Skip to main content

Onlangs is ons abonnement ingegaan. Dit had al enige voeten in aarde omdat het ging om een nieuwbouwwoning waar in de eerste instantie glasvezel geleverd kon worden, maar op de aansluitdatum zelf bleken er enige kinken in de kabel gekomen waardoor de datum eerst fictief werd opgeschoven en uiteindelijk 2 maanden later werd dan de originele ingangsdatum. Tussendoor werd dit netjes door KPN opgevangen met een noodrouter, maar dit haalt het niet bij de bestelde glasvezelaansluiting.  

Op 1 april werd uiteindelijk de aansluiting geregeld, echter, de beloofde modem is niet geleverd dus uit nood en enige frustratie heb ik mijn eigen router (Asus RT-AC 68U) maar aangesloten om in ieder geval internet te hebben. 

Tot mijn verbazing haal ik echter maar 200-300Mbps. Dit terwijl we een abonnement hebben voor 1000Mbps. 

De vragen die bij mij spelen: is er iets aan de snelheid te doen? 

Is er uit te vinden waar mijn modem is? Volgens de status is alles (logisch want signaal) aangesloten. 

Hoi @Jansenvanderkuil, welkom op ons forum! Ik zie dat je je profiel al ingevuld hebt en in je dossier zie ik dat je mijn collega's ook al gesproken hebt om je modem na te bestellen.
Ik heb meteen even naar de snelheid gekeken in ons systeem en die staat netjes op 1Gb/s dus daar moet het hem niet in zitten. Kun je het straks ook eens testen met je experiabox? 

Bij voorkeur met een PC, direct bekabeld op je experiabox zonder andere netwerkapparatuur? En met de speedtest app van windows?


Gisteren zijn inderdaad het modem (V12) met de Superwifipunten (v2) geleverd. Het aansluiten van de modem ging prima, het aansluiten van de Superwifi punten een stuk minder. Op de eerste verdieping verliest punt 2 aan de lopende band de verbinding. Uiteraard hebben beide punten netjes aangesloten gezeten op de modem en zijn ze ingesteld via de thuis app.

Daarnaast lijkt de verbinding met het modem allesbehalve stabiel: draadloos verbonden apparaten verliezen de verbinding of krijgen geen verbinding omdat deze "mislukt" is. Modem zelfs staat overigens gewoon aan, alle lampjes knipperen vrolijk. 

 

Het eerste op de to do list:

Factory reset vanwege de gisteravond uitgevoerde firmware update


Gisteren zijn inderdaad het modem (V12) met de Superwifipunten (v2) geleverd. Het aansluiten van de modem ging prima, het aansluiten van de Superwifi punten een stuk minder. Op de eerste verdieping verliest punt 2 aan de lopende band de verbinding. Uiteraard hebben beide punten netjes aangesloten gezeten op de modem en zijn ze ingesteld via de thuis app.

Begrijp ik het goed dat u een nieuw huis heeft? Dan liggen er toch wel kabels naar boven? En kunt u dus de SuperWiFi's boven bekabeld aansluiten?


Gisteren zijn inderdaad het modem (V12) met de Superwifipunten (v2) geleverd. Het aansluiten van de modem ging prima, het aansluiten van de Superwifi punten een stuk minder. Op de eerste verdieping verliest punt 2 aan de lopende band de verbinding. Uiteraard hebben beide punten netjes aangesloten gezeten op de modem en zijn ze ingesteld via de thuis app.

Begrijp ik het goed dat u een nieuw huis heeft? Dan liggen er toch wel kabels naar boven? En kunt u dus de SuperWiFi's boven bekabeld aansluiten?

Zeg maar je hoor 😀 en klopt! Alleen de verhuurder heeft besloten deze te leggen en niet af te monteren dus de Superwifi's leken een prima tussenoplossing. Zodra deze zijn afgemonteerd zijn de wifipunten denk ik een stuk stabieler, maar dat horen ze al vanaf het begin te zijn lijkt me.


Zeg maar je hoor 😀 en klopt! Alleen de verhuurder heeft besloten deze te leggen en niet af te monteren dus de Superwifi's leken een prima tussenoplossing. Zodra deze zijn afgemonteerd zijn de wifipunten denk ik een stuk stabieler, maar dat horen ze al vanaf het begin te zijn lijkt me.

Nee. Dan verwacht u er teveel van. U heeft waarschijnlijk dikke betonnen vloeren met veel ijzer er in? En de KPN Box staat misschien in de meterkast die van steen opgetrokken is? Met een stevige deur er in die enige mate brandwerend is? Dat houd enorm tegen.


Ik heb de mogelijkheid gehad om te testen met een laptop, direct bekabeld, aangesloten op de experiabox. Behaalde snelheden fluctueren tussen de 500/600Mbps up/down tot 800/400Mbps up/down

Nu snap ik enig verloop maar meer dan de helft is me wel teveel. Los daarvan is de verbinding ook erg instabiel. Wat is hier aan te raden?

 


Test je dit via de Speedtest app? Of gewoon via internet? Wil je het anders via de app proberen welk te downloaden is vanuit de Windows store


Test je dit via de Speedtest app? Of gewoon via internet? Wil je het anders via de app proberen welk te downloaden is vanuit de Windows store

Getest met de speedtest app uit de Windows store. Gelukkig zijn de snelheden na 3 factory resets weer ok. Alleen de upload wiebelt nog een beetje tussen 800-900Mbps. Ook de Superwifipunten lijken nu stabiel te zijn.Â