ook dit zal ik intern als feedback doorgeven.

Dat is reeds de eerste basis info die de topic starter @CS3 aan de verkoper geeft dat die nog vast zit aan een lopend contract bij Ziggo. (Nota bene nog 8 maanden te gaan).

Dat zou voldoende reden voor de verkoper moeten zijn om verdere verkoop van een nieuw abonnement volledig te staken. Omdat er in die omstandigheden er geen enkel voordeel is te behalen om over te stappen voor een klant. Dat weet de verkoper donders goed. Zou die eieren voor zijn geld moeten kiezen en gewoon moeten vertrekken.

En vanaf dat moment gaat het fout, is de verkoper niet eerlijk tegenover de klant.
Er wordt omheen gedraaid / verwarring gezaaid dat het “waarschijnlijk geen probleem” zou mogen zijn.
Een harde bevestiging ervan wordt niet gegeven. (Alsof de verkoper niet weet dat het niet geldt?).
Ondertussen gaat de verkoper gewoon verder in het opstellen van een nieuw contract.

En daar zit nu juist de hele kwalijke manier van zaken doen bij al dit soort “huis-aan-huis” verkoop.
Voordat je het in de gaten hebt, ben je er als klant in geluisd, met alle gevolgen van dien. Echt gewoon “standaard” mentaliteit van al die verkopers. Daar zijn ze op getraind om op die wijze te handelen.

Op hooguit een enkele uitzondering na “alle verkopers” van dit soort ingehuurde services werken op die wijze. Internet providers - mobiele instelproviders - energie maatschappijen   als "koplopers” in dit uiterst kwalijke fenomeen.

Al jaren een “plaag” ook bij mogelijke rechtszaken die daar vaak uit voortvloeien, en om die reden een enorme belasting op “het instituut” van die rechtbanken om daar tijd en energie in te moeten steken in al die “oneigenlijke” zaken die worden aangegaan, en druk op “belastinggeld” om het gelijk te halen.
Waarbij de werkelijke “schuld” gewoon is gelegen in dit soort oneerlijke verkooppraktijken.

Die hele colportage zou IMO verboden moeten worden. Het kost teveel ergernis en onnodige kosten voor de samenleving om direct of indirect (via belastinggeld) om dit soort diensten aan te houden.


@Babylonia

Ik ben het zoals je wel weet 100% met je eens, maar we als we colportage willen verbieden  zijn we hier volgens mij op het verkeerde adres en moeten we daarvoor bij de Politiek zijn.

Zolang colportage niet bij wet verboden is, zal KPN het moeten gebruiken als dit middel rendement oplevert. Wat KPN wel kan doen is zorgen dat colportage (zoals door @Jeroen Ruiter hier aangegeven) een postitief effect heeft voor het rendement en niet een negatief beeld over KPN oplevert, wat juist funest is voor het rendement. Ik zie dat @Rutger_ er toch ten minstens een beetje in geslaagd is om bij de auteur @CS3  dat negatieve beeld weg te nemen. :kissing_heart:

 

 


Ik ben het zoals je wel weet 100% met je eens, maar we als we colportage willen verbieden  zijn we hier volgens mij op het verkeerde adres en moeten we daarvoor bij de Politiek zijn.

Met een demissionair kabinet hoef je voorlopig niet (opnieuw) bij de politiek aan te kloppen voor wijziging in wetgeving.  :wink:

Het is slechts een mening hoe ik erover denk.
Met mij zijn er vele anderen die er dezelfde gedachte op na houden….

https://www.nhnieuws.nl/nieuws/280666/de-peiling-deurverkoop-moet-verboden-worden

Nu was de aanleiding ervan specifiek gericht m.b.t. energie, maar de mentaliteit van verkopers voor internet abonnementen en vele andere zaken is van vergelijkbaar niveau.
(Dat moge ook duidelijk zijn uit de allereerste reactie van de topic starter).

Binnen dat demissionaire kabinet is Mona Keijzer die erover ging echter ook al aan de kant gezet :sunglasses:
Hoe groot die verkoop ergernis in het algemeen is, kijk ook eens naar het filmpje bij volgende artikel.
https://www.ad.nl/nieuws/kabinet-dreigt-met-ingreep-bij-deurverkoop-misleiding-moet-stoppen~a7cfbd6b/

Maar ook al zou men een wetswijziging willen, kan zoiets niet volgens Europese regelgeving.
In een artikeltje vind ik echter wel een paar opmerkelijke rechten die je als consument hebt:
https://dmcc.nl/nieuws/politieke-update-staatssecretaris-mona-keijzer-geeft-toelichting-op-vereisten-toestemming-telemarketing-en-onderzoekt-verbod-van-deur-tot-deur-verkoop/

Consumenten hebben een bedenktijd van veertien dagen – twaalf  maanden zelfs als niet wordt geïnformeerd over het bestaan van de bedenktermijn – én de consument kan de overeenkomst vernietigen bij oneerlijke handelspraktijken.