Skip to main content

in Juni kwam er een medewerker van KPN met een IPAD aanbellen, dit was naar het glasvezel kabel leggen en hij zij dat ik een unieke kans had om naar KPN over te stappen omdat er een speciaal pakket was voor deze straat alleen door al de klachten die er waren door werkzaamheden. Ik gaf direct aan dat ik zeker niet in aanmerking zou komen omdat ik nog maar net bij Ziggo zat (6maanden) en mijn contract minimaal voor 1 jaar was. De medewerker zei dat dit helemaal geen probleem was door het speciale pakket voor deze straat en dat ik ook nog een welkoms cadeau zou krijgen. DUS BEN IK OVERGESTAPT. Nu krijg ik van Ziggo een factuur van 239,15 euro en dit blijkt dus de afkoop van de resterende termijnen te zijn. Ik heb al met KPN gepraat maar er wordt gezegd dat dit volgens de documenten klopt, MAAR HET KLOPT NIET MET HOE HET AAN MIJ VERKOCHT WAS. De medewerker aan de telefoon kon mij niet verder helpen maar ik hoop dat ik via dit Forum een oplossing kan vinden. 

Wat zei die KPN deurverkoper precies over dat Ziggo abonnement dan? Dat KPN de resterende looptijd zou betalen? 


Al die lieden aan de deur zijn altijd erg onduidelijk op dat punt. Met misleidende “er omheen” verkooppraatjes wordt altijd de suggestie gewekt dat er geen probleem zou zijn met een nog lopend contract en afkoopsom. (Zelf heb ik werkelijk ook nog nooit anders gehoord).

Als je echter goed luistert wordt nooit daadwerkelijk verteld (of zwart-op-wit gezet) dat men de afkoopsom “ook” nog eens voor je betaalt, naast de welkomstgeschenken en pakketten e.d. die men cadeau geeft.

Dat lijkt hier ook het geval te zijn?

Door het “speciale pakket” voor deze straat en dat ik ook nog een welkoms cadeau zou krijgen.

Ofwel je bent er gewoon ingetuind. En natuurlijk kan ik me voorstellen dat je zeer verbolgen bent. Weet niet of je een rechtsbijstand hebt, maar je zou het naar ik denk met succes kunnen aanvechten op basis van “misleiding”. (Alleen de meeste mensen beginnen er niet aan).


... met succes kunnen aanvechten ...

Dan moet je wel bewijzen hebben.


Dat bewijs is feitelijk al geleverd, omdat de topic starter de kwestie bewust bij de verkoper heeft aangekaart dat hij nog een lopend contract had en met een afkoopsom van doen had.
Met misleiding is die daar vanaf gebracht. (Anders zou die dat beslist niet doen).


Met bewijs bedoel ik iets wat zwart op wit staat.


Misleiding bij “deur aan deur verkoop” door een verkoper met alles wat die verkoper aan snelle verkooppraatjes aanhaalt is bij voorbaat niet “zwart op wit”.

Dat wil niet zeggen dat je daar niet tegen zou kunnen optreden, omdat de klant een beslissing neemt op basis van wat die verkoper aan informatie geeft. Bij “deur aan deur verkoop” is dat voornamelijk “gesproken” info.

Als een klant dan expliciet de verkoper het probleem van boete aankaart bij voortijdige beëindiging van een lopend contract, en de verkoper geeft aan dat dit geen enkel probleem is. Is dat misleiding.
Dit is zodanig cruciale basis informatie om een nieuw abonnement wel- of niet op af te sluiten. Niet iets waar over gemarchandeerd kan worden in het opvragen van informatie bij de verkoper.


Misleiding bij “deur aan deur verkoop” door een verkoper met alles wat die verkoper aan snelle verkooppraatjes aanhaalt is bij voorbaat niet “zwart op wit”.

Het praatje niet, maar vervolgens word er wel iets op papier gezet. Je moet dan opletten dat alles wat besproken is ook op papier terecht komt.

Dat wil niet zeggen dat je daar niet tegen zou kunnen optreden, omdat de klant een beslissing neemt op basis van wat die verkoper aan informatie geeft. Bij “deur aan deur verkoop” is dat voornamelijk “gesproken” info.

Waarvan later niets te bewijzen is.

Als een klant dan expliciet de verkoper het probleem van boete aankaart bij voortijdige beëindiging van een lopend contract, en de verkoper geeft aan dat dit geen enkel probleem is. Is dat gewoon misleiding.

