Skip to main content

Hallo, Bij mijn nieuwbouw appartement krijg ik een glasvezelaansluiting. Ik heb vanaf de meterkast een kabel laten leggen van dat kastje naar de plek waar het modem komt. Ik vraag me af of ik dan in de meterkast een 220 V aansluiting moet hebben. Als dat zo is dan moet ik hier snel voor gaan zorgen.    
Voor de verdere installatie (internet, telefoon en tv) zal ik wel een monteur aanvragen. 

Ja, dat klopt. Het glasvezel kastje moet ook stroom hebben. Een lokale elektricien kan dat verzorgen. 

Zelf heb ik het in de woonkamer laten aanbrengen. Daar is stroom en was mijn modem in de koper tijd ook al.

 


Met een koperverbinding loopt er momenteel vanuit de meterkast een telefoonkabel en een internet kabel naar mijn experiabox die in een andere kamer staat.

In mijn nieuwe appartement heb ik daarom ook weer een telefoonkabel en een UTP kabel laten aanbrengen richting een andere kamer. Net zoals in de huidige situatie was ik van plan om in die andere kamer ook weer het modem neer te zetten. Maar nu met de glasvezelaansluiting twijfel ik of mijn opzet wel mogelijk is.

Er zit nu volgens mij een KPN aansluitpunt in de meterkast waarvan ik niet eens weet of dat hetzelfde is als een glasvezelkastje. Is in simpele woorden een beetje aan te geven wat ik nodig heb om e.e.a. aan te laten sluiten (in de meterkast zit volgens mij nog geen WCD).


Als het glasvezel punt in de meterkast komt is vandaar één utp verbinding naar het modem ( woonkamer?) nodig. Minimaal cat 5e. Maar cat 6 is wat beter. Wel allebei 1 Gb capaciteit. 

En natuurlijk een stopcontact voor de stroomvoorziening van het glasvezel punt. 

Het nut van een telefoon kabel van uit de meterkast zie ik niet aangezien telefoon op de phone poort van het modem werkt. En je modem komt niet in de meterkast. Is voor de wifi ook geen goede plek. 


Bedankt, Het glasvezelpunt zit in de meterkast (ik zag daar tenminste twee kastjes één met de naam Delta erop en één met de naam KPN erop). Ik zit dus bij KPN en ik zal controleren of daar ook een WCD in de buurt zit (anders moet ik die nog laten aanbrengen). Het modem komt in de kamer en vandaar gaat er een UTP kabel naar de TV. Kennelijk heb ik dan onnodig een telefoonkabel laten aanbrengen maar die zit verder niet in de weg.  Nogmaals dank en dan maar hopen dat het gaat werken.  


Als het een moderne groepenkast is kan de KPN monteur in 9/10 gevallen een wandcontactdoos maken, dan hoeft u hier niet speciaal een elektricien voor te laten komen.


Zo te lezen gaat het helemaal goed komen.


onnodig een telefoonkabel laten aanbrengen

Het “koperdraad” (DSL v/h pstn) wordt nooit meer gebruikt als er glasvezel is waarop kpn levert.


Uw laatste bericht is bepaald niet overbodig. Als de KPN monteur dat zou doen zou dat helemaal geweldig zijn.