Skip to main content

Hallo, 

 

Ik ben verhuist naar een nieuwbouwwoning en heb een Internet & TV abonnement bij KPN afgesloten vanaf 18 juli. Op dit moment heb ik enkel een glasvezelaansluiting in mijn meterkast geplaats door KPN Netwerk (zie foto). Kan ik hierop mijn modem direct aansluiten? Volgens de klantenservice was het namelijk niet nodig om een monteur langs te sturen maar ik lees in andere forum dat dit wel moet.

 

Ik hoor graag welke stappen er ondernomen moeten worden voor dat ik mijn modem kan aansluiten.


Alvast bedankt. 

 

Hallo @LVale de foto toont slechts de glasvezelaansluiting, daar moet nog een glasvezelmodem op aangesloten worden door KPN of door jezelf.

Dat installatiepakket ontvang je dan binnenkort.

 

 


@LVale er moet nog een ONT geplaatst worden, ik ga er nu vanuit dat je in een nieuw op te leveren gebied zit, anders kan het kastje er anders uitzien. Maar de monteur moet de verbinding testen/opleveren  en daarna zo'n kastje op het aansluitpunt schuiven. Hierop kan je dan zelf het KPN modem aansluiten

 

XGS-PON ONT

Bij mij duurde het ruim een maand voor ik gebeld werd door de lokale aannemer om dit bij mij te doen. Hierna was het wel erg snel werkend/gefixt.


Hi @JanD @janwilnl , dank voor de snelle reactie. Dit is ook wat ik al dacht. Gek genoeg gaf de klantenservice aan dat er verder niks geinstalleerd hoeft te worden en dat het inschakelen van een monteur voor extra kosten gaat zorgen maar dit is dus niet het geval.

 

Hopelijk kan iemand van KPN mij hier helpen met het maken van een monteurafspraak om zo snel mogelijk dit extra kastje te installeren.


Hallo @LVale ,

Je kunt beter nog een keer bellen met 0800-0402. Dat gaat veel sneller. En dan regelt een andere medewerker vast wel een afspraak met een monteur voor jou. 


Hopelijk kan iemand van KPN mij hier helpen met het maken van een monteurafspraak om zo snel mogelijk dit extra kastje te installeren.

Je moet hiervoor NIET bij KPN Retail/provider zijn maar bij KPN Netwerk, zij leggen het glasvezel aan en zijn hier verantwoordelijk voor. KPN Retail/provider kan hier weinig mee doen. Zie https://www.kpnnetwerk.nl/service-en-contact/ ik wens je daar succes mee want bij mij stuurden ze het dan telkens door naar de lokale aannemer/onderaannemer maar uiteindelijk gebeurde er niks. Ik werd gebeld nav een normale lijst en niet excalatielijst.  En dat kwam omdat ik als combiorder stond, ik had namelijk een verbinding aangevraagd en werd ook geïnstalleerd op glasvezel (wat sowieso de bedoeling was maar normaal kan je dan daarna los een order aanvragen). Gevolg was dat mijn buren na een week al gereed waren en daarna een speciale monteur konden krijgen en ik een maand later pas.

 

Maar ach, het werk nu en ben allang blij ermee.


Zorg dat je eventueel normale verbinding dus nog even actief blijft

Zie ook 

 


Hallo @LVale ,

Je kunt beter nog een keer bellen met 0800-0402. Dat gaat veel sneller. En dan regelt een andere medewerker vast wel een afspraak met een monteur voor jou. 

@Noordzee  Ja maar moet hij nu bij KPN Netwerk of bij KPN zelf zijn? Ik denk dat dat vooral ligt wat er hier staat https://www.kpnnetwerk.nl/mijn-status/ (als hier opgeleverd staat dan denk ik KPN Retail/provider) en anders echt KPN Netwerk


Ja, juist @janwilnl .

Maar aangezien KPN Netwerk al wat geplaatst heeft in de meterkast, verwacht ik niet dat KPN Netwerk nog een tweede keer iets hoeft te monteren. 

Maar je weet het natuurlijk nooit in het glasvezelwereldje. Een nieuw telefoontje naar 0800-0402 zal @LVale ook vast duidelijkheid geven. 


Ja, juist @janwilnl .

Maar aangezien KPN Netwerk al wat geplaatst heeft in de meterkast, verwacht ik niet dat KPN Netwerk nog een tweede keer iets hoeft te monteren. 

Maar je weet het natuurlijk nooit in het glasvezelwereldje. Een nieuw telefoontje naar 0800-0402 zal @LVale ook vast duidelijkheid geven. 

Ja maar dat was bij mij ook, de FTU en de (O)NT werden los van elkaar geplaatst. Bij mij een heel gedoe geweest want KPN Netwerk was hier erg traag in terwijl mijn buren een week na plaatsen van de FTU al op gereed stonden door KPN Netwerk.


Is het wel pon? Of gof?

Wat zit er in de installatiefoos? Ze sturen tegenwoordig steeds vaker Nt’s mee.


Is het wel pon? Of gof?

Wat zit er in de installatiefoos? Ze sturen tegenwoordig steeds vaker Nt’s mee.

Bij mij was het signaal ook al gekoppeld en omdat het in nieuwe gebieden sowieso PON is maakt een kabelkruising eigenlijk ook niet echt uit lijkt mij, als het maar op zelfde ding zit.

 

Dus ja als ze dit tegenwoordig opsturen zou dat wel handig zijn inderdaad of gewoon bij het monteren van de FTU erop zetten en registreren. Maargoed, zo lastig is dat erop schuiven nu ook weer niet. Alleen heb je dan geen echte lijnmeting gehad.


Beste @LVale, welkom! Ik zie dat de community je te hulp is geschoten. Heb je nog gebeld met 0800-0402? Of zijn er nog vragen? We helpen je graag!


Is het wel pon? Of gof?

Wat zit er in de installatiefoos? Ze sturen tegenwoordig steeds vaker Nt’s mee.

Bij mij was het signaal ook al gekoppeld en omdat het in nieuwe gebieden sowieso PON is maakt een kabelkruising eigenlijk ook niet echt uit lijkt mij, als het maar op zelfde ding zit.

 

Dus ja als ze dit tegenwoordig opsturen zou dat wel handig zijn inderdaad of gewoon bij het monteren van de FTU erop zetten en registreren. Maargoed, zo lastig is dat erop schuiven nu ook weer niet. Alleen heb je dan geen echte lijnmeting gehad.

Die lijnmeting doet KPN-netwerk op het passieve glaskastje, daarvoor hoeft er geen ONT geplaatst te zijn. Volgens mij kan je die nieuwe ONTs in PON gebied gewoon zelf plaatsen… Als je een ander abo neemt, bij T-mobile bijvoorbeeld, krijg je wellicht ook een andere ONT, de ONTs zijn dacht ik van KPN de internetprovider.


Er wordt helemaal geen lijnmeting gedaan door de monteur van KPN de provider. Dat is al gedaan door KPN Netwerk bij het plaatsen van de FTU.

@janwilnl Vaak is het zo dat KPN Netwerk inderdaad de NT of ONT moet plaatsen tijdens de aansluiting. Maar net zo vaak niet. Als KPN geen order daarvoor inschiet, dan gebeurt het niet. Dan doet de KPN monteur het.

Verder geldt bij nieuwbouw dat de klant niets te maken heeft met KPN Netwerk. FTU wordt geplaatst op basis van een aanvraag via mijnaansluiting.nl en dat gaat meestal in samenspraak met de bouwer. Dus de provider is de enige juiste ingang voor de NT en de activering.

 

@LVale Voor de zekerheid: je hebt geen zwart of wit kastje thuis gestuurd gekregen? KPN is inmiddels wel steeds meer over gegaan op doe het zelf installatie van die NT namelijk. En dan kan je het wel zelf.