Waarvan later niets te bewijzen valt als het niet op papier staat.

Dit is zodanig cruciale basis informatie om een abonnement wel- of niet af te sluiten. Dat is niet iets waar over gemarchandeerd kan worden in het opvragen van informatie bij de verkoper.

 


Misleiding bij “deur aan deur verkoop” door een verkoper met alles wat die verkoper aan snelle verkooppraatjes aanhaalt is bij voorbaat niet “zwart op wit”.

Het praatje niet, maar vervolgens word er wel iets op papier gezet. Je moet dan opletten dat alles wat besproken is ook op papier terecht komt.

Inderdaad moet je goed kijken wat er op papier staat. Doorgaans wordt een standaard voorbedrukt papier getekend, en later nog eens schriftelijk bevestigd, met eveneens een vrij standaard voorbedrukte overeenkomst.  Zo'n boete afkoopbedrag zal naar ik denk niet in de overeenkomst van het abonnement zijn opgenomen. “Weggelaten info”. (Het valt dan ook niet op, dat het eigenlijk wel degelijk is besproken).

Daar wordt een klant pas achteraf mee geconfronteerd als die een rekening krijgt van “Ziggo”.

Juist die “gescheiden” info (KPN versus Ziggo) en “weggelaten info” wordt gebruikt door verkopers om dit soort verkooptrucjes uit te halen van missleiding en bedrog. Daar valt dan niet meer uit te komen.

Toch is het de expliciete vraag van de klant geweest waarop hij diens beslissing heeft genomen.
Het zal best moeilijk zijn dit aanhangig te maken. Toch zal een rechter daar zeker oog voor hebben.
Misleiding wordt namelijk hoog opgevat in bescherming consumenten in de Nederlandse rechtspraak.


Maar de TS weet toch ook wel dat zijn huidige abonnement nog niet afgelopen was?
Dan hadden toch alle alarmbellen moeten gaan rinkelen dacht ik zo.
 


Lees eens de allereerste reactie van wat de TS schreef.
Dat was nu juist waar hij de verkoper op attendeerde. Maar dat zou juist geen probleem zijn.


Maar dan nog….


Het komt wel vaker voor dat er meer mogelijk is of extra dingen cadeau worden gedaan bij bepaalde acties die onder normale omstandigheden niet gelden.  (Tenslotte de hele straat werd van glasvezel voorzien). Waar je vanuit mag gaan dat wat men je komt vertellen gewoon klopt.


Het was echt het aller eerste wat ik had gemeld, ik kan niet overstappen want ik ben nog maar net 6 maanden bij Ziggo en wil geen overstapkosten of boete betalen. De verkoper zei dat dit Überhaupt geen probleem is omdat het om een speciaal aanbod ging ALLEEN voor deze straat door de klachten die er waren geweest door het nieuw aanleggen van de glasvezel. Ik zat goed bij Ziggo dus ben alleen maar overgestapt op conditie dat ik geen extra kosten zou hebben en voor het welkom pakket. Het contract is op een IPAD afgesloten dus ook niet echt iets op zwart en wit. Ik heb zelf verder niets moeten doen, alles is door het alleen maar aanvinken op een IPAD van de verkoper. Het is duidelijk een misleiding geweest, en zoals ik nu begrijp komt het ook wel vaker voor. Ik vindt dat in ieder geval wel de mogelijkheid moet bestaan deze medewerker te kunnen signaleren en ook vindt ik omdat het toch we vaker voorkomt dat KPN erop moet letten en dat in gevallen zoals de mijne toch wel even kunnen controleren dat iemand echt zo gek zou moeten zijn om over te stappen en een boete of overstapkosten te betalen ter waarde van 6 maanden contract. Ik heb rechtsbijstand en ben ook lid van de consumenten bond. Toch hoop ik dat KPN misschien dit leest en contact met mij opneemt……

 


Ai @Dandoon, excuus voor deze gang van zaken, de medewerkers die aan deurverkoop doen horen naar eer en geweten een aanbod te doen dat in lijn is met de waarden van KPN, maar dat lijkt hier niet helemaal goed te zijn gegaan :confused:

Zou je je gegevens in willen vullen in je profiel en hier een seintje geven als je dat hebt gedaan? Dan kijk ik bij wie ik dit neer kan leggen, dit is niet de manier waarop wij nieuwe klanten willen verwelkomen en ik ga er van uit dat we hier een oplossing voor kunnen vinden!


Hallo Maja (leuke naam, mijn dochter heet ook Maya), ik heb het aangepast, ik hoop dat de oplossing komt :) 


Goede naam @Dandoon :blush::ok_hand_tone2:

Zou je me voor de volledigheid nog kunnen vertellen wat de exacte datum (en tijdstip bij benadering) was dat ze bij je voor de deur stonden?

 


als ik mij niet vergis was dat op 8 juni ergens in de avond of laat s’middags


Hallo Maja, ik heb verder niets van niemand gehoord, ook heb ik je een PM gestuurd, had je deze gelezen?

 


Hi @Dandoon, ik heb een eerste antwoord ontvangen waarbij ik ben doorverwezen naar de juiste persoon en heb die ook gemaild maar tot op heden nog geen reactie ontvangen. Je hoort van me zodra daar verandering in komt!

We werken niet met PM's zonder dat dit noodzakelijk is voor het delen van bepaalde informatie en dat gebeurt dan ook enkel op ons eigen verzoek. PM's ontvangen doen we dus zelden tot nooit, vandaar dat ik daar ook niet naar gekeken heb en je bericht niet heb gezien :wink:


Hi @Dandoon, ik heb zelf nog geen reactie ontvangen, maar wellicht heb jij al wel iets gehoord? Het is uiteraard belangrijker dat ze contact met jou zoeken dan dat ik er weer wat van hoor, hoop dus dat je in tussentijd gebeld bent over deze kwestie!


Hallo Maja, geen reactie van niemand….. ik had in je PM geschreven dat ik net naar mijn nieuw huis ben verhuisd (het huis met het probleem in de verhuur, dus dit contract loopt gewoon). Ik wilde eigenlijk ook voor de nieuwe woning een nieuw contract afsluiten maar als de klantenservice dit niet snel gaat oppakken en oplossen dan ga ik heel waarschijnlijk wel naar een andere provider. Dit betekend niet dat ik het probleem met de andere woning maar laat gaan. Ik hoop toch echt dat er snel een oplossing wordt gevonden


Jammer :slight_frown: Kan uiteraard zijn dat de betreffende collega met vakantie is, ik heb geen inzicht in wanneer collega's die niet van mijn afdeling zijn wel en niet werken. Ik ga kijken of ik kan achterhalen wie de vervanger is, we moeten het in ieder geval voor het ene adres toch goed voor je op kunnen lossen!


ja dat zou wel zo leuk zijn want ik wil niet langer wachten op de nieuwe aansluiting / contract


Maja, ik heb nog niets gehoord, vandaag heb ik mij wel aangemeld bij een andere internet provider voor mijn nieuwbouw woning. Ze kunnen per 1 Oct leveren maar ook heb ik nog wel 2 weken bedenktijd. Ik dacht het zou voor KNP makkelijkere zijn als ik een tweede contract met jullie af zou sluiten om de positie van de misleidende verkoop te corrigeren maar het ziet er niet echt naar uit dat deze zaak serious wordt opgepakt. Er zijn ondertussen meer dan 2 weken vergaan. Ik moet zowiezo  nu nog even wachten voor de nieuwe aansluiting in mijn andere woning maar als het niet 24 September is opgelost dan ben ik gedwongen om andere stappen te ondernemen.


Maja, ik heb nog niets gehoord, vandaag heb ik mij wel aangemeld bij een andere internet provider voor mijn nieuwbouw woning. Ze kunnen per 1 Oct leveren maar ook heb ik nog wel 2 weken bedenktijd. Ik dacht het zou voor KNP makkelijkere zijn als ik een tweede contract met jullie af zou sluiten om de positie van de misleidende verkoop te corrigeren maar het ziet er niet echt naar uit dat deze zaak serious wordt opgepakt. Er zijn ondertussen meer dan 2 weken vergaan. Ik moet zowiezo  nu nog even wachten voor de nieuwe aansluiting in mijn andere woning maar als het niet 24 September is opgelost dan ben ik gedwongen om andere stappen te ondernemen.


Hoi @Dandoon,

@Maja_ is een weekje vrij dus ik neem het even over! Het zou inderdaad ontzettend jammer zijn als je hierdoor voor een andere provider kiest. Ik zie dat Maja het wel serieus heeft opgepakt en de juiste mensen heeft ingeschakeld om mee te denken, er is alleen nog geen reactie op geweest. Ik heb dan ook een reminder gestuurd in de hoop dat we snel reactie krijgen.