Skip to main content
Vraag

Mobiele hotspot werkt niet in het buitenland op iPhone SE

• June 9, 2026
  • 12 reacties
  • 82 keer bekeken

Zodra ik de grens over ga kan ik niet meer hotspotten. Dat is erg vervelend aangezien ik wel internet nodig heb voor mijn andere apparaten. 
Waar/hoe kan dit aangepast worden?

Het gaat om iPhone SE 2022

12 reacties

JanD
Superuser
  • Superuser
  • June 9, 2026

Beste ​@Tuska heb je in het buitenlasnd wel een goede mobiele verbinding met een lokale provider daar?

Wat voor (fout)melding krijg je als je de hotspotfunctie binnen je mobiel activeert?

Verder kan ik niet in detail helpen want ik heb geen kennis aangaande Iphones van Apple, alleen de functies van Android.

• Auteur
  • Deelnemer
  • June 9, 2026

Ha ​@JanD , mijn mobiele internet (op mijn mobiel) werkt dan inderdaad gewoon prima; ik kan het alleen niet doorlinken. Bij het WiFi-icoontje op laptop of tablet kan ik dan wel verbinden met m’n iPhone maar de status is dan dat hij geen internet heeft.

Heb al een paar dingetjes in de internetinstellingen geprobeerd op advies van AI maar het mocht allemaal niet baten. 
Sorry voor het eventuele gebrek aan details maar ik dacht misschien is het een heel duidelijk/simpel iets (behalve dat ik er niets over kan vinden in de FAQ).

JanD
Superuser
  • Superuser
  • June 9, 2026

Een hotspot werkt uitsluitend met een goede stabiele mobiele verbinding, heeft niets met de wifi van de Iphone te maken.

Met de hotspot maak je een wifiverbinding voor andere apparaten, je mobiel funcgeert dan a.h.w. als modem/router. ​@Tuska 

• Auteur
  • Deelnemer
  • June 9, 2026

Nu zie ik ineens wel een gerelateerd onderwerp dat daadwerkelijk gerelateerd lijkt te zijn:

Ik zie deze instelling op mijn telefoon ook, dus dat ga ik eens uitproberen volgende keer!

rvk01
Slimmerik
  • June 9, 2026

Ha ​@JanD , mijn mobiele internet (op mijn mobiel) werkt dan inderdaad gewoon prima; ik kan het alleen niet doorlinken. Bij het WiFi-icoontje op laptop of tablet kan ik dan wel verbinden met m’n iPhone maar de status is dan dat hij geen internet heeft.

Ik zou normaal in het buitenland liever geen tablet of laptop via hotspot verbinden want die apparaten denken dat ze dan gewoon op WiFi zitten en gaan dan updates binnen zuigen (met veel data tot gevolg).

Maar op zich zou het wel moeten werken als je zelf internet op de mobiel hebt.

Doe je dit met een laptop of tablet? Heb je daar iets speciaal bij de netwerkinstellingen staan?

Edit: O, ik zie dat je al een ander topic gevonden hebt daarover…

• Auteur
  • Deelnemer
  • June 9, 2026

Zowel met tablet of laptop (of een ander apparaat) lukt het niet. Ondanks de verbinding staat er dan bij dat er geen internet is.

Bij het doorlezen van dat topic krijg ik het vermoeden dat dit mogelijk niet de oplossing gaat zijn in het buitenland. Maar dat het een KPN x iOS-ding is, omdat er IP6 ipv IP4 wordt gebruikt, of LANs in de DNS-server wat andere nummers moeten zijn. Als mijn technische batterij weer opgeladen is probeer ik ooit nog wel uit te zoeken of en hoe ik dat dan aan zou kunnen passen, maar misschien is het wel waarschijnlijker dat ik gewoon ga kijken voor een ander abonnement. 

Forum|alt.badge.img+6
  • Helper
  • June 9, 2026

@Tuska 

Probeer eens apn internet4 in plaats van apn internet. 

JanD
Superuser
  • Superuser
  • June 9, 2026

Beste ​@Tuska mijn ervaring (bij Android) is dat ik het beste kan kiezen voor de 2,4-band i.p.v.d. 5.0-band of AUTO, dan weet ik zeker dat andere apparaten goed met de hotspot kunnen verbinden.

Misschien kun je met je Iphone ook een band kiezen.

Kies ook een wachtwoord dat gemakkelijk is en loop verder bepaalde instellingen van de hotspot even door, waarvan je zeker weet dat de aan te sluiten apparaten die instellingen ook ondersteunen.

Succes.

JanD
Superuser
  • Superuser
  • June 9, 2026

@Tuska 

Probeer eens apn internet4 in plaats van apn internet. 

Is niet aan de orde ​@Neville , want ​@Tuska heeft gewoon een goede mobiele verbinding, het het om de goede werking van de hotspot.

• Auteur
  • Deelnemer
  • June 9, 2026

Ik ga dat allemaal uitproberen, dank jullie. 

Kan pas bevestigen wat al dan niet werkt als ik weer in het buitenland ben.

TDN
Wijsgeer
Forum|alt.badge.img+13
  • Wijsgeer
  • June 9, 2026

Ik zou normaal in het buitenland liever geen tablet of laptop via hotspot verbinden want die apparaten denken dat ze dan gewoon op WiFi zitten en gaan dan updates binnen zuigen (met veel data tot gevolg).

Op laptop of tablet (andere smartphone) kan men het wifi netwerk als betaald netwerk of netwerk met data limiet instellen, dan gaan ze helemaal niet zuigen als men niet expres doet.

Jan van KPN
Moderator
Forum|alt.badge.img+14
  • Moderator
  • June 11, 2026

Goedemorgen ​@Tuska , bedankt voor jouw bericht en welkom hier op onze Community :)
Mooi om te zien dat er al zo goed met je wordt meegedacht, ik lees veel nuttige input!

Ik ga dat allemaal uitproberen, dank jullie. 

Kan pas bevestigen wat al dan niet werkt als ik weer in het buitenland ben.

Begrijpelijk! Hopelijk wil je tegen de tijd dat je weer in het buitenland bent je bevindingen hier met ons delen en indien nodig, denken we graag weer verder met je mee 💪🏻