Skip to main content
Vraag

Moet je ping uitzetten voor meer veiligheid?

• March 12, 2026
  • 8 reacties
  • 27 keer bekeken

wat betekent ping? moet je dat uitzetten voor meer veiligheid

8 reacties

Noordzee
Superuser
Forum|alt.badge.img+32
  • Superuser
  • March 12, 2026

Hallo ​@GerEnt ,

Ping is een netwerktool die de reactietijd (latentie) tussen twee apparaten meet in milliseconden (ms), vaak gebruikt om de kwaliteit van een internetverbinding te testen. Een lagere ping (<30 ms) is beter voor online gaming, terwijl een hogere ping zorgt voor vertraging (lag). Het stuurt datapakketten (ICMP) naar een server en meet de rondreistijd.

Je hoeft het niet uit te zetten. 

rvk01
Slimmerik
Forum|alt.badge.img+7
  • Slimmerik
  • March 12, 2026

Ping (ICMP) is het signaal/mechanisme waarbij je kunt zien of een PC of router online is (die reageert dan op dat signaal). Als je dit verder niet nodig hebt (dus dat ze van buiten kunnen zien dat jouw router op dat IP adres ‘aanwezig’ is) kun je het gewoon uitzetten. Staat dit niet al standaard uit?

Alleen in bepaalde gevallen kan het nodig zijn het aan te zetten (als je b.v. services ‘open’ wilt zetten op je router voor het wilde wijde internet).

JanD
Superuser
  • Superuser
  • March 12, 2026

Bij de nieuwe KPN software kun je ping onder de rubriek firewall niet meer uitzetten, het schuifje zit er wel en het lijkt alsof je het uit kunt zetten, maar springt toch weer op aan. ​@GerEnt , ​@Noordzee en ​@rvk01 

rvk01
Slimmerik
Forum|alt.badge.img+7
  • Slimmerik
  • March 12, 2026

Bij de nieuwe KPN software kun je ping onder de rubriek firewall niet meer uitzetten, het schuifje zit er wel en het lijkt alsof je het uit kunt zetten, maar springt toch weer op aan. ​@GerEnt , ​@Noordzee en ​@rvk01 

Werkt bij mij nog wel (Box 12 met V12.C.25.08.16)

Wel krijg je een hele klein “toast” melding die je met X weg moet klikken.

Of is er nieuwere software dan V12.C.25.08.16 ?

JanD
Superuser
  • Superuser
  • March 12, 2026

Werkt bij mij nog wel (Box 12 met V12.C.25.08.16)

Wel krijg je een hele klein “toast” melding die je met X weg moet klikken.

Of is er nieuwere software dan V12.C.25.08.16 ?

Vernieuw de pagina maar eens ​@rvk01 , dan zie je de ping weer aan staan.

Ik heb trouwens een V10, maar het gaat om de KPN-software, niet om het type modem.

rvk01
Slimmerik
Forum|alt.badge.img+7
  • Slimmerik
  • March 12, 2026

Vernieuw de pagina maar eens ​@rvk01 , dan zie je de ping weer aan staan.

Nee hoor. Bij mij blijft ie uit.

Ook even getest en ik ben van buiten af ook niet meer pingable.

Edit: Grrr. Ik kan het alleen niet meer aanzetten. Het schuifje staat nu wel weer "aan” maar de router reageert niet meer op ping van buiten 🤓 Maar de GUI werkt dus wel.

JanD
Superuser
  • Superuser
  • March 12, 2026

Oké ​@rvk01 dan werkt het bij de V10 blijkbaar (nog) niet of niet meer sinds de KPN software.

rvk01
Slimmerik
Forum|alt.badge.img+7
  • Slimmerik
  • March 12, 2026

Bij mij, Box 12 met V12.C.25.08.16, schijnt de ping gewoon permanent uit te staan.

Ongeacht het schuifje (wat dus wel “werkt”) blijft mijn router stil bij een ping van buitenaf.

Misschien toch niet helemaal ‘lekkere’ firmware 😁

Overigens werkt het voor de IPv6 wel helemaal goed.
(schuifje aan = reageren op IPv6 ping, schuifje uit = niet reageren op IPv6 ping)

Dus alleen het reageren op de IPv4 ping is brak in die firmware